כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  זכרונות מפעם חומרים מעכשיו

זכרונות מפעם חומרים מעכשיו

איך משפצים בית שבו מתגוררת משפחה כבר יותר מ-30 שנה, מבלי לפגוע בזיכרונות ובניחוחות שנאגרו בו?

מאת: צילום:


הכל התחיל מחום הקיץ. ההחלטה להתקין מיזוג מרכזי היא שהובילה לשיפוץ מקיף, שבסיומו הפך בית בן יותר מ-35 שנה בהרצליה פיתוח (אדריכלית:  תמר פינק) לבית חדש ומודרני, מרשים במראה הכללי ובשילוב החומרים שבו. ואולם, מבחינתו של האדריכל אילן כרמי שביצע את השיפוץ, המשימה החשובה ביותר היתה דווקא שימור הקיים – האווירה המשפחתית, הזיכרונות, החוויות והניחוחות שנאגרו בבית במשך השנים, והיו יקרים מכל ללב דייריו. כרמי, ממשרד "קימל אשכולות אדריכלים" בתל אביב, מסביר שבמקרים כאלה עבודת השיפוץ היא מעין פאזל עדין. זו משימה מורכבת אף יותר מתכנון בית חדש, דווקא בגלל המחויבות לשמר את רוח הבית, שנוצרה לאורך זמן, ולתת לה ביטוי מלא (מפקחי הבנייה: גל שחם וזהר עדן).מעטפת הבית הושארה כפי שהיתה, אך החלוקה הפנימית של הפנים והחוץ השתנתה באורח דרמטי. בחצר שונה והודגש מיקום הכניסה; נסלל שביל חדש מהשער אל דלת הבית; רחבת הכניסה הוגדלה; ובשטח המרכזי נחפרה בריכת שחייה, שעליה מצל עץ פיקוס ענק הנראה למרחקים. חלק מהשינויים בנוף החיצוני נועדו להעניק תחושת מרחב בחלל הפנימי, ולאפשר מבטים ארוכים לכל אורך השטח. לשם כך פתח כרמי מבט מהכניסה עד לחצר האחורית: הקיר שגבל קודם לכן במפלס הקרקע התחתון הוסר, ובמקומו עומד כעת קיר זכוכית לכל אורך החזית האחורית, בעדו נגלית גינת עצי פרי ותבלינים.גרם מדרגות, שלבש חומרים אחרים ונפתח בשיפוץ, מוביל ממפלס הקרקע התחתון  אל מפלס המגורים. החלל של קומה זו, קומת הקרקע, הורחב באופן משמעותי על ידי חפירה והנמכת הרצפה בכחצי מטר. תחושת המרחב מודגשת בזכות גובה החלל, וגם על ידי הריסת הקיר שתחם בעבר בין המבואה לסלון, הוספת סקיילייט והגדלת החלונות הפונים לחזית הדרומית של הבית, ומחדירים אליו אור מבוקר. מצדו האחד של הסלון ממוקם חדר האוכל, הגובל בפאטיו ובמטבח קדמי פתוח. מאחוריו נמצא מטבח סגור, שאליו אפשר לפנות את הכלים המלוכלכים, ובו גם מוקמו המדיח ושאר המערכות. מצדם השני של חדר האוכל והסלון נמצא בר אפלולי מעט, ופינת ישיבה הנפתחת לרחבה חיצונית וגם לפאטיו מגונן בתוך הבית. הפאטיו, אגב, שינה במרוצת השיפוץ את אופיו: הצמחייה הטרופית שגדלה בו הוחלפה בצמחייה מקומית, קרקעיתו רוצפה באבן מפירוק והוא מזכיר כעת באופיו את צפת. נפח הקומה העליונה גדל אף הוא. הנמכות התקרה של חלל הגג הוסרו, וכעת חלל חדר השינה משתרע מהרצפה ועד לקורות הקונסטרוקטיביות של הגג, שנותרו חשופות. מלבד יחידת ההורים ממוקמים בקומה זאת גם חדר ארונות מרווח, אמבטיה וחדר ילדים גדול, שהחליף את צמד חדרי הילדים שהיו שם במקור.על אף שהחללים הורחבו במידה ניכרת, עדיין הם שומרים על אופיים המקורי החם והמשפחתי. להצלחה הזאת אחראים כמובן גם החומרים החדשים, ובראשם האבן על צורותיה השונות. שביל הכניסה והרחבה החיצונית העליונה מרוצפים באבן "פורטו" – ריצוף לא שגרתי באבן מתועשת כהה, דמוית אבני הריצוף השכיחות בערים עתיקות באירופה. הרחבה הקדמית וקומת הקרקע מרוצפות באותה אבן, אבן פרלינה, שבה משולבים פסים של אבן פירוקים המסמנים את גבולות הסלון, חדר האוכל ושאר הפונקציות שבקומה, ומהווים מעין המשך לקירות המעטפת. גוניה האדמדמים של אבן הפירוקים משתלבים בצבעי הטיח שמחפה את הקירות הפנימיים: מחול ועד לאדמדם-אדמה בקיר הגדול והמפתיע הנמצא מול חדר הכניסה. קיר זה, המתחיל במפלס התחתון ונמשך עד לקומת הגג, נראה כקיר חיצוני בתוך הבית. האדריכל כרמי מסביר כי מטרת הבחירה הלא-שגרתית בטיח חיצוני לכאורה היא ליצור עניין וחיים של חוץ בלב הבית, ולקשר את הפנים בדרך נוספת אל החוץ. לממדיו הגדולים של הקיר עצמו מוסיפות גם דלת עץ האלון הגדולה והכבדה, הסוגרת את חדר העבודה, והנישות שעוצבו בתוכו.קיר מעניין אחר בבית הוא קיר הנראה כבנוי מאבני פירוק, אך למעשה עשוי מאבן "ענתיקו"- אבן כורכר מתועשת המיוצרת בגושים על פי התאמה אישית לצורכי המזמין. תחילתו בשולי המגרש מדרום, ומשם הוא נכנס לבית, ממשיך לפאטיו ולחדר האוכל ומסתיים במטבח. גם הקיר הזה מעמיק את הקשר בין הפנים לחוץ באמצעות החומר הבנוי, אם כי בצורה אחרת. כמוהו גם ספי האבן של החלונות (המיוצרים באופן פרטני במחלקת סטודיו של אקרשטיין, לפי דרישת האדריכלים), המשמשים גם כספסלים חיצוניים ופנימיים.השימוש בעץ נועד בדרך כלל לאזן את האיכות הקרה של האבן, אך כאן האבן חמה לכשעצמה והעץ תורם לאווירה. עץ אלון גושני מרצף את אזור הבר ואת הקומה העליונה, וממנו עשויים גם מדרכי המדרגות והדלתות. קורות מאסיביות של עץ אלון מקיפות את הפתחים, ומסתירות מאחוריהן את מערכת התריסים (ביצוע: אבשלום לוי, "תיבת נוח"). אפילו מסכי הפלזמה שבחלק גדול מהחדרים שקועים בקירות ומוצנעים במסגרות עץ.במטבח קיימים אמנם אלמנטים של נירוסטה, אך עיצובם הכפרי מתיישב היטב עם אי הבישול הפרקטי ועתיר מקומות האחסון העשוי עץ שבמטבח הפתוח. פרטי הריהוט והאביזרים האחרים בבית נשארו ברובם מגלגולו הקודם; אך גם החדשים שביניהם, כמו ריהוט הגן ושולחן האוכל הגדול, מתאימים לאופי החמים של הבית מבחינת קו, צבע וחומר. בחצר המרכזית צומח ליד הבריכה עץ פיקוס קדוש ענקי ומרשים. בעלת הבית מספרת כי העץ עמד במרכז החצר, ומיקומו מנע את השיפוץ. ההצעה לכרות את העץ נפסלה על ידי הבעלים מכל וכל. "העץ היה כאן עוד לפני שבנינו את הבית המקורי. לשמור עליו – זה לשמור על כל מה שקיים כאן, ועל כל מה שעבר עלינו בבית הזה", אומרת בעלת הבית. לבסוף, במבצע מסובך להפליא, הוזז העץ כמה מטרים לכיוון החומה ונשתל שוב. בחוזה עם הקבלן הראשי של השיפוץ הוכנס סעיף חשוב: השקיה יום-יומית של הפיקוס, שמפאר היום את החצר המחודשת. eהאדריכל אילן כרמי בחר בחומרים חדשים כדי לשמר את אווירת החמימות והביתיות המקורית    

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה