כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  ישיבות גג

ישיבות גג

האדריכל אריה קוץ הפך גג מוזנח ובעייתי באזור תעשייה לגן מאופק וייחודי. עובדי החברה נהנים עתה מנוף ירוק מהאפשרות לקיים ב”חוץ” ישיבות, אירועים או סתם להתרגע באווירה אחרת

מאת: צילום:


לפני כשנה קיבל משרדו של האדריכל אריה קוץ פנייה מאוד לא שגרתית מחברת התרופות רוש פרמצבטיקה. האדריכל התבקש לטפל במרפסת הגג הזנוחה ומכוסת הזפת שאליה פנו רוב משרדי החברה, השוכנת באזור התעשייה קרית מטלון בפתח תקווה.משרדו של קוץ, “סטודיו – אדריכלות נוף”, שבו הוא שותף עם אדריכל הנוף האמריקאי הנודע פול פרידברג, אינו עוסק בדרך כלל בפרויקטים מסוג הגג הזה: המשרד, לעתים בשיתוף עם משרד אדריכלות הבניין של קוץ, מתכנן לרוב פרויקטים גדולים, פארקים ומבני ציבור. ואילו כאן היה מדובר בשטח כולל של 190 מ”ר בלבד, המתפרשים בצורת משולש – מה שאינו מאפשר לכאורה ניצול מרבי של השטח.התוצאה המפתיעה והמוצלחת של תכנון המרפסת הזאת מזכירה שוב את המגמה שכדאי ורצוי לאמץ בארץ צפופה כשלנו – ניצול הגגות כשטח ירוק. העובדים בחברות ובמשרדים הממוקמים בתוך הערים נהנים מהקרבה והנגישות לבית הקפה שלמטה, מהאפשרות לקיים בקרבת המשרד פגישות עבודה או סתם לצאת להפוגה קצרה במשך שעות העבודה. ואולם, בשנים האחרונות יותר ויותר חברות בוחרות להתמקם באזורי תעשייה ומשרדים מחוץ לעיר.בצד היתרונות הרבים שיש ליציאה, הרי משרדים מחוץ לעיר לא תמיד מציעים בקרבתם אותה אפשרות לשינוי אווירה. המרפסת של חברת רוש מציגה לכך פתרון נפלא: עובדי החברה נהנים עתה מנוף ירוק, מאפשרות להתרגע ולהתנתק “בחוץ” וגם לערוך במקום ישיבות ואירועים קטנים באווירה אחרת.ההצלחה של הפיכת המרפסת המזופתת לגן ירוק ומשרה שלווה, בעל אופי מיוחד ושקט, טמונה כמובן בתכנון נכון. וכאן לא ניתן להתעלם מההשפעות היפאניות, המאפיינות פעמים רבות את עבודותיו של קוץ, שהתמחה ולמד ביפאן. עם זאת, הוא מדגיש, ההגדרה “גן יפאני” אינה נכונה במקרה של גג זה, ובכלל היא כוללנית מדי, שכן ישנם סוגים רבים ושונים של גנים “יפאניים” – לא תמיד מדובר דווקא בגן זן יבש ומינימליסטי, שכולו חצץ וסלעים. נקודת המוצא לתכנון מרפסת הגג היתה תפקודית, אומר קוץ: ניצול המרפסת כך שתשמש לא רק להסתכלות, כנוף ירוק, אלא כשטח שימושי של “חוץ” – אם לשתיית קפה, אם לעישון סיגריה ואם לקיום ישיבות בסביבה חיצונית.כדי ליצור מסגרת נעימה מבחינה חזותית ותפקודית רוצף רוב השטח בדק עץ (אורן מוכהה) – חומר המשדר תחושת חמימות ונעימות, רך יחסית, שגם מהווה ניגוד לעיצוב הפנים של המשרדים, הממוזג והטכני במראהו. בתוך משטח הדק ישנם כמה “איים”, שבהם ריצוץ חצץ, צמחייה ובצדה מוקדים חזותיים, התורמים לחוויה האסתטית. ה”איים” משמשים גם להגדרת האזורים השונים ברחבה וליצירת עניין בתוך השטח הקטן בממדיו. כך, האזור שאליו יוצאים מהמשרדים הממוזגים הוא מעין “לובי”, חלל מבואה קטן, התחום ב”קיר” ירוק – שורה צפופה של שיחי ננדינה תרבותית היא שתוחמת את החלל, מגדירה אותו  אך לא ממש חוסמת את המבט, וגם מוסיפה צבע לגג בעלווה בעלת הגוונים האדמדמים.כשעוברים את מסך השיחים מגיעים ל”סלון”, כפי שמכנה אותו האדריכל, השטח המרכזי של הגג, שבו מוקמו הכיסאות והשולחנות ובו מתרחשת עיקר השהות והפעילות. את הקצה הרחוק של הגג, סמוך לקודקוד הצר של המשולש, החליט האדריכל להשאיר כגן ויזואלי, גם מכיוון שקשה יותר להגיע אליו או לעשות בו שימוש פונקציונלי.לאורך צלע המשולש עוברת מסגרת של צמחייה, המחברת בין הדק לבין קיר הבניין. הפרדה זו מאפשרת עבודה שקטה בתוך המשרדים, בלא הפרעה מהשוהים בגג, מעניקה נוף קרוב לחלונות ומוסיפה לחוויה הירוקה בגג עצמו. לאורך הצלע השנייה, המלווה את המשולש ממערב, מתמשך מעקה זכוכית בטיחותי ומעליו פרגולת מתכת ייחודית, שיוצרת צל על שטח הגג מהצהריים ואילך. קורות הפרגולה עשויות פלדה וביניהן רשתות מתכת, המשמשות בדרך כלל לבניית תקרות אקוסטיות. יתרון רשת זו הוא הכיווניות המשתנה שלה – כך במבט צפונה היא נראית אוורירית ובקושי מורגשת, בעוד שבמבט לכיוון דרום היא כמעט אטומה ויוצרת חסימה מרבית מהשמש בקיץ. בנוסף ליתרון הפונקציונלי היא גם מתאימה במראה למראה המתכתי של בניין המשרדים כולו, המחופה לוחות אלומיניום. בין עמודי הפרגולה, לאורך כל הצלע המערבית, נמתחו כבלים, שעליהם מטפס יסמין, שבעתיד ייצור משוכה ירוקה ויסייע גם הוא בהצללת הגג. למעט היסמין, השתול באדניות, שתולים שאר הצמחים במצע מיוחד של חברת “רב-נוי”, שהטכניקה שלה מאפשרת שתילה על גגות בעומק מינימלי של מצע (ראו כתבה בגיליון 85); כך שהגן על הגג נראה כגן רגיל על הקרקע.בכל אחד מהאיים בולט סידור סלעים, שהתבוננות מרוכזת בו יוצרת אשליה, כי לא מדובר בכמה אבנים המונחות על מצע מנותק על גג – אלא בסלע המתרומם ישירות מסלע האם שבלב האדמה. דרך הנחת האבנים והתאמתן זו לזו נובעת כמובן מהרעיון היפאני, ומשם גם הבחירה בסלעים טבעיים ולא חצובים. קוץ עצמו בחר את האבנים והתאימן זו לזו, כך שיחדיו ייצרו קומפוזיציה שיש בה מתח ודיאלוג. איי החצץ וגושי הסלע שבתוכם עוטרו במבחר מצומצם מאוד של צמחי כיסוי נמוכים, למשל קריסה וזקן נחש יפאני, שצבעם הירוק בולט מאוד על רקע החצץ והאבן. בסך הכל נעשה כאן שימוש בפחות מעשרה מיני צמחים, מה שמוסיף למראה המאופק והשקט של הגן. עובדי החברה, שהגג הירוק הוסיף ממד חדש למקום עבודתם, יכולים ליהנות ולעקוב אחר התחלפות העונות גם דרך “הפתעות” קטנות שנשתלו בגן: פרחי בצל ופקעת הצצים ופורחים בכל עונה ב”אי” אחר ומוסיפים לו צבע ועניין. בכל אחד מה”איים” בולטת קומפוזיציה של סלעים טבעיים, שעוצבה בקפידה על פי עיקרון גינון יפאני. נדמה שאין המדובר באבנים על מצע מנותק  על גג – אלא בסלע המתרומם ישירות מסלע האם שבלב האדמה

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(456445) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:34" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:34" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c0042575f77a_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c0042575f77a_big-4" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:34" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:34" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(456444) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c0042575f77a_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה