כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מבשלים בתוצרת הארץ – המטבח הישראלי העדכני

מבשלים בתוצרת הארץ – המטבח הישראלי העדכני

סוד הצלחתו של המטבח הישראלי העדכני טמון, ללא ספק, בהכרתם של יצרני המטבחים את אורח חייה של המשפחה הישראלית הממוצעת ואת הרגלי הקנייה, הבישול והאירוח שלה.

מאת: צילום:


המטבח המיוצר בארץ עלה כתה בשנים האחרונות. היצרנים המקומיים למדו את צרכיו המיוחדים של הלקוח הישראלי.  הוא אוהב שהכל יהיה גדול, מטבח לפי מידה, לאחסן הרבה מצרכים ולהאכיל הרבה אנשים, שהשירות יהיה מהיר, וכל זאת – לא על חשבון איכות ועיצוב. המטבח המיוצר בישראל עבר לאחרונה מהפכה, עלה כיתה, והוא מתחיל ליישר קו עם מטבחים מיובאים המגיעים אלינו מאיטליה, גרמניה, צרפת או ארה"ב. הישראלים, שרובם סבורים כי המטבח הוא החדר החשוב ביותר בבית, רוצים אותו נוח, פונקציונלי, אלגנטי ומהודר. מטבחים מתוצרת הארץ נחשבו בעבר נחותים והרבה פחות אטרקטיביים בהשוואה למטבחים המיובאים. האיכויות, העיצוב, טכנולוגיית הייצור, החומרים, הגימורים – בשל כל אלה העדיפו הלקוחות הישראלים את המטבח האיטלקי או הגרמני, ואפילו במחיר הפרש כספי ניכר.  לאחרונה, לאחר שיצרני המטבחים בארץ אימצו את מגמות העיצוב המתקדם, הם שיפרו את טכנולוגיות הייצור והעניקו ללקוח אפשרויות נוחות וגמישות ל"תפירת" מטבח לפי מידה. סוד הצלחתו של המטבח הישראלי העדכני טמון, ללא ספק, בהכרתם של יצרני המטבחים את אורח חייה של המשפחה הישראלית הממוצעת ואת הרגלי הקנייה, הבישול והאירוח שלה.חברת מטבחי "דקור", המתהדרת ביכולתה לייצר מטבחים בסטנדרטים אירופיים, יצאה לאחרונה עם קו חדש של מטבחים מרהיבים, המשופעים בחידושים טכנולוגיים ועיצוביים, כיאה למטבח המעודכן של שנות ה2000-. את אופיים המיוחד של המטבחים הללו זוקפים בחברת "דקור" לזכות החוצפה הישראלית, שבעטיה "מכופף" הישראלי גורמים רבים לטובתו, וביניהם גם את היצרנים, על מנת שיתאימו את עצמם במדויק למבוקשו. ברוח זו הכניסה החברה שינויים רבים למטבחים שהיא מייצרת. רינה אלקובי, המעצבת הראשית של מטבחי "דקור": "בשנים האחרונות, במקביל לחשיפתו של הישראלי למתרחש בעולם הגדול, שינה המטבח המיוצר בארץ את אופיו וצורתו והפך ארצי וישראלי יותר. החידושים בולטים בסוגי החומרים, בצורה ובאיכות, והן בשילובים בין חומרים, במעבר למידות ולגדלים לא סטנדרטיים, ובהכנסת שלל פטנטים ואביזרים מתוחכמים. הכל בגדולמעצבי "דקור" אומרים על הצרכן הישראלי כי "הוא אוהב הכל בגדול". חלק מאתנו אוהבים לעשות רושם על הזולת, ולחלק מאתנו יש אכן צורך אמיתי ביחידות אחסון ענקיות ובשידות גדולות. היצרן המקומי נותן לנטייה הזו תשובה הולמת בדמות מגירות ענקיות בגודל של 1.5 מטר ובעומק של 65 ס"מ, כמו גם ארונות עליונים ברוחב 1.2 מטר, איי עבודה ענקיים ועוד. לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הצרכן הישראלי עובר דירה אחת ל5- שנים. מגמת רכישת המטבח והרהיטים מתאימה את עצמה לנתון זה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה עיצובית. צרכנים אירופיים ואמריקניים, לעומתנו, משתקעים בדירה לתקופות של 25 שנה לפחות.  בהתבסס על נתונים אלה, ותוך התחשבות בזוגות צעירים הבונים את ביתם בשלבים, ייצרו ב"דקור" מטבח המבוסס על יחידות עצמאיות וניידות, שניתן להעביר אותו לכתובת המגורים החדשה ללא עוגמת הנפש הכרוכה בפירוק הארונות, בהזמנת שיש חדש ובפגיעה קשה בחיפויי הקיר.המטבחים החדשים של "דקור" מתייחסים לנתונים נוספים המאפיינים את צרכיה של המשפחה הישראלית, למשל: דירות קטנות המכתיבות הזמנת מטבח קומפקטי במידות תואמות, או לחילופין דירות גדולות ואהבתו של הישראלי להכניס אורחים הביתה ולארגן ארוחות רבות משתתפים – מה שמכתיב יחידות בישול גדולות במיוחד, אזורי אחסון, מיתקנים משולבים לבישול ולטיגון, ועוד.  גם צרכיו של הציבור החרדי נלקחים בחשבון בתהליכי עיצוב המטבחים, וגם תכונות אופייניות נוספות כמו הרגלי האגירה והצבירה של מצרכי מזון, או ריבוי כלים ואביזרי מטבח, וכמובן דפוסי התנהגות – כמו בישול בצוותא של כמה בני משפחה. יוסי אלקובי, מנכ"ל "דקור", סבור כי מאחר שהצרכן הישראלי חי במדינה חמה, הוא מעדיף פריטים מטבחיים במראה קר ומינימליסטי. החומרים המככבים היום, לדבריו, הם נירוסטה, עץ וזכוכית. היום ניתן לראות שילובים מפתיעים של עץ אגוז עם אלומיניום, או ויטרינות המשלבות זכוכית ואלומיניום, כאשר פסי האלומיניום משמשים גם את המסד ומחליפים את צוקל העץ הוותיק. חברת מטבחי "רגבה" יצאה אף היא לאחרונה עם מטבחים חדשים לצרכן הישראלי האוהב לבשל ולארח. מסתבר שאנחנו עומדים במקום ראשון בעולם בהוצאה לנפש על קניית מזון. ב"רגבה" סבורים כי המושג "מטבח אמריקני" הוא המצאה ישראלית, כי מי שבעצם רוצה מטבח ענק עם שפע ארונות ומכשירים ענקיים הם הישראלים, לא האמריקנים.  הלקוח מחליטמנכ"ל חברת "רגבה", מיכאל אהרונסון, מדגיש את הבדלי המנטליות וההרגלים שונים של בני עמים שונים, המשפיעים על השיקולים ברכישת מטבח. המשפחה הצרפתית העירונית, למשל, מקדישה מעט מאוד זמן לבישול. הפריסאי משוטט בשוק השכונתי עם סלסלת קש וקונה פריטים בודדים לטובת הארוחה הקרובה של אותו יום. הישראלים, כמו האמריקנים, הם בעלי תרבות סופרמרקטים מפוארת, וצריך לארגן עבורם מטבח התואם את הרכישות הללו. מנתוני מרכז הבנייה הישראלי עולה, כי 40% מעלויות הבית מושקעות במטבח, שהוא החדר היקר ביותר בבית. הישראלי אוהב מטבח פתוח שניתן לראות אותו מכל אזורי הדירה, ועל כן הכניסה "רגבה" בשנות ה80- את המטבח הפתוח. המשפחה הישראלית המורחבת מתאחדת בסוף שבוע לארוחות משותפות, ונוהגת להרחיב את השולחן ולהסב סביבו. מטבח פתוח לסלון מקל את ההגשה ומאפשר לשמור על קשר עין ושיחה גם בעת הכנת הארוחה וגם בשעת ההגשה. ב"רגבה" מייצרים כ600- מטבחים שונים בחודש. כל מטבח מיוצר בהתאם לבקשת הלקוח. הפרזולים מיובאים גם במקרה זה מגרמניה, העיצוב לקוח מדגמים של מטבחים איטלקיים ואת טכניקות השימוש בעץ והשילובים בין החומרים השונים – לומדים הישראלים מהגרמנים, שהם המתקדמים בעולם. באשר לוויכוח הוותיק בשאלת הסיבית או הסנדוויץ’, ב"רגבה" נותנים ללקוח לבחור ולהחליט, שכן לכל חומר יש יתרונות וחסרונות. יצרנית חדשה יחסית שהצטרפה לאחרונה היא חברת "מסובין", המייצרת מטבחים מחומרים מלאים וטבעיים, ללא ציפויים. מטבחים אלה הם פי פיתוח של קהוצת אדריכלים שבראשה עומד שמואל חסין. במפעל שהוקם בקיבוץ הגושרים עובדת קבוצת נגרים יהודים וערבים, המעניקים תשומת לב מרובה לעל פרט ופרט. במטבחים אלה משולבים מוצרים של חברת "לה קורנו" הצרפתצית, יצרנית תנורי מטבח מתחילת המאה וכלי מטבח יוקרתיים.  למרות שהמטבחים מתוצרת חוץ ידועים באיכותם הגבוהה, מתברר מתוצאותיו של סקר שערכה חברת "מותגים" כי רק 7% מהמרואיינות שוקלות לרכוש מטבח תוצרת חוץ. נתוני הסקר שנערך עבור חברת מטבחי "טופז", מלמדים על התבגרותו של הציבור הישראלי, סבור אורי שמעוני מנכ"ל מטבחי "טופז". "היום קשה יותר מאי פעם למכור לצרכן הישראלי רק עיצוב מתקדם או רק איכות משובחת", מסביר שמעוני.  "הציבור הישראלי רוצה מטבח איכותי ומעוצב, בהתאם למגמות האופנתיות, ובעל פתרונות גמישים המותאמים לנתוני השטח שלו ולחלומותיו. כמובן, שכל זאת גם צריך להיות במחיר הגיוני". לדברי שמעוני, יתרונות המטבח הישראלי עולים על מטבחים מיובאים. תקן אירופיחומרים: מרבית המטבחים מחו"ל עשויים מסיבית דחוסה (שבבית) המצופה מלמין. הסיבית העשויה מעץ מרוסק היא פחות איכותית, ויש לה אורך חיים קצר יותר. היא סופחת מים ומתנפחת לעומת עץ הסנדביץ’, שהוא חומר הגלם המקובל בישראל.  (עץ הסנדביץ’ מורכב מלוחות המודבקים שתי וערב, ככל שמספר השכבות רב יותר העץ איכותי יותר). "מטבחי טופז" עובדים עם עץ סנדביץ’ בעובי של לפחות 7 שכבות. חומר הגלם העשוי מעץ הסנדביץ’ מתאים הרבה יותר לצורכי הלקוחות בארץ, שהרי מרביתם אוהבים לנקות את מטבחיהם עם הרבה מים. גמישות: היצרנים הישראלים, מהנגר הקטן ועד החברות הגדולות, מוכנים לייצר יחידות יוצאות דופן כדי להתאימן עד הסוף לדרישות הלקוח. חברות הענק מחו"ל לא ערוכות לכך. לכן המטבח הישראלי קולע הרבה יותר לצרכי הלקוח המקומי. שירות: לצרכן הישראלי אין קשר עם המפעל בחו"ל אלא עם היבואן. יבואנים מתחלפים, חלקם לא תמיד ערוכים לתת שירות, ואם צריך להחליף דלת – יעבור זמן עד שהדלת הנכונה תגיע לביתו של הלקוח. רמת ביצוע: מפעלי החברות הגדולות בארץ משוכללים מאוד, ולא נופלים מרמת מפעלים בחו"ל. לחלק מהחברות, כדוגמת טופז, יש תקן אירופי ורמת ביצוע גבוהה ביותר. טופז מייצאת לארה"ב והדרישות הקפדניות של הייצוא מיושמות גם על הייצור המקומי. עיצוב: כל היצרנים הישראליים הגדולים מעסיקים מעצבים טובים. כולם נוסעים לכל תערוכות העיצוב החשובות בעולם וניזונים מאותן מגמות. מעצב ישראלי יודע לתרגם את מגמות העיצוב העולמיות לצרכים ולטעם של הישראלי, בעוד שמעצב אירופי לא יודע מה מדבר אל הישראלי ומהם צרכיו.גם ב"מטבחי זיו" שמים את הדגש על התאמת המטבח לצרכיו של הלקוח הישראלי. אבי זיו, מנכ"ל החברה, סבור כי הגישה המכתיבה את עיצוב המטבח שונה היום מזו שהיתה נהוגה בעבר: "מה שחשוב היום במטבח אלה כל אביזרי השינוע והאלמנטים המעניקים נוחות באחסון, פתיחה קלה של המגירות, ובעיקר – התאמת מידות המטבח למבנה הפיזי של הלקוח – כלומר: ארגונומיה נכונה".  עוד מסבירים כאן, כי בניגוד למטבחי העבר, שבהם היו רק מדפים ומגירות – היום הכל נשלף ונסגר בסגירה חצי אוטומטית. ב"זיו" מתקינים במגירות שינוע מיוחד של חברת "בלום" מאוסטריה, מהמובילות בעולם הפרזול, תחת המותג "אינטרבוקס", וזה מבטיח מגירות עם שינוע קל באמצעות קפיץ פנימי מיוחד.במטבחי "זיו" למדו כי לקוח מרוצה הוא זה ש"תופרים" לו באופן אישי את המטבח ומתאימים לו את הגבהים והעומקים. במטבח סטנדרטי גובה משטח העבודה הוא  90 ס"מ, אולם  אם בעלת המטבח היא אשה בגובה 159 ס"מ, יקשה עליה לעבוד בנוחות כי הידיים יהיו "תלויות" באוויר, וזרועותיה יכאבו. במקרה זה ינמיכו לה את גובה המשטח.  דוגמה נוספת: מקובל שארון עליון מותקן בגובה 150 ס"מ מהרצפה, אולם כאשר אשה נמוכה תפתח את דלתותיו, היא תיחבט במצח. לכן במטבח שלה יתוכננו ארונות עם דלת נפתחת כלפי מעלה (קלפה) במקום דלת רגילה, והארונות ימוקמו נמוך יותר. מטבח צףשיתוף פעולה בין חברת "דקור 2000" לבין בית הספר לעיצוב חזותי "מימד", הוליד פרויקט לימודי שהניב סדרות של מטבחים עתידניים שטרם ראינו כמותם. תלמידי המגמה לעיצוב תעשייתי הפליאו לעצב דגמי מטבחים שונים בהתאם להשקפת עולמם וכיד הדמיון הטובה עליהם.  המטבחים הוצגו בצורת מודלים בתערוכת מטבח ואמבט שהתקיימה בחודש מאי בתל אביב. את הדגם שזכה במקום הראשון, "המטבח הצף", עיצבו חגית אברהמי ועינת רובין, והוא הוצג בגודל מלא. בייצורו הושקעו 50 אלף דולר, והוא מייצג עתידנות, חדשנות ואמירה יוצאת דופן. זהו מטבח עגול בקוטר של 6 מטרים, עשוי יחידות מרחפות המרוחקות מקירות ותקרות. הארונות העליונים נתמכים על-ידי שני עמודים מרכזיים ומשטח תחתון ללא קירות. היחידות התחתונות עומדות על רגלים קטנות ודקות מניקל.  לעיצוב המטבח בחרו התלמידות שילובי חומרים מעניינים וחדישים, חמים וקרים, כמו נירוסטה ואלומיניום, משטחי עץ אלון בצבע כהה לצד פרספקס שקוף כתחתית למגירות וזכוכית מחוסמת מאסיבית המשמשת את הידיות. המטבח בגודל 6×6 מטר היקפי, מעוצב כשני חצאי עיגול הבנויים משתי יחידות מרכזיות, ובהן מקרר עגול BUILT IN, תנור בתוך יחידה עגולה וכן יחידת טלוויזיה מסתובבת על ציר מעל המקרר. היחידות עצמן מעוצבות בצורת טרפז. במקום השני זכה המטבח "עיצוב חלל מרחבי", שעיצבה עפרה ברנשטיין, קיבוצניקית מדגניה א’, והוא מיוצר כבר כיום כחלק ממערך הייצור השוטף של מטבחי "דקור 2000". העיצוב מציג יחידת מטבח הכוללת כיור וארונות עליונים, יחידת אי מרכזית וכן יחידת מזווה.  היחידות, היוצרות מטבח שלם, נתחמות בשלושה קירות היושבים על מסגרות אלומיניום וניתנות להזזה לפי הצורך. תפיסת חלל מעניינת זו מאפשרת שימוש דו כיווני למטבח הן מבחינת ההיבט הקישוטי דקורטיבי, והן מבחינת ההיבט הפרקטי וכן מאפשרת מטבח פתוח או סגור כלפי הסלון. במקום השלישי זכתה דורין כהן מגבעתיים, שעיצבה מטבח ייחודי – "חצי חצי", מטבח המהווה מחיצה ומחלק את הבית לשני חלקים: איזור האירוח והשטחים הפרטיים. המטבח ממוקם במרכז הבית כשהגישה אליו מתאפשרת משני הכיוונים, וצורתו החצי עגולה מעניקה תחושה עתידנית וחדשנית. צוות השופטים העניק ציון לשבח גם ל"מטבח פסח", המיועד לשומרי מסורת, אותו עיצבה אורית בנך, אשה דתית ואם לארבעה. בנך העלתה רעיון מקורי: מטבח "חול" ההופך למטבח שבת או חג עם שינוי משטחי העבודה והדלפקים. למרות שייצורו אינו קל, החליטה הנהלת "דקור 2000" ליישם את הרעיון, ולשלב גם את המטבח הזה במערך הייצור השוטף. התלמידים שהגיעו למקומות הראשונים יקבלו גם מלגת לימודים.  התמונות: למעלה:מטבח עץ עם דלתות בגימור של עץ מנוסר, של מטבחי טופז.למטה מימין לשמאל:דגם של עיצוב מטבח של סטודנטים מבית הספר "מימד", בשיתוף עם דקור;אי מטבח של מטבחי אביבי, הכולל גם גומחת אחסון לבקבוקי יין.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה