כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  חדש על ישן – העיצוב הפוסט-מודרניסטי

חדש על ישן – העיצוב הפוסט-מודרניסטי

אחד הזרמים בעיצוב שחרטו על דגלם את הכבוד לעבר, ואת השימוש במקורות מתולדות העיצוב כמנוף להתחדשות, היה הזרם הפוסט מודרניסטי באיטליה, שיצא כנגד המודרניזם הפונקציונלי.

מאת: צילום:


 אחד הזרמים בעיצוב שחרטו על דגלם את הכבוד לעבר, ואת השימוש במקורות מתולדות העיצוב כמנוף להתחדשות, היה הזרם הפוסט מודרניסטי באיטליה. הם יצאו כנגד המודרניזם הפונקציונלי שלדעתם התפתח לשיעמום, וחזרו למקורות העשירים של הצורות והתכנים. כמה מהמעצבים בני זמננו הלכו בעקבותיהם.חדש וישן, ישן וחדש נושא שטבוע בתולדות העיצוב מאז ומעולם. לעתים קרובות היווה הישן מקור השראה מוצלח לזרמים חדשים, ובהם גם לזרם הפוסט מודרני שנולד באיטליה בשנות הששים, והוא חי ונושם גם כיום, על סף המאה ה21-.  מאיטליה נדד העיצוב הפוסט מודרני והקיף את הגלובוס כולו, מאמריקה במערב ועד יפאן במזרח. הוא היווה אלטרנטיבה לדרכו של המודרניזם, ששלט בעיצוב מאז שנות העשרים, והיה לסמל הדמוקרטיה החדשה והחברה הקפיטליסטית. מטרתו העיקרית של הפוסט מודרניזם היתה יצירת אמירה תרבותית, אינטלקטואלית ופוליטית, באמצעות קריאת תיגר על התכנים וצורות המודרניסטיים.מאז שנות הששים היו מעצבי הזרם הפוסט מודרני בתהליך מתמיד של חיפוש אחר צורניות חדשה. הם שאבו אותה לעתים קרובות מן המסורת, תוך שהם מחיים את הישן בלבוש חדש. הם העדיפו להתרחק מייצור תעשייתי לטובת יצירה בסדנאות בכמות מוגבלת, והחזירו לעיצוב את האורנמנט, את הצבע והטקסטורה שאבדו לו עם ראשית המודרניזם, בשנות העשרים. מעצבי הפוסט מודרניזם ביטלו את החוקים הקבועים לטובת סגנונות אישיים מרתקים ואינדיווידואליים.  הם טענו שהמודרניזם ניסה ליצור את החדש תוך הינתקות מן הישן, משימה בלתי אפשרית לדעתם. על פי התורה הפוסט מודרנית, דווקא הישן הוא קרש הקפיצה ליצירת החדש.אביא כאן יצירות של ארבעה נציגים מובהקים בעיצוב הפוסט-מודרני. ארבעה מעצבים שהשכילו ליצור את החדש מן הישן, תוך שהם בוחרים, כל אחד בדרכו, מקורות מרתקים בתולדות העיצוב והופכים אותם למקור השראה ביצירתם האוונגרדית.פחות הוא משעמםהמעצב האמריקני רוברט ונטורי היה ממייסדיו של הפוסט מודרניזם, ומהחלוצים שהעזו להפריך את הדיברה הראשונה של המודרניזם, "פחות הוא יותר" Less is More לטובת ססמת הנגד "פחות הוא משעמם!" Less is a Bore. כדי להינתק מכבלי המודרניזם, בחר ונטורי לצטט ממסורת העיצוב המערבי, תוך הכרה בחשיבותו של הישן כמרכיב הכרחי בבנייתה של שפה חדשה. הוא עיצב סדרת כיסאות עבור מפעל הרהיטים האמריקאי נולKNOLL . כל אחד מהם מבוסס על דגם מעברו של העיצוב האנגלי ונקרא על שמו."כיסא שרתון" מבוסס על דגם מתוך ספר העיצוב של מעצב הרהיטים האנגלי בן המאה ה18-, תומס שרתון, ממפיצי הסגנון הניאו-קלסי. ונטורי התעניין בדימויים של הדגמים שבחר וייצר אותם בטכנולוגיה מתקדמת. "כיסא שרתון" עשוי לוחות מעץ מכופף מכופפים ומעוטרים בדגם צבעוני, עשיר, המורכב ממילון הצורות הניאו-קלסי וכולל עמוד, זר וכד יווני.  יחד עם זאת, הדגם הינו בעל אופי גרפי ומשקף את עיקרו של העיצוב, כפי שהוא מופיע בספרו של ונטורי "מורכבות וסתירה באדריכלות" )1966(, הספר שהפך לתנ"ך והעמיד דור שלם של מעצבים פוסט מודרניים.אלסנדרו מנדיני, עורך מגזין העיצוב האיטלקי היוקרתי "מודו", שהעמיד את מילנו במרכז העשייה, היה ממקימי "סטודיו אלכימיה" במילנו בשנת 1976. פרויקט זה סימן נקודת מפנה בתולדות העיצוב הרדיקלי באיטליה, והיפנה לראשונה את מרכז תשומת הלב לעיצוב העבר.  כל השותפים בפרויקט דחו מכל וכל את שפת העיצוב המודרני המינימליסטי והתעשייתי, לטובת שפה המושתתת על אורנמנט, סימבוליזם ועבודת יד משובחת ומיומנת. "כורסת פרוסט" הנה חלק מסדרת כורסאות שבה ניסה מנדיני לפרש מחדש את צורתו של עיצוב העבר.לדעתו, העיצוב העכשווי חייב לגלות מודעות למעמדו, במסגרת רעיונות ודימויים השייכים לתחומים תרבותיים רחבים, כגון אדריכלות, פילוסופיה, אמנות וספרות. ב"כורסת פרוסט" שילב מנדיני את סגנון הניאו-בארוק עם הציור האימפרסיוניסטי, ויצר כורסא שעליה עשוי היה לשבת הסופר הצרפתי בן המאה שעברה, מרסל פרוסט. הוא יצר אותה בסדנא בעבודת יד, כפריט בודד.בשל הביקוש הרב היא שוכפלה במהדורה מצומצמת. כיום היא נחשבת לאחת מעבודותיו המפורסמות של המעצב, ומסמנת את ראשיתו של החיבור מחדש לעיצוב העבר. עיצובה נשען על מודל ויקטוריאני של רהיטים בסגנון הניאו-בארוק, והמשטח כולו מכוסה רחש צבעוני של נקודות מצוירות, כהגדלה של קטע מציור פואנטיליסטי של הציירים סיניאק או סרה, ממשיכי האימפרסיוניזם. זרם זה בציור הוא בן תקופתו של פרוסט, ונוכחותו כאן היא רמז לסופר ולתקופתו.משב רוח רענןמעצב הרהיטים האנגלי ג’ון מייקפיס נחשב כיום לאחד המובילים בזרם שחוזר לעבודת יד, על טהרת מלאכת המחשבת, ומחבר מחדש בין העיצוב והאמנות. מייקפיס עוסק בעיקר בעיצוב כיסאות, מתוך אמונה כי הכיסא הוא מן הפריטים האישיים החשובים לכל אדם.  את הכשרתו כאמן בעבודות עץ קיבל מידי נגר-אמן אנגלי, ולפני מספר שנים הקים את בית הספר הגבוה והיוקרתי לאמנות העץ פרנהאם, בדורסט שבאנגליה. את "כיסא מיטרה" האלגנטי הציג בשנת 1978 וזכה להכרה בינלאומית. סגנונו הגותי משקף את נטייתו של המעצב להתחבר למקורותיה של אמנות ימי הביניים, ולסגנונות הניאו-גותיים ששטפו את אנגליה במשך המאה שעברה.הכיסא מורכב מלא פחות מאלפיים חלקיקי עץ אבוני )הובנה( אפריקני משובח, המחוברים זה לזה בעבודת מלאכת מחשבת ויוצרים זרימה קווית מרתקת. המושב והמשענת קלועים בחוטי ניקל מוכספים, חומר שמחבר את הגותיקה העתיקה עם מראה ההיי-טק העכשווי.  הסגנון הגותי, אשר נולד בשלהי ימי הביניים, היווה מקור השראה למעצבים בני דורות רבים. מאז גילויו מחדש לפני מאתיים וחמישים שנה, הפך הסגנון לסמן של אמונה דתית ורומנטיקה נוסטלגית. ג’ון מייקפיס הכניס תכנים חדשים והפך את הגותיקה לסממן פוסט-מודרניסטי.גם המעצב הישראלי רון ארד, שיצירותיו הסוריאליסטיות בתחום עיצוב הרהיטים הקנו לו שם בינלאומי, עושה שימוש רב במסורת. מתוך אסתטיקה של מינימליזם וטכנולוגיה מתקדמת, מתחבר ארד בסוף המאה העשרים לזרם המודרניסטי של ראשיתה. הוא יוצר רהיטים מחומר חדיש שפיתח: פח פלדה בוהק וקריר.  החומר ממצה עד תום את הפוטנציאל הצורני והפונקציונלי הטמון בו, המתבטא בצורות פיסוליות. לחומר יש כאן משמעות מיוחדת, שכן חום הגוף של היושב מתמזג עם הכיסא ומחמם את הפלדה הקרירה. את ה"כיסא נוח" עיצב בהשראת מודלים משל לה קורבוזיה, אריק דיקמן ואחרים, מחלוצי המודרניזם.הפוסט מודרניזם הביא לעולם העיצוב משב רוח רענן. לא עוד עיצוב שהוא תעשייה, כי אם עיצוב שאוצר בתוכו חדוות יצירה וביטוי אינדיווידואלי של יוצרים ואמנים, המתייחסים בכבוד לאוצרות העיצוב והאמנות המסורתיים, והצליחו לתת לסגנונות העבר משמעויות רחבות וחדשות. התמונותלמעלה:"כיסא שרתון" בעיצוב רוברט ונטורי משנת 1980. הכיסא, העשוי עץ לבוד מכופף בתבנית, עוצב עבור חברת הרהיטים נול כחלק מסדרת כיסאות המצטטים את סגנונות העבר.למטה מימין לשמאל:ספה ויקטוריאנית בעיצוב ג’ון הנרי בלטר משנת 1850. סגנון הניאו-בארוק של ספה זו היווה מקור השראה למעצב אלסנדרו מנדיני, ממקימי סטודיו אלקימיה במילנו בשנות השבעים.כיסא בעיצוב ג’ון מייקפיס משנת 1978. הכיסא, שקווי המתאר שלו לקוחים משפת העיצוב הניאו-גותית, עשוי אלפיים חלקיקי עץ אבוני אפריקני משובח ומושבו קלוע חוטי ניקל מוכספים."כורסת פרוסט" בעיצוב אלסנדרו מנדיני משנת 1978. הכיסא עשוי מסגרת עץ ומעוטר כולו בעבודת ניקוד אימפרסיוניסטית בצבע אקריליק. את מקור ההשראה בעיצוב הכורסא שאב מנדיני מסגנון הניאו-בארוק ששלט בעיצוב בתקופתו של הסופר מרסל פרוסט.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה