כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מוזיאון באפלה

מוזיאון באפלה

מוזיאון בראנלי לאמנות ילידית, שנפתח לאחרונה בפריז, הוא יצירה ארכיטקטונית מרשימה – אבל לא בהכרח מובנת

מאת: צילום:


ביוני 2006 נחנך בפריז מוזיאון בראנלי לאמנות ילידית מאסיה, אפריקה, אמריקה ואוסטרליה באתר מבוקש ומרכזי בעיר, לגדות נהר הסן ובצילו של מגדל אייפל. המוזיאון השאפתני ביותר שנחנך בפריז בעשרים השנים האחרונות עורר מחלוקת כבר מיום שנהגה על ידי ז'אק שיראק, לפני יותר מעשר שנים. בפריז בחרו אישים פוליטיים רבים להנציח את כהונתם בפרויקטים ארכיטקטוניים שעוררו דיונים, כמו הספרייה הלאומית ובית האופרה החדש של פרנסואה מיטראן או המוזיאון לאמנות מודרנית של זו'רז' פומפידו. נדמה שהתנצחויות והויכוחים לא פסחו גם על מוזיאון בראנלי, המסמל את מורשתו של שיראק לקראת סוף כהונתו, שהוכתמה לאחרונה בכישלונות פוליטיים מהדהדים. בבסיס ההתנגדות עומדים לא רק עיצובו הייחודי והשונה של המבנה, אלא גם העבר הקולוניאליסטי של הפריטים המוצגים בו וחוסר הארגון השולט באופן הצגתם. ז'אן נובל, העומד בראש הפרויקט שהקמתו נמשכה שבע שנים, אחראי על עיצוב המוזיאון מבחינה ארכיטקטונית ומוזיאולוגית כאחת. לאורך הקריירה הארוכה והבינלאומית שלו כארכיטקט הופך נובל בתפישות עיצוביות מערביות קלאסיות, משנה אותן לפי צרכיו או מבטל אותן כליל. רעיונותיו החדשניים מעוררים תגובות רבות, הנעות בין השתאות נלהבת להתנגדות נלהבת לא פחות. מוזיאון בראנלי הוא אולי הביטוי הקיצוני ביותר לרעיונות העיצוביים האינדיבידואליסטיים של נובל. חתימת ידו העיצובית האולטרה-מודרנית ניכרת בבנין, ויחד עם זאת הוא מצליח להביא ללב פאריז משב רוח מיסטית של מיתולוגיות שבטיות קדומות ומרוחקות. מראהו הפולימורפי של המוזיאון מסגיר את מקורות ההשראה המגוונים שלו – מנופי הטבע המרשימים והמסתוריים של ארבע היבשות המוצגות בו, ועד הבניינים ההאוסמניאנים ברחוב האוניברסיטה שבחזיתו הדרומית. "בהביטך ]במוזיאון[, אולי לא תבין מה זה. אבל בוודאי תדע שזה לא הבניין לביטוח לאומי" אומר ז'אן נובל. יתכן שגם במבט שני לא יבחין המתבונן שמדובר במוזיאון; לא קל להתאהב במבנה המבולבל, המורכב מבניינים שונים זה מזה בתכלית וחסרי כל קשר לכאורה, ואינו ניחן באותה ארשת חשיבות וגדלות רוח המאפיינת את רוב המוזיאונים הפריזאיים. אולם דווקא האווירה הלא מתנשאת היתה חלק משמעותי בדרישות התכנון, בהתחשב בהקשר המביך למדי של היצירות המוצגות בו: רובן המכריע הובא לצרפת מאסיה, אמריקה, אוסטרליה ואפריקה בתקופת השלטון הקולוניאליסטי. בעקבות גל של דרישות עיקשות מצד מדינות שונות להשיב אליהן פריטי אמנות ומורשת שנלקחו על ידי הכובשים המערביים ניסו הצרפתים, בראשותו של הנשיא שיראק יוזם הפרויקט, להצניע את ההיסטוריה האימפריאליסטית שמאחורי האוסף, ולהציגו כהצדעה לתרבויות לא אירופאיות. העיקרון המוביל בעיצוב המוזיאון הוא הניסיון להביא לידי ביטוי ארכיטקטוני את השונות העצמאית של האמנות המוצגת בו, שאינה צריכה להיכבל במוסכמות המערביות. לכן הושם דגש על שחרור מתפישות עיצוביות אירופאיות, כדי להמציא סביבה ייחודית המתאימה להצגת האוסף. המוזיאון מורכב מארבעה מבנים, שונים זה מזה מבחינה ויזואלית ופונקציונלית, ומחוברים ביניהם בשבילים וגשרים. למרות השונות הרבה בין הבניינים, המראה הכללי מעורר עניין. המבנה המרכזי מעוצב בדגש על תנועתיות, מעגליות והשתקפות: מעין ספינת ברזל בגוון חלודה, מוגנת מהנהר על ידי חומת זכוכית ענקית. בחלק זה מוצגים הפריטים השונים בחלל אחיד ולא מחולק בצורת ספירלה ואילו  "קופסאות" בולטות וצבעוניות, היוצאות מקו הבניין, יוצרות חדרי תצוגה קטנים ואינטימיים. בנין קטן יותר, המשמש למשרדים, בנוי כקוביית זכוכית עם קיר "ירוק" המחופה כולו בצמחייה טרופית. לצידו נמצא בנין הספרייה שחזיתו עשויה מלוחות ברזל דינאמיים המצילים את חלליו, כדי לשמר את המוצגים המאוכסנים בו. הבנין הרביעי, הממשיך את אחד הבניינים ההאוסמניאניים שברחוב האוניברסיטה, מחקה את הארכיטקטורה המהוגנת של המאה ה-91 אך שומר על קווים עכשוויים ונקיים יותר. המתבוננים מבחוץ יכולים להבחין בציורי הקיר האבורג'ינים המעטרים את קירותיו הפנימיים של הבנין. בין הבניינים מקשר גן-יער פראי בו צמחים שמקורם בארבע היבשות, חלקם נדירים, אך כולם מתאימים לאקלים הפריזאי. הגן עוצב תוך שבירת המוסכמות הצרפתיות של סימטריה ודיוק רציונלי, כדי ליצור חלל פתוח של חופש וגמישות, המבטל את הריחוק בין האדם לגן, ומשתלב באופן אינטגרלי עם המבנה ועם חיי היומיום בפריז. הגן כמו נוצר מעצמו, ללא מגע מכוון, אפוף באווירה מרגיעה של כוחו הנצחי של הטבע. השבילים המתפתלים בין מרבדי הדשא מובילים את המבקרים אל אולם הכניסה למוזיאון, חולפים מתחת לאגף העילי הנתמך בעמודי ברזל עבותים חומים דמויי גזע עץ, המפוזרים במישור באופן אקראי ומחושב היטב לחקות חורש טבעי. בארגון הפריטים והצגתם למבקרים ניסה נובל ליישם באופן ויזואלי את השינוי בגישה האקדמית ל"אמנות ילידית", שנקראה בעבר "אמנות פרימיטיבית". לא עוד מוצגים אנתרופולוגים הנחקרים מתוך עליונות מערבית פטרונית, אלא יצירות אמנות ואומנות המובאות בהקשר האנושי הייחודי שלהן. האפלה השלטת בחללי המוזיאון, המוארים באור חלקי בלבד, נועדה לסייע לשימור המוצגים וליצור אווירה דמויית יער מסתורי. את הסיור במוזיאון מדריך "נהר" – שביל מפותל לאורכו כל מבקר יכול ליצור באופן מודע את המסלול האישי שלו בין המסכות, הפסלים, כלי הנגינה והתלבושות, שנוצרו לאורך אלפי שנים ביבשות שונות. אין מסלול הכרחי וברור מאליו, אלא הזמנה לגילוי אינדיבידואלי של עולמות חדשים ומפתיעים. בין התגובות הרבות שעורר המוזיאון בעיתונות הצרפתית והעולמית בולטת דעה רווחת למדי, לפיה המבנה מצליח להרשים ולהביא לביטוי ויזואלי את השחרור מכבלי המערב לטובת חוקים חדשים של ארכיטקטורה ועיצוב, אולם מטרתו כמוזיאון אינה מושגת במלואה. נדמה ששאיפתו של נובל ליצור אווירת ג'ונגל כאוטית ופראית, המנוהלת על ידי חוקים פנימיים שלא תמיד נהירים למתבונן המערבי, נוחלת הצלחה חלקית בלבד. מבקרים רבים התלוננו על אי-בהירות של הרקע ההיסטורי של המוצגים, המפוזרים בחלל המוזיאון שלא לפי סדר כרונולוגי או גיאוגרפי הגיוני. יתכן שהסיבה לכך היא שהקשר בין המוצגים אינו הדוק ומיידי, ונובע בעיקרו מהעובדה שכולם הובאו ממדינות שנכבשו על ידי צרפת בעידן הקולוניאליסטי. כאשר מנסים להסתיר דווקא את העובדה ההיסטורית החיונית הזו ומעלימים, בשם עיצוב החלל והאווירה, את שלטי ההסבר והרקע הנדרשים להבנת המוצגים בהקשר ההיסטורי שלהם, הם מאבדים חלק גדול ממשמעותם, ונותרים באפלה. חזרה לעמוד המאמרים בנושא אדריכלות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה