כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  לישון עם ערפדים

לישון עם ערפדים

במלון הבוטיק של האמן הרב-תחומי לארס שטרושן חזותו האפרורית הטיפוסית של בניין המגורים הפינתי ברחוב אלברכט אכילס בברלין אינה מרמזת במאום על תוכו. בבניין המגורים הישן שוכן "Propeller Island", מלון בוטיק יצירתי ומפתיע שנבנה בתוך ביתו של האמן לארס שטרושן (Lars Stroschen), יוזם המלון ומתכננו.

מאת: צילום:


שטרושן, דמות צבעונית ורבת פעלים, מעיד על עצמו כי הוא אמן רב-תחומי משום שמעולם לא הצליח לבחור בין פרקטיקה אמנותית אחת לאחרת. הוא למד עיצוב באקדמיה לאמנויות של ברלין, עסק בצילום ופיתח קריירה כמוסיקאי. הוא הבעלים של סטודיו המתמחה במוסיקה אלקטרונית, ושל חברת התקליטים "Off Scale". את מגוון כישרונותיו תיעל שטרושן לפרויקט האחרון שלו, פרופלור איילנד. הרעיון להקים מלון אמנותי בתוך ביתו נולד ב- 1993, כאשר שטרושן חיפש דרך למימון הפרויקטים המוסיקליים שלו והסטודיו להקלטות שבבעלותו. במתכונתו הראשונה הכיל המלון שני חדרים בדירתו של האמן, שעברו הסבה לחדרי אירוח מעוצבים. צמד החדרים המיוחד הפך במהרה לפופולרי. שטרושן, שגילה כי במקום להתפנות ליצירת מוסיקה הוא מטפל באורחים, החליט להגדיל את מספר החדרים, כדי שיוכל להעסיק צוות שיתפעל את המלון בזמן שהוא חוזר לסטודיו. פרופלור איילנד מפוזר על פני שלוש קומות הבניין, ובין חדרי המלון נמצאות דירות מגורים רגילות ההתרחבות החלה בקניית דירות שהתפנו בבניין והפיכתן לחדרי מלון. באותו הזמן הוצע למכירה פנסיון שהיה ממוקם בבניין, ושטרושן ניצל את ההזדמנות וקנה אותו. הקנייה האקראית של השטח הובילה לכך שפרופלור איילנד מפוזר על פני שלוש קומות הבניין, ובין חדרי המלון נמצאות דירות מגורים רגילות. פרויקט הבנייה של פרופלור איילנד נמשך יותר מחמש שנים. "זאת היתה דרך ארוכה וקשה שהצריכה התמודדות עם הרשויות, שהיקשו על הפרויקט", מספר שטרושן. כמה מהרעיונות העיצוביים נגנזו, מפני שנראו לא ישימים או לא בטיחותיים בעיני הרשויות. בשל אופיים הנועז של החדרים נדרש שטרושן להכין חוברת הדרכה, המכילה מפרט של כל חדר ומסבירה כיצד להשתמש באובייקטים שבו. לחדרים מסוימים כללי בטיחות מיוחדים: בחדר ארבע הקורות, למשל, המיטה קשורה לקורות מלוכסנות ומרחפת בגובה מטר וחצי מעל הרצפה. חדר זה מיועד לאורחים רזים בלבד. שטרושן מעריך שעיצב יותר מ- 500 פריטים לפרופלר איילנד, והוא מתגאה בכך שכמעט אין סנטימטר אחד שאינו מעוצב במלון שלו. הרעיונות לעיצוב, הוא מגלה, התחילו במיטה. הוא חשב באילו מקומות ירצו אנשים לישון: במקדש, במבוך או בארון קבורה. חלק מההשראה לעיצוב נבע גם מהמבנה עצמו. כאשר הדירות שופצו והטפטים הוסרו, למשל, נחשף קיר הלבנים המקורי והמרשים של הבניין ושטרושן בחר להשאירו גלוי בחלק מהחדרים. גם חלקים מקונסטרוקציית העץ של המבנה הישן מוחזרו. קורות בנות מאה שנים, שפורקו מהרצפה כדי לאפשר את הנחת הצנרת למים ולביוב, שימשו להכנת שולחנות העץ של חדר ארוחת הבוקר (מעמדי השולחנות, אגב, עשויים עצים ששטרושן חטב ביער הסמוך). פרופלור איילנד מציע למבקריו מבחר של 30 חדרים, המעוצבים כל אחד על פי נושא. בטופס ההזמנה מתבקש כל אורח לסמן שלוש העדפות לחדר הרצוי. אפשר לבחור להתגורר בחדר המקדש, המעוצב בסגנון אסיאתי בצבעים בהירים. המיטה מונחת על מבנה עץ מדורג, המזכיר מזבח או גג של מקדש, ומעליה נפרש אפיריון מואר. לחלופין אפשר לבלות את הלילה בתא כלא, המפוספס בצהוב וחום. האסלה בחדר זה ניצבת גלויה במרכז החלל, כיאה לתא מעצר. מי שמעונין בחוויה אירוטית או נרקיסיסטית יוכל ללון בחדר המראות הקליידוסקופי, המעוצב בצורת יהלום – ואם אתם נועזים במיוחד תוכלו לישון בארונות הקבורה שבחדר המתים. בשל אופיים הנועז של החדרים נדרש שטרושן להכין חוברת הדרכה, המכילה מפרט של כל חדר ומסבירה כיצד להשתמש באובייקטים שבו שטרושן טוען כי בשונה ממלונות אחרים בברלין המכנים עצמם מלונות אמנות, המלון שלו הוא אמנות אמיתית. הוא רואה בו פסל שניתן להתגורר בו, או מוזיאון שאפשר ללון בו. לדבריו, העיצוב בפרופלור איילנד אינו דקורציה, אלא מהות. לכל חדר אישיות מוגדרת ובעלת השפעה פסיכולוגית על הלנים בו. שטרושן מספר על אורחים שמתגוררים בברלין ומגיעים למלון כדי להתנתק מחייהם, ועל אורחים המופיעים בבגדים תואמים לחדר שהזמינו. הכינוי פרופלור איילנד, שבו חותם שטרושן על כל הפרויקטים שלו, שאול מספרו של ז’ול וורן משנת 1895, ‘L’Ile a Helice’ (שלא תורגם לעברית). הספר מתאר אי מלאכותי השט בעולם על יושביו. כמו האי המשוטט, כך גם חדרי המלון הזה יכולים לשמש כאי מנותק בהוויה הפעלתנית של ברלין. כאשר סוגרים את החלונות בחדר ומקשיבים לאחד מערוצי המוסיקה של שטרושן, המשמיעים קולות וצלילים שאסף במסעותיו בעולם, קשה שלא להתחבר לחוויה החושית שהוא מציע באי העירוני שלו. e בברלין מעוצבים החדרים לפי נושאים שונים ומשונים. האורחים יכולים לישון בתא כלא, בחדר מראות ואפילו בארון קבורה חזרה לעמוד חדרי שינה.  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(300019) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:40" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:40" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "097104a1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "097104a1_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(300018) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/097104a1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה