כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  חדר עבודה – הקופסא מוכרת את התוכנה

חדר עבודה – הקופסא מוכרת את התוכנה

חברת APPLE יצאה עם מחשב אישי מהפכני בעיצוב אולטרה-מודרני שקוף ומעוגל, חברת ACER הוציאה מחשב אישי עם מארז מעוגל ואסתטי. החגיגה העיקרית קשורה בעכברים בשלל צבעים וצורות, ובמסך השטוח.

מאת: צילום:


 כל החברות המייצרות מחשבים יודעות את הסוד: צורת המחשבים מהווה מוקד משיכה וכלי טוב לקידום מכירות לא פחות מאשר התוכנה. למרות זאת, צורת המחשבים כמעט שלא השתנתה בשנים האחרונות, למעט כמה חברות חלוצות בתחום העיצוב, שהחליטו להעניק לצורה החיצונית אותה תשומת-לב כמו לשאר הפיתוחים.בעוד ש"מחשב לכל ילד" היא סיסמא שהולכת ומגשימה את עצמה, הרי ש"מחשב בכל בית" היא כבר מציאות רווחת. זה שנים אחדות שהמחשב האישי נדד מהמשרד לבית, ותופס מקום של כבוד בחדר העבודה ובחדר הילדים. בין אם גולשים בעזרתו באינטרנט, או שולחים באמצעותו דואר אלקטרוני, ובין אם הוא משמש למשחק, קשה לתאר את החיים בלעדיו. האם בשל כך שינה המחשב גם את מראהו? בימינו, כשתשומת לב רבה מוקדשת לצורה ועיצוב הוא גורם דומיננטי ומסייע למכירות, יצאנו לבדוק מה קרה לקופסה האפורה והמרובעת.שנות התשעים התאפיינו בצמיחה אדירה בתחום ההיי-טק, במיוחד בכל הנוגע למחקר ופיתוח. במקביל זכו גם המעצבים התעשייתיים לפריחה והשפיעו רבות על האסתטיקה של מוצרי החומרה. הם היו שותפים מלאים בכל הנוגע לפן התכנוני, המשלב בתוכו הנדסת אנוש ועיצוב סביבת המשתמש והשפיעו על עיצוב התדמית הכוללת.סטיבן האוזר הוא מעצב אמריקני, המעסיק משרד ובו למעלה מששים מעצבים ומהנדסים, אנשי שיווק ואנתרופולוג, העובדים כצוות מחקר ושוקדים על פיתוח ועיצוב מוצרים. בין לקוחותיו נמנים חברות כמו מיקרוסופט, אפל, קנון, HP, מוטורולה, שרפ ופנסוניק, וניתן להבחין בחותם שזה הטביע על מוצריהם המשווקים ברחבי העולם. על פי האוזר, המעצב אינו משרת את המהנדס אלא מתנהל ביניהם דיאלוג מפרה, המאפשר למעצב להשתמש בטכנולוגיות הייצור כדי לבטא ערכים אסתטיים.העיתון,Business Week המקיים מדי שנה תחרות לעיצוב מתקדם, דירג את החברה של האוזר, במקום גבוה ביותר ומגדיר אותה כמי שהשפיעה רבות על עיצוב המחשבים והציוד ההיקפי, ויצרה דימוי חדש למחשבים באמצעות צבעים וצורות החורגים מהקופסה הסטנדרטית.המראה השקוףיחד עם זאת, סקירה של השוק מגלה, כי במראה הקונבנציונלי של המחשב לא חל שינוי גדול. רוב היצרנים מקדישים את מירב תשומת הלב לתוכן )ליתר דיוק לתוכנה(, יותר מאשר לצורה. יוצאת דופן במובן זה היא חברת APPLE, שמראשיתה ייחסה חשיבות רבה לעיצוב, מתוך מחשבה שטכנולוגיה מתוחכמת צריכה גם להראות.הקיץ יצאה APPLE לשוק עם מחשב אישי מהפכני בצורתו כמו גם בטכנולוגיה שלו – ה-I MAC, שכפי שמעיד סטיב ג’ובס, מנכ"ל מקינטוש, "דורש שישימו לב אליו". לדבריו, העיצוב שלו הוא אולטרא מודרני, רענן, ספורטיבי, ויחד עם זאת מוכר, בהיותו מכיל בתוכו אלמנטים של המקינטוש הראשון. הוא עשוי חומר פלסטי שקוף המשדר מים, קרח וכחול של ים. אין בו קו ישר אחד, אפילו המקלדת שלו מעוגלת. המארז מחדיר אור במידה מבוקרת, כך שניתן לראות את ה’קרביים’ שלו מבלי להסגיר יותר מדי את צפונותיו.כל חלקי המחשב, מהכבלים ועד מקשי המקלדת הם שקופים, מעוגלים ויוצרים אפקט של אור. העכבר עגול, חציו לבן וחציו כחול ירוק, והיצרנים טוענים כי מראהו בשעת פעולה מהפנט. בגלל הצבעים המימיים והמראה השקוף אומרים במקינטוש, שה- I MACמזכיר יותר אקווריום מאשר מחשב. אך על אף המחשבה הרבה שהוקדשה לעיצוב החדשני, ה-I MAC כולל את כל התכונות הדרושות למשתמש המודרני, בעיקר חיבור ישיר לאינטרנט. גם מחירו לדבריהם, תחרותי מאוד.לדברי דורון שלינגבאום, מנהל השיווק של "ידע" הסוכנים של APPLE בישראל, מקינטוש היא חברה שדואגת תמיד לחדש ולהפתיע. את הסיסמא שלה "חושבים אחרת" היא מיישמת הלכה למעשה. מקינטוש, הוא אומר, רגישה מאוד לתדמיתה, וחשוב לה שמוצריה יעבירו מסר של חדשנות. החברה זכתה במשך השנים לפרסים רבים בתחום העיצוב, אבל לדבריו מקדישים במקינטוש מחשבה רבה גם להנדסת האנוש, ובנוסף לצורה חושבים גם על האיש שיושב מול הקופסה.מחשבים הם היום מוצר צריכה המוני והם נמכרים במיליוני יחידות. התחרות הגדולה בין החברות מכתיבה עיצוב ש"יקפיץ" את המוצר מהמדף, ויגרום לכך שיישבה את עינינו ממבט ראשון. תפקיד זה נופל על כתפי המעצבים התעשייתיים, שתפקידם לתווך בין הצרכן ליצרן. את רישומם של אלה אפשר לראות אצל יצרנים נוספים, שהחלו להקדיש תשומת לב רבה יותר למראה המחשב.צמודים למסךחברת ACER הוציאה לשוק מודל של מחשב אישי בשם ASPIRE . לדברי היצרנים, המוצר הזה מייצג תפיסה מהפכנית בתחום המחשבים האישיים, מכיוון שהוא לא רק מחשב אלא מרכז תקשורת, מולטימדיה ובידור ביתי מושלם. ניתן לחבר אליו טלפון-דיבורית, משיבון דיגיטלי ומודם פקס. אפשר גם להתחבר ישירות באמצעותו לאינטרנט, להפעילו באמצעות פקודות קול ללא מגע יד, באמצעות מיקרופון רב-כיווני, ואף לשלב בו מערכת סטריאופונית, וידאו וטלוויזיה. העובדה כי היצרנים הקדישו גם תשומת לב רבה לצורתו החיצונית, מעידה על המגמה ההולכת ומתגברת בקרב מתכננים ויצרנים. ה- ASPIRE מעוצב בסגנון ובצבע המשתלבים היטב בסביבה הביתית. צבעו ירקרק וניתן אף לקבלו בצבע שחור. את ACER מייצגת בישראל חברת יורוקום.חברת פאקרד בל הציגה באחרונה את מה שהיא מכנה "נבחרת החלומות של שנות ה- 2000". גם במחשבים אלה הושם דגש רב על הצורה. הרמקולים צמודים למסך משני צידיו ומשווים לו צורה עגולה. המארז מעוגל ואסתטי.בדגם האחרון של חברת NEC, הרמקולים טמונים בגוף המסך ומציצים מתוכו כמו עיניים גדולות. צבעם של מחשבים אלה הוא אפור בז’. גיא צדיק, ממחלקת השיווק של נק ופאקרד בל: "המחשבים מיוצרים גם בצבע שחור. בארץ אין דרישה לצבע זה, ולכן אנו לא מביאים אותם ארצה".בתחום המחשבים הניידים, שאנשים מרבים להשתמש בהם בבית גם בגלל היותם קומפקטיים, ישנה יותר פתיחות ונועזות, והם מיוצרים ומשווקים בצבעים שונים כמו כחול, אדום, שחור ועוד.מחשביה של חברת NEWRON זכו זו השנה השנייה ברציפות בתואר "בחירת העורך" של ה-PC MAGAZINE. קווי המתאר של המסך מעוגלים, המגרעת שבמקלדת מיועדת להקל על המשתמש והיא תוכננה כך מסיבות ארגונומיות. הרמקולים שניתן לחברם למחשב הם עגולים. המחשבים משווקים בגוון האפור הרגיל אבל גם בצבע סגול.כשמדברים על עיצוב מחשבים יש להגדיר תחילה את החלקים המרכיבים את המחשב האישי, ואלו הם: המארז – הקופסה שבה טמון ה"שכל" של המחשב, ובה נמצאים החלקים הקובעים את ביצועיו; וכמובן המסך, העכבר והמקלדת, שלא ניתן להפעילו בלעדיהם. כל החלקים באים בנפרד וניתן להרכיבם יחד בהתאם לדרישות המשתמש ועל פי כיסו.מטוס קרבנראה כי בשנים האחרונות מוקדשת אמנם תשומת לב לעיצוב המארז והמסך, אבל החגיגה העיצובית האמיתית מתרחשת דווקא בציוד הנלווה. במיוחד חוגגים העכברים! חברת LOGITECH מייצרת ומשווקת עכברים בשלל צבעים וצורות. חלקם עשויים בצורת כף יד וניתן להפעילם באמצעות הבוהן, אחרים בעלי מראה סולידי יותר, ויש ביניהם גם אלחוטיים שנועדו במיוחד לנוחותם של הגולשים ברשת. עולים על כולם הם העכברים המותאמים למשחקי מחשב שנקראים ג’ויסטיק. יש בהם המעוצבים כמוט היגוי של מטוס קרב או כמבנה חללי, והם נותנים למשתמש את ההרגשה שהוא השולט והמפעיל את המטוס או החללית.לוח המקשים מקבל אף הוא טיפול עיצובי – בשנים האחרונות צורתו מעוגלת במטרה להקל על המשתמש. החידוש האחרון הוא לוח מקשים אלחוטי, המאפשר לעבוד גם במרחק מהמסך. אבל המהפך הגדול צפוי לבוא במסכים. מסך שטוח הוא המלה האחרונה, והוא הגורם העשוי לשנות את כל צורת המחשבים המוכרים לנו היום. במקום הקופסה המגושמת, עם השפופרת מאחוריה, נקבל מסך שטוח ודק שאינו תופס כמעט מקום על שולחן העבודה.איכות התמונה המתקבלת על המסך השטוח היא מרהיבה ובעלת צבעוניות שוקקת חיים. גם זוויות הצפייה רחבות יותר. מלבד היותו מרהיב ביופיו, הוא גם צורך פחות אנרגיה ואינו פולט קרינה. קיימת עדיין מגבלה לגבי גודל המסכים המיוצרים היום, אך מכיוון שהוא שטוח לחלוטין ולא מקומר, הרי שמסך בגודל 15 אינץ’ נותן שטח ראייה של קרוב ל- 17 אינץ’. קווי התמונה והטקסט ברורים, ואין הבהובים. כבר היום ניתן להתאים את המסך לכל מחשב אישי. החסרון היחיד, בינתיים, הוא עלותו. הטכנולוגיה הדרושה היום לייצורו יקרה. מחירו של מסך שטוח גבוה פי ארבעה לערך ממחירו של מסך רגיל. מחיר מסך שטוח בארה"ב בגודל 14 אינץ נע בין 3.500ל 2300- דולר. אך אנשי המקצוע טוענים כי הם הגיעו כבר לתחילת תהליך הורדת העלויות, וכי לא יחלוף זמן רב וההוזלה תהיה ניכרת.העתיד כבר כאןאין ספק שהטכנולוגיה החדשה, המאפשרת ייצור מסך שטוח, תשנה את כל המושגים המוכרים לנו היום לגבי מחשבים. במקום ה"מפלצת" הקיימת היום על השולחן, נוכל ליהנות ממסך דקיק שאינו תופס מקום. נוכל אפילו לפנות את שולחן העבודה לחלוטין, ולתלות את המסך על הקיר. כבר היום ישנם מקלדות ועכברים אלחוטיים, כך שכל צורת הישיבה צפויה להשתנות, וכל אחד יוכל לארגן את סביבת עבודתו על פי נוחותו.חגי שוודרון, מעצב תעשייתי המתמחה בהיי-טק: "מהמחשב שאנו מכירים היום כמעט לא יישאר דבר. את המסך ניתן יהיה להפעיל מכל מקום בחדר, המקלדת המוכרת לנו היום קרוב לוודאי תיעלם, ואת המחשב אפשר יהיה להפעיל בעזרת זיהוי קולי או כתב יד. הטכנולוגיה כבר קיימת, אך לוקח זמן עד שהתעשייה מוציאה את הדברים אל הפועל".- עד שזה יקרה, מדוע אין יותר חדשנות ומקוריות בעיצוב מחשבים היום?היו ניסיונות "לחמם" את הטכנולוגיה ומדי פעם מעצבים מנסים לחדש בעיצוב: מרככים את הצורות, מכניסים צבעים. הבעיה היא שהציבור מגלה שמרנות רבה בכל הקשור למחשבים, והוא אינו מוכן לקבל מחשב שנראה כמו צעצוע. על פי תפישתו, המכשיר חייב לשדר רצינות ופונקציונליות, וצריכה להיות התאמה בין ביצועיו לבין צורתו". 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455134) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:26" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:26" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00c225176db_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00c225176db_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:26" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:26" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455133) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c00c225176db_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה