כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  כרטיס ביקור: הפוך על הפוך – המעצב צור רשף הפועל באסטרדם

כרטיס ביקור: הפוך על הפוך – המעצב צור רשף הפועל באסטרדם

גופי התאורה, כלי הבית והרהיטים של רשף מורכבים לעתים קרובות מאוביקטים מוכרים ובסיסיים, שעברו טרנספורמציה על-ידי נגיעה קלה ופשוטה, למראית עין, במטה הקסם של המעצב.

מאת: צילום:


אוסף המוצגים שנראו בגלריה "פריסקופ" התל-אביבית, בתערוכה של צור רשף, חשף – מלבד את חוש ההומור של המעצב – גם כמה חוקים פנימיים, שאנסה לנסח אותם כך: מה שמיוצר בדרך כלל כיחידה אחת – מכפילים (פי שניים או פי כמה). מה שגלוי אפשר להסוות, מה שמוסווה אפשר לגלות. את השלם אפשר לפרק לגורמים, ואת העומד על רגליו אפשר להפוך על ראשו.את המורכב אפשר לפשט, ואת הפשוט אפשר להפוך למורכב. לשעון, שממדי הזמן שלו הם שנייה ועוד שנייה, אפשר להעניק ממד של מאה שנה. מיכל שנועד לשתייה יכול להפוך למיכל שעוטף אור, ואת כמות האור אפשר לווסת במוצר אחר לא על-ידי צמצם ולא על-ידי וסת, אלא תוך חיקוי של תנועת הירח בשמים, מחרמש דקיק לבננה בשלה ועד למלוא מעגל האור.גופי התאורה, כלי הבית והרהיטים של רשף מורכבים לעתים קרובות מאוביקטים מוכרים ובסיסיים, שעברו טרנספורמציה על-ידי נגיעה קלה ופשוטה, למראית עין, במטה הקסם של המעצב. את הקריירה הבינלאומית שלו הוא חב למנורת 100 ASA המורכבת מקופסאות הפלסטיק הגליליות שבהן מאחסנים סרטי צילום.  המנורה נרכשה בהמוניה על-ידי חובבי עיצוב, וכן על-ידי מוזיאונים (מומה בניו-יורק, גוגנהיים בברלין, מוזיאון סן-פרנציסקו לאמנות מודרנית ומרכז פומפידו בפריז). גם ה- Bulblight שלו, שבסיסה נורת ליבון הפוכה והאור נובע מהחלק המוברג, זכתה להצלחה מסחרית ונרכשה על-ידי אספני עיצוב.את מושג הזמן המומחש בדרך-כלל על-ידי השעון, שמלווה אותנו דקה-דקה, שנייה-שנייה, הפך רשף למוצר שמחזיק בתוכו תקופה של 100 שנה. הכוונה לשעון שעי צב עבור חברת Rado, שבתוכו מצפינים תצלום קטן של מי שעונד אותו.  השעון מתוכנן כך שכעבור 100 שנה בדיוק הוא ייפתח במקום המסוים, והנכד או הנין יכולו לראות את התצלום של סבא או סבא-רבא. רעיון, הא? את המושג "אספרסו כפול" תרגם צור רשף, פשוטו כמשמעו, לשני ספלי קפה רגילים הניצבים זה על גבי זה. התוצאה: ספל עמוק בעל שתי ידיות, שמתחשק לך להפריד אותו לשני מרכיביו המקוריים. כמה פשוט, כמה מקורי, איך לא חשבנו על זה קודם! על וריאציה נוספת על ספל אספרסו אסור לנו לדבר ואסור להראות, כי היא רק נכנסה לייצור ו… היזהרו מחיקויים, וגם על זה יאמרו כולם – אוף, איך לא חשבנו…. האמת שאפשר לומר את זה כמעט על כל המוצרים של צור, ובמיוחד על זוג קנקני השמן-חומץ שהם למעשה כוסות יין פשוטות הפוכות. פתח הכוס נסגר בזכוכית, ואילו הרגל הפכה לפקק זכוכית מקסים.הדמיון של רשף, הקלילות והפשטות, יונקים בעיקר משתי מסורות והוויות: תחילה – בילדות בקיבוץ רביבים, היכן ש"כולם השתמשו באותה מנורת-לילה שנצמדת עם קפיץ למדף שמעל למיטה, וכולם ראו טלוויזיה ממכשיר שיוצר על-ידי ’סלורה’, (מפעל קיבוצי שנסגר בינתיים). בעקבות מתנדבת הולנדית הוא הגיע לאמסטרדם, והתקבל לאקדמיה הנודעת על שם המעצב ההולנדי חריט ריטוולד (כיסא הזיגזג, והאדום-צהוב כחול)."תחילה רציתי ללמוד עיצוב גרפי", מספר צור רשף. "עוד בהיותי בקיבוץ הייתי ועדת קישוט של איש אחד: מעצב את העיתון המקומי ואת לוח המודעות, מעצב תפאורות בחגיגות. הלימודים באקדמיית ריטוולד מתנהלים פחות או יותר על בסיס תוכנית הלימודים שהותוותה בזמנו בבאוהאוס: בשנה הראשונה כולם לומדים הכל: עיצוב גרפי ומוצר, אדריכלות ואמנות. לכן היה טבעי שנחשפתי לתלת-ממד והחלטתי להמשיך בכיוון זה, עיצוב המוצר ועיצוב פנים".במהלך תקופת הלימודים של רשף, בין השנים 1993 – 1997, החלה לפעול בהולנד קבוצת "דרוך דיזיין" (שאת עבודותיה ניתן לראות בימים אלה באגף העיצוב של מוזיאון ישראל בירושלים). למרות החדשנות, המעוף, הראייה הראשונית והתמה והקלילות שהעניקו אנשי הקבוצה לעיצובים שלהם, גם הם – כמו צור רשף שהושפע מהם ומהאקלים היצירתי הרווח בהולנד – יונקים כולם מההיסטוריה ההולנדית, החברתית והדתית, ומהאופי ההולנדי המובהק שהתפתח כתוצאה ממנה.  הדת הקלוויניסטית המחמירה, המטיפה לפשטות הליכות ולהסתפקות במועט, יצרה זן אנושי הולנדי חסכני (יש אומרים בעל נטייה בולטת לקמצנות), ולא נהנתני. "אפילו החופש המיני בהולנד הוא פשוט וטבעי, לא ארוטי-נהנתני כמו אצל הצרפתים או האיטלקים", מסביר צור רשף. "בדיוק כמו האוכל ההולנדי".אם לשפוט על פי הרצאתו של חיאס בארקר, ממייסדי קבוצת דרוך, שנשא דברים ביום עיון במוזיאון ישראל, הצד השני של החומרה הקלוויניסטית הוא חוש הומור מפותח, הן מילולי והן מעשי. נראה שבארקר ושאר חברי הקבוצה לא לוקחים את עצמם ואת החיים רק ברצינות, אלא גם בצחוק נינוח.  הם לא מכורים לעבודה כמו עמיתים מצליחים וקרייריסטים אחרים שאפשר לפגוש בעולם העיצוב, והם מפרגנים אחד לשני ומשתפים פעולה, לא כמו שאנו מכירים ממקומות אחרים, כולל ממקומנו. "גם אני משתדל לא להילחץ מהחיים", מודה צור. הוא מקפיד לשבת כל יום לפחות שעה בבית-קפה עם חברים, להתאמן שעה בחדר כושר, לרכב על אופניים וגם על הקורקינט – שעשה לאחרונה קאם-בק רציני ככלי תחבורה עירוני קליל, לא מזהם, ומאוד מאוד מעוצב.  התמונות: למעלה:הפירוש של צור רשף לספל אספרסו כפול, double espresso. למטה מימין לשמאל:שרפרף מרגליים ומסגרת מתכת וכרית aladdin;גןף תאורה המבוסס על נורת ליבון 18.10.1931.;מתקן לבקבוק יין le s(ch)ommelier נצמד לשולחן באמצעות פקקי שעם שבתוכם חולץ פקקים כהשך למתקן.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה