כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  זול עם מראה זוהר – האלומיניום

זול עם מראה זוהר – האלומיניום

האלומיניום – סגסוגת של נחושת, מגנזיום, פח, סיליקון ואבץ, הוא החומר שכבש את המאה ה-20 בעיצוב ובאדריכלות, וממשיך לככב גם היום. כלי בית, רהיטים, חלונות וציפויי בתים, הכל נהנים מצבעו, מקלותו ומשימושיותו.

מאת: צילום:


האלומיניום – סגסוגת של נחושת, מגנזיום, פח, סיליקון ואבץ, הוא החומר שכבש את המאה ה-20 בעיצוב ובאדריכלות, וממשיך לככב גם בתחילת המאה הנוכחית. כלי בית, רהיטים, חלונות וציפויי בתים, הכל נהנים מצבעו, מקלותו ומשימושיותו.אלומיניום נחשב לאחת המתכות המרתקות ביותר בתולדות העיצוב. סירי האלומיניום כבר נעלמו מן המטבח הישראלי כבר בשנות השבעים, כשהוחלפו בסירי פלדת אל-חלד, אך חלק נכבד מגדולי מעצבי המאה ראו באלומיניום חומר נפלא בעיצוב המוצר.  האלומיניום עשוי סגסוגת של נחושת, מגנזיום, פח, סיליקון ואבץ, ובזכות מראהו הזוהר הפך לסמל הטכנולוגיה המתקדמת והצליח לתפוס מקום של כבוד בתולדות העיצוב של המאה העשרים. מעצבים כמו רנה לליק, לודוויג מיס ואן דר-רוהה, ראסל רייט, צ’ארלס וריי אימס, ג’יו פונטי, שירו קורמטה , פיליפ סטארק, כל אלה ראו באלומיניום מדיום נפלא להשראה.האלומיניום התגלה במאה התשע-עשרה, תוך חיפושים אחר חומרים חדשניים בעיצוב. מהפכת התיעוש שהנהיגה שיטות ייצור וחומרים חדשניים, היא שפיתחה את האלומיניום, חומר לא אציל כזהב או כסף, אך בוהק יציב, קל-משקל, אינו מחליד ואף זמין למחזור. אחת היצירות המוקדמות ביותר שנעשו באלומיניום היא ללא ספק כלי מרכזי לשולחן האוכל שעוצב על ידי שארל קריסטופל הצרפתי בשנת 1858.  המעצב הנודע הכין את היצירה המרשימה כמתנת חג המולד לקיסר נפוליאון השלישי. קריסטופל הצליח למשוך את תשומת לבו של הקיסר, שנדהם מיופיו של הכלי הבוהק שמשקלו קל כנוצה, מה גם שאלומיניום בעידן מוקדם זה נחשב למתכת נדירה ויקרה ביותר.לקראת סוף המאה התשע-עשרה ירד מחירו של האלומיניום פלאים, בעקבות רישום פטנט להפקתו באמצעות חשמל. הוא יצא מרשותו ומשימושו הבלעדי של המעמד העליון, ועשה מהפכה בחיי היומיום, כשהפך למתכת של המאה העשרים. סירים, קומקומים, סכו"ם, קערות, כל אלו יוצרו מאלומיניום.  בשנות השלושים הוא אף נכנס לתחום עיצוב הרהיטים. תוך שנים ספורות הפך האלומיניום לסמל העולם המודרני ולטכנולוגית העתיד בזכות צבעו הכסוף, משקל הנוצה שלו ורכותו, תכונות שהפכו אותו לחומר אידיאלי בעיצוב מודרני ופוסט-מודרני.  האדריכל האוסטרי אוטו וגנר היה מן החלוצים בשימוש באלומיניום, כשהפך אותו לסימן ההיכר במבנה הבנק המפורסם שלו במרכז וינה, בראשית המאה העשרים. זהו מבנה שנחשב על ידי היסטוריונים למבשר האדריכלות המודרנית. וגנר ציפה את מבנה הפלדה הענק בלוחות שיש לבן שחוברו לשלד, באמצעות מסמרות אלומיניום גלויות ששימשו כקישוט המבנה. אלומיניום הוכנס לשימוש ביתי בשנות השלושים, תוך שהוא מסמן נקודת מפנה אסתטית בתעשיית הרהיטים ואמצעי מודרני לעיצוב. אמנים עיצבו מודלים שיוצרו ביציקות אלומיניום במפעלים תעשייתיים. המעצב מרסל ברוייר, מדמויות המפתח של בית הספר הגבוה הבאוהאוס, עשה את המעבר מעיצוב רהיטים מצינורות פלדה לאלומיניום, כשהיגר לציריך עם סגירת שערי בית הספר הגבוה לעיצוב בגרמניה.  ברוייר תכנן מערכת כיסאות וכיסאות הסבה שונים מאלומיניום, בעלי מראה עכשווי, עבור דירות מודרניות. כיסא ההסבה שלו זכה בפרס הראשון בשנת 1933 ב"תחרות בינלואומית לבחירת כיסא האלומיניום המוצלח ביותר", שנערכה על ידי יצרני האלומיניום של פאריז, בזכות היותו פונקצינלי, פשוט ואלגנטי. אחד הפריטים הידועים מתקופה זו היא מכונת חיתוך הבשר בעיצוב אגמונט ארנס האמריקני, בסגנון הארט דקו. ארנס הוא מעצב תעשייתי מוביל בתקופת המשבר הכלכלי בניו יורק, ומי שתכנן בין היתר גם את מעבד המזון קיטשן אייד.בשנות השלושים החליף האלומיניום את הברזל בייצור שערים ומשקופים, ואילו בתקופת מלחמת העולם השנייה הוא היה לחומר מבוקש בייצור כלי מלחמה. לאחר המלחמה החלו מפעלים לייצור אלומיניום לשכור שירותיהם של מעצבים ידועי-שם, כדי שיולידו רעיונות חדשניים לשימוש באלומיניום, וכל זאת כדי לעודד שימוש יצירתי בחומר ולהפוך אותו לפופולרי. בשנות הששים עשו מעצבים שימוש באלומיניום גם בעיצוב אופנה. קולקציית הקיץ של מעצב האופנה הפאריזי, פאקו רבאן, עשתה כותרות בזכות השימוש היצירתי שעשה באלומיניום. רבאן הציג על מסלול אופנת העילית, שמלות ועליוניות עשויים רשתות של לוחות אלומיניום, ויצר בין לילה את "מראה שנות הששים". סוריאליסטי מעצבי הפוסט מודרניזם אימצו בחום את האלומיניום ביצירותיהם הפיסוליות, שנעשו בייצור מוגבל. אחד הרהיטים שנכנסו לקלסיקה של הפוסט מודרניזם הוא ספת הישיבה של מרק ניוסון האוסטרלי, מן המעצבים העכשוויים הצעירים שזכו להערכה בינלאומית מאז שנות השמונים. ספת הישיבה המכונה "מיסב לוקהיד", קרויה על שם יצרן המטוסים האמריקני, ומעוצבת בקו זורם בהשראת גוף מטוס הסילון. הספה, בעלת רגליים משתפלות בצורה חלקה ומוגנות בכיפות גומי, ייחודית מבחינה פיסולת, ונטועה היטב במסורת הצורות הנפוחות של העידן הפוסט מודרני, שכן היא יותר בבחינת פסל ישיבה אנתרופומורפי מאשר רהיט פונקציונלי. היא עשויה פלסטיק מצופה פיברגלאס, כשכל פני השטח מצופים ביריעות פח אלומיניום דקות, ממוסמרות אלה לאלה, ואינן חופפות באזורי החיבור, כי אם מוצמדות זו לזו ללא תפרים, ויוצרות מראה חלק כשל מרכב מטוס. היצירה שולבה על ידי המעצב פיליפ סטארק במלון פרמונט הניו יורקי. פיליפ סטארק עצמו גילה העדפה לאלומיניום בעיצוב רהיטים. סטארק, שנחשב לדמות הצרפתית המובילה בתחום העיצוב החדש בשנות השמונים, נמשך ליעילותן של שיטות הייצור המודרניות המאפשות ייצרו בעלות נמוכה. את חיבתו לאלומיניום ירש מאביו, שהיה מכונאי תעופה וממציא ועבד באלומיניום. סטארק, אשר את יצירותיו כינה בשמות מרומאנים של מדע-בדיוני, העניק לחלק מרהיטי האלומיניום שלו מראה סוריאליסטי. הם מוגדרים כפריטי ריהוט פונקציונליים,  אך גם כאלמנטים אורגניים. מאז שנות הששים הצליח האלומיניום לעשות מה שחומרים אחרים לא הצליחו. בזכות איכותו ותכונותיו, תרם האלומיניום את תרומתו החשובה לשפת העיצוב בעידן הפוסט-מודרני. כיום תופס אלומיניום מקום נכבד בעיקר באדריכלות חדשה, מאז שלהי שנות התשעים. השימוש בו שמור בעיקר לציפוי מבנים שלמים, דוגמת מבנה התערוכות המרכזי בגלזגו משנת 1997, בעיצוב האדריכל סיר נורמן פוסטר זוכה פרס פריצקר לאדריכלות. פוסטר אשר תכנן מבנה פלדה מצופה בגלילי אלומיניום ענקיים. שתי דוגמאות נוספות הן של תחנת הרכבת בכפר האולימפי בסידני שבאוסטרילה, בעיצוב האסל פתיי, וכן מבנה תחנת הטלוויזיה במכסיקו סיטי. האלומיניום הוא מתכת לא נדירה ולא יקרה, אך חומר שתפס מקום של כבוד בעיצוב האוונגרדי במאה השנים האחרונות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה