כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  יער של צינורות מיזוג – בית דפוס תל-אביבי ותיק שעבר לעידן הדיגיטלי

יער של צינורות מיזוג – בית דפוס תל-אביבי ותיק שעבר לעידן הדיגיטלי

המעצב יאיר נבו השתמש בעמודי צנרת מפח מגולוון, המתחברים ומתרחקים בצורות גיאומטריות שונות. חומרים נוספים הם קירות גבס ודיקט סנדוויץ, כשהריהוט מעוצב בזויות אלכסוניות ומשלים את המראה התעשייתי וההיי-טקי.

מאת: צילום:


 המעצב הצעיר יאיר נבו שיווה לבית-דפוס תל-אביבי מראה של תעשייה ותיקה שעברה לעידן הדיגיטלי. כדרכו בעיצוב, הוא השתמש גם כאן בחומרים בסיסיים כמו צינורות מתכת ולבידי סנדוויץ’, יצר מפגשים אלכסוניים בין עמודי-צנרת, רהיטים ומדפים, וחידש את פניו של מפעל קשיש בן 30 שנה.דפוס סבינסקי הוא מקום מיוחד במינו, שונה מבתי דפוס אחרים, והוא משקף את אישיותו שופעת ההומור של בעליו , אריה סבינסקי. הקשר האינטימי של סבינסקי אל רבים מהאמנים הישראלים – שבית הדפוס שלו מדפיס חלק גדול מהכרזות, ההזמנות והקטלוגים שלהם במשך עשרות בשנים – השפיע ללא ספק על התפישה היצירתית בעיצוב הפנים של חלק מבית הדפוס, בעיקר החלק האדמיניסטרטיבי. שוררת כאן רוח צעירה, חדשנית ומפתיעה, שהושגה תוך שימוש בחומרים פשוטים בתכלית ובעלות מינימליות."הנה הגיע האחראי על הצנרת", אמר סבינסקי על יאיר נבו, המעצב הצעיר שנתן לדפוס את צביונו המיוחד והצטרף אלינו לשיחה. לא פלא שסבינסקי קורא ליאיר איש הצינורות. נבו הוא שהגה את הרעיון המבריק של שימוש בצנרת הפשוטה, מפח מגולוון ששה צול, מהסוג המשמש למרזבים או למיזוג אוויר, והם משווים לבית הדפוס את המראה התעשייתי וההיי-טקי."כשהוזמנתי לשפץ את בית הדפוס, היה שם בלגן שנצבר במשך שלושים שנה", הוא מספר. "דבר לא השתנה מאז. אבל כשהדפוס עבר לעידן המיחשוב, ושש מכונות הדפוס הגדולות נשארו מיותמות, היה צריך להתאים את החלל לעבודה נקייה ומסודרת יותר, מול מחשב ושולחנות משרד. בכל זאת השארנו מכונת דפוס אחת כמוצג מוזיאוני, ועד שגם היא תיעלם – חשוב היה לי לשמר כאן אופי של מעין בית מלאכה, וגם ליצור חלל נקי ומסודר". לכן נותרה הרצפה כפי שהיתה, מבטון צבוע באדום, וגם בחלונות לא נגעו.כמו קיפולי ניירנבו הגה רעיון, לחלק את החלל באמצעות הצינורות כדי ליצור מראה של בית חרושת. "כדי להעניק למקום דימוי תעשייתי, כדי להגיד שזוהי תעשייה", הוא מסביר. עמודי הצנרת מתחברים ומתרחקים זה מזה בצורות גיאומטריות שונות. הם יוצרים בבית הדפוס ציר אורך הקולט אליו אגפים שונים. זהו אמצעי שעוזר להגדיר את החלל, מאפשר להנמיך )באופן ויזואלי( את התקרה וגם יוצר אפקט של מסגרת מעל החדרים, היוצרת תחושה של אינטימיות בכל אחת מעמדות העבודה.שני חומרים נוספים שבהם השתמש יאיר הם קירות גבס, ודיקט סנדוויץ מעץ ליבנה. הוא לא ניסה להסוות את מראה קירות הגבס כפי שהם יוצאים מתבניות הייצור שלהם, ולכן השאיר את זוויות המתכת חשופות. להשלמת המראה התעשייתי הוסיף נבו לקירות מסגרת מצינורות הפח.הריהוט כאן גם הוא חגיגה לא שגרתית. הסנדוויץ’ הפשוט חתוך בזוויות יוצאות-דופן, כמו קיפולי נייר שעיצבנו בילדותנו, כשיצרנו מהם מטוסים מקופלים והעפנו בכתה. "העיצוב כולו, והריהוט האלכסוני בכלל זה, נועד להוציא את האנשים מהאדישות, לעורר, שלא הכל יהיה ברור ממבט ראשון".המדפים וארונות האיחסון תלויים על הקיר בזוויות אלכסוניות, וזה פתרון מאוד פרקטי, במיוחד להעמדת ספרים דקים או חוברות )פטנט שעלה עליו בצורה אחרת המעצב הישראלי הבינלאומי רון ארד(. ספרים, חוברות ודיסקים המונחים בהטיה קלה אחורנית או הצדה, מונחים זה לצד זה בנוחות, בלי שנוצרות "אוזניים" בתחתית החוברת, וכאשר שולפים חוברת או דיסק – לא מתמוטטים כל השאר כערימת קלפים, שלא כמו במדפים מקבילים לרצפה. אל המדפים מצטרפים שולחנות ישנים שקיבלו תוספת של "לבוש" בנוסח קיפולי הנייר, והם מוסיפים לחלל מתח של מפגשים בין זוויות שונות בין הקווים המקבילים של הרצפה והתקרה, לבין צורות האלכסון של הצנרת.יאיר נבו בוגר המכללה הטכנולוגית בחולון, עיצב משרדים, תערוכות ורהיטי פח. לדבריו הוא "מנסה לתת תשובות לשאלות בסיסיות, להעניק לחומרים פשוטים ערך מוסף, וליצור פריטים שתהיה הצדקה מלאה לקיומם. לא לבזבז אנרגיה על ניסיון להרשים". בתי הבאוהאוס על סי.די.רוםחדרי הדפוס המעוצבים מהווים מסגרת להתרחשות אמנותית של עידן ההיי-טק. מערכת ארטלוג משוכללת מאפשרת קיטלוג דגיטלי של מידע חזותי: תמונות, תצלומים, פסלים, תכשיטים, בולים, שטיחי קיר, עתיקות, הכל מקוטלג וממוין. התוכנה החדשנית שפותחה על ידי מומחי מחשב ומומחי אמנות מיועדת למוזיאונים, לגלריות, לאספנים פרטיים ולכל מוסד המחזיק אוספים וארכיונים.המחשבים הניידים הם בעוצמה גדולה, סריקת התמונה נעשית במהירות, ותוך רבע שעה אפשר לראות 300 יצירות אמנות על הצג.סבינסקי מקורב לציירים רבים, ובמשך שנים רבות הוא מדפיס להם קטלוגים לתערוכות. היום הוא מציע קטלוג על דיסקטים רגילים או על סי.די. רום, המאפשר הצגת האוסף לקונים מרוחקים על-ידי מחשב נישא או באמצעות האינטרנט. שקענו שם בדפדוף דיגיטלי מדהים בקידמה הטכנולוגית, ראינו איך אפשר לשמר במחשב ספר מתפורר בעל ערך נדיר, וגם את ה"בייבי" של סבינסקי: פרוייקט תיעוד בתי הבאוהאוס בתל-אביב. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה