כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  טושיוקי קיטה – עיצוב בתנועה

טושיוקי קיטה – עיצוב בתנועה

קיטה הוא מעצב רב-תחומי שלרהיטים ולחפצים שעיצב יש קווים עגולים וזורמים, המאפשרים למשתמש להיות בתנועה מתמדת, גם אם הוא יושב, נח או עובד. את הפרסום הבינלאומי העניק לו הכיסא- WINK.

מאת: צילום:


 המעצב היפאני הפועל באיטליה, טושיוקי קיטה, מושפע ממקורותיו היפאניים אך טוען שעיצוב טוב בןזמננו מתאים לכולם ואינו מותנה במקום. לדבריו, אנו מנהלים דיאלוג באמצעות רהיטים, והם מהווים חפציתקשורת בין בני משפחה וידידים. המוטיב המרכזי ברהיטים שלו, התנועה והזרימה המתמדת, נובע מהאופי התזזיתי של החיים המודרניים. "כדי להסתכל קדימה צריך להסתכל גם אחורה". זוהי הפילוסופיה שעומדת בבסיס עבודותיו של המעצב היפאני, טושיוקי קיטה, שהרהיטים שלו הפכו לאחרונה ללהיטים של ממש בעולם העיצוב.קיטה, בן 55, נולד וגדל ביפאן, והיום הוא חי ויוצר בעיקר באיטליה. בעבודתו הוא מנסה לגשר ולחבר בין מזרח ומערב, בין העולם של אתמול לעולם של מחר ובין אוכולוסיות ותרבויות שונות. כל זאת מתוך אמונה שהרהיטים והחפצים מבטאים את הקשר בין בני אדם, מסייעים לתקשורת טובה ויתרה מזאת: קיטה סבור שאין היום חשיבות למקום המגורים של האדם. "העולם המודרני הפך ל’ישוב’ אחד, שבו כולם חיים ומתגוררים בחלל אחד. הרהיטים הנכונים מתאימים לכל מקום בעולם", קובע קיטה. "אנחנו חיים פה, עכשיו והרגע, בתקופה שבה אין מקום להדגיש את השוני בין בני האדם אלא את המאחד והמקשר ביניהם".יצירתו של קיטה צומחת מתוך תפיסת עולם המתבססת על ההנחה ש"כולנו אותו דבר", שאין בעולם המודרני הבדלים מהותיים בין אנשים במקומות שונים. העובדה שאפשר בתוך מספר שעות להגיע לכל מקום על פני כדור הארץ מחזקת לדעתו את הגישה שהעולם הפך ל"כפר אחד קטן".כמעצב רבתחומי שמתנסה בעיצוב סביבה, בעיצוב פנים ובעיצוב מוצר, עוסק קיטה בעיצוב חללים מורכבים ושולח ידו גם בעיצוב חפצים שימושיים, רהיטים, כלים, גופי תאורה ואפילו תכשיטים )בעיקר שעונים(. קיטה פעיל בזירה הבינלאומית, הוא מעצב רהיטים עבור חברות מובילות )ביניהן החברות )CASSINA וB&B(, וכמו כן הוא מעורב בעיצוב חפצים יפאניים מסורתיים.את הפירסום הגדול וההכרה הבינלאומית קיבל קיטה לפני כ20 שנה כאשר עיצב עבור "קאסינה" את הכיסא/כורסא, WINK, שהפך לקלאסיקה בעולם העיצוב ומאז הוא נמכר בחנויות המובחרות לרהיטים בעולם כולו. הWINK חולל מהפכה כפריט חדשני, ייחודי ומקורי, המשתלב הן בסביבת המגורים והן בחלל המשרדי או הציבורי. ייחודו הוא בהיותו רהיט דינמי, המתאים את עצמו לגוף האדם המשתמש בו ומשדר תנועה, זרימה ורכות.פגשתי את טושיוקי קיטה בתלאביב, כאשר הגיע לפתיחתה של חנות הרהיטים החדשה "ארכיפנקו" המשווקת רהיטים יחודיים שעיצב קיטה בשנים האחרונות, פריטי ריהוט נבחרים של מעצבים נוספים שעובדים עבור חברות איטלקיות מובילות וכן רהיטים של המעצב הישראלי ערן אברמוביץ’, מעצב הבית של החנות.דיאלוגיםלאחרונה יצא לאור אלבום מרהיב הכולל תמונות של יצירותיו החשובות של קיטה ומאמרים המסכמים את שנות עבודתו ויצירתו, שנכתבו עלידי גדולי המעצבים בעולם. הספר נקרא: MOVEMENT AS CONCEPT והמאמרים שמופיעים בו ב3 שפות: יפאנית, איטלקית ואנגלית. המאמרים כוללים גם דיאלוגים בין מעצבים ואדריכלים, הדנים בשאלות מהותיות הנוגעות לעיצוב בימינו. כולם מדברים על "עיצוב בתנועה מתמדת".הרהיטים והחפצים שעיצב קיטה, המעוצבים בקווים עגולים וזורמים, אומנם מאפשרים למשתמש להיות בתנועה מתמדת, גם אם הוא יושב, נח, או עובד. דוגמה בולטת לכך הוא הכיסא/כורסא AKI BIKI KANTA שעיצב קיטה לחברת "ADELE C". השם היפאני מביע את הרעיון שמאחורי העיצוב. :AKI תנועה, תזוזה, :BIKI הידיות המוצבות בגובה היד המזיזה את העכבר של המחשב. :KANTA מנוחה לראש."החברה המודרנית מכתיבה חיים בתנועה", מסביר קיטה. "אי אפשר לשבת במקום אחד. צריך כל הזמן לזוז. במובן זה, הכורסא הזו מייצגת את החיים המודרניים". קיטה מבקש להדגיש כי עיצוב רהיטים בימינו חייב לקחת בחשבון את עולמם של המבוגרים, למרות שבימינו העולם שייך, כביכול, לצעירים: "יש היום באיטליה הרבה יותר מבוגרים מאשר צעירים, וצריך לאפשר להם נוחות והנאה". כורסת AKI BIKI KANTA מאפשרת תזוזה של כל אחד מהאלמנטים מושב, משענת ידיים ומשענת ראש לכל זווית הרצויה למשתמש בהתאם לנוחיותו.שורשיםעם זאת, בנקודה אחת אני בהחלט מושפע מהשורשים היפאניים שלי. אני מרבה להשתמש בנייר, בעיקר בעיצוב מנורות, ושואב השראה מהמסורת היפאנית של עיצוב בנייר. את המנורות האלה אני מייצר בעבודתיד, על פי טכניקה הנהוגה ביפאן מזה מאות שנים. אני משתמש בצורה הישנה בשילוב עם צורות חדשות, וגם הטכנולוגיה משלבת ישן וחדש.שאלה: מהם החומרים שאתה אוהב לעבוד איתם?תשובה: אני אוהב הכל. היום שולטים בכיפה חומרים כמו אלומיניום ופלסטיק. ולמרות שהעץ המלא פחות פופולרי אני אוהב לעבוד בעץ. כשמשתמשים בעץ כפי שנהגו להשתמש בו לפני 500 שנה, הוא יכול להיות חזק יותר מכל פלסטיק קשיח ויותר מכל חומר סינתטי בן תקופתנו. ברהיטי עץ טובים אפשר להשתמש עשרות שנים. אני משלב בין חדש וישן. צריך לשמור על השורשים, לקחת אלמנטים וחומרים מכל תקופה ולעצב לעתיד.שאלה: האם הקביעה המפורסמת בעולם העיצוב לפיה "הצורה עוקבת אחרי הפונקציה" FORM FOLLOW THE FUNCTION מקובלת עליך, והאם אתה קובע מראש את הצורה של הרהיטים שאתה מעצב?תשובה: אין כאן ראשון ושני. שניהם פועלים במקביל. הצורה קובעת את השימוש, השימוש קובע את הצורה, אם כי ייתכן שבתתההכרה מתרחש תהליך המוביל בסופו של דבר למטרה המשרתת את השימוש והנוחות. תהליך העיצוב אינו מתוכנן אצלי מראש. אני לא חושב איך זה יראה בסוף. העיצוב נובע מבפנים, יוצא ומוצא את ביטויו ביצירה, ורק בסוף התהליך אני רואה את התוצאה.הרמוניהאני רואה ברהיטים הרבה יותר מחפצים. רהיטים הם גורם מקשר בין האנשים. הם תורמים לחברות, למשפחה, לתרבות דיבור נאותה, לשיחה תרבותית. רהיטים חשובים לקומוניקציה בין בני אדם. צריך תמיד לחשוב איך למקם את הרהיט, איך לחיות איתו בבית. הבית הוא האלמנט המקשר והמאחד את בני המשפחה והרהיטים שבבית מסייעים לבטא את הקשר הזה.שאלה: מהו עיצוב טוב?תשובה: עיצוב טוב הוא הרמוניה בין טבע, בני האדם וחפצים. חפצים מבטאים אותנו, לפעמים, טוב יותר ממלים. אנו יכולים לנהל דיאלוג באמצעות חפצים. אני מאמין בעיצוב פשוט, לא מתוחכם, בעיצוב רב תחומי המאפשר להעניק מראה חדש לחפצים ישנים. כך למשל נולד הרעיון שלי לעצב כוס תה עם מכסה, כדי לשמור על התה בטמפרטורה הנכונה לאורך זמן.המנורות העשויות מנייר משרתות מבחינתי שתי מטרות: הן מחברות אותי אל השורשים היפאניים ומעניקות תאורה שקטה, עדינה ומרגיעה. השעון בעל שני המנגנונים צמח מהרצון ומהצורך לדעת מהר את השעה ביפאן ובאיטליה ברגע נתון.לסיום, מה אתה חושב על הבית הישראלי ועל העיצוב בארץ?תשובה: "ההכרות שלי עם הישראלים מלמדת אותי שיש כאן המון פתיחות לעיצוב. יש בישראל אנשים פתוחים, התפתחות טכנולוגית ברמה גבוהה, ואני בטוח שתהיה פה פריצה של ממש. מכאן עוד ייצאו מעצבים גדולים שישפיעו על עולם העיצוב הבינלאומי. לדעתי ישראל תהיה מתחרה של ממש באיטליה, בצרפת, ביפאן ובמדינות אחרות שמכתיבות היום את האופנה בתחום האדריכלות והעיצוב, בפרט כאשר יגיע השלום למזרח התיכון. צריך הרבה דמיון ויצירתיות כדי להיות טובים ולישראלים יש את זה." ישראל תכבוש את עולם העיצובקיטה, קטן קומה, חייכן, מסביר פנים, שופע חביבות, מדבר בהתלהבות על עבודתו, מנבא עתיד גדול לעיצוב הישראלי והשיב על שאלותי באדיבות ובאריכות.שאלה: מהם הגורמים שמשפיעים יותר מכל על עבודתך כמעצב?תשובה: נסיבות החיים. העובדה שהורי עזבו אותי בגיל צעיר הכריחה אותי לדאוג לעצמי. כבר בהיותי ילד הייתי חדור רצון להצליח ולהגיע להישגים. הקשיים וההתמודדות היומיומית דחפו אותי קדימה. תהליך היצירה והעבודה שלי מושפעים לא מעט מהעובדה שגדלתי בחיק הטבע. בתוך הבית גידלנו שפנים, חתולים, ציפורים וכלבים, וגם בחוץ היו תמיד חיות. הבית היה קרוב מאוד לים, ובילדותי נהגתי לצפות מדי יום בתנועת גלי הים. הקווים הרכים והעגולים של הגלים המתנפצים אל החוף, וגם החיות עגולות האברים, כל אלה תרמו לא מעט לתפיסת עולמי, לפילוסופיה של העיצוב שלי.שאלה: עד כמה מושפעת עבודתך כמעצב מהשורשים היפאניים שלך ומהעובדה שגדלת ביפאן?תשובה: עבודתי מושפעת קודם כל מהעובדה שאני מאוד מחובר למציאות. העובדה שאני מתגורר לסירוגין בשני מקומות, באיטליה וביפאן, מכתיבה מציאות חדשה. לצורת החיים באירופה יש השפעה חזקה מאוד עלי. היום אני בטוח שאין למקום שבו אנו חיים משמעות דומיננטית. הרהיטים והחפצים שאנו מעצבים ומייצרים מתאימים לאנשים בעולם כולו. בעידן שלנו, כאשר העולם הוא כפר אחד קטן, אני לא מעצב עבור מקום מסוים, אני מעצב לעולם. זה נכון שאני משלב בעבודתי מוטיבים והשפעות מהמקום שבו אני חי או מהמקום בו גדלתי, אך התוצאה מתאימה לכולם. שרפרף קטן שעיצבתי לא יתאים רק ליפאנים, למרות שהוא שואב מהמסורת היפאנית. הוא מתאים גם לאיטלקים, לצרפתים, לשבדים, לאפריקנים, לכולם.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה