כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  זה רק נייר

זה רק נייר

מנורות, תכשיטים, כלים, תיקים, פרחים ובגדים – העיצוב בנייר הגיע היום כמעט לכל התחומים. המעצבים גילו השנה שוב שנייר הוא לא רק דו-ממדי

מאת: צילום:


"נשים מוכנות להוציא מאות ואפילו אלפי ליש"ט על שמלת כלולות שתשמש אותן רק פעם אחת בלבד", אומרת המעצבת הבריטית Rachael Sleight, שמציעה אלטרנטיבה מקורית: שמלת כלולות חד פעמית שכולה עשויה נייר. השמלה המעוצבת למשעי מגיעה ארוזה ומקופלת (כמו קישוט לסוכה) וכוללת מחוך, חצאית קפלים מתרחבת שמחוררת בדוגמאות של פרחים, צעיף פרחים מנייר ואפילו קונפטי, משאריות הנייר – שמגיע ארוז בשקית ומוכן לשימוש מיידי ביום החגיגי.הנייר, שתמיד ידענו כי למרות צניעותו ומשקלו הקל מנצח בקלות את האבן במשחק "אבן, נייר ומספריים", הפך השנה לחומר גלם מבוקש. הלהיט של החורף האחרון הוא מנורת הנייר Midsummer" "Light של טורד בונטז’י, שכולה מפל של מגזרות נייר עדינות בצורת עלים ופרחים, העוטפות את הנורה כחרוט ומטילות צלליות פרחוניות מסביב. מאז אהילי הנייר היפאניים, שנעשו פופולריים בשלהי שנות ה-60, לא ידע הנייר עדנה יצירתית כזאת. רבים רואים בו חומר זמין, מתמסר ואקולוגי שמשקלו הקל ומחירו הזול יחסית מציעים אין ספור אפשרויות עיבוד וייצור. העיצוב בנייר הגיע היום כמעט לכל התחומים: מנורות, תכשיטים, כלים, תיקים, פרחים ובגדים. אלה עשויים לא רק מהנייר התעשייתי הרגיל אלא גם מסוגים אחרים של ניירות המיוצרים בטכניקות מסורתיות או מתקדמות יותר, כמו ניירות עשויים בעבודת יד מחומרים טבעיים בלבד, ניירות שעמידים למים, ניירות ממוחזרים, מודפסים וצבועים.גם באדריכלות לא נפקד מקומו של הנייר, לא רק כמצע לסקיצות ולתוכניות אלא גם כחומר בנייה של ממש. האדריכל שיגרו באן החל לתכנן בשנות ה-80 מבנים עשויים מגלילי נייר, שהפכו לסמלו המוכר ותאמו את העקרונות האדריכליים המנחים זה שנים את עבודתו: מעורבות חברתית, יעילות, חסכנות, מיחזור ואקולוגיה. גלילי הנייר שימשו אותו, בין השאר, כשהקים את מבני החירום לפליטי רואנדה. אלה התבררו כפתרון אקולוגי, יעיל, מהיר וזול וכתחליף הולם לעץ ולאלומיניום (ראו גליון 94).לעומת ההתייחסות המודרנית והכלכלית של שיגרו באן לנייר, המעצב היפאני-אמריקאי איסאמו נוגוצ’י השתמש בחומר ובאפשרויותיו כחלק ממסורת עתיקה של אומנות הנייר ביפאן. נוגוצ’י, שעיצב בשנות ה-50 את אהילי הנייר, ה- "Akari", שהפכו מאז לקלאסיקה יקרת-ערך, שאב את השראתו מפנסי הנייר ששימשו בחגיגות המסורתיות ביפאן. באומנות ובאדריכלות היפאניות המסורתיות שמור לנייר מקום חשוב: במחיצות נייר האורז בבתים, בתאורת החוץ והפנים, באומנות האריזה ובאוריגמי – אומנות קיפולי הנייר שבה הופכים נייר דו-ממדי לצורה תלת-ממדית מבלי להשתמש בחיתוך ובהדבקה.  במסורת העתיקה הזאת, שעברה מדור לדור, קיימים כללי קיפול מורכבים ומסובכים ליצירת דגמים מסורתיים. עם הזמן עוצבו דגמים חדשים, והאוריגמי הפך לתחביב כלל עולמי, משופע באתרי אינטרנט לעוסקים בדבר.Eva Menz, מעצבת רב-תחומית שעובדת בלונדון, נשבתה אף היא בקסמי אומנות הקיפול כשיצרה את נברשת האוריגמי המרהיבה, העשויה מעשרות עגורי נייר מקופלים במומחיות. העגורים יוצרים גוף תאורה המתפקד גם כפסל סביבתי מרשים. מנץ רואה בנברשת האוריגמי, שנוצרה מתוך מסורת בת אלפי שנים, סמל לשלום, שגשוג וחיים ארוכים – לא פחות. כמו האוריגמי גם טכניקת עיסת הנייר הפכה לתחביב פופולרי, לצד עיסוק מקצועי בטכניקה זו ליצירת כלים, אלמנטים דקורטיביים ואפילו רהיטים. העבודה בעיסת נייר מבוססת על כך שפיסות נייר קטנות, המעורבבות בדבק, הופכות עם התייבשותן לחומר מוצק וקשה. כאשר החומר רך הוא ניתן לעיבוד חופשי וגמיש. "It’s Only Paper”, של המעצב הגרמני Jurgen Wedhorn היא סדרת מוצרים שימושיים שכולה נייר, עיסת נייר וקרטון בעיצובים עכשוויים ובמראה טבעי, נקי ופשוט.Jennifer Collier, מעצבת טקסטיל ממנצ’סטר, ואידה רק, אמנית נייר ישראלית, מתייחסות לנייר כאל בד. Collier יוצרת פריטים דקורטיוויים הקשורים לעולם האופנה, כמו נעליים ושמלות שעשויות מסוגים שונים של ניירות ממוחזרים, ובהם מפות דרכים ישנות, ספרי לימוד, עיתונים ואפילו ניירות גיזרה משורטטים. לדוגמה המופיעה על גבי הנייר חשיבות רבה ביצירת האובייקט.אידה רק, שהספיקה להציג את עבודותיה בחלונות הראווה של טיפאני בלונדון, לצד התכשיטים היוקרתיים, בסוהו בניו יורק ועתה בחנות של מעצב הנעליים האמריקאי סטיוארט ויצמן בבוורלי הילס, יוצרת אלמנטים דקורטיביים ופנטסטיים, ובהם נעליים ותיקים שכמו נלקחו מסיפורי אגדות לצד מנורות וקערות שימושיות. את העבודה הייחודית בנייר החלה בסן פרנסיסקו. שם אספה חפצים ופריטים שצדו את עיניה בחנויות יד שנייה ברחבי העיר. היא מתחילה את עבודתה באובייקט ממשי, כמו נעל או תיק, שממנו היא יוצרת יצירה חדשה מרצועות נייר גזורות או קרועות שאותן היא צובעת ומציירת. את ההשראה לדוגמאות הנייר הצבעוניות שאבה מסוניה דה-לוני, מעצבת טקסטיל משנות ה-20, שעסקה בשילובי צבעים וצורות בסגנון קוביסטי ונאיבי. במרץ השנה תציג רק תערוכה של עבודותיה במוזיאון האיטלקי בירושלים. בין אם אלה אובייקטים שנועדו לקישוט בלבד או חפצים שימושיים לגמרי, בין אם מדובר בפריטים מייצור תעשייתי או בחפצים העשויים בעבודת יד, הנייר מעניק להם את אותה איכות נדירה: ניגודים מפתיעים בין עדינות לעמידות, בין פשטות למורכבות, בין טבעיות לתחכום עכשווי. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה