כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  כרטיס ביקור – קטנים שיהיו גדולים: המעצב עודד פרידלנד

כרטיס ביקור – קטנים שיהיו גדולים: המעצב עודד פרידלנד

עודד פרידלנד הוא מעצב וגולש. המוצרים שלו מצטיינים במקוריות ובהומור. המוצרים הקטנים נמכרים היום – מלבד בשוק הישראלי הקטן יחסית – בהיקפים נכבדים באירופה, בארה"ב ובחנות של מוזיאון העיצוב בלונדון.

מאת: צילום:


עודד פרידלנד הוא מעצב וגולש. שלוש פעמים זכה בתואר אלוף אירופה בגלישת ברכיים, והשתתף עם נבחרת ישראל בתחרויות אליפות עולם בגלישה. "זהו ספורט ייחודי, מרהיב ומעניק חוויות ויזואליות", הוא אומר. מכאן אולי נובעת ראיית העולם שלו, של כייף, של הנאה, ושל קווים צעירים ודינאמיים. הסטודיו של עודד מספק עיצוב מוצר ועיצוב גרפי, בעיקר בתחום הילדים, והוא מעצב, כמובן, לחברת הגלישה "זארקה".המוצרים שלו מצטיינים במקוריות ובהומור, ומעוררים תגובות בנוסח "איזה רעיון מדליק!" המוצרים הקטנים נמכרים היום – מלבד בשוק הישראלי הקטן יחסית – בהיקפים נכבדים באירופה, בארה"ב ובחנות של מוזיאון העיצוב בלונדון.עודד התחיל לעצב עוד כתלמיד בחטיבת הביניים ב"אליאנס". כשהחבר’ה הביאו לו תקליט של להקה אהובה, נהג לעשות מהעטיפה גלופה ולהדפיס אותה על החולצות של החברים. אחר כך התחיל להדפיס על חולצות בית הספר את פתק ההרשמה למנהל ופתק לאחות, עד שיצאה הוראה מההנהלה שאסור להדפיס יותר…בצבא התחיל לעבוד עם "גזוז", חברה צעירה לבגדי גלישה. הם חיפשו מעצב שהוא גם גולש, כי לגלישה יש שפה ייחודית, עם ניואנסים שזר לא יבין."כאשר לא התקבלתי למחלקה לגרפיקה בבצלאל, אלא רק לעיצוב המוצר, זה היה בעיני סוף העולם, שהפך למזל גדול. נפתח לפני מימד נוסף וקיבלתי כלים מקצועיים להתמודד עם כל פרויקט בכל תחום".המאפרה )אני לא מעשן(, מוצר הדגל הראשון, התחיל מבקשה של ידידה למאפרה שלא תותיר ריח לאחר שהאורחים ילכו, בדומה למאפרות הקפיץ משנות השישים, שהיו מעלימות את הבדלים ואת האפר. "כיוון שאני בעל חשיבה מאוד אסוציאטיבית, מיד ראיתי לנגד עיני כיור". הוא עיצב מאפרה דמויית פתח של צינור בכיור, הנסגרת על-ידי פקק הפלסטיק הפשוט. כך החל פרק עיצוב המוצרים בחייו של פרידלנד.אחרי המאפרה באה דמות הנזיר כמעצור לדלת. "חיפשתי קרקע בתולית בעולם העיצוב. יש מוצרים שטופלו ללא סוף כמו גופי תאורה, אגרטלים או כיסאות. מוחות של מעצבים חושבים בצורה דומה בכל העולם, ובתחומים אלה קשה להמציא מוצרים יצירתיים, שלא נעשו לפני". אין מקום טוב יותר לשאיבת רעיונות מתערוכה בינלאומית. במקרה של פרידלנד זו היתה התערוכה בפרנקפורט, למתנות ולכלי בית."מעצור לדלת היה נושא זניח יחסית", הוא מספר. "ראיתי כל מיני פיסות גומי והתחלות למשהו אחר, ואז מיד בא הרעיון לדמות שמחזיקה את הדלת, שתוכל להימכר היטב בתחום המתנות".יחד עם המאייר, מייק רוזנטל, עיצב עודד את הדמות. "היום, למרות ההצלחה, הייתי בוחר באחרת", הוא מודה. "הסתבר שהיא לא ’פוליטקלי קורקט’ עבור הרשתות הגדולות בארה"ב, והיא בעייתית בארץ. באירופה, לעומת זאת, היא מעין מזוזה לגויים, המביאה ’מזל וברכה’. הרעיונות שופעים", ממשיך עודד, "אבל ההחלטה במה להשקיע ומה לפתח היא מאוד קריטית, כי להוציא מוצר זה אחוז אחד של רעיון טוב וכל ה99- אחוז הנותרים הם עבודה קשה".הכבשה כובשת הלב נולדה אחרי ביקור בתערוכה בבירמינגהם, שבה היה ביתן של מנקי אוזניים. עודד: הם נמכרים בקופסאות פלסטיק מכוערות, שנשארות על המדף שלנו בבית. הסתכלתי על אוסף המקלות בעלי ראשי הצמר גפן, ועל כדורי ניקוי הפנים – ואמרתי לעצמי – הנה כבשה".מעצב שרוצה לעצב סדרה משלו זקוק לשני שותפים יצרן ומשווק. אזי יש למעצב פנאי לרעיון הבא ולפיתוחו, מבלי לשבור את הראש על הייצור והשיווק, שגוזלים את רוב הזמן. את הכבשה מייצר פרידלנד בשיתוף עם יצרנים ישראלים, חברת E.P.M. חלק מפריטי המאפרה יוצרו תחילה במזרח הרחוק. היום הכל מיוצר בארץ, מה שמאפשר שליטה טובה יותר.למה בחרת לעצב מוצרים קטנים? "יש כאן כנראה היבטים פסיכולוגיים, אבל זה נובע בעיקר מסיבות פרקטיות. העולם שבו אני חי מורכב מסטודיו קטן, שכר הדירה יקר, מכונית קטנה ותיק קטן. כשאני צריך למכור מאפרה, הכל נכנס לתיק ולמכונית.  גם לנסוע לחו"ל עם מוצרים קטנים קל בהרבה מאשר עם גדולים. כשאעצב ספה זה יהיה סיפור אחר לגמרי. אני אוהב שהכל קטן ובשליטה. אפשר לעבוד בסטודיו בקנה מידה של אחד לאחד, ובכל השלבים הראשוניים הכל נעשה בסטודיו. אבל מה אני מדגיש את הדברים השימושיים? פשוט הרבה יותר מדליק לעבוד על דברים קטנים!"אני מתעסק ברצינות בשטויות", הוא מעיד על עצמו בהומור. המוצרים שלו פונים עדיין לחוג מצומצם בארץ. "מה שנמכר כאן לאורך שנה הוא משלוח אחד לחו"ל", הוא מסביר, פשוט משום שבעולם הגדול יש הרבה יותר אנשים.   מעצב איטלקי שאיני זוכר את שמו אמר פעם, שהמעצבים הם הסניגורים של הקהל בתעשייה. אלא שהאינטרס של התעשייה הוא למכור, ולא דווקא להיטב עם אנשים. הגישה שלי, לעומת זאת, היא שאם אני יכול להעלות חיוך על פניו של אדם, שעובר רק פעם ביום ליד הדלת, דאני את שלי עשיתי". התמונות:למעלה:גופי תאורה מחימר בצורת עציצים וקקטוסים למטה מימין לשמאל: מאפרה העשויה מפתח של צינור מים בכיור עבודות בתחום העיצוב הגרפי התלת-מימדי

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה