כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  כפריות גיאומטרית – בית בשרון

כפריות גיאומטרית – בית בשרון

יופיו של הבית נובע משילוב של צורות ברורות ונקיות, לבין חומריות טבעית כפרית. לכל גובה החלל הכפול בלב הבית יצוק קיר מבטון חשוף, המופיע כאלמנט עיצובי תפאורתי יוצא דופן בתעוזתו.

מאת: צילום:


יופיו של הבית באחד מיישובי השרון נובע משילוב של צורות ברורות ונקיות, לבין חומריות טבעית כפרית שאינה מתנתקת מהסביבה. האדריכלים, ברק פאוסט וארנון אשד, לקחו בחשבון מלכתחילה את הקשר ההדוק בין האדריכלות ועיצוב הפנים, ושיתפו פעולה עם המעצבת רינת משיח הריסון. התוצאה – מראה שלם ומסוגנן. האדריכלים: ברק פאוסט וארנון אשד הם אדריכלים העוסקים בעיקר בבנייה פרטית. הם מאמינים בגיאומטריה פשוטה ונקייה, במינימום קישוטיות ובהבלטת אלמנטים ישנים של בנייה בראייה מודרנית. ברק פאוסט לימד אדריכלות במכללה למנהל ובמכללה הטכנולוגית בחולון. מעצבת הפנים: רינת משיח הריסון לא רואה הפרדה בין אדריכלות לבין עיצוב פנים. כדי לאחד את שפת החוץ והפנים היא מעדיפה להיות חלק מהצוות המתכנן כבר בשלב התוכניות, ולממש את הפנטזיות שלו מבלי להותיר חותם אישי בולט מדי. הדיירים: משפחה בת חמש נפשות, שחיה שנים רבות בארה"ב. תוכנית: הבית הוא חלק מדו-משפחתי, על מגרש ששטחו 752 מ"ר. שני החלקים מתחברים רק בקיר חניה משותף, המרחיקה את הבתים זה מזה. החזיתות הפונות זו אל זו הן קירות ללא פתחים, ולאורכן ממוקמים גרמי המדרגות, השירותים, חדרי האמבטיה והממ"דים. החזיתות הפונות לחצרות פתוחות אל הגן, ושם מוקמו אגפי המגורים, חדרי השינה והמרפסות. בחזיתות הצדיות מוקמו חזית כניסה, חזית לחצר אחורית, ולחצר סיפון )דק( צמודה למטבח. תוכנית המצע )פרוגרמה(: התוכנית כללה את הסעיפים הבאים שלפיהם יש: א. לקשור בין החניה למטבח )כניסת שירות(. ב. להשתמש בממ"ד כמזווה למטבח. ג. לקשור בין המטבח, פינת האוכל ופינת המשפחה כאזור המגורים הראשי. ד. ליצור אגפים לחדרי השינה. ה. ליצור מפלסים בקומת המגורים ובקומת השינה, ולהקצות את המרתף לאזור עבודה, לימוד ואירוח. החלוקה לקומות ענתה על הצורך לאפשר שטח בנייה מכסימלי בתוכנית מינימלית. מידות: שטח הבית כ300- מ"ר. המרתף – 100 מ"ר. מפלס הכניסה – 107 מ"ר ועוד 15 מ"ר חניה מקורה. המפלס העליון – 92 מ"ר ללא מרפסות. גובה נקי של כל קומה 3 מ’. גובה החלל הכפול 20 .6 מ’. חדר שינה הורים, כולל חדר הרחצה – 25 מ"ר. 3 חדרי הילדים – 5. 12 מ"ר כל אחד. עקרונות תכנון ועיצוב: האדריכלים דוגלים באסתטיקה המשלבת צורות מודרניות ברורות ונקיות עם חומריות כפרית טבעית. ניגודים אלו יוצרים עיצוב ייחודי, שעובר כחוט מקשר בכל חלקי הבית. הם יצרו מבנה בעל גושים גיאומטריים ברורים, המופרדים על ידי חלל כפול לגובה שני המפלסים, שבו ממוקמים מדרגות וגשר. לדעתם, מרפסות וגגונים להצללה, העשויים מחומרים קלים, מדגישים את הגיאומטרייה הנקייה ויוצרים ביטויים שונים ורבגוניים לחלקי המבנה. החלל הכפול: חלל זה מצוי בלב הבית, ומשמש מצד אחד להפרדה בין הגושים והפונקציות, ומצד שני מקשר בין הקומות. האלמנטים התוחמים את החלל הכפול וכלולים בו, עוצבו כך שהחלל יורגש הן כלפי חוץ והן בפנים: גג החלל – משופע ושונה מגגות הגושים. המדרגות – נתמכות בצדיהן בקירות ללא קונסטרוקציה נפרדת, עשויות מאדנים )"גיל טיפוחים"(, ומדגישות על ידי פרט וחומר את הניתוק בין הגושים.   המדרגות אינן משרתות את העין כמהלך רגיל. במרכזן קיר בטון מטויח בגולמיות , ומדרכי האדנים פראיים ומרחפים, ומעוגנים לקירות בזוויות פלדה תעשייתיות. הקיר המרכזי: לכל גובה החלל הכפול יצוק קיר מבטון חשוף, שתבניות היציקה והקשירה ביניהן מפנות אליו זרקור, וכך הוא מופיע כאלמנט עיצובי תפאורתי יוצא דופן בתעוזתו. ההשראה לקיר נובעת מעבודות של האדריכלים לואי קאהן האמריקני וטדאו אנדו היפאני. בתוך קיר הבטון הושאר מקום לקמין ברזל שחור ולארובה שלו. הגשר: מעל למדרגות, בקומת חדרי השינה, נבנה גשר מחומרים קלים )עץ ורלסים(, המדגישים את ההפרדה בין הגושים. הגשר קושר בין אגפי השינה של ההורים והילדים. החלון: לאורכו ולרוחבו של כל החלל הותקן חלון הפונה כלפי חוץ, קושר בין הפנים לחוץ ומלווה את התנועה בין הקומות. חלונות אלה, כמו החלונות בקומת הקרקע, מוסגרים בפרופיל בלגי )סלח – בית ג’אלה( וצבועים באפור, כצבע הבטון. בחדרי השינה, שבהם בקרת האקלים חשובה יותר, השתמשו האדריכלים בחלונות עץ )סלח -בית ג’אלה( שגם הם צבועים אפור. רצפות: במפלס התחתון הונחו אריחים גדולים של אבן קבטיה מהשטחים, עם פוגות אפורות שרוחבן 10 מ"מ. בקומת חדרי השינה יש רצפה מלוחות עץ המטופלים בחדרי הילדים בצבע, ובחדר ההורים בגוון עץ טבעי כהה. המטבח: את המטבח הקטן עיצבה רינת )ביצוע: פנדה( בצורת האות ח’. זהו מטבח פונקציונלי, בעל מראה כפרי, המשלב דלפק אכילה בהמשך משטח העבודה. הארונות צבועים בקרם מיושן, כשהגוון הטבעי של האלון מציץ מבעד לצבע. הממ"ד הסמוך הפך למזווה, ופותר את כל בעיות האפסון.   המתכננים השאילו מסגנון החיים בארה"ב את הכניסה מהחניה הסגורה והמקורה למכוניות, ישר למטבח. המטבח, פינת האוכל וחדר המגורים הם יחידה אחת פתוחה, חמימה וומשפחתית, הממוקמת מצדו האחד של קיר הבטון, סביב הקמין. סלון הארוח נמצא מעברו השני של הקיר. רעיון מיוחד: היחידה הרטובה – המקלחת והאסלה, עוצבו על ידי רינת כחלק מחלל חדר השינה, בין מחיצות )ביצוע "פנדה"(. המחיצות עשויות ממסגרות עץ וזכוכית, ונראות כמו תא שחציו שקוף. בגלל השקיפות אפשר היה להקטין את שטחו ולהשיג תחושת מרחב בחלל כולו. כיור האבן )"דרך האבן", רשפון( נמצא מחוץ לתא, בינו לבין ארונות הקיר, והוא יוצר פינה טבעית יפה על רצפת העץ. גוונים: על מנת להתאים את צבע הבית לגווני השרון, שולטים בו גווני כורכר ואדמה. מבחוץ הוא מצופה בטיח כורכר גס )וולך(, ובפנים בגוון עדין יותר. אדני החלונות עשויים מאבן כורכר )עומר בר, קרית שאול( . הפרגולות והסככות )ביצוע "שילובים", מושב כנרת(: כל האלמנמטים להצללה עשויים מענפים בעוביים שונים. רינת שזרה ביניהם בדי קנווס טבעי בגבהים שונים, והם נראים כמו משולשי מפרשים היוצרים הצללה יוצאת דופן. דלת הכניסה: בכניסה לבית הותקנה דלת ישנה משופצת (יאיר מור, "מדרה") המשווה לבית מראה של בית ותיק מאוד. הגינה: ערוגות פרחים תחומות באדנים ("גיל טיפוחים") מדגישות בגינה את המראה הכפרי הטבעי.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה