כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  כחומר לפיסול

כחומר לפיסול

מיזם במצב של שלד גמור, ללא הכנות למערכות התפעוליות, הפך לבית, שחושף פנים עשיר ומושקע, שכל פינה בו תוכננה לנוחיות ופינוק.

מאת: צילום:


שטח המגרש: 500 מ"ר ,שטח הבית: 500 מ"ר בעלי הבית, תושבי חוץ, ביקשו תכנית, שתואמת לבית נופש לתקופות השהייה בארץ, עם 4 חדרים מאובזרים ופרטיים, הכוללים חדר רחצה, ארונות, טלוויזיה, חיבור למחשב נייד ושטחים ציבוריים, שכוללים "לובי" מפואר, מטבח גדול, בריכת שחיה, טניס שולחן וחדר כושר במרתף, בר משקאות ואולם קולנוע ביתי מפואר.   אדריכלית הבניין, ליחן אמיצי-וסיליבר, נכנסה לפרויקט במצב של שלד גמור, ללא הכנות למערכות חשמל ומיזוג, ומכאן והלאה הייתה צריכה "לפסל את החלל הפנימי של הבית באמצעות הנפחים של המערכות הטכניות", כדבריה. אולי השתמשה וסיליבר במילה "לפסל" בהשפעת הקמרון המעוגל בגג המבנה, שיוצר בבית תחושה פלסטית פיסולית "זה ממש מלון", אומרת אמיצי וסיליבר,  ומוסיפה מיד, "אבל אתה בטח תמצא מילה יותר טובה". האמת, לא חיפשתי. מתאים לי מלון. למה להתכחש למציאות, ולהעמיד פנים? ה"מלון", שהוא יותר מסתם בית נופש, מקדם את אורחיו ב"לובי" כניסה, שאין בו, אומנם, דלפק קבלה וגם לא בידוק בטחוני, אבל הוא מצטיין בזוויות המבט היפות ביותר אל חלל פנים הבית. מנורת ענק משתלשלת מהתקרה בדמות ארטישוק עם עלי פח לבנים, ומפנה את המבט אל עבר הגשרים שבקומה הראשונה.מבטים ארוכים נמשכים מערבה, לכיוון המטבח ופינת האוכל, שם מושך את העין פס אור, שחותך בגרניט הדלפק הכהה. מבט מנוגד נמשך מזרחה, אל סלון האירוח, הנפתח לעבר בריכת שחייה מוארכת וגינה קטנה. מה שמושך את העין במטבח הם דברים הנמצאים בגובה העיניים, כמו פס האור שבדלפק "גרניט היער השחור", העשוי חתיכה אחת לכל אורכו, וטפט הקיר שמאחורי פינת האוכל. ואילו בסלון האירוח נמשך המבט כלפי מעלה, שם נגלה בתקרת הקומה השנייה חלק מקמרון החבית של גג הבניין, וכמו נחשף המבנה הפנימי של הבניין על חדרי השינה שבקומות העליונות. האדריכלית, שנבחרה להמשיך את המיזם, קיבלה אותו במצב של שלד גמור, ללא הכנות למערכות תפעוליות, והיה עליה "לפסל את החלל הפנימי" התייחסות ממוקדת יותר אל החללים מגלה את מה שאמיצי וסיליבר כינתה "לפסל עם המערכות הטכניות". המבט, שעולה מעלה בסלון נתקל לפתע בקורה בולטת, ולא לגמרי ברורה במבט ראשון. אין זו קורת בטון, אלא תעלת מיזוג אוויר, שנבנתה ותוכננה אחרי שהשלד היה גמור, ולא ניתן היה לשלבה בצורה נסתרת, וכך הפכה למעין כרכוב בתקרת קומת הקרקע. מי שיחפש את תעלת האוויר החוזר של מערכת המיזוג, ימצא אותה עוברת בנישה של תבליט האור המיוחד, שצמוד לקיר חדר המדרגות. מרכיב נוסף של מערכת טכנית, בו השתמשה אמיצי וסיליבר כאלמנט עיצובי, הם ארונות קיר, שידות וכונניות, שסגנונם הדומה חוזר בכל קומות הבית, ומשמש גם להעברת צנרת ומערכות טכניות אחרות, כמו חשמל חכם, שגם אותן נאלצו למקם אחרי גמר השלד.למעשה, אפשר לומר, שארונות אחסון הפכו כבר לסמלה המסחרי של אמיצי וסיליבר, כפי שראינו בעבודה אחרת שלה, שהתפרסמה ב"בנין ודיור". היא משקיעה מאמץ רב בפרטי הארונות, שכוללים תמיד מגרעות, המאפשרות פתיחה במראה נקי, ועבודת נגרות מדויקת בעץ עצמו ללא עירוב חומר אחר לפרזול הידיות. עפרון הסקיצות של האדריכלית נדמה לשופין נגרים, והעכבר ומקלדת המחשב – למשור חשמלי. הקמרון המעוגל בגג הבית לא ניתן לשינוי, ואולי הוא זה, שיצר תחושה פלסטית פיסולית, והוסיף השראה לאדריכלית אבן הדארמה הלבנה שולטת בריצוף של קומת הכניסה בלבד. המעבר ממנה לריצוף וחיפוי פרקט העץ סביב המעלית והמדרגות, מסמל את המעבר מהשטח הציבורי הנוקשה והקר לשטח הפרטי, הביתי והחמים. מדרגות העץ ומעלית העץ מובילים לכל יתר הקומות, המרוצפות עץ. הן כוללות את חדרי האירוח לילדים, שבקומה הראשונה, הסוויטה המלכותית בקומה השנייה מתחת לקמרון החבית, וקומת המרתף, בה שוכנים חדרי הכושר והספורט, וכן חדר הקולנוע ובר המשקאות, שבחללם שולט הצבע האדום: בכורסאות העור הגדולות ובארונות בר המשקאות המבריקים באדום בוהק, על רקע טפט באדום עז. טפט שלישי בגוון שחור אפל מחפה את קירות שרותי האורחים בכניסה. המרתף נפתח משני צידיו לחצרות מונמכות, שמחדירות אור ואוויר לאזור, שיש בו לא מעט זיעה, עשן וריחות מהמטבחון הקטן הצמוד לבר המשקאות, וחבוי כולו בתוך ארונות. ארונות קיר, שידות וכונניות, שסגנונם הדומה חוזר בכל קומות הבית, משמשים גם להעברת צנרת ומערכות טכניות אחרות  מן העבר השני, בעליית הגג, מתחת לקמרון החבית, נמצאת סוויטת ההורים, שכוללת חדר שינה מצידה המערבי של המעלית, חדר ארונות מולה, ומצידה המזרחי חדר רחצה, הכולל פרט מתעתע: ברז ניקל, הפורץ מתוך מראה ויוצר  משחק אופטי עשוי בקפידה. בחלל הקמור והנמוך, שבקצוות החדרים, מיקמה וסיליבר עזרים טכניים, כמו שנאי חשמל למנורות ההלוגן, השקועות בקמרון ומייצרות קשת של אור, מנורה לתאורת אווירה אחורית נסתרת, ואוורור לטלוויזיה השטוחה ומערכת השמע, שמוסתרות בשידה שמול המיטה הזוגית. שני הרהיטים עשויים בגמר פורניר דמוי רשת דייגים או דיונות חול של חברת "טאבו". תעלת מיזוג אוויר, שנבנתה ותוכננה אחרי שהשלד היה גמור, ולא ניתן היה לשלבה בצורה נסתרת, הפכה למעין כרכוב בתקרת קומת הקרקע  התנאים ההתחלתיים לאדריכל בתכנון הבית היו מאתגרים. עם מידות מוארכות של כ- 20 מ' על 7 מ', עם קמרון חבית משמעותי ועם עיצוב, שלא תוכנן מראש אלא מול שלד קיים. נראה שאמיצי וסיליבר התמודדה באומץ, וגברה על  האתגרים; הבית, שאינו מושך את העין מבחוץ, חושף פנים עשיר ומושקע, שכל פינה בו תוכננה לנוחיות ופינוק.  בחזרה לקטגוריה בנושא עיצוב בתים.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה