כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  השראה רומאית – "הילטון" ירושלים

השראה רומאית – "הילטון" ירושלים

עיצוב הפנים של "הילטון" ירושלים השתלב עם מראות העיר העתיקה ועם התכנון האדריכלי של משה ספדי. המעצבים דון סימפידה וגבי דוראל שיוו לפנים המלון הידור מאופק.

מאת: צילום:


  עיצוב הפנים של "הילטון" ירושלים השתלב עם מראות העיר העתיקה הנשקפים מהמלון, ועם התכנון האדריכלי של משה ספדי. היזם, אלפרד אקירוב, הנחה את המעצבים – האמריקני דון סימפיידה ואחריו המעצבת האיטלקיה גבי דוראל – לשוות לפנים המלון את המראה שאהב במלון "4 העונות" במילנו: הידור מאופק, קווים פשוטים, גוונים מרגיעים וקשר הדוק למקום. כשבני הזוג הנשיאותי הילארי וביל קלינטון שהו בארץ בביקורם המתוקשר – שבו כיבדו השניים בנוכחותם את הרשות הפלשתינית וחנכו את נמל התעופה החדש בעזה – הקרבה הכי אינטימית שהם יצרו כאן היתה עם… הסדינים, המגבות, השמיכות, הכריות, הרהיטים והחפצים, בסוויטה הנשיאותית במלון "הילטון" החדש בירושלים. זוהי אחת משתי סוויטות מפוארות שהוכנו במלון למבקרים מהמעלה הראשונה. סוויטה אחרת נקראת על שמו של ראש הממשלה שנרצח, יצחק רבין ז"ל, והיא מכילה חפצים שונים לזכרו. שתי הסוויטות מעוצבות בסגנון עשיר ומכובד. על הקירות הדפסים מקוריים של הצייר רוברטס. כל האריגים – של החברה האיטלקית היוקרתית "פנדי" – הם חומרים משובחים וטבעיים, משי ופשתן, למעט כיסויי המיטה והספות, העשויים מתערובת של חומרים טבעיים וסינתטיים. הקירות משוחים בבסיס של טיח מעודן במיוחד, "אינטונקו פינו" Intonaco Fino שפיתחה חברת "אלגליטה" Algalite האיטלקית, ועליו שכבה של סטוקו ונציאני Stuccu Veneziano. פה ושם הוצבו בוויטרינות פריטים ארכיאולוגיים. חדרי האמבטיה צופו בשיש בגווני חום ובז’. על השולחנות הוצבו אגרטלים בסגנון רומי, ובסך הכל יש בסוויטות תערובת נכונה של עיצוב מודרני מאופק עם אזכורים מהעולם העתיק, כראוי לאחת הערים העתיקות בעולם. הילטון ירושלים ניצב בלבו של פרויקט ממילא, ממש בנקודת התפר בין העיר החדשה והעתיקה, כמעט על סף הכניסה לחומות העיר דרך שער יפו. יזם הפרוייקט והמלון הוא איש העסקים הישראלי אלפרד אקירוב. התכנון האדריכלי נעשה במשרדו הירושלמי של האדריכל הישראלי הבינלאומי משה ספדיה. עיצוב הפנים תוכנן תחילה על-ידי האמריקני דון סימביידה Don Siembieda, מעצב-פנים המתמחה בבתי-מלון, שבין בתי המלון המפורסמים שעיצב – מלון "4 העונות" בניו-יורק. כמו מנזר במהלך העבודה הצטרפה אליו גבי דוראל, מעצבת איטלקיה, שיש לה פרק ישראלי בביוגרפיה, ולכן מדי פעם היא קוטעת את עבודתה השוטפת בסטודיו שלה במילנו, וקופצת לישראל לפרויקטים שונים, בעיקר וילות למגורים, ולאחרונה – המשרדים החדשים של אקירוב וכאמור – עיצוב הפנים של הילטון ירושלים, כולל הסוויטות. דוראל: "אני מכירה את אקירוב עוד מהשנים שגרתי בישראל. בעבר הרחוק עסקתי בציור, וציירתי בחדרי הילדים של אקירוב ציורי-קיר. מאז נשארנו בקשר חם. בביקוריו הן במילנו והן בניו-יורק, התאהב אקירוב בפשטות ובאצילות של עיצוב הפנים במלונות הללו. כשראה את הבסיס לעיצוב הפנים של דון סימביידה, חשב אקירוב שהמלון יהיה כבד ואמריקני מדי לטעמו, והוא גייס אותי כדי להעניק למקום נופך אירופי ומקומי-ירושלמי". באחד הביקורים האחרונים שלי במילנו ערכה לי גבי דוראל סיור במלון "4 העונות" המקומי, כדי שאראה במו עיני ממה התפעל אקירוב. המלון במילנו שוכן במנזר לשעבר, במרכז רחוב מונטה נפוליאונה המפורסם, רחוב של בוטיקים לאופנה וחנויות עיצוב. כמו כל המנזרים, גם הבית הזה היה בנוי באותה שיטה ארכיטקטונית: פטיו וסביבו חדרים. מעצבי הפנים של המקום הקפידו על שימור של אווירה נזירית משהו, יחד עם פאר והדר אצילי. בבוקר שבו סיירנו נערכה במקום מסיבת קוקטייל מפוארת לקהל יפה ואמיד, שהשיק כוסות שמפניה בחללים שעוצבו בקווים פשוטים ונקיים, עם רהיטים בקו מודרני שמרני, ודקורציה בעלת אופי ארכיאולוגי: פסיפסים, כדים, עתיקות. דוראל: "אלפרד הזמין את משה ספדי ואת דון סימפיידה למילנו, הם ראו מה שאת רואה עכשיו, ולאחר מכן שינינו את העיצוב בכיוון הזה". מה זאת אומרת לשנות כיוון, מה היתה האופציה הקודמת, אני שואלת את גבי דוראל, הפעם בסיור בהילטון ירושלים. "דון הציע לכסות את הקירות בבדים מיוחדים, וכפי שאת רואה – עכשיו מצופים הקירות באותו טיח "אינטונקו פינו" חדיש שראית גם בסוויטה, שהוא טיח איטלקי עתיק המורכב מחומרים טבעיים, בין השאר מחול טבעי. חברת "אלגליטה" מייצרת אותו היום כשהוא מוכן למריחה על הקיר, בשלושה סוגים שונים. על פי הקונספציה הקודמת היו צריכים להיות כאן רהיטים כבדים. עתה יש כאן עירוב של רהיטים שאני עיצבתי במיוחד – בעיקר בלובי ובמפלסים השונים של השטחים הציבוריים – וכן רהיטים ואריגים שבחרתי. שיש מלכותי "הרהיטים שעיצבתי בעצמי הם כיסאות העץ בלובי, בעלי הקווים הישרים. הם ניצבים משני עברי קונסולות בעלות רגלי הברזל המגולפות, שגם אותן עיצבתי. את ההשראה לכיסאות העץ שאבתי מכיסא ישן בסגנון ארט-דקו. הם עמוקים במיוחד ובעלי משענת גב ישרה, בזווית של 90 מעלות. הם אינם נוחים לישיבה ממושכת, אולי עמוקים מדי, אבל מאוד מלכותיים. הצורות הריבועיות שלהם מתקשרות בעיני לצורת האבנים המצפות את הבנין. "רגלי הברזל של שולחנות הצד נראות כמו ממצאים של רהיטים שבהם השתמשו הרומאים במושבות הרחוקות, ביניהן גם באיזור ירושלים. לשולחנות הברזל בחרתי שיש צהוב מיוחד, "ג’יאלו ריאלה" )צהוב מלכותי(, שיש די נדיר ממחצבות ליד ורונה. השיש מתאים רק לשולחנות קטנים כי כורים את האבנים בגושים קטנים וחותכים ללוחות קטנים. כשמם כן הם – יש להם מראה מאוד מלכותי, ולכן התעקשתי על השיש הזה. "הרהיטים שבחרתי הם כורסאות וספות של "פנדי", בעלות המראה המכובד והיוקרתי, רהיטים של "פארנזה", חברה מרומא שאני עובדת אתה בקביעות, שולחנות של "מולטני", כיסאות עץ ובמבוק שעיצב ויקו מג’יסטרטי, כיסאות גן של "דה פדובה", כיסאות של "סוואיה מורוני" במסעדת היום ושל "מונטינה" במסעדת הדגים "אקווה". גופי התאורה היפים והמודרניים שראית לאורך המסדרונות בקומות החדרים הם של חברת "לאוקוס" מוונציה. הם מזכירים לי את צורת הלפידים לתאורה שהיו מציבים פעם בקירות של הערים העתיקות, ולכן בחרתי בהם". בשטיחים – כמו בשטיח הגדול מקיר לקיר באולם הישיבות, מופיגע דגם של כוכבים שעיצבה דוראל, שחוזר על עצמו בנגטיב בשטיחים שבכניסה לאולם ובחדרי-הישיבות. כמו כן הוא מופיע גם בתקרת העץ היפהפייה של אולם האירועים, בבדים שונים ובשטיח שבקומת הלאונג’ שם מופיעים הכוכבים בקו דק בלבד. השתלמות במילנו בכניסה למסעדת הדגים "אקווה" מקדם את פני הבאים פסיפס עגול, עם מוטיבים גיאומטריים. על הקירות בקומה השנייה ובדרך לבריכה מופיעים קטעי פסיפס נוספים, עם מוטיבים של ציפורים. "בשלבי ההכנה לעיצוב של הילטון הרביתי להתבונן בספרי אמנות וארכיאולוגיה של התקופה הרומאית, ושמתי לב שהופיעו בפסיפסים שלהם המון ציפורים", מסבירה גבי דוראל. "כנראה שבתקופה זו היה איזור המזרח התיכון גן-עדן לציפורים שניקרו באשכולות הענבים. שיחזרתי חלקים מהפסיפסים הללו, שחלק מהדוגמאות שלהם מצאתי גם בכנסייה האמרנית במזרח ירושלים, ומסרתי לייצור לחברת "פארנזה" Farneze, שהתמחתה בהעתקי פסיפסים למוזיאונים. "את תקרת העץ היפהפייה באולם הישיבות עיצבו ספדיה וסימפיידה. ספדיה הביא אתו ספרים על אלמנטים של עיצוב בתרבות מארוקו, ומשם הוא לקח אלמנטים שונים. את בחירת הצבעים עשינו ביחד, בהתאם לסקאלה הכללית של הצבעים והחומרים במקום, שמתייחסים לאבן, לעץ )בעיקר בוק( ולברזל, וכן להוד של העיר העתיקה והמיוחדת. "כמעט כל עבודות העץ האחרות במלון – דלתות, חיפויי קירות, רהיטים בחדרים, שולחנות, שולחנות-צד, בוצעו על-ידי חברת "מולטני". תחילה באו למלון שני אדריכלים של החברה, לקחו מידות ובדקו את כל הפרטים. הנגרים שעבדו על הפרויקט נסעו למילנו ועברו ב"מולטני" השתלמות מיוחדת. בכל קומה עבדו 16 ולפעמים 20 נגרים בעת ובעונה אחת, והם גרו בירושלים במשך זמן העבודה, בדירות ששכרה למענם "מולטני". אני עצמי הייתי מגיעה לארץ פעם בחודש-חודשיים, לישיבות ולפיקוח על העבודה. "הקונספט המרכזי שלי היה", היא מסכמת, "שאורח שנכנס להילטון ירושלים חייב לחוש בפנים את הקשר בין מראה העיר המיוחדת והאדריכלות של ספדי. ושהוא יחוש בקשר לא רק כשהוא יושב בבר-לאונג’ שבקומה הרביעית, המשקיף אל מגדל דוד, שער יפו ושכונת ממילא החדשה, אלא גם כשהוא נמצא באזורים שאינם חשופים למראה העיר".   חזרה לעמוד המאמרים בנושא אדריכלות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה