כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  יריד קטן ומטריף STOCKHOLMESSE

יריד קטן ומטריף STOCKHOLMESSE

יריד הרהיטים של סטוקהולם מציע מבט מעניין על העיצוב המקומי והעולמי

מאת: צילום:


 אות מובהק לכך שיריד הרהיטים בסטוקהולם נהפך ליריד בינלאומי הוא הבחירה של הירחון האיטלקי INTERNI להדפיס מדריך ליריד הסקנדינבי, כפי שנעשה ביריד של מילנו. אמנם אין להשוות את היריד הקומפקטי בסטוקהולם לסלון האיטלקי במילנו, אך ל-STOCKHOLMESSE יש כמה יתרונות מעניינים על פני הירידים הגדולים. הגעתי לסטוקהולם בחסות INDUSTRIOUS DESIGNERS – התערוכה של עיצוב ישראלי צעיר שנדדה בשנתיים האחרונות ברחבי אירופה. הוזמנו להציג בביתן GREEN HOUSE של היריד, שיוחד לראשונה למעצבים עצמאיים שעבודותיהם עדיין אינן בייצור. מגמה זו בירידי הרהיטים פשטה בעשור האחרון. בירידים הבינו שדגמים של מעצבים צעירים יכולים להיות החמצן של תעשיית הרהיטים, לפחות במישור התקשורתי והפרסומי.לא קל לקלוע לטעמו של הקהל הסקנדינבי. פעם ניסה המעצב האיטלקי ANDREA BRANZI להסביר את מהות העיצוב הסקנדינבי: "זה כמו מלפפון. המלפפון הוא 98% מים ו 2% חומר קשה, כך העיצוב הסקנדינבי 98% פונקציה ו-2% צורה". ואולם למרבה ההפתעה, המעצבים הישראלים התקבלו בהתלהבות על ידי הקהל המקומי. היריד וארגון יצרני הרהיטים השוודים אף העניקו את מענק גרין האוס לעיצוב הנבחר מבין המעצבים העצמאיים למעצבים מישראל. המעצבים שנבחרו לקבל את הפרס הם אורית מגיע וכפיר שולב, בעבור עיצוב מתלה הבגדים "סווינג לינג" (שעליהם כתבנו בגיליון 85).בביתן גרין האוס הציגו גם מעצבים מיפאן, קוריאה, גרמניה, שוודיה, פינלנד, דנמרק ועוד. בלטה ביניהם קבוצת SPUTNIK מיפאן המנוהלת בידי איש העסקים ופילנתרופ העיצוב TERUO KUROSAKI. חברי הקבוצה הציגו את השולחן APOLLO DESIGN בעיצובו של ALEXANDER LERVIK השוודי. זהו שולחן עץ תלת רגלי הקורץ לשימוש המסורתי בעץ בארצות הצפון.קבוצת SUPER ROBOT, אף היא מיפאן, הפכה את החיתוך בלייזר לדרך חיים. שלושת המעצבים מייצרים הכל בחיתוך לייזר: כיסאות, שרפרפים, מנורות ואף אהילים. בין הנציגים המקומיים של העיצוב העצמאי כדאי להזכיר את FRONT שלישיית מעצבות, שבין השאר, לצורך ייצורו של אגרטל פורצלן, יצקו אל תוך עקבות כלב בשלג עמוק. השלוש גם הציגו כמה מוצרי אלקטרוניקה כמו נגן MP3 מעץ ועופרת, שעון LCD על רגליים הנראה כתיקן ארוך גפיים ונגן CD ורמקולים בניפוח זכוכית. בביתן גרין האוס היתה גם נציגות נרחבת לבתי ספר, בעיקר מארצות הצפון, אם כי בתי ספר מכל העולם יכולים להציג כאן חינם אין כסף.  בקטגוריה זו כדאי לציין את UNIVERSITY OF ART AND DESIGN מהלסינקי עם עבודותיהם של NARI RELANDER ו-ANNA KATRIINA TILLI שעיצבו את VUOKKO, מנורה מזכוכית ומלמלה שמוטיב עיטוריה חוזר על אהיל הזכוכית בהתזת חול. יוצרים מוכשרים אחרים מאותו המוסד הם AAMU SONG ו-JOHAN OLIN אשר יצרו את LIGHT PLATFORM, מבנה תאורה ענקי דמוי פעמון (181 ס"מ קוטר וגובה דומה) עשוי כוורות פוליפרופילן מלאכותיות. המבנה מאפשר להיכנס תחת האהיל. הנכנס פנימה נהפך למעין רואה ואינו נראה בזכות מבנה הכוורות.DANMARKS DESIGNSKOLE מדנמרק היה ללא ספק האינטראקטיבי ביותר בתצוגתו. המבקרים יכלו להתנסות בכל ותלמידות דיגמנו ללא הרף ספק רהיטים ספק בגדים. GUNNAR MOEN עיצב כיסא מחוליות רדיאטור. בעבר, הרבה מעבודות סטודנטים בבית ספר זה מצאו תעשיות מאמצות.בביתנים המסחריים בלט העץ כחומר הגלם העיקרי. בשוודיה זול יותר לבנות בית מעץ מאשר מכל חומר גלם אחר. המלה עץ היא שם כללי לעשרות אם לא מאות סוגי עץ ועיבודיו, שבני המקום מיטיבים להכיר. פעם עיקר הכוח בעיצוב הסקנדינבי היה העץ. היום קל יותר למצוא חברות סקנדינביות שעושות שימוש מגוון בחומרים. ובכל זאת, עץ תחילה. SWEDESE, אחד מיצרני הרהיטים הגדולים בשוודיה, הציגו את שרפרף העץ STOOL TWISTER בעיצוב E&Y .YURIKO TAKAHASHI מיפאן יצרו את DODO, מושב נמוך המסתובב על צירו. SIS, חברה לריהוט משרדי, חנכה השנה את BIKE, מוצר מסקרן המשלב תחנת עבודה ואופניים. לטענת החברה, זהו הרהיט המשרדי היחיד המאפשר לשמור על כושר תוך כדי עבודה. חברת LUXO ההיסטורית, חלוצת מנורות השולחן, הציגה שתי מנורות (ARKETTO ,VIVIANA) בעיצוב יעקב קאופמן. קאופמן מצליח ליישם, כמו בכל עבודותיו, את הקשר בין מבנה לתנועתו. VIVIANA היא הגרסה המודרנית והאלגנטית למנורת השולחן הקלאסית של LUXO בעיצוב ARNE JACOBSEN. החברה הקטנה והמעניינת מאוד BLA STATION הציגה כיסא חדש שבו המושב/משענת מיוצרים באקסטרוזיית אלומיניום. התוצאה היא כיסא אלגנטי קליל ודק במיוחד. רהיטים מעניינים אחרים של "תחנה כחולה" (תרגום לעברית) הוא ספסל מתקפל של TOMOYUKI MATSUOKA ומושב מסתובב רב תכליתי, INOVATION C ע"י JOHAN LINDAU .MATTSON FREDRIK, הבעלים שהיה נציג התעשיינים בוועדת הפרס (שכאמור בסופו של דבר הוענק למעצבים מישראל) סיפר בגאווה שכמאה מעצבים פונים אליו בשנה עם הצעות מפרי עבודתם (זה עדיין הרבה פחות מההצעות שמגיעות לקפליני או לאלסי, אך זה מדד גבוה הבא ללמד על יוקרת החברה בקרב המעצבים). ג'והאן הזמין אותנו להצטרף בערב לסיבוב אירועים המתקיימים מחוץ ליריד בגלריות ואולמות תצוגה. אין מדובר באותו ההיצע של ה"פורי פיירה" של מילנו, אך בהחלט צמחה בסטוקהולם סצינה מעניינת מחוץ ליריד. וכך נדדנו בעיר מכוסה לבן במינוס °20- צלסיוס מחלל תצוגה למשנהו, נושמים לרווחה עם כל תערוכה שאפשר היה בה להחזיר את זרימת הדם לפנים הקפואות. האדים על המשקפיים תרמו לאווירת המסתורין. כך הגענו לתערוכה של DARK, חברת תאורה בלגית צעירה המייצרת בעיקר מנורות ניאון עם פרספקס צבעוני.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה