כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מגדרות במבוק לענק יהלומים

מגדרות במבוק לענק יהלומים

האחים קמפנה, מעצבים ברזילאים לוהטים שיוצרים פיוט ויופי מפסולת ומיחזור חומרים קיימים, עיצבו קולקציית תכשיטים לחברת שטרן, אותה הציגו בביקורם בארץ.

מאת: צילום:


יצירה מקורית ועיצוב אינם דורשים בהכרח מסורת עיצובית ותעשייתית מפותחת. זאת מוכיחים היטב האחים אומברטו ופרננדו קמפנה, המעצבים הברזילאים, שיוצרים פיוט ויופי מפסולת ומיחזור חומרים קיימים. לאחרונה הם אף הפתיעו בעיצוב קולקציית תכשיטים בשביל חברת שטרן, שאותה הציגו בביקור קצר שקיימו בארץ. האחים מסן פאולו הם שמות חמים בעיצוב העכשווי. עם התצוגות המוזיאליות החשובות שלהם נמנית תערוכה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק יחד עם מעצב תאורה נודע אינגו מאורר. באוגוסט השנה גם יציגו מעבודותיהם במוזיאון תל אביב. החיים העירוניים בסן פאולו הם הבסיס ליצירתנו, הם אומרים. אנחנו אוהבים את הדינמיקה שנוצרת עקב הכאוס העירוני ומעריצים את הבנייה המאולתרת, שאנו קוראים לה ארכיטקטורה ספונטנית, המזכירה ציורים קוביסטיים. את דרכם התחילו בתחומי התעניינות שונים. אומברטו סיים לימודי משפטים ופרננדו למד אדריכלות. אבל עד מהרה הם הבינו כי ייעודם הוא בעשייה ידנית ובייצור אובייקטים בשיתוף פעולה. גם על השאלות בראיון הם עונים יחד, לא פעם אחד משלים את דברי אחיו או קוטע אותם בהתלהבות אופיינית. כיצד התקבלו העבודות שלכם בברזיל? התערוכה הראשונה שלנו, בשנת 9891 בסן פאולו, לא התקבלה יפה. קהילת העיצוב המקומית דחתה את העבודות שלנו בטענה כי המוצרים שלנו רעיוניים מדי ואי אפשר ליישמם באופן תעשייתי. שום עבודה לא נמכרה. איך בכל זאת התחלתם בייצור תעשייתי? ההחלטה של חברת אדרה האיטלקית לעבוד אתנו ולייצר תחילה את הכיסא “ורמלה” היתה אמיצה ואיפשרה לנו את פריצת הדרך. הם נדרשו לעשות כל כיסא באופן פרטני ולא כפי שהם רגילים בפס ייצור. באנו למפעל ולימדנו את העובדים את מלאכת הליפוף המיוחד של החבל הדרושה ליצירת הכיסא, ובו בזמן הרגענו אותם מהחשש שלא כל כיסא ייצא דומה למשנהו, כי המטרה שלנו היא להקנות לכל מוצר אופי עצמאי משלו. כיצד אתם מגדירים את אופי העבודה שלכם? את הסגנון שלנו פיתחנו דרך תשומת הלב שאנחנו מעניקים לכל מוצר, מבחירת החומרים ועד הרעיון הוויזואלי. אנחנו שואבים מהסוריאליזם ומהמודרניזם גם יחד ויודעים לקחת סיכונים. כאמור, אנחנו מקבלים השראה מהכרך הגדול שלנו, החי ברוח העולם השלישי, ומשתמשים בחומרים שיוצרים סביבת חיים מאולתרת. לא פעם, האי-דיוק הטבוע באופי הברזילאי נהפך לקונצפט, והטעות נהפכת לסגנון. בסופו של דבר ברזיל אינה גרמניה והתרבות הברזילאית חיה טוב עם חוסר יציבות, כך שהפכנו את חוסר הדיוק לסגנון והראינו את היופי שבטעות. את הספונטניות בשילוב חומרים פשוטים וזמינים אפשר לראות בכורסת “אנמון”, הבנויה משלד מתכת שעליו מונחים שתי וערב בצורה חופשית צינורות השקיה שקופים. אותם צינורות גם משמשים ליצירת מחיצות עגולות. קרטון רב שכבתי המוכר מאריזות משמש אותם אף הוא ליצירת רהיטים, דוגמת הספה הגיאומטרית פאלפל. גדרות הבמבוק משכונות העוני נותנות השראה ליצירת כיסא ומנורות שולחן המשלבים קני במבוק בשזירה חופשית המקנה למוצרים אופי טבעי ומאולתר. כיצד אתם מתייחסים למעבר מחומרים פשוטים לתכשיטי זהב ויהלומים? אנחנו אוהבים ניגודים. ידענו שהעבודה בזהב היא גבולית ועלולה לנוע בין קיטש לאמנות. מצד אחד, האלגנטיות של התכשיט, ומצד שני, האתגר בהעברת הפשטות המוכרת של החומרים היום-יומיים שאנחנו רגילים להם. למשל, אלמנט חלת הדבש של הקרטון הרב שכבתי, שזכה לחיקוי בזהב בסדרת תכשיטים. כיסאות החבלים הועתקו למערכת של צמידים וענק משובצים יהלומים, המשלבת את יכולת התנועה של החבל עם היוקרה של היהלום. העבודות שלנו מאופיינות בטקסטורות בולטות שדורשות מגע, ותחושות אלה ניסינו להעביר לתכשיטים. בסופו של דבר אנחנו מרגישים שהצלחנו לקרב את יוצרי התכשיטים של חברת שטרן לאופי העבודה שלנו. איך התנהלה העבודה על הקולקציה בהתחשב בחוסר הניסיון שלכם בתחום התכשיטים? אנחנו גיבשנו את הקונצפט, והיוצרים של שטרן הביעו אותו בתכשיטים. העבודה על הקולקציה ארכה כשנתיים. שיתוף הפעולה נעשה בצורת סדנה מעשית שהיתה אצלנו בסטודיו. יוצרי שטרן למדו את דרך העבודה שלנו והרגישו את החומרים והטקסטורות שאנחנו עובדים אתם. היינו שותפים בכל מרכיבי הייצור והשיווק של הקולקציה, כולל יצירת האריזות שנעשו במיוחד מיציקת גומי שקופה שנפתחת כמו בקריעה. דרך השקיפות של החומר, התכשיט נראה כמאובן פרה היסטורי. כל התנסות חדשה פותחת לפני האחים קמפנה עולמות חדשים להמשך היצירה. הם אינם נצמדים לחוקיות מסוימת הקובעת מה נכון או לא נכון. העיקר הוא היצירתיות.  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(456161) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:00" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(13) "0800101A1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "0800101a1_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:00" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:34:00" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(456160) ["guid"]=> string(65) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/0800101A1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה