כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מגורים שיוצאים מהארון

מגורים שיוצאים מהארון

דירת מגורים רגילה במגדל דירות מהודר נהפכה לדירת אירוח מאירה.בלי שום חדר ארונות, הושג בה שטח אחסון רב.

מאת: צילום:


אדריכלית: ליחן אמיצי-וסיליברשטח הדירה: 130 מ”ר + 50 מ”ר מרפסות אף על פי שמדובר במגדל מגורים ישראלי חדש בהרצליה, חדר המדרגות בקומה הרביעית איננו המקום המומלץ להעביר ערב רומנטי או אחר צהריים נעים. כשדלתות המעלית נסגרות ועמן נעלם גם אורה היחיד של המעלית, המבקר נשאר עומד במסדרון אפרורי וחשוך לגמרי. רגע לפני שהמעלית נעלמת, הוא עוד מספיק לאמץ את עיניו באפילה ולהדליק פלורוסנטים קרים ורק אז למצוא את הפלדלת החומה מס’ 43 – משפ’ אילת, לאה וחיים. צלצול, והדלת הכבדה נפתחת ומיד האורח מוכה בסנוורים; העיניים שהתרגלו לאפילה מוכות בלובן ויופי – שמתברר כי הם בכלל יוצאים מהארון.משפחת אילת אוהבת ומרבה לארח. ביתם דומה למסעדה קטנה או טרקלין אירוח מימים עברו ובו מגוון כלי הגשה, סרוויסים, סירים, מפות ועוד ציוד רב שצריך למצוא לו מקום אחסון. בדירה – 130 מ”ר ועוד 50 מ”ר מרפסות – הצליחה האדריכלית הצעירה ליחן אמיצי-וסיליבר לתכנן  75 מ”ר של אחסון מבלי שתיווצר תחושה מחניקה של חדר ארונות צר – ובעצם בלי חדר ארונות אחד. וסיליבר השתמשה בארונות כקירות מתוך שימת דגש על רמת גימור ופרטים, וכך הפכה את הריהוט ובעיית האחסנה מחיסרון ליתרון והשיגה חללים גדולים, מוארים ומאווררים יותר.כך, למרות הציוד הרב, החלל נשאר נקי, מינימליסטי ולבן, משאיר מקום וכבוד לצבעי האירוח. הדירה מורכבת למעשה משני מלבנים ניצבים זה לזה – המלבן הציבורי לאירוח והמלבן הפרטי לשינה. צורתם מודגשת בקווים אופקיים וברורים אך לא צועקים המייצרים זרימה, שלווה וקישור טוב לכל חלקי הדירה. הם באים לביטוי בנישות, דלתות הארונות, אריחי הקרמיקה, חלונות, שיש, ריצוף, שולחנות ועוד.דלת הכניסה נפתחת לחלל האירוח הגדול המורכב מחדר מגורים, מטבח ופינת אוכל. במקור היתה לחדר המגורים המלבני נישה אלכסונית לכיוון דרום שהיתה מעין סרח עודף. בעיצוב החדש נהפכה הנישה לחלל נפרד דמוי פסל או תמונה המוגדר על ידי מסגרת לבנה בנויה והגבהה של מדרגה עשויה יציקה לבנה, המוחלקת ומנוגדת לריצוף באזור האירוח, שעשוי שיש “דארמה” אפור (”קוואנטום”). חוץ מכורסאות הישיבה והכיסאות עיצבה וסיליבר את כל הריהוט בחלל והוא עשוי בקווים נקיים. הארונות, בגוון “דליקט אייר”, צבועים בצבע אפוקסי בתנור. כדי להימנע מפרזול יתר לארונות, שהיה מהווה מכשול פיסי ונותן תחושה של חדר ארונות ולא של חדר אירוח, עיצבה אותם וסיליבר עם מגרעות שיוצרות מעין מסגרת לעבודת הנגרות האמנותית (”עמרי ברום”, נגר ואמן) וגם מאפשרות פתיחה אלגנטית של הדלתות. חלקן מסתיימות בפינה של 45 מעלות.החלל המרכזי נפתח מערבה למרפסת גדולה ובמרכזה שולחן גדול לאירוח, נוף לים ודק עץ שבקצהו משטח ישיבה ולאורכו עציץ גדול וארוך עשוי גם הוא מאותם לוחות עץ. העציצים עדיין לא נשתלו אבל לכשיישתלו הם יספקו נוף קרוב וירוק על רקע נוף רחוק בנוי עם מעט ירוק וים.המטבח הוא בעצם אי גדול בצורת ח’ בתוך חלל המגורים ומהווה חלק מחלל האירוח. ארונות המטבח מתפרשים גם על הקיר של דלת הכניסה. דלת המקרר, העשויה מעץ בגוון תואם לארונות, הורכבה והותאמה במיוחד במפעל המקררים של אמנה באשדוד. המקרר עצמו אינו בולט ממישור הארונות בזכות תכנון חכם של ארונות נוספים מצדו האחורי הפונה למסדרון. ברז הכיור (Gessi) נראה מתועש, כיאה לדירה מארחת, ומשטח העבודה עשוי קוריאן (”מטבחי הדקל”). פרט החיבור שבין הקוריאן לארונות עשוי בדיוק כה רב עד שנדמה שהארונות והמשטח חד הם. חלונות בלגיים (”עופר ודני”) עם זכוכית חלבית ושקופה חוצצים וקושרים בין המטבח למרפסת השירות ששימשה מעין חדר כביסה עלוב וחשוך. הזכוכית משמשת בדירה גם להגנה: הן כנישה למפתחות שבארונות הכניסה כדי שלא ישרטו את הארונות והן כמגן לבר המטבח (עבודות זכוכית – “יוסי מראות”).המלבן הפרטי של חדרי השינה, הניצב למלבן האירוח, מרוצף עץ ולא שיש ומורכב ממסדרון עם ארונות לאורכו. מצדו האחד חדר שינה להורים ומצדו השני חדר עבודה (ממ”ד) וחדר שינה לאירוח, שביניהם שירותים. מייחד את החדרים השימוש בדלתות הזזה שנכנסות לתוך הקיר בעיצוב האדריכלית (במקום דלתות כנף רגילות), הכוללות משקופים סמויים בקו הקיר (סקריניו) ופרזול ידיות פנימי שגם הוא אינו בולט ממישור הדלת וממשיך את תפישת הפרזול המאפיינת את הארונות. בדלת השירותים אף נעשה חריץ דק ובו זכוכית כך שכשהדלת סגורה ניתן להבחין אם השירותים תפוסים. האור בשירותים אדום וזהו המפגש הראשון עם צבע בבית – זכוכית אדומה המייצרת אלמנט של הפתעה. נישות וארוניות ישנן גם בשירותים, לנייר טואלט וכלי רחצה. הריצוף שם הוא פסיפס עגול דמוי פי.וי.סי.מוטיב החריצה והמסגור חוזר גם בחדר השינה של ההורים בעבודת הגבס שיצרה גב מיטה וכן בידית הפתיחה לארונות הקיר. גם מוטיב הקו האופקי חוזר בהנחת הקרמיקה המלבנית בקווים אופקיים, במשטח השיש האופקי, בפרטי הארונות ובחלונות. ולבסוף, גם הקו המוביל בגוני לבן ועץ חום כהה. הלבן בא שוב לידי ביטוי בצבע חדר האמבטיה ובייחוד בקומפוזיציה של הכיור-שיש-ארון.הדירה שבמגדל בהחלט מצליחה “לצאת מהארון”, לצאת מהקופסה, ועם זאת ליצור הרבה חללים שקטים ומוסווים לאחסון. ללא שימוש בחדר ארונות אחד, נהפכה הדירה כולה לחדר ארונות אחד גדול. וסיליבר פתחה את חדר הארונות הישראלי, כפי שנעשה בזמנו למטבח. ממקום סגור לפתוח, מחושך לאור גדול, וכל זאת תוך כדי שמירה על שפת עיצוב אחידה ועקבית, בצבעים, בקומפוזיציה ובפרטים הקטנים, מהפרזול ועד הדלת. האדריכלית השתמשה בארונות כקירות מתוך שימת דגש על רמת גימור ופרטים, וכך הפכה את הריהוט ובעיית האחסנה מחיסרון ליתרון האור בשירותים אדום וזהו המפגש הראשון עם צבע בבית – זכוכית אדומה המייצרת אלמנט של הפתעה העציצים עדיין לא נשתלו אבל לכשיישתלו הם יספקו נוף קרוב וירוק על רקע נוף רחוק בנוי עם מעט ירוק וים  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה