כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מוביל חברתי

מוביל חברתי

משאית “אלטרנתיב” המעוצבת של "ציונות 2000" הנעה ברחבי הארץ במטרה להגביר מודעות בקרב בני נוער לסכנה שבשימוש בסמים, מקנה גם חינוך לערכים אסתטיים עיצוב המשאית: דידי לין. גרפיקה – ענת זבצקי

מאת: צילום:


 פרצוף של ליצן שמח (השחקן סשה דמידוב) אך מבשר רעות מקבל את פני הנערים והנערות הנכנסים למשאית ”אלטרנתיב” של "ציונות 2000". גם האורות המעומעמים ותחושת המועדון הקלסטרופובי מעצימים את תחושת האסון הממשמש ובא. הסרט המוקרן הוא רק פתיח לפעילות נרחבת המשוטטת ברחבי הארץ במטרה להגביר מודעות בקרב בני נוער לסכנה שבשימוש בסמים. בניית הסצינה, הכוללת תפאורה ותוכן היא חלק מהרעיון הגורס כי עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מתפישה של פעילות חברתית התנדבותית ולמרות שהרעיון נראה כמו מותרות, ההשקעה הניכרת מתוגמלת ביחס הצופים אליה.  אווירה אינטימית המאפשרת גילוי לב והעובדה כי ההורים והמורים אינם משתתפים בעת ובעונה אחת, מחדדת את ייחוד פעילויות המשאית לעומת פעילות סטנדרטית אחרת, מספקת הזדמנות לבחון מה הסמים עושים לי, למשפחה שלי ואף לקהילה ויוצרת אפשרות ללקיחת אחריות חברתית מעט מעבר לראייה הצרה של הסמים. תוצאות ההקפדה על החיבור הן חלק מפעילות “ציונות 2000 למעורבות חברתית”, קבוצה אזרחית שהוקמה ב-1995 ומוביל אותה איש העסקים רוני דואק. השליחות שקיבלה עליה ציונות 2000 מתמקדת בהנחת יסוד שלכל אדם יש אינטרס אישי לקדם את הסובב אותו. ציונות 2000, המפעילה פרויקטים מגוונים בתחומי העשייה החברתית וקידום החברה בארץ, מפעילה גם את "אלטרנתיב", סדנת הדרכה נודדת לנוער, שצמחה כפרויקט מודעות לנזקי הסמים והורחבה למודעות לאחריות חברתית.אוטובוס אלטרנתיב שהוסב לכיתה הוא בהגדרתו מרכז הדרכה חווייתי נייד. הוא החל את דרכו לפני כעשר שנים כגלגול של אוטובוס ישן, שלבד מהשלדה הקיימת, זכה לפנים אחרות לגמרי, חוץ ופנים.במשך השנים נוסף עוד אוטובוס (תרומת קרן רש"י) ולפני כשנתיים התגלגל הרעיון ליצור משאית מיוחדת למען המטרה.מרצדס העולמית וסניפה בישראל נרתמו אף הן. אף על פי שהיתה כוונה לייצרה בארץ, התברר כי העלות כאן תהיה כפולה ולבסוף יוצרה המשאית בהולנד. תרומה נוספת ניתנה על ידי קרן דורסט. את האוטובוסים והמשאית במתכונתה הנוכחית תכנן ועיצב דידי לין, מעצב תעשייתי וראש המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל. הקו המנחה בעיצוב למן ההתחלה היה להפוך את המקום ממרכז מתודי למקום חווייתי. את ההשראה שאב לין בעיקר מעולם הצעירים, סקטבורדים, גלשנים ואופנועים.הכוונה היתה לייצר מקום שיאפשר דינמיות וחיבור רעיוני. "לתת להם את ההרגשה שמישהו טרח במיוחד בשבילם", אומר לין, וכך, דרך העיצוב, להקנות חינוך לערכים אסתטיים.בשל מידותיה של המשאית (אורך 12.5 מ’, רוחב 2.55 מ’, גובה 4 מ’) והעובדה שהיא יחידה מסוגה, ניתן היה לעצבה כאמפיתיאטרון עם ישיבה מדורגת. כדי להתגבר על תחושת הקלסטרופוביה שחלל מעין זה עלול לייצר, הוכנסו חלונות מיוחדים בגג, שאינם נראים מבחוץ, כדי למנוע ונדליזם. מראות עגולות מתכווננות, ממוסגרות בפסי אור, תלויות לאורך הקירות, כמענה והמשכיות לחלונות בגג. את התהליך, שנמשך כחצי יום, מתחילים בכניסה לחלל אפלולי למחצה, אורות מעומעמים ותאורה כחולה. ברגע שמתיישבים, נפתח וילון המסך האדום ומתגלה מסך הקרנות מואר באור זרקורים. ההקפדה על דרמטיות וניגודים משיגה עד מהרה את המטרה והתלמידים (מורים אינם מורשים להשתתף) מתנתקים בבת אחת מהעולם המוכר להם ונשאבים לסדנה. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה