כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הפלישה הגדולה

הפלישה הגדולה

הסימביוזה בין עולם האופנה לעולם עיצוב הפנים מעוררת את השאלה האם נאלץ מעתה להחליף רהיטים באותה תדירות בה אנו מחליפים בגדים? בין הפולשים: ארמני ורסצ'ה קלווין קליין רלף לורן גוצ'י ופנדי.

מאת: צילום:


כיבוש טריטוריות נוספות אינו בהכרח מושג שלילי. מיטב מעצבי האופנה העולמית חושבים שזהו שלב הכרחי ורצוי דווקא. בתקופות רבות טישטשו מעצבים את הגבול בין אופנה לעיצוב ושאלו לתחומם בדים המיועדים לריפוד ולווילונות, למשל. בעשור האחרון לא די להם בכך; רבים מהם עוברים לעצב בדי ריפוד, רהיטים, אביזרים ועוד ידם נטויה.המעבר המתוחכם והחצוף הזה בא לידי ביטוי במשחקים מסוכנים. כשדונטלה ורסצ’ה שולחת אל המסלול דוגמנית העוטה לגופה בד בהדפס פרחוני, העתק מדויק של הבד המשמש גם לריפוד הכורסאות החדשות לבית ורסצה, או כשפול סמית מציג מעיל גשם בדוגמה מדויקת של הכורסה שעיצב בעבור CAPPELLINI MONDO, מתעוררת השאלה, למה הם מתכוונים? האם לא די להם בהפיכתנו לקורבנות אופנה? האם הם רוצים להופכנו גם לקורבנות אופנת הבית, האם ניאלץ להחליף רהיטים באותה תדירות שאנו, או ליתר דיוק הם, מחליפים קולקציות?למעשה, הם מתכוונים להדגיש את הסימביוזה השורה כיום בין עולם האופנה לעולם עיצוב הפנים. רובם אף מדגישים את מקורות ההשראה שלהם הנעוצים אי שם בארכיונים של בדים (ראו מקרה פוצ’י) או מלתחות ישנות של קרובי משפחה מבוגרים. פראדה, למשל, לא מסתירה שחלק מקולקציית הקיץ האחרון שלה מבוסס על תוצאות שיטוט בשוקי עתיקות בפאריס. גם פול סמית  משתמש בהדפס שנראה כאילו יצא הרגע מחנות טפטים המתמחה בתמונות נוף כפריות פסטורליות. דאגלס האנאנט, מן המעצבים האהובים על אחת מכוכבות "סקס והעיר הגדולה", מתפייט ומגלה שפיתח את משיכתו הנוכחית להדפסים אחרי ש"התאהב" במערכת אוכל מפורצלן.רשימת המעצבים "הפולשים" ארוכה. קלווין קליין היה מהסנוניות הראשונות, אחריו לא איחרו לבוא דונה קארן, רלף לורן, ארמני ועוד רבים וטובים. הגדיל לעשות בית גוצ’י עם המלונה המפנקת בעבור ידידו הטוב.הרצון לחדור לתחומי עיצוב נוספים מובן מאליו ותואם את רוח התקופה הצרכנית שבה אנו חיים. בית פנדי בחר לנסח זאת כניצול מלא של הפוטנציאל, דווקא תוך כדי חיזוק הזהות והתרבות של פנדי, במיוחד לנוכח העובדה שהם, כמו רוב בתי האופנה, שייכים בעצם לתאגידים.ההנחה כי לקוח/ה המזדהה עם הקו העיצובי של אפנת ארמני ירצה להיות הבעלים של ספה או שולחן אוכל מפס הייצור שלו – מוכיחה את עצמה. דוגמה חיה לחשיבה הזאת היא אחד מ"מקדשי" ארמני במילנו. החנות מתפקדת כעולם ומלואו. בגדים – כמובן, מחלקה מיוחדת להצצה לעולם הרהיטים, בשילוב עם כלי בית, חנות פרחים, כדי שמיד תוכלו למלא את האגרטל שרכשתם וגם להעמידו על שולחן הקפה החדש, מבית ארמני כמובן. ויש גם קומה שלמה של "סוני", עם מיטב החידושים, בית קפה וסניף מילנזי של "נובו".לפי ארמני, הגישה שלו לקולקציה הביתית היא כמו זו שהנחתה אותו בעיצוב החליפה הראשונה שלו – חליפה פשוטה ובסיסית בתכלית אבל בעלת אמירה אחרת שכבשה מיד את מעמדה בעולם האופנה. כך גם ברהיטיו, את הקווים המינימליסטיים, הנוקשים לעתים, הוא ממתיק בריפוד נוח ומזמין או בשילוב מפתיע של חומרים.הקולקציות, הן המיועדות למסלול והן לבית, שזורות זו בזו. כל בית אופנה וההתמחות שלו. פנדי, למשל, מתעל את הידע וההתנסות שלו בעולם העור ומציג ספת עור בטכניקה של "אפקט התנין, או האיגואנה". הברקה נוספת מבית פנדי היא השימוש בהדפסים על עור ועיבודים שונים ששימשו אותם עד היום לקולקציות האופנה בלבד ולאחרונה אפשר למצוא אותן גם על גבי רהיטים וגם באביזרים שונים לבית וכן בתיקים ובבגדים. פנדי רואה בבית את לב לבו של "סגנון חיים", אותו צמד מלים שחוק הממחיש היטב את הטוטליות שאליה שואפים המעצבים. גם ורסצ’ה יוצא מנקודת הנחה של מעצב אופנה המכתיב סגנון כללי. הקולקציה האקסטטית, שאף פעם אינה מפחדת ממה שנחשב קיטש, בודקת את הגבולות שלה וגם שלנו. דונטלה ורסצ’ה ממשיכה בגאון את אמונתו של אחיה המנוח – עושר דימויים ומגוון סוחף, בנוסח "יותר זה יותר". אותם הדפסים משמשים גם לבדים הנלבשים, גם לבדי הריפוד, למצעים, הדפסים על מערכות פורצלן תואמות, כוסות ואגרטלים. ההתפרעות נעה מהסגנון הניאו-קלסי המוכר של ורסצ’ה, דרך ריהוט מסורתי עם הדפסים עכשוויים לעומת רהיטים מינימליסטיים בעלי הדפסים פרחוניים, הדפסי נמר בצבעים שונים או הדפסים ניאו-קלסיים ברוח הזהב המאפיין חלק מהקולקציה.

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(456189) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:03" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:03" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(13) "0840120A1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "0840120a1_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:03" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:03" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(456188) ["guid"]=> string(65) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/0840120A1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה