כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  חלום של כל יוצר – הלופט של האדריכל והמעצב אנדריאה פונסי בפירנצה

חלום של כל יוצר – הלופט של האדריכל והמעצב אנדריאה פונסי בפירנצה

פונסי יצר כאן חלל גדול וגבוה, שהוא חי ויוצר בו. החלל בנוי מלבני טרה-קוטה חומות, רצפת בטון אפורה וגג משופע הנתמך בקורות עץ עבות.

מאת: צילום:


הלופט של האדריכל והמעצב אנדריאה פונסי הוא המקום האידיאלי לאדם יוצר שמעדיף לעבוד ולחיות באותו חלל. זה היה מחסן למכירת מתכת בנוי מלבני טרה-קוטה, שפונסי שיפץ, החליף רעפים וקורות, צבע באפור רצפת בטון, ויצר חלל גדול וגמיש עם שטח גדול לעבודה ואירוח וגלריות לשינה. הלופט של האדריכל והמעצב האיטלקי אנדריאה פונסי הוא החלום הרטוב של כל אמן ויוצר: חלל גדול וגבוה (שטח רצפה 200 מ"ר ועוד 40 מ"ר מחולקים לשתי גלריות, גובה 5,10 מ’), בנוי מלבני טרה-קוטה חומות, רצפת בטון אפורה וגג משופע הנתמך בקורות עץ עבות.  החלל הגדול והפתוח הוא רב שימושי: שולחן העבודה הענק יכול להפוך לשולחן אוכל ל12- איש. פינת הישיבה יכולה לזוז הצדה בקלות ולפנות את כל שטח הרצפה למסיבת ריקודים מרובת משתתפים, כפי שאומנם קרה כשפונסי חנך לראשונה את הלופט."במשך שנות מגורי הארוכות בארה"ב חלמתי על הבית הגדול שלי בפירנצה. אחת הסיבות שבגללה התגעגעתי לאיטליה, היה הבית. כשחזרתי, לא רציתי לעבוד מהבית וחיפשתי סטודיו קטן. למזלי מצאתי את המבנה הזה, ששימש פעם כמחסן למכירת מתכות.  מאחר שהוא היה במצב מוזנח מאוד הציעו אותו למכירה בזול. החלטתי לרכוש אותו, אבל הוא היה גדול מדי עבורי. הראיתי את המקום לידיד שגם הוא התלהב, וחילקנו בינינו את הבית. בכסף שהוא שילם לי עבור חלקו השתמשתי לשיפוץ שנמשך שנה תמימה, כיוון שעשיתי אותו במקביל לעבודתי: הוראת ארכיטקטורה, תכנון פנים של דירות ושיפוץ בתים, ועיצוב הרהיטים והאובייקטים שלי".את הרהיטים והאובייקטים של פונסי, העשויים כולם מקונסטרוקציה של צינורות ומחברי נחושת אדמדמים, חשפנו כבר בגיליון 51. השולחנות, הכיסאות, הספות, המחיצות, הפמוטים והמנורות של פונסי, שנראים נפלא בדירות אחרות – כאילו נולדו לחיות ביחד בלופט שלו, המשמש היום הן לעבודה והן למגורים.  לחלק מהעמודים התומכים, הבנויים מלבני טרה-קוטה, נצמדים צינורות נחושת בקווים אנכיים מקבילים. פה ושם ניצבים מעין פסלים דקורטיביים מאותם צינורות, כשהם מתחילים מבסיס עגול ומעפילים מעלה בספיראלה רחבה.מראה קלאסי"אלה הם הרדיאטורים שפיתחתי, שאותם לא ראית כשביקרת בסטודיו הקודם שלי", הסביר לי פונסי. "עברתי בסטודיו הזה שני חורפים קרים, והם הוכיחו את עצמם כיעילים מאוד". שלא לדבר על כך שהם יפהפיים. הרדיאטורים הספיראליים הוצגו לראשונה לקהל ביריד הרהיטים של מילאנו בשנת 1998, ומיד לאחר מכן פורסמו בכמה כתבי-עת לעיצוב. בעקבות הפרסום הוזמנו מפונסי כמה וכמה רדיאטורים ספיראליים, שבחלקם הוא שילב גוף תאורה, כך שהעמוד הספיראלי מקבל תפקיד כפול: רדיאטור ומנורה עומדת.הרדיאטוריים האנכיים הצמודים לעמודים מעניקים להם מראה קלאסי, יווני. הם מעבירים את המים החמים מלמעלה למטה וחוזר חלילה, והמתכת פולטת את חום המים אל החלל. הרדיאטורים הניצבים משמשים גם לחלוקת החלל. פונסי הציב אותם כך כדי שבכל זאת יהיו סימנים המגדירים את המעברים בין המבואה לשאר החלל, בין איזור האירוח לאיזור העבודה וכד’. "למעשה, באמצעות הרדיאטורים חזרתי אל השימוש המקורי של הצינור: מיכל ארוך להעברת נוזלים", מציין פונסי, שעד כה השתמש )וממשיך להשתמש( בצינור הנחושת כבאלמנט קונסטרוקטיבי.במסגרת השיפוץ הוחלפו כ70- אחוז מהרעפים, וכמחצית מקורות העץ. כמעט אין הבדל בינן לבין הקורות החדשות, שפונסי שיווה להן מראה ישן. את כל הצנרת של החללים הרטובים היה צריך להתקין מחדש. הגלריות הוסבו לחללים שונים לשינה, לבעל הבית ולאורחיו, והן מחולקות לשני איזורים ששטח כל אחד מהם 20 מ"ר. "שטח הגלריות מוכתב על-ידי החוק בפירנצה, שקובע כי הוא חייב להיות לכל היותר 20 אחוז משטח הדירה".כמו עץלמרות שהלופט של פונסי נראה דקורטיבי, עשיר בחומרים ושופע אובייקטים וצבעים, אין בו אפילו חומר יקר אחד. ארונות המטבח ורהיטים קבועים אחרים נעשו מלוחות של נסורת עץ שנוצקו בתבניות כשהם מעורבבים בדבקים שונים. המשטחים, הן במטבח ובחדר האמבטיה והן בשולחנות העבודה, הם משטחי פורמייקה. את הכיורים וברזי הנחושת יצר פונסי. כך גם המראות ומחזיקי המדפים בחדר האמבטיה, וכך לגבי כל גופי התאורה בלופט: כולם מתוצרת עצמית.  הבטון זול הרבה יותר מאשר אריחי אבן, קרמיקה או טראצו. המדפים הרבים מאוכלסים באינסוף ספרים בנושאים מגוונים – אדריכלות, עיצוב, שירה, ספרות. אלה מדפים ישנים שפונסי שלף מהקירות של הסטודיו הקודם, והוסיף להם מדפים חדשים מאותו חומר."הבית האידיאלי שלי הוא בית הזכוכית של פייר שארו", מסביר אנדריאה פונסי. "זהו בית שיש בו דירות שעוצבו בחומרים פשוטים, עם חללים גבוהים ומרווחים. כשהתלבטתי איך לחלק את הלופט, יכולתי לחלק אותו לשני חצאים, למגורים ולעבודה.  בחרתי לחלק אותו כך שיש בו מעין פיאצה מרכזית ואזורים שונים מסביב לה. כך הכל גמיש. אני אוהב קווים ושטחים שמתנגשים ומתערבבים זה בזה, ויוצרים חלוקות חדשות, התפתחויות חדשות. ייתכן שבעתיד השימושים בחללים השונים ישתנו, בהתאם לצרכים המשתנים. אני מדמה את הבית שלי לעץ שיש בו גזע מרכזי, המוציא ענפים חדשים לכל מיני כיוונים, לפי הצורך".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה