כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  טורקי, ערבי ויפאני – בית ערבי ישן בשכונת מלחה ששופץ

טורקי, ערבי ויפאני – בית ערבי ישן בשכונת מלחה ששופץ

ערבי, טורקי ויפאני – זו תערובת מוצלחת של סגנונות בבית ראשון של זוג צעיר. המוטיבים הבולטים בבית הם הקשתות בחלונות ובפתחי המעבר, והגומחות שנחצבו בקירות העבים.

מאת: צילום:


 בשנים האחרונות התפרסמה מלחה בזכות שני פרוייקטים חדשים: הקניון שנבנה בסמוך לפני שנים אחדות, ואצטדיון טדי שהוקם ליד הקניון. אולם בתי המגורים בשכונה שמרו על המראה הערבי האותנטי שלהם. כאן, באחת החורבות הערביות שמצאו, שיפצו שרון אלה ויובל ניסדלסקי את ביתם הראשון.שרון אלה ויובל ניסדלסקי נישאו, חיפשו בית, והגיעו לחורבה הרוסה בשכונת מלחה הישנה בירושלים. נתנו בה מבט וידעו שזהו זה.מלחה היתה שכונה ערבית שנכבשה במלחמת השחרור ואוכלסה במהירות בעולים חדשים. השכונההמרוחקת ממרכז העיר, שבמשך שנים נחשבה לשכונת עוני, חיכתה שנים עד שחיברו אותה למים, לחשמל ולתחבורה ציבורית. לפני כ15- שנה גילו אותה זוגות צעירים, שחיפשו בתים זולים לשיפוץ.היום השכונה מעורבת, ומאוכלסת בבני העולים של פעם ובצעירים ירושלמיים. היא בנויה סביב מסגד שעומד בשממונו, ונראית כאי-אבן קסום המוקף בנוף של בנייה חדשה הממלא את הגבעות שמסביב לירושלים הוותיקה.בשנים האחרונות התפרסמה מלחה בזכות שני פרוייקטים חדשים: קניון ירושלים שנבנה בסמוך ואצטדיון טדי. אולם בתי המגורים בשכונה שמרו על המראה הערבי האותנטי, ונשמרו הסמטאות הקטנות והצרות, שמאלצות את המבקרים והדיירים ללכת בה ברגל, כיוון שאין שם גישה לבתים במכוניות.שרון, בוגרת "אורט קריירה" במגמת עיצוב פנים, עברה את טבילת האש שלה בביתה הפרטי, ועשתה זאת בהצלחה רבה, בעזרת יובל. היא היתה ממונה על הצד האדריכלי, התוכניות והעיצוב, והוא על המטלות הטכניות. השניים בילו חצי שנה בשיפוצים מתישים – שנראים היום כדאיים. במקום גג הרוס"יצאתי מנקודת מוצא ברורה: לשמור על צביונו ורוחו של המבנה הערבי, לשפץ ולתקן ואת כל מה שהיה ניתן לשיפוץ", אומרת שרון . התוצאה שהיא הוציאה מתחת ידיה היא סגנון אקלקטי, צעיר, מושפע ממראות שספגו היא ובעלה בטיולים בעולם, ומאופנות רווחות בעיצוב, שכל בוגר מגמה לעיצוב פנים חשוף אליהן.הבית קטן יחסית, שטחו כ- 90 מ"ר , מתוכם כ- 25 מ"ר הוקצו לגלריה מרווחת, שאינה פוגמת בגובה החלל המרווח שמתחתיה. יצירת הגלריה התאפשרה לאחר שבמקום הגג ההרוס שמצאו השניים בחורבה הישנה, הם יצקו גג חדש, הגבוה במטר מהגג המקורי. מרפסת גג הצופה אל נוף קסום מוסיפה שטח – בעיקר לאירוח תחת כיפת השמים, אם מזג האוויר מאפשר זאת. שטח נוסף השיגו על-ידי חציבה בקירות הבית העבים, שחלקם מגיע לעובי 115 ס"מ. בחלק ההגומחות שנחצבו בקירות הכניסה שרון רהיטים וספסלים רפי עיצובה, וחלקן משמשות כשטחי איחסון.בכניסה לבית חולפים על פני שירותי אורחים קטנים ויפים, שם הציבה שרון כיור-קערה קטן ודקורטיבי על רגלי ברזל שרכשה ב"חפצים", צבעה את הקירות בגוון צהוב בטכניקת ווש הצמידה מנורה ישנה לקיר ועליה חרוזי קריסטל צבעוניים ויצא חדר צעיר ו"מתוק". ליד הכניסה תיכננה שרון קיר גבס בצורת מגלשה היורדת מהתקרה. הקיר מסתיר מאחוריו פינת עבודה אינטימית, וחושף את חלון האבן המקושת, האותנטי והיפה, שעוטר בחלונות ברזל.פינת העבודה חצובה בקיר שמתחת לאדן החלון. את משטח השולחן הארוך תיכננה שרון מעץ סנדוויץ’ זול יחסית. המשטח אינו מקביל לחלון אלא מלווה אותו באלכסון, וכשהוא מגיע עד לקיר שבו מותקן ארון-מדפים בגומחה חצובה – השולחן נעשה צר יותר, וכך נמנעת תחושה של עומס ליד הגומחה.מתחת לחלון הקשתי השני הוצבה פינת האוכל. ספסל הישיבה שמתחת לחלון נחצב בקיר העבה. למען נוחות הישיבה נחצבה משענת הספסל באלכסון מתון. בקיר המשענת שובצו לקישוט אריחים קטנים שהובאו ממרוקו.צפחה צבעונית מהודוגם המטבח, משטחי העבודה, המדפים והארונות, הותקנו בשטח שנחצב בקירות. ארונות המטבח עשויים ממייפל, ובוויטרינות העליונות הותקנה זכוכית מוטבעת ברשת, של המעצב דני קלדרון.אריחי הקיר במטבח מבריקים, בגוון אוקר, והפוגות הרחבות ביניהם מדגישות את השוליים הגליים של האריחים.  הצבעוניות החמה שלהם משתלבת להפליא עם המירקמים המיוחדים של רצפת הצפחה מסוג "אוליב סנד". בכל אריח ואריח מתחלפים ומתמזגים הגוונים המיוחדים לצפחה זו: צהבהב , ירוק וחום חרדל. אריחי הריצוף, המיובאים מצפון הודו, תורמים מאוד למראה הציורי של המטבח.מול שני החלונות של פינת העבודה והאוכל, במעבר אל חלל המגורים, יש שני פתחי מעבר קשתיים, מחופים באבן, שהיו חסומים ונחשפו מחדש בשיפוץ. הקשתות ממחישות בבירור את העובי המדהים של הקירות. קשתות נוספות מופיעות בחלונות קטנים ומעל לדלת היציאה אל מרפסת קטנה. החלונות והסורגים נשמרו כפי שהיו לפני השיפוץ, אך את הדלת ההרוסה אי אפשר היה לשקם, ונאלצו להחליף אותה בדלת כחולה חדשה.קשתות וגומחות חצובות מופיעות גם בסלון. באחת מהן הוצב ספסל ובשנייה מדפים. את ראשי הגומחות חידדה שרון בסגנון טורקי, השונה מהקשת הערבית העגולה. בתוך חלל הסלון, בחצי הגובה, נבנתה הגלריה ובה חדר השינה והאמבטיה.המדרגות המובילות לגלריה עשויות מ"ריפל" )ברזל תעשייתי(. הגלריה עצמה נשענת על רלסים מברזל, עליהם הונח משטח מדיקט, שהוצמד אליו שטיח חבל מסיבי קוקוס. הגימור מסביב לרצפת הגלריה עשוי מפסי ברזל מרוקעים, מעין מסגרת דקורטיבית המשתלבת בקישוטים של עמודי הברזל במעקה המדרגות.מבנה המדרגות, לדברי שרון, תוכנן בהשפעת הארכיטקטורה שראתה בטיול ביפאן. משם גם הביאה את ניירות האורז ששיבצה בדלתות החיצוניות של ארונות חדר השינה – שגם הם משוקעים בעומק הקיר החצוב.תא בצוללת צהובהמתחת למדרגות העץ המובילות מחדר השינה למרפסת הגג , נבנו ארונות אחסון, גם הם בהשראה יפאנית. המדרגות עשויות מאותו עץ סנדוויץ שממנו יוצר שולחן העבודה, והן למעשה מגירות איחסון שנפתחות לצדדים, או שהמידרך נפתח כלפי מעלה, ושרון מאחסנת בהן נעליים.  חדר השינה והאמבטיה הצמודה נצבעו בצהוב, בשיטות צביעה )"ווש" ו"אנטיקו"( שלמדה שרון בקורסים של "פיינט מג’יק", בניו- יורק ובארץ. סף האמבטיה משובץ בפסיפס של אריחים צבעוניים ומבריקים, ששרון שברה כדי לשבצם בצירופי גדלים וצבעים לפי בחירתה.האמבטיה נראית בגלריה כמו תא ב"צוללת צהובה", בגלל חלון האניה העגול המקשט את הקיר הצהוב. מעל מדרגות העץ היפאניות המובילות אל הגג יש מקום לא גבוה, כך שצריך היה להתכופף מתחתיו כדי לא לקבל מכה בראש. שרון הגביהה את התקרה בקטע הזה, והוסיפה בו חלונות צד, כך שבנוסף לגובה מחדירים לבית שפע של אור.מרפסת הגג צבועה בגווני טרקוטה וכחול . הכחול והכתום הם הצבעים ששבו את ליבם של בני הזוג במכסיקו, והם הביאו משם טיח עם הפיגמנטים הללו. אחרי שהתברר לשרון שיש גם בארץ טיח צבעוני, היא השתמשה בו, ואת המכסיקני היא שומרת לרהיטי הגג שהיא מתכננת.ערבי, טורקי, מקסיקני ויפאני – זה צירוף שנשמע כמו התחלה של בדיחה טובה. כאן זו תערובת מוצלחת של סגנונות בבית ראשון של זוג צעיר. 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(298396) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:29" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:29" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "053136A4_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "053136a4_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:29" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:29" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(298395) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/053136A4_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה