כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הקירקס מגיע למוזיאון

הקירקס מגיע למוזיאון

שיתוף הפעולה בין מעצבי המוצר יובל טל והדס תדמור לאוצרת שרה ריימן-שור הניב תערוכה אסתטית המחברת בין אמנות, חינוך ועיצוב בקרקס

מאת: צילום:


 מי שמשוטט בימים אלה בקומות התחתונות של מוזיאון תל אביב לאמנות יופתע להיתקל באוהל קרקס. בד מפוספס אדום ולבן נפרש על גבי קיר הכניסה של חלל התערוכות לילדים, ומאחוריו מרצדות צלליות של ליצנים, לולייניות טרפז ואקרובטים על חבל. סקרנות המבקרים הצעירים (והמבוגרים) מתעוררת, והם נמשכים להיכנס לאוהל הקרקס שעיצבו יובל טל והדס תדמור מסטודיו טל & תדמור. חזית האוהל היא חלק מהתערוכה "קסם הקרקס" שאצרה שרה ריימן-שור, אוצרת תערוכות פעילות במחלקת החינוך של המוזיאון. "הקרקס הוא נושא אטרקטיבי לילדים וגם למבוגרים", אומרת ריימן-שור. "זה תחום מלא דרמה, צבע, תנועה וחושניות, שאמנים רבים שאבו ממנו השראה". את הרעיונות האלה ניסו טל ותדמור ליצור בעיצוב. הקו המנחה היה להפוך את החדר בעל הממדים הבעייתיים – צר ונמוך תקרה – לקרקס מרהיב, אך לא עמוס מדי. אזור התערוכה נתחם והופרד מחללי המוזיאון האחרים באמצעות בד האוהל, המכסה גם את דלתות הפלדלת הסטנדרטיות של החדר והופך אותן לפתח לעולם קסום. קירותיו הפנימיים של החדר נצבעו בכחול עז, שלדברי טל נועד להעצים את דימוי אוהל הקרקס, להעמיק את החלל וליצור תחושה דרמטית. עיצוב החלל מורכב מתחנות משחק ולמידה, המאופיינות במוטיבים מהשפה הצורנית של הקרקס: קשתות הנראות כצללית של אוהל, במות עגולות, עמודים תומכים ומסגרות מעוטרות. עיצוב בתערוכות פעילות, מסבירים טל ותדמור, אמור למלא כמה פונקציות: עליו להתאים לאווירה, להיות אינטראקטיבי, דידקטי ובעיקר חווייתי. לצד עבודות האמנות בתערוכה מפוזרות בחלל תחנות, המאפשרות לילדים ללמוד על הקרקס דרך האמנות ועל האמנות דרך הקרקס. חלק מהתחנות פשוט ומשחקי, כמו שורת רפרודוקציות של ציורי לוליינים, המאוזנות על כבל באמצעות משקולות ומחקות את פעולת הלוליין בהלכו על חבל. חלקן מתוחכמות יותר, למשל משחק מגנטי המציג עבודות מפורסמות העוסקות בקרקס, שמהן נמחקו דמויות הליצנים. הילד אמור להתאים בין הליצן לתמונה שממנה הוסר, ולהחזירו למקומו. בתערוכה משולבים גם משחקים טכנולוגיים מתוחכמים שעוצבו עם אריאל אלמוס, מעצב אינטראקטיבי. משחק טריוויית קרקס מורכב ממסך, שעליו מוקרנות שאלות שעניינן ההיסטוריה של הקרקס, ומסביבו לוח משחק. לאחר הצגת כל שאלה מוצעות ארבע תשובות לבחירה, והמשתתף נדרש להניח את ידו מעל התשובה הנכונה. חיישנים רגישים לתנועה מגיבים לבחירת המשתתף, ומורים לשחקן להתקדם בלוח המשחק אם צדק או לחזור לאחור אם טעה. אטרקציה טכנולוגית נוספת היא פינת ההליכה על חבל. על מסכים המדמים את אוהל הקרקס במבט מגבוה מונחת קורה דקה, והילד מוזמן ללכת עליה. חיישנים עוקבים אחרי תנועות ראשו של ההולך, ועל פיהן משתנה הנוף המוקרן. אם הילד ייפול מהקורה יזהו החיישנים את הנפילה, והנוף במסכים יסתחרר, אם יעמוד במשימה בהצלחה ישמעו מחיאות כפיים. מסתבר שהפינה מושכת לא רק ילדים: טל ותדמור מספרים כי לא פעם ראו אם החולצת את נעלי העקב שלה ומדגימה לילד כיצד להלך על החבל. התערוכה מורכבת גם מפינות קבועות באגף הילדים, כמו פינת הקריאה ובמת התיאטרון. אלה פינות פופולריות ואהובות, החוזרות בכל תערוכה. בפינת הישיבה עוצבה ספרייה הנשענת על מוטיב תורן אוהל הקרקס, וסביבה ספה עגולה המזכירה את זירת הקרקס. התיאטרון בנוי מבמה עגולה שסביבה וילונות הניתנים להסטה. הילדים יכולים לבחור תחפושות מארגז התחפושות, ולהופיע לפני קהל. על הקיר תלויה תיבת סאונד, המספקת אפקטים קוליים כמו מחיאות כפיים, תרועת חצוצרה ותיפוף שתורמים לאווירה הדרמטית. אובייקט מעניין נוסף בתערוכה הוא הזאוטיפ, מעין גליל כהה בעל חריצים שאליו מכניסים פיסת נייר מצוירת עם דמויות מהקרקס. כשמסובבים את הגליל ומציצים דרך החריצים מתעוררות הדמויות לחיים ומתחילות לנוע. את ההוראות לבניית הזאוטיפ, שהיה נפוץ במאה ה-19, מצאו טל ותדמור באינטרנט. "העיצוב נועד להמחיש לילד את הקרקס מכמה זוויות", מסביר טל. "בחלק מהעמדות הילד נמצא בתוך הזירה, למשל על במת התיאטרון. במשחק ההליכה על החבל הוא מסתכל על הקרקס מלמעלה, ובזאוטיפ מציץ הילד בקרקס מהצד". שיתוף הפעולה בין המעצבים טל ותדמור לאוצרת ריימן-שור הניב תערוכה מסקרנת ואסתטית המחברת בין אמנות, חינוך ועיצוב. "עיצוב התערוכה היה חוויה מיוחדת עבורנו", מעידה תדמור, "עיצוב נמצא על הציר שבין אמנות לטכנולוגיה. בתור מעצבי מוצר אנחנו נדרשים בדרך כלל להתמקד בצד הטכנולוגי. לעומת זאת העבודה על התערוכה משכה אותנו לקצה השני, לאמנות וליצירתיות".e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה