כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  יריד הרהיטים בקלן: בחזרה לנינוחות הביתית

יריד הרהיטים בקלן: בחזרה לנינוחות הביתית

עיקרו של היריד מוקדש לרהיטים, לכלים, לאריגים ולשאר מרכיבים של עיצוב הבית, כפי שהם מיוצרים על ידי החברות המסחריות הגדולות. באחת מקבלות הפנים החגיגיות, הושק שרפרף חדש של פיליפ סטארק.

מאת: צילום:


Koln Messe יריד הרהיטים בקלן: בחזרה לנינוחות הביתיתיריד הרהיטים השנתי בקלן, גרמניה, הצטיין גם השנה בגודלו ובמספר רב של משתתפים, וכן במספר האירועים המיוחדים שהתרחשו בשטח היריד ומחוצה לו. באחת מקבלות הפנים החגיגיות מחוץ ליריד, בחנות הרהיטים והעיצוב פשה Peche, הושק שרפרף חדש ומוזר של המגה-סטאר של עולם העיצוב, פיליפ סטארק. השרפרף, שיוצר על-ידי יצרנית רהיטי הפלסטיק האיטלקית "קרטל", עוצב בדמות גמד צבעוני, מאותם גמדי-אבן בעלי תווי פנים בשרניים ותאוותניים שרואים באירופה בגנים ציבוריים.סטארק כיבד את אירוע ההשקה, כשהוא מנסה להתחמק מעיני הקהל בירכתי החנות הענקית, מוקף סוללה של מעריצים וסקרנים, הטלפון הסלולרי לא מש מאוזניו ומידיו. הוא ניהל עם סביבתו דיאלוג משעשע, שהופרע על ידי פרצי צחוק. הם לא שוחחו על עיצוב, חס וחלילה. סטארק, גרוש פעם אחת ואלמן פעם שנייה, נישא שוב לאחרונה, והתבדח על חשבון עצמו: "כאשר גבר נישא שוב בגיל 50, הוא טרוד כל הזמן בהוכחת גבריותו, חה חה חה". אולי משום כך הוא שחרר לאוויר העולם את השרפרף המשעשע, כי כולנו הרי יודעים אילו תכונות נוהגים ליחס לגמדים, כמו למשל באגדת שלגייה…הגמד של סטארק היווה כאן את הקוטב החושני, הדיוניסי של העיצוב, בפרוס האלף החדש. בניגוד קוטבי לשרפרף, השיק סטארק עם קרטל כיסא מינימליסטי שקוף, כמעט בלתי מורגש. ובניגוד לאווירה ששררה סביבו, התנהלה במקום אחר ביריד מסיבת עיתונאים צפופה ומכובדת, לרגל השקתו של כיסא אחד בודד. הכיסא הזה מיקד תשומת לב כה רבה, משום שהמעצב הוא לא אחר מאשר האדריכל הבריטי הדגול, סר נורמן פוסטר. הוא הוזמן על-ידי חברת "תונה" לעצב כיסא )בכמה וריאציות( לאחד מאולמי הישיבות של הרייכסטאג המחודש בברלין.סר נורמן שיתף פעולה עם היצרנים ושיחק אותה כמו שצריך. בתום המסיבה הוא הניף אל-על את הכיסא, בין השאר כדי להוכיח עד כמה הוא קל. אבל מעבר לכל השטיקים, הוא ענה ברצינות לשאלות, ובתשובותיו החכמות העביר כמה מסרים; על כך שהכיסא מתייחס בכבוד לעבר של כיסאות תונה, שנעשו מעץ מכופף, ולכן מופיע בו אלמנט הכיפוף, הפעם באלומיניום. פוסטר שמר גם על מראה הברגים החיצוניים שאפיינו את כיסאות העץ, אך תרגם אותם לפרטים מעוצבים בניקיון.הוא דיבר על העונג שבמעבר מתכנון מבני ציבור גדולים לעבודה על פרטים קטנים של כיסא, ועל כך שכיסא הוא בעצם כמו בנין בקנה-מידה קטן, מבחינת ההתייחסות האדריכל. עוד הסביר פוסטר, שהיום מיטשטשים הגבולות בין רהיט המיוד למשרד, לבית או לגינה. "אני כבר מחכה בקוצר רוח שהכיסאות הללו יגיעו לביתי הפרטי", אמר, "ואני מתכוון להציבם מסביב לשולחן האוכל, ובעצם גם בגן".אירוע מרכזי נוסף, בשיתוף עם יריד הרהיטים בקלן, היה פתיחת תערוכת עיצוב במוזיאון לאמנות שימושית, Museum fur Angewandte Kunst. התערוכה נאצרה על-ידי כוכב בריטי נוסף, ג’ספר מוריסון. מוריסון ערך קודם לכן את ספר העיצוב לשנת 1999, והתערוכה הכילה 150 מוצגים נבחרים מהספר. היא מייצגת, פחות או יותר, את העיצוב הצעיר, המינימליסטי, המתוחכם והמאופק שציין את הסגנון של השנה האחרונה למאה שעברה. את מרבית הפריטים בתערוכה זו חשפנו לאורך השנה החולפת ב"בנין ודיור", כשם שחשפנו את מוריסון עצמו )גליון 65(.כשהצגתי את עצמי בפניו, הוא נזכר מיד בגיליון שנשלח אליו מיד לאחר פרסום הכתבה, הודה לי בחום ואמר: "עד שהחוברת שלכם הגיעה לידי לא ידעתי עד כמה יש בישראל מודעות לעיצוב מודרני. על פי התרשמותי, אפילו יותר מאשר בבריטניה". כתבתנו בלונדון עליזה ימיני כתבה על מוריסון, שהוא הזכיר לה מעין המלט צנוע ומהורהר, נטול גינונים של כוכב. לא נותר לי אלא לאשש ולחזק את הרושם.מכר נוסף שפגשתי בקלן הוא אנדריאס ובר, אדריכל ומעצב גרמני ידוע, שבתחילת דרכו התפרסם כמעצב בסגנון היי-טק. ביריד הנוכחי גיליתי בו פן שונה, שמייצג את הירידה בהתלהבות מסגנון ההיי-טק בחלל הביתי. עיצוביו של ובר הוצגו ביריד בדוכנים של כמה וכמה חברות. בביתן של חברת Kroncke, הוצג עיצוב טוטאלי של ובר לבית מגורים נינוח, ביתי, בסגנון נשי ורך."זוהי רומנטיקה ברוח הזמן", הסביר לי. "לא יותר מדי מעוצב. זה לא בית למעצבים וארכיטקטים. יש בו רהיטים לבני 50 – 40, שרוכשים את מערכת הרהיטים השלישית שלהם, אחרי המערכת הראשונה שהתאימה לשלבים הראשונים של משפחה וילדים, ולמערכת השנייה המעוצבת, שנועדה לגבש זהות וטעם אישי. המערכת השלישית נרכשת על-ידי זוג נינוח, מבוגר יותר, שלא צריך יותר להחצין את טעמו ומעמדו".יריד הרהיטים בקלן אירח השנה 1,475 חברות מ46- מדינות, כאשר 65 מהחברות הגיעו מחוץ לגרמניה. באחד הביתנים המעניינים התמקמו כמה יצרניות רהיטים שבדיות, שהתארגנו לשיווק משותף. אחד הרהיטים שובי הלב שראיתי שם הוא ספסל ישיבה מעוצב מעץ מכופף בקשת רחבה, שמושבו עשוי מפסי אריג בשתי וערב.שתי מעצבות יפאניות צעירות שלמדו עיצוב בדנמרק, הן הכוח הנשי שמאחורי הספסל. מיצו, בת 29, ויוקו, בת 25. "שילבנו כאן את תרבות העץ היפאנית יחד עם זו השבדית", הן הסבירו. לדבריהן, הן מייצגות דור חדש של יפאנים, בעלי ערכים שונים מבעבר; יותר נינוחות והגשמה אישית, פחות הצטיינות במירוץ על המסלול המהיר. "אולי הכלכלה שלנו תסבול מזה, אבל יש סיכוי שכך נהיה יותר מאושרים", הן מקוות.איחוד מרתק בין מזרח ומערב הוגש בצורה מרתקת בתערוכה שהתקיימה מחוץ ליריד. היתה זו תערוכה של המעצבת האיטלקית פאולה נאבונה, שזכתה בתואר "מעצבת השנה" על-ידי המגזין הגרמני לאדריכלות ולעיצוב Arkitectur und Wohnen, שאף יזם וארגן את התערוכה. נאבונה יצרה בתערוכה מיקרוקוסמוס של רהיטים, כלי אוכל, סכו"ם, אריגים, כולם בעיצובה. בין הרהיטים צצו קקטוסים מרשתות מתכת צבועים בירוק, וברקע הושמע סאונד שהורכב מקולות בס של גברים, מהלמות תופים ומצלילי סינתיסייזר.מקורות ההשראה שלה הם רבים ועשירים: המסורת האירופית, בעיקר האיטלקית, אמנות אפריקנית, ובעיקר האומנות והעיצוב של אסיה, שם היא מבלה כשמונה חודשים בשנה: בסין תאילד, אינדונזיה, הפיליפינים. "אני רואה את עצמי כמו ספוג, שקולט וקולט מכל ההשפעות", היא אומרת, והעיצוב שלה אומר זאת ללא צורך במלים.אבל עיקרו של יריד קלן לא מוקדש למעצבים יוצאי דופן כמו נאבונה, אלא לרהיטים, לכלים, לאריגים ולשאר מרכיבים של עיצוב הבית, כפי שהם מיוצרים על ידי החברות המסחריות הגדולות. מאחר שהתעניינתי בעיקר בעיצוב מודרני, אזכיר שכל החברות החשובות מאירופה יוצגו כאן, על אף שיופיעו שוב באפריל במילנו, אולי עם חידושים רבים יותר. בקלן הן הציגו התפתחות מסוימת בלבד של קווי עיצוב שראינו כבר במהלך השנה החולפת.אנטוניו צ’יטריו עיצב כמה מערכות רהיטים חדשות ל-B&B איטליה, פסקל מורג עיצב מערכות ישיבה נוחות ומשנות צורה ל- Ligne Roset הצרפתית, חברת ג’ורג’טי Giorgetti האיטלקית הציגה הפעם ריהוט מעודן ואלגנטי יותר מתמיד, פאזם Fasem האיטלקית השיקה כיסא מעניין של המעצב ממוצא רוסי, ולאדימיר כגן, קרטל הופיעה עם רהיטים ומתקנים מקסימים מפלסטיק של טובי המעצבים בעולם, כולל המתקן השקוף לבקבוקים שבחרנו להראות כאן.השנה, כמו מדי שנתיים, התקיימה בקלן תערוכת מטבחים. היצרניות הבולטות לא החדירו מי יודע מה חידושים צורניים וסגנוניים למטבחים של ראשית המאה ה21-, למעט אולי נטייה קלה – כמו ברהיטים – לכיוון הנינוחות הביתית. כמו למשל המטבח של אטורה סטסאס, המעצב האיטלקי הקשיש, שעיצב עבור Berloni מטבח יפה, מודרני, עם ניחוח של פעם. המטבח הזה קולע למגמה המסתמנת עתה – של מראה מהוה מעט, אינטימי, מעט כפרי, ששואב מסגנונות העבר, מזרם הארטס אנד קראפטס, מהפשטות של בתי השייקרים ומהבתים בפרובאנס או בטוסקנה. מתאים מאוד לבית הישראלי. התמונות למעלה: כיסא בעיצוב ולאדימיר כגן לחברת Fasem  למטה מימין לשמאל:   מטבח בעיצובו של אטורה סוטסאס לחברת Berloni, המשתלב במגמת הנינוחות הביתית;  כלים של פאולה נאבונה

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה