כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הקרמיקה על פי חזי בנק

הקרמיקה על פי חזי בנק

לא מדובר במוסד פיננסי, אלא באיש, שהחל את חייו עם הקרמיקה בחנות קטנה בהוד השרון.

מאת: צילום:


היום  הוא מוכר בעולם בהיקף רכישותיו, בכישרונו העיצובי, ובידע הרב בתחום הקרמיקה, על חומריה, מקורותיה ואופנותיה,ו"מולך" על אולם תצוגה ענק, המציע מגוון גדול של מוצגים, פרי בחירתו אומנות הקרמיקה היא עתיקת יומין:  בתנ"ך מוזכרים חרסים, הסינים והיפנים התמחו בייצור כלי חרסינה וקרמיקה עוד בזמן קדום, ובאירופה, איטליה היא המקור הבלתי מעורער לייצור קרמיקה מראשית ההיסטוריה של התרבות החומרית.ובישראל של ימינו, חזי בנק הוא המותג בתחום הקרמיקה והכלים הסניטריים. לא מדובר במוסד פיננסי, ולא במשאלה נסתרת לעושר ושליטה. חזי בנק הוא שמו המקורי והאמיתי מזה דורות, של האיש, שהחל את חייו עם הקרמיקה בחנות קטנה בהוד השרון, והיום "מולך" על אולם תצוגה מרכזי, החולש על כ- 2500  מ"ר, ומציע מגוון גדול של מוצגים, כולם – פרי בחירתו, בעקבות סיורים מפרכים בחברות המתמחות ובתערוכות, מסדנאות הקרמיקה המשפחתיות שבדרום איטליה ועד המפעלים הגדולים שבצפונה. והוא בכלל התכוון להיות קצין מבחן לנוער, והחל ללמוד קרימינולוגיה. לפרנסתו עסק במכירה ישירה של קרמיקה, ואחרי חמש שנים פתח חנות קטנה – "חזי בנק חרסינה", וגילה את הפוטנציאל בתחום ואת כישוריו העיצוביים.  בשנות השישים לא היו בארץ מותגים ושמות מפורסמים. הבחירה נעשתה על פי טעמם האישי של הלקוחות מתוך המבחר שהוצג בחנות הבוטיק. כל הפריטים נבחרו בבתי מלאכה וסדנאות מסורתיים בדרום איטליה, כמו: וייטרי קמפנה שליד נאפולי, אסיסי  בקואלדו תדינו שבאומבריה. בין כל המוצגים המיובאים נשמר גם מקום כבוד ליצרן ישראלי, שבמשך שנים היה חזי לקוחו היחיד – הסטודיו לחרסינה "עיטורית". תצוגה עם עלים מפריזאולם התצוגה הראשון בישראל, שפתחו חזי ואשתו מרגלית  בדרך רמתיים 40 (היום הוד השרון), היווה חידוש אפילו בקנה מידה אירופאי. גודל החנות(400 מ"ר), ודרך תצוגת המוצרים היו שונים לחלוטין מהמקובל באותם ימים.חזי הטביע את חותמו בעיצוב אריחים עבור יצרנית הקרמיקה בישראל "ברבור".  במשך עשור התמיד להופיע מידי שנה בתערוכת העיצוב השנתית על שטח של 700 מ"ר, פעם כרחוב, שבכל בית בו הוצג סגנון אחר, ופעם במשטחי ריצוף, עליהם פיזר עלי שלכת שאסף במו ידיו ברחובות פריז, והפעיל מאווררים שיצרו אווירה חורפית רומנטית. ההתחלה באיטליהחזי בנק אוהב לספר על התפתחות תעשיית הקרמיקה והכלים הסניטריים: לאורך שנים ארוכות היה מרכז הקרמיקה  בדרום איטליה. דור אחר דור נמסרו סודות הגלזורה בקפדנות מאב לבנו, ובסדנאות, שהיו  שייכות למשפחות, יצרו אריחים בדוגמאות מסורתיות. עד היום ממשיכים לייצר באותו אזור את אותם האריחים, ולרוב גם באותן השיטות.מאוחר יותר החלה להתפתח תעשיית ענק של קרמיקה באזור בולוניה שבאמליה רומנה בצפון איטליה. התעשייה בצפון התפתחה בכיוונים מודרניים, והתאימה את קווי היצור לאופנות העיצוב ולדרישות המשתנות של הצרכנים.אחר כך חדרה ההשפעה היפנית לעולם הקרמיקה, עם אריחים חלקים, מינימליסטיים, מלבניים ברובם, ורק בעת האחרונה יש חזרה לעיטורים ולצבעים. חוזרים לסגנון הברוק, לצבעי שחור ואדום בשילוב או בנפרד, לאריחים עם הדפסים בדוגמת הטפט הקלאסי. מהאמבטיה לחדרי הביתעם כניסת הגרניט פורצלן(פורצ'לנטו)בשנות התשעים, נדדה  הקרמיקה מחדרי השירותים אל כל חדרי הבית. תכונות הפורצ'לנטו (שבישראל ניתן לו השם גרניט פורצלן כדי לקרבו לאבן הגרניט), עולות על אבן הגרניט הטבעית.  הרכב החומר וצפיפותו מאפשר להשתמש באריח לאחר שריפה ראשונה, ללא צורך בזיגוג ושריפה נוספת. חוזק החומר ועמידותו בשריפה גבוהה מאפשר ליצור את האריחים בגדלים שונים, דבר שלא ניתן היה לייצר בקרמיקה מהדור הקודם. לגרניט פורצלן יש יתרונות, העולים גם על אלה של אבן טבעית ושיש, בכך שרמת הספיגה שלו נמוכה מאד, עד אפסית, וכושר העמידות שלו בתנאי שחיקה הוא גבוה ביותר. קרמיקה זה גם פסיפס. הפסיפס ידוע משחר ההיסטוריה. במשך שנים ארוכות הייתה אמנות הפסיפס נתונה בידי אמנים בלבד. כיום, זוהי תעשייה מתפתחת, שעיקרה עשוי זכוכית עמידה וחזקה.  בפסיפס שלל גוונים, ברמות שונות של ברק ושקיפות. העבודה בפסיפס נוחה, מהירה ומדויקת, ורמת העיצוב גבוהה במיוחד. ניתן ליצר ממנו כל שטח, גודל וצורה, והוא מצוי היום בכל מקום, ומתאים לכל שימוש: חיפוי קירות, משטחי עבודה במטבח, תוספות, קישוטים וקונטורים  לקרמיקה חלקה, שטיחי קיר ורצפה, חיפוי בריכות וחדרי אמבטיה, וגם בתי מלון, אולמות אירועים ומקומות ציבוריים .הגדילה לעשות חברת ביסצה,BISAZZA, שמייצרת בעזרת מחשב משטחי פסיפס, המסודרים ומורכבים מלוחות של 30X30 ממוספרים מראש, תוך דיוק מירבי. בדרך זו ניתן ליצור תמונות בכל גודל ובכל צורה. הבחירה נעשית מתוך מבחר קיים, או בהזמנה אישית של תמונה או צילום של המזמין. האמנות שבאסלהבשנות השישים והשבעים היה השוני בין האסלות בעיקר בצבע ופחות בעיצוב ובדגמים. היו  אז בשוק  כ- 50 גוונים שונים של אסלות, שנקראו דווקא בשמות משולחן האוכל: קארי, שמפניה, וויסקי, אבוקדו,דבש ועוד. בשלהי שנות השמונים, כשעבר הדגש מחומרי הייצור לטקסטורות ולעיצוב, החלו כל המפעלים לייצר את כל הכלים בלבן, או בפרגמון , ולתחום הקרמיקה נכנסו מעצבים מפורסמים, וקרבו את הכלים הסניטרים לקדמת הבמה העיצובית בעולם:ולנטינו וג'אן פרנקו פרה, פייר קארדן, פיליפ סטארק שעיצב אסלה ואגן אמבטיה, שבגלל מראם נפתח חדר האמבטיה לחלל הבית "שכולם יראו", ומייקל גרייבס, שעיצב עבור חברת הוש אגני אמבטיה עגולים ואובליים.גם מיקומם של הברזים לא נפקד בטכנולוגיה מתקדמת ובעיצוב חדשני, סיגר האב, שקדם לפיליפ סטארק, עיצב שני ברזים שכבשו את עולם העיצוב וחדרי האמבטיה, האחד ברז עם ידית דמוי צלב והשני עם ידית בצורת גליל צר וארוך. חומר ממגנט מיםתעשיית הכלים הסניטריים המשיכה לחפש כיווני התחדשות וחומרים חדשים, שיוכלו להחליף או להתקיים לצד הקרמיקה. אחד מהם הוא הקוריאן, ששימש למשטחים ולכיורים במטבחים, ועם המשך פיתוחו חדר גם לחדר האמבטיה, לכיורים , משטחים, אגני האמבט ואגניות במקלחות. יחודו של הקוריאן, מעבר לנוחות ולקלות שבעיבודו, היא תכונתו במגע עם מים: מים, הזורמים על משטח קוריאן, אינם מתיזים לצדדים; הקוריאן כאילו ממגנט את המים. שם המותג – חזי בנקחזי בנק מוכר היום בעולם, הן בגלל היקף הרכישות שביצע במשך השנים, והן בשל התערבותו בעיצוב. עד היום קיימים דגמים, שנושאים את שמו. כישוריו הטבעיים בעיצוב ניכרים היטב גם בעיצוב הפנים של אולמות התצוגה שלו, ובבניית אמצעי התצוגה, כמו מעמד מיוחד לחיפוי קירות, משטחים לתצוגת ריצוף, תכנון חללי קונספט של חדרי אמבטיה, ואופן התצוגה של עשרות כלים סניטרים,שהופך את הבחירה לחוויה מהנה וקלה.הוא מעביר מהידע שלו לתלמידים במכללות ובבתי ספר לעיצוב,  ממשיך להעניק את השרות הטוב ביותר למאות אדריכלים ומעצבים,  ומתייחס במלוא תשומת הלב לכל לקוח פרטי. בוחר באופן אישי את הקולקציות המתחלפות, דואג ומכיר כל פרט בחברה, ומתייחס  לצוות עובדיו כאל בני משפחה. אין ספק: חזי הוא העסק והעסק זה הוא.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה