כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  יפאן במערב – השפעת האמנות והעיצוב היפאניים על המערב

יפאן במערב – השפעת האמנות והעיצוב היפאניים על המערב

כולם נדבקו בקסם היפאני, בקווים הנקיים, בתמציתיות ובקשר לטבע. ניצני המגמה החלו בשנות השבעים של המאה ה-19, ובמאה ה-20 כבר היה העיצוב היפאני קטליזטור להתפתחות המודרניזם.

מאת: צילום:


טובי המעצבים המערביים שאבו השראה מהאמנות ומהעיצוב היפאני, מהקווים הנקיים, מהתמציתיות ומהקשר לעולם הטבע. מעצבים של כלי זכוכית, כמו גאלה הצרפתי וטיפאני האמריקני, מעצבי רהיטים כמו גודווין האנגלי והאדריכל האמריקני פרנק לויד רייט – כולם נדבקו בקסם היפאני.אמנות יפאן הילכה מאז ומתמיד קסם על העולם המערבי, והשפעתה על העיצוב המערבי היא חסרת תקדים. זרמים וסגנונות רבים נוצרו בהשראת האמנות היפאנית, החל מהארט נובו והארטס-אנד-קרפטס, עבור לתנועה האסתטית ולבסוף – המודרניזם המערבי, אשר גם הוא למרבה הפלא נולד על ברכי העיצוב היפאני.את ציורי האירוסים המפורסמים שלו צייר ואן גוך בהשראת תחריטי עץ יפאניים, וכתב לאחיו תאו: "אני חש כיצד הופכים חיי לחיי צייר יפאני". בציור מפורסם של גשר אפילו לא מנסה ואן גוך להסוות את ההשפעה הישירה מהצייר היפאני הירושיגה.בעיצוב היתה ההשפעה אף גדולה מזו שבאמנות. לואיס קומפורט טיפאני, רנה לקיק, אמיל גאלה, ג’וזף הופמן ופרנק לויד רייט – כולם ינקו ביצירותיהם מהמקורות היפאניים, וכך עושים מעצבים אירופים ואמריקניים רבים עד היום. הם נמשכו לעיצוב היפאני בעיקר בשל היותו פונקציונלי, מינימליסטי ואבסטרקטי, ומשום שהיה מבוסס הן על הקו הגיאומטרי והן על ההערצה לטבע.הכל החל בשנת 1855, עת נפתחו שערי יפאן בפני העולם המערבי, כשמשטר השוגונים החל להתפורר. בכך הסתיימו 200 שנה שבהן היתה יפאן סגורה ומסוגרת למערב, לאחר ששליטיה במאה ה17- חסמו את שערי ארצם בפני העולם המערבי. הם חששו מהשפעות אירופיות ואסרו על כל זר להתיישב ביפאן – אין יוצא ואין נכנס. בניית אניות נאסרה אף היא מחשש פן תתאפשר הסתננות.במסך הבמבוק הנוקשה הזה החלו להיווצר סדקים כבר בראשית המאה ה-19. עם פתיחת השערים, העירה אירופה את היפהפייה הנרדמת, וכך הפכה יפאן תוך זמן קצר ממדינה נחשלת למעצמה עולמית מודרנית. המסחר בין יפאן והמערב וחידוש היחסים הדיפלומטיים עוררו מחדש את התעניינותם של המערביים ביפאן בכלל ובאמנות היפאנית בפרט. הגילוי של האמנות היפאנית היה דומה בעוצמתו לתגליות של ערי רומי העתיקה פומפיי והרקולניום, שנתגלו מאה שנה קודם לכן ועוררו גם הן מהפכה באמנות. אירופה הוצפה במוצרים יפאניים: פורצלן, פריטים העשויים לאקה יפאנית, משי ובגדי קימונו. כך הפך העיצוב היפאני לדבר האופנתי והמדובר ביותר באירופה.ללא קישוטים מיותריםלראשונה התוודעו האירופים לאמנות תחריטי העץ היפאנית בתערוכה הבינלאומית שנערכה בלונדון בשנת 1862. בתערוכה זו הוצג אוסף התחריטים המרשים של סיר רוטרפורד אלקוק, שגרירה הראשון של בריטניה ביפאן. בעקבות התערוכה הפך הסגנון היפאני מהר מאוד לפופולארי. חברות מסחריות החלו לעסוק ביבוא מוצרים מיפאן. המפורסמת ביניהן היתה "אוריינטל האוס", שהפכה במרוצת השנים ל"ליברטי ושות’", הקיימת בלונדון עד היום. מעצבים ואמנים החלו גם הם ליצור ברוח היפאנית. ניצני המגמה החלו בתנועה האסתטית בשנות השבעים של המאה ה-19, אשר עמדה כולה בסימן העיצוב היפאני )זרם הארט נובו( והמשיכו לתוך המאה ה-20, כאשר העיצוב היפאני היה בסופו של דבר הקטליזטור להתפתחות המודרניזם.הראשון שעיצב מוצרים בהשפעה יפאנית היה מי שנחשב כיום לאבי התפיסה היפאנית, מעצב בעל מעוף שהקדים את זמנו, האדריכל הבריטי אדוארד ויליאם גודווין. גודווין, בן עיר הנמל בריסטול, היה אספן נלהב של תחריטי עץ יפאניים והפך לאחד ממובילי התנועה האסתטית. מן הספרות למד גודווין אודות טכניקות עץ יפאניות ויצר רהיטים אנגלו-יפאניים שהיוו נקודת מפנה בתולדות העיצוב המערבי. עיצוב פונקציונלי, מינימליסטי ומודולרי המושתת על קווים ישרים, צורות גיאומטריות קלות משקל וללא קישוטים מיותרים. תפיסה זו עמדה בניגוד לגישה הוויקטוריאנית הדוגלת בקישוטיות, והיא אשר סללה בסופו של דבר את הדרך לתפישה המודרניסטית בעיצוב.גודווין שאב השראה מרהיטי העץ היפאניים, בעיקר בעיצוביו לארונות מדפים מודולריים, העשויים גריד של קווי אורך ורוחב ישרים. העיצוב המתוחכם היקנה לו את השם "המודרניסט הראשון". את כל הרהיטים עיצב גודווין עבור ביתו הפרטי ועבור חוג מקורביו, שכן לטעמו של הוויקטוריאני המצוי היו רהיטים אלה אוונגרדיים מדי. כמו ואן גוך, מונה ודגה, גם גודווין ראה ביפאניות דרך חיים. את ביתו, שחלק עם חברתו לחיים השחקנית אלן טרי, עיצב ברוח יפאנית, עם קירות ורצפות מצופים במחצלות, ומחיצות עץ מודולריות משולבות בנייר אורז. את ילדיהם הלבישו בני הזוג בבגדי קימונו.חדר הטווסיםמוטיבים יפאניים חילחלו לעיצוב המערבי והפכו לחלק אינטגרלי מהלקסיקון. פרח החמנית, לדוגמה, הופיע על גבי רהיטים, כלי זכוכית, קרמיקה ומתכת. הפרח, המאופיין בגוון צהוב בוהק ובצורה שטוחה ומינימליסטית, הפך ללוגו של התנועה האסתטית. מוטיבים נוספים כגון פרח הפרג, המניפה היפאנית, גלי ים וסלעים – כל אלה אומצו בחום על ידי המעצבים האירופים שעשו שימוש בעיקר בטווס, הציפור הפופולרית ביותר באמנות יפאן.הטווס הפך למוטיב הפופולרי ביותר בעיצוב, והתפרסם בעיקר ב"חדר טווסים", שהיה חדר האוכל בביתו הלונדוני של התעשיין פרדריק ליילנד. החדר המפורסם, הנמצא כיום באוסף המוזיאון הלאומי של ארצות הברית, עוצב על ידי האמן ג’יימס אבוט ויסלר בשנת 1892. ויסלר, ה"יפאני" מכל המעצבים הצליח לממש בפרויקט זה את הפנטזיה היפאנית שלו. את החדר, שנועד להוות מוזיאון לאוסף כלי הפורצלן היפאניים של ליילנד, קישט בפאנלים של לאקה מעוטרים במוטיב הטווס והפך אותו למקדש יפאני.גם סגנון הארט נובו עמד בסימן ההשפעה היפאנית, ובו מומשו רבים מעקרונות העיצוב היפאני. הקומפוזיציה הא-סימטרית, האהבה לטבע ולצמח והשימוש במוטיבים יפאניים כמו טווסים, חרקים ובעלי חיים, כל אלה עמדו בבסיס הסגנון שהשתלט על העיצוב האירופי במעבר המאה העשרים. אמיל גאלה, אמן הזכוכית בן העיר ננסי שבצרפת, העריץ את אמנות יפאן, והדבר בא לידי ביטוי מובהק ביצירות הזכוכית שלו. גאלה העמיד את האמנות היפאנית כמקור ההשראה העיקרי ביצירתו. כבן למשפחת תעשייני זכוכית, הצליח גאלה תוך זמן קצר לבנות אימפריה של זכוכית. הטבע על כל מרכיביו השתלטו על יצירתו. לא רק פרחים, עלים, עצים ונופים מרהיבים, אלא גם בעלי חיים וחרקים מכל הסוגים, מוצגים בסביבתם הטבעית.גם אמן הזכוכית לואי קומפורט טיפאני קיבל השראה מאמנות יפאן. טיפאני, שהערצתו לטבע הביאה אותו לעסוק באופן מקצועי בגידול פרחים וצמחים, טען לא אחת כי הוא רואה עצמו כ"אמן יפאני". הוא הקים שלושה מפעלים לייצור זכוכית ויטראז’ וזכה להצלחה מסחרית כבירה. בחלונות ובמנורות שלו שילב טיפאני מוטיבים יפאניים כמו טווסים, חרקים וצמחים, אותם גידל בחצר ביתו המפואר שבלונג איילנד, ניו יורק.כלי פורצלןהאדריכלות ההאדריכל האמריקני פרנק לויד, הנחשב לאחד מאבות מודרנית, היה אף הוא אחד המעריצים הגדולים של העיצוב היפאני. בספרו "תחריט העץ היפאני" שיצא לאור בשנת 1912, שיבח רייט את העיצוב היפאני וייחס לצורות הגיאומטריות שבו איכויות מופשטות של אינסופיות, אחדות, נצחיות ויופי. רייט עבד בטוקיו במשך מספר שנים )1912-1923( עת תכנן את מלון "אימפריאל" המפורסם. את המלון שנשק לארמון אימפריאל הוזמן רייט לתכנן ולהתאימו לדרישת תיירים בני המערב.היה זה מבנה דו-קומתי שנהרס בשנת 1967, ונחשב עד היום לאחת האבידות הגדולות בתולדות האדריכלות המודרנית. חלק ממנו, שנותר שלם, הועבר לפארק "מייג’י מורה" שאליו הועברו בתים שלמים מכל קצות יפאן, שנבנו בסגנונות שונים ולמטרות שונות. כמנהגו תכנן רייט לא רק את המבנה, כי אם גם את הפנים על כל מרכיביו: ריהוט, כלים, שטיחים ועיטורי קיר. את כלי האוכל למלון אימפריאל יצר רייט בהשראת הפורצלן היפאני, שהיה נערץ במיוחד במערב ואשר כונה "אימארי" על שם עיר הנמל אימארי ממנה נשלחו כלי הפורצלן היפאניים לארצות העולם. לאחר שובו לארצות הברית המשיך רייט ויצר על פי המודלים שהכיר בשנות מגוריו ביפאן.העיצוב היפאני מסמל את אחת מנקודות המפנה החשובות בתולדות העיצוב המערבי. היטיב לתאר זאת מבקר האמנות הגרמני יוליוס לסינג שכתב: "אמנות יפאן תשמש עבורנו מורה נבוכים – ממנה נלמד עד כמה התרחקנו מן הטבע וכמה נכשלנו ביצירת מודלים מוטעים. אמנות יפאן תלמדנו כי הטבע הוא הוא המקור היחיד והנכון, המקור אליו תשאף להתחבר רוח האדם". 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455042) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:17" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:17" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00f0c77a206_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00f0c77a206_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:17" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:17" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455041) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c00f0c77a206_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה