כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מדיטציה בין החבצלות

מדיטציה בין החבצלות

בבית בצפון הארץ עוצבה גינה המשלבת אלמנטים בנויים כמו מערה מלאכותית ומים נובעים עם שמירה בלתי מתפשרת על הטבע. גפנים ובוסתנים, טרסה הלניסטית וספא.

מאת: צילום:


בבית בצפון הארץ עוצבה גינה המשלבת אלמנטים בנויים כמו מערה מלאכותית ומים נובעים עם שמירה בלתי מתפשרת על הטבע. גפנים ובוסתנים, טרסה הלניסטית וספא – האם זה גן עדן? לא, זה מצפה בגליל  הדבר הראשון שרואים כאשר מתקרבים אל הבית הנטוע בתוך חורש אלונים סבוך הוא מדרגות הכניסה. אלה נבנו מאבנים טבעיות, וביניהן שולבו צמחים ריחניים, כך שלמן ההתחלה הריח אופף את החושים בהבטחה מענגת לקראת הבאות.בני הזוג המתגוררים בבית זה, ושלפי בקשתם תוכננה הגינה, עברו הנה ממרכז הארץ לפני כמה שנים. השניים מנחים סדנאות להתפתחות אישית ולמנהלים, והבית משמש הן למגוריהם והן לעיסוקם המקצועי.לשם הבנייה הם בחרו באדריכל מקומי הפועל מתוך התחשבות בסביבה. בתכנון ובביצוע הובאו בחשבון תנאי השטח עד לעץ האחרון, כדי שלא לפגוע בדבר שלא לצורך.אשר לגן, הם מצאו בדינה יוגב-אבני בעלת ברית מקצועית, והיא שתיכננה ויצרה את הגינה כולה. למעשה היא עדיין יוצרת אותה, שכן הדברים נעשים בסבלנות ולאורך זמן, תוך כדי דיאלוג בלתי פוסק עם הסביבה הטבעית.לדברי בני הזוג, העיקרון המנחה היה ליצור דיאלוג בין הפנים לבין החוץ ושילוב שלהם. המעבר לגליל מעורר שאיפה ראשונית לפתוח את הבית כליל אל הנוף הנפלא שבחוץ.  "רצינו את כל הנוף, את ’טפט הגליל" בכל חדר", הם מספרים.  ואולם, חברים החיים במקום כבר זמן רב יעצו להם גם להתגונן מפני העוצמה של הנוף, העלולה להיות פולשנית ואף חונקת במקצת.  "וכך חיפשנו דרך להגן על עצמנו בתוך איזושהי מעטפת מצד אחד ולהיות פתוחים לדיאלוג עם החוץ מצד שני", הם אומרים.הדיאלוג נדרש להיות דו צדדי  – מהפנים אל החוץ ולהיפך, תוך כדי שימוש בממדים של צבע וצורה. השניים ביקשו ליצור מעבר חלק הן בין פנים הבית לגן והן בין הגן לסביבתו; בלי גבולות חדים בין הטבע שבגן לבין הטבע שמחוצה לו. היעד היה לעצב מעין פראות מתורבתת, מתוך מתן כבוד לסביבה, לעצים ולסלעים הגדולים, הלא הם פסליו של הטבע.איך התממשו כל הכוונות הטובות האלה? ביציאה לגן נראים מפלוני מים ובריכות קטנות המבעבעות מתחת לעץ שעליו השתרגה גפן גדולה ועליה כמעט מכסים את העץ כולו. לא הרחק משם, חלקת דשא קטנה. בחורף, מספרים בעלי הבית, הדשא נהפך לאחו מרהיב עתיר כלניות וחינניות. בכלל, המוני פקעות של כלניות ורקפות מפוזרות בכל מקום בגינה, גם בתוך החורש, מתחת לעצים ובין הסלעים. דינה יוגב-אבני עובדת בגן בשעות המוקדמות של בוקר. את העקרונות שהנחו אותה בתכנון היא מנסחת כך: הטבע היה כאן לפנינו ויהיה כאן אחרינו. חשוב לה לא להרוס, לא לנהוג בבוטות ולהתחשב בקיים. האתגר כאן הוא שהגן איננו בבחינת תוכנית משורטטת על מפה. התכנון נעשה בשטח באטיות, על פי התוואי הטופוגרפי ובהתאם למצוי במקום. "אם קיים סלע בשטח", היא אומרת ומצביעה על סלע גדול, "הוא לא יזוז. הוא יישאר, והתכנון ייעשה סביבו. אנחנו מפנים מקום לעצמנו, לצרכים שלנו, בתנאים מוכתבים". יוגב-אבני מרבה לבוא אל הגן ומשקיעה מחשבה רבה, עד שהיא מגלה מה הכי מתאים לעשות בפינה זו או אחרת שלו. במקום ישנה, למשל, טרסה מהתקופה ההלניסטית, שנהרסה במשך השנים.  "במקרה זה, כל מה שנדרשנו לעשות היה להרים את האבנים שסיתת בנאי יווני לפני מאות שנים – ולהניח אותן בחזרה זו על זו", מגלה יוגב-אבני. פן חשוב אחר, מבחינתה, הוא שהגינה היא אזור המחיה של בעלי חיים רבים. "לפעמים, כשאני עובדת, אני מוצאת עצמי מציצה לאחור, כי יש לי הרגשה שמישהו מתבונן בי", היא מספרת. "הגן חי. כל הזמן קורים פה דברים, כל הזמן יש על מה להסתכל". בעלי החיים אינם מכירים בגבולות, וגם אם נגדר חבל ארץ, הם ימצאו דרך לנדוד, היא מבהירה. בגינה הזאת כולם מוזמנים להתארח.  כמעט כולם, בכל אופן, שכן גם כאן, כמו במקומות אחרים באזור, מתמודדים עם בעיית חזירי הבר. אלה הורסים את הצמחייה, ובגינה פתוחה מעין זו אין פתרונות נגדם. יוגב-אבני רואה זאת כך: כמו שיש מחיר לברד ולשלג, יש מחיר לחזירים. וגם לצפרדעים, היא מוסיפה; הן התמקמו בבריכות ובלילה הרעש שהן מקימות אינו מאפשר ישיבה שלווה בחוץ.הגן בנוי מפינות-פינות, המשמשות למטרות מגוונות. לנוכח עיסוקם של בעלי הבית, נדרש מקום לקיום סדנאות. בחורש יש איפוא פינות קטנות המיועדות לצרכים השונים: אם לכינוס של כמה משתתפים, "ולפעמים אנחנו עובדים לגמרי בחוץ", הם מספרים; ואם פינות אישיות.הצרכים נבדקים בכל פעם מחדש ומשתנים עם הזמן. הגן התחיל להיבנות על פי תפישה אחת והתפתח אחרת. הספא, למשל, נבנה בתוך החורש, בהתאם לפנטזיה של הטבע. אבל מובן שנדרש מכסה כדי למנוע חדירה של בעלי חיים, נשורת עלים ועוד, והשימוש בו היה מסורבל. בנוסף לכך, בגלל הטמפרטורה בסביבה המים לא שמרו על חומם כהלכה כך שהיה צורך לקרות את המבנה. בקרוב יכסו העצים יכסו את מבנה הזכוכית ויצלו עליו, כך שהוא לא יבלוט בשטח.עם הצרכים המשתנים עלה גם הרעיון של בניית מערה מלאכותית, שתשמש לצורכי כינוס ומדיטציה. המערה חצובה בסלע ומקורה בבטון וחלק מקירותיה עשויים סלע טבעי מוצק. אפלולית המערה, ריח הקטורת, המרבדים והכריות יוצרים מקום מרגוע קריר ומלא שלווה בקיץ, אידיאלי למטרות אשר לשמן נבנה. צורך נוסף שהתעורר הוא פינה מוגדרת ביציאה מהמטבח. "שמנו לב שבכל פעם יצאנו לשם עם כוסות התה, אז החלטנו להגדיר אותה כפינה של ממש, עם פרגולה וגפן שתטפס עליה", אומרים בני הזוג.בגינה כמה אזורים ייעודיים. בצד המטבח, למשל, ישנה ערוגת ירקות ותבלינים. כמו כן גדלים במקום שני בוסתני פרי קטנים. הקרקע באזור סלעית מאוד ולכן נדרש לעצים זמן רב להתבסס ולצמוח.דינה יוגב-אבני מציינת, כי גם אם הרעיון של גינה המורכבת מפינות-פינות נראה קל לביצוע בשטח גדול כל כך, הרי  אפשר לבנות גינה כזו גם בשטח קטן יותר. לא חייבים תמיד לפלס את כל השטח בטרקטור וחסל. במקום זאת, אפשר ליצור גינה שאינה משטח מרוצף או דשא, אלא כזאת הבנויה מ"חדרים" שונים – כמו הבית.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה