כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מוזיאון התקומה

מוזיאון התקומה

האתר המתוכנן הוא מעין מערכת של נפחים, המשתלבת היטב בנוף ההררי והמיוער של הר-איתן ממערב לירושלים, ובנוייה מאבן טבעית, זכוכית ומתכת. הנפחים השונים מתחלקים למכלול הנצחה ולמכלול מוזיאלי.

מאת: צילום:


 אבן הפינה לפרוייקט הראיתן, שיהיה המרכז הלאומי למורשת התקומה ולהנצחת הנופלים במלחמות ישראל, תונח באחד הטקסים של חגיגות ה50 למדינה. המבנה, שתוכנן עלידי האדריכל אברהם יסקי ועוצב עלידי הארטהראל מעצבים, יוצב בנוף מרשים של הרים ויער, ייבנה מחומרים טבעיים בעיקר אבן מקומית וזכוכית ויכלול אתר הנצחה לנופלים, מוזיאון ומרכז הדרכה וחינוך. ב30 ביוני יניח שר הביטחון, יצחק מרדכי, את אבן הפינה לפרוייקט "הראיתן המרכז הלאומי למורשת התקומה ולהנצחת הנופלים במלחמות ישראל". טקס זה יהיה אחד האירועים המרכזיים של חגיגות ה50 למדינה, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים, חבריכנסת, ראשי צה"ל, לוחמים וחיילים בעבר ובהווה ומוזמנים רבים.כאשר יסתיים השלב הסופי של הבנייה, ועוד לפני כן, כשייבנה רק השלב הראשון של הפרוייקט, יוכלו הקהל הישראלי והתיירים הרבים שבוודאי ינהרו למקום, לחוות במשך שלוש שעות לפחות את סיפור תקומתה של מדינת ישראל. הם יסיירו במוזיאון מיוחד במינו, בעל תפיסה עיצובית יחודית, שהעמיד במרכזו את האדם ולא אובייקטים, במקרה זה כלינשק. הם יקבלו המחשה באמצעים תצוגה שונים, חדישים ומגוונים על מהותו ואופיו המיוחד של צה"ל כצבא העם, יעקבו אחר החייל הישראלי מרגע גיוסו ועד לשחרורו הסופי משירות המילואים, יזדעזעו למשמע קולות הקרב, למראה הרוגים ופצועים ולנוכח חוויות של שכול, יתרגשו למראה תצלומים של פרידה מבני משפחה או מהחבר/ה בטרם גיוס או יציאה לקרב, ומהמחשה של מפגשים מחודשים בחזרה הביתה.המבקרים יאזינו לשיח מפקדים על ראש גדול וראש קטן, או לשיח סבא ונכד על מוטיבציה שמקורה הזדהות לאומית לעומת הגשמה אישית, ישמעו מה כותב חייל ישראלי לבני למשפחתו, יצחקו תוך כדי מפגש מחודש עם מערכונים של הלהקות הצבאיות או הגשש החיוור, שמחבריהם עשו שימוש קומי ולעתים סאטירי בהווי צה"ל ובסלנג הצבאי, ויבינו מהי מערכת החינוך הצבאית, כיצד מעצבים אישיות של חייל וחיילת, ושל לוחמים ןמפקדים.המבקר, שיוכל להרכיב לעצמו את מסלול ההליכה באתר על פי תחומי ההתעניינות שלו, יוכל להתייחד שעה ארוכה באחד ממוקדי ההנצחה שבמוזיאון, וגם אורחים רשמיים של מדינת ישראל יניחו בהר איתן את הזר לזכר הנופלים, שמניחים היום או בכנסת או במוזיאון ידושם(. החידוש הוא שכאן יהיה אתר ההנצחה חלק מהתהליך ההסטורי כולו של העם והצבא, ולא מקדש מבודד.חידוש נוסף בחלק המוזיאלי של פרוייקט הר איתן, הוא שהמבקר יספוג חוויה של צה"ל כולו, בניגוד למצב הנוכחי, שבו יש כמה מוזיאונים קטנים המתעדים חיל זה או אחר: מוזיאון חילהאוויר שבבסיסו אוסף המטוסים של יעקב טרנר, מוזיאון השריון שבמרכזו טנקים שעל איסופם טרח אלוף )מיל.( מוסה פלד, ומוזיאונים אחרים.נעלי גולדהתוך כדי ביקור במקום אפשר יהיה להיזכר בחפצי היומיום של החיילים של פעם במסטינגים, בנעליגולדה, בכומתות הישנות ואפילו באורך החצאית של החיילות שעלה וירד מעל ומתחת לברך בהתאם לצווי האופנה. אפשר יהיה להתיישב מול מחשב ולנהל עמו דושיח אינטראקטיבי כדי לשאוב עוד ועוד נתונים, מספרים ועובדות על המלחמות ועל השאיפה לשלום. כמוכן אפשר יהיה ללמוד מנקודות מבט שונות, פלורליסטיות, על תולדות המאבקים על ארץישראל החל מתקופת התנ"ך, עבור לימי ראשית הציונות וכך עד להיסטוריה הקרובה של תולדות המדינה וצה"ל, בימים של הישגים ושיאים ובימים של חשבוןנפש.את כל החוויות המרגשות הללו ורבות אחרות, יצבור המבקר תוך כדי הליכה במבנה מרשים, מיוחד במינו, המשתלב היטב בנוף ההררי והמיוער של הר איתן. תכנון המבנה הוצע בשנת 1995 לתחרות מסוג "ברירת המזמין" בין אדריכלים ישראליים בלבד. 36 עבודות הוגשו לתחרות, 5 עבודות נותרו בשלב ב’, שלוש עבודות עלו לשלב "ברירת המזמין" ולבסוף נבחרו האדריכלים אברהם יסקי ושותפו יוסי סיוון, כשהאדריכל המלווה הוא שםטוב צרויה ממשרד יסקי ושות’ אדריכלים ומתכנני ערים. צוות העיצוב של האתר, שהחל לפעול עוד בשנת 1994, מורכב מאנשי משרד "הארטהראל מעצבים": דורית הראל ושמוליק הראל ז"ל ממשרד "הראל מעצבים", בשיתוף עם המשרד הבריטי של ג’ון הארט ומייקל קשמן. צוות האוצרות של המוזיאון מורכב ממפקד גליצה"ל ד"ר זאביק דרורי ומאורית שחםגובר. "אחד הדברים המעניינים שהתרחשו בתהליך גיבושו של המוזיאון", הסבירו לי האדריכלים, האוצרת והמעצבת, "הוא התיאום הנפלא שהיה כבר מלכתחילה בין יוצרי הקונספט, התכנים והעיצוב של התצוגה, לבין צוות האדריכלים"."אחד הדברים החשובים בתכנון האדריכלי", ציין האדריכל שםטוב צרויה ממשרד יסקי, "הוא המיצוב של המוזיאון בנוף ההררי והמיוער שמסביבו. השטח הכולל של הראיתן הוא 4600 דונם, שמתוכו רק 300 דונם מוקדשים לשטח שעליו יוקם האתר והמבנה. כל השאר הוא פיתוח נוף, שבו יוכלו המבקרים לטייל ולהינפש, ולכלול את הביקור במוזיאון ביום של טיול ביער ופיקניק משפחתי או חברתי.כיפות זכוכית"האתר ממוקם כ8 ק"מ ממערב לירושלים, ובעתיד הוא ישיק לתוכנית הפיתוח של העיר. המוזיאון יושב על מעין אוכף הכולל שתי כיפות טבעיות בצורת גבעות, שאת ראשיהן יישרו לצורך הבנייה אבל במקומן יבנו שתי כיפות מודרניות, יפהפיות, המהוות שני ציונידרך מרכזיים במבנה האתר. ממרכז האוכף מתפתח אמפיתיאטרון הפונה למזרח, ולכן כבר בשעות אחרהצהריים אפשר יהיה לערוך שם מופעים, כשהשמש השוקעת אינה מסנוורת את עיני הצופים. לא במקרה", הדגישו האדריכלים, "ימוקם המוזיאון ממש מול מוזיאון יד ושם, המתעד את הניסיון להכחיד את עם ישראל, בעוד שמוזיאון הראיתן יתעד את מורשת התקומה".פרוייקט הראיתן, אם כן, יהווה את הצלע השלישית והחשובה במשולש, ששתי הצלעות האחרות שלו הן מוזיאון ידושם בירושלים ומוזיאון ביתהתפוצות בתלאביב. אם להסתמך על הצלחתם של שני אלה לרתק קהל, ועל דוגמאות אחרות בחו"ל מוזיאון השואה בוושינגטון או המוזיאון המתעד את ההיסטוריה של גרמניה בבון )והכולל פרק נכבד על השואה(, יש לשער שיש מקום להתלהבות ולאופטימיות של כל העוסקים בקידום המוזיאון העתיד לקום: החל ביו"ר העמותה אלוף )מיל.( רפאל ורדי, במנכ"ל העמותה אל"מ )מיל.( פלג תמיר ובצוותים שכבר הזכרתי וכלה בצוות האקדמי המייעץ בראשותו של הסוציולוג פרופ’ משה ליסק ובחברי כנסת ואנשי ציבור שנרתמו לקידום הנושא."הר איתן נועד להיות היד ושם של התקומה… ביטולו הוא בבחינת חילול קודש", אמר ח"כ ראובן ריבלין ב3.12.97, בהתייחסו להחלטת ממשלת נתניהו בישיבתה ב10.9.97 על ביטול הפרוייקט )החלטה שבוטלה לאחר מכן(. "אנחנו עוסקים במורשת, שאיננה מונצחת… מדובר פה בערכים ולא בבורסה, וערכים אינם נקנים בכסף", אמר ח"כ אורי אור ב3.12.97.בינתיים הפרוייקט קיים, באופן פיזי, במודל שמוצב בחדר הישיבות של משרד יסקי בתלאביב, ובצילומים הנפלאים של חלקיו השונים, שאחדים מהם אפשר לראות בכתבה זו, ואת רובם ראיתי בהצגה מעניינת במשרד יסקי.הלב המוזיאליקודם לפגישתי עם אנשי צוות ההקמה של הפרוייקט זכיתי לשמוע את קצה סופה של ישיבה, שבה קיבל הצוות יעוץ כיצד לשווק את הפרוייקט לתורמים הפוטנציאליים, כיוון שתקציב הפרוייקט 100 מיליון דולר, אמור להתחלק שווה בשווה בין הממשלה וכספים שיגיעו מתרומות. "אנחנו מקווים שהתורמים הפוטנציאליים יירתמו עתה לנושא", הסבירו לי האדריכלים, האוצרים והמעצבת. "כל עוד שר האוצר היה נגד הפרוייקט, ופקידי האוצר המשיכו בקו הזה בהתלהבות, גם התורמים הפרטיים לא חפצו להניח את כספם על קרן הצבי. אנחנו החלטנו לעבוד כרגיל. אף לרגע לא הפסקנו את עבודת התכנון, משום שקשה לנו להאמין שפרוייקט כלכך מרכזי, במיוחד בתקופה שבה ערכים כמו צבא, חברה ומדינה אינם מובנים מאליהם, לא יוקם".אם הכל ילך כשורה, עתיד להיפתח לקראת שנת 2001 שלב א’ של האתר, הכולל את אתר ההנצחה ומוזיאון צה"ל. בינתיים נמשיך את הסיור במוזיאון על סמך המודל והתצלומים: לאחר שנגיע למקום, נרד מהאוטובוס או נחנה את רכבנו הפרטי, נגיע לכיכר מרכזית שממנה אפשר יהיה לבחור בשלושה מסלולים: זה המוביל לקריית החינוך, זה המוביל לאמפיתיאטרון ולמרכז התקשורת, והמסלול המוביל למרכז המבקרים וללב המוזיאלי, הכולל את מרכז ההנצחה. בכל המסלולים הללו )כמו במוזיאון כולו( נלקחו בחשבון סידורים מיוחדים המאפשרים נגישות נוחה ביותר לנכים."המוזיאון הוא מעין מערכת של נפחים המשתלבת היטב בנוף הירוק של הגבעה", הסביר האדריכל צרויה. "ההשתלבות בסביבה הכתיבה לנו גם את החומרים שמהם ייבנה האתר: אבן טבעית, זכוכית ומתכת". מערכת הנפחים של המוזיאון כוללת מסלולים ומפלסים שונים. חלקם חשופים לנוף, וכמעט כולם פתוחים זה לזה ובמיוחד אל לבו העגול של האתר, מעין פואייה שיתפקד כמו הפירמידה במוזיאון הלובר הפאריזאי. מרכז זה מעוצב כגליל החוצה את המבנה לכל גובהו, עד לכיפה הענקית שמעליו )שקוטרה 55 מ’ וגובהה במרכז 15 מ’(, העשויה ממסבכי פלדה או נירוסטה ומשטחי זכוכית. כיפה זו תחדיר למבנה כולו אור טבעי בשעות היום ותזהר למרחוק בתאורה מלאכותית בשעות הערב והלילה.מחיצות זכוכיתהנפחים השונים מתחלקים על פי התפיסה האוצרותית שמצאה את ביטויה במבנה הארכיטקטוני למכלול ההנצחה ולמכלול המוזיאלי. מכלול ההנצחה כולל את דרך השמות, רחבת זכרון מרכזית, וחלל הנצחה מקורה ובו אולם זיכרון והתייחדות, מרכז מידע ממוחשב על הנופלים, אודיטוריום עם 100 מקומות ישיבה ופינות תפילה. בחצר ההנצחה העגולה, הפתוחה, המרוצפת באבן טבעית, יהיו קבוצות של עמודיזכרון מאבן )עיצוב: דורית הראל(, שיעמדו במרחק 1,60 מ’ זה מזה )כמרחק של מוטת ידיים פרושות(, ראשיהם עוצבו בקו מרוסק, ועליהם יהיו חקוקים שמות של חללים. כמו כן ייכתבו על העמודים פסוקי שירה, המבטאים את חווויית השכול. עצים שיישתלו בחצר יקשרו בין הוויית האתר והוויית הנוף שמסביבו. חלל פתוח זה יהיה חפור באדמה, כך שלמרות היותו לא מקורה קירותיו יגוננו על המבקרים מפני רוחות וקרינת השמש.בתוך המכלול המוזיאלי של האתר יהיו הגלריות השונות. למוזיאון שפה עיצובית אחידה, ובכל זאת לכל גלריה יש איפיון עיצובי משלה, על פי הנושא שלו היא תוקדש. הנושאים מחולקים ל3 תחומים עיקרים: צבא וחברה )הגלריה הגדולה ביותר, 1500 מ"ר( אדם בקרב, וכוח לוחם. נושאים ספציפיים יותר יתארו, לדוגמה, את המלחמה בטרור, את "המלחמה שלאחר המלחמה" תהליכי השיקום הכואבים והממושכים, וגם את ההתיישבות )נח"ל( ואת השאיפה לשלום. כן יהיו במכלול המוזיאלי ביתני המלחמות הגדולות )העצמאות, ששת הימים ויוםהכיפורים( ברצף כרונולוגי, ו"נתיב הזמן" שבו ילך המבקר בעקבות האירועים העיקריים שבין המלחמות הגדולות ובין מיניגלריות של המלחמות: סיני, ההתשה ולבנון.בין המסלול הזה לבין הטבע האופף את המבנה יפרידו מחיצות זכוכית, שיחדירו פנימה נוף עוצר נשימה של הרים, יער וישובים. אולם לפני שישתקף הטבע מבעד לזכוכית יבחין ההולך בעמודי הזיכרון של חצר ההנצחה, כך ש"כל מי שילך בנתיב הזה, יראה לפניו את המחיר שגבתה המדינה למען תקומתה", מסבירות לי אורית שחםגובר ודורית הראל, ומרחיבות את הדיבור על עיצוב התצוגה. לדבריהן, "השפה העיצובית תעביר את טעם התקופה החל מעיצוב נוסטלגי של התקופות של ראשית המדינה וכלה בעיצוב הייטקי בן זמננו. מובן מאליו שלמרות ההבדלים השונים בעיצוב של חללים בעלי אופי שונה, יהיו גורמים עיצוביים מאחדים".אחד האלמנטים הללו הוא פתח מיוחד, שער מעוצב שיסמל כניסה לכל גלריה וגלריה. השער למלחמת יום הכיפורים, לדוגמה, מסמל את השבר, את רעידת האדמה שחש הציבור הישראלי המופתע מחציית התעלה של המצרים, וגם תעלת סואץ עצמה תופיע בחלל זה, בצורה גיאומטרית מופשטת. שער הכניסה למלחמת ההתשה ייבנה מרלסים, שמהם נבנו אז המעוזים של צה"ל. בכל גלריה יהיה שביל מרכזי שהמהלך בו יוכל להעיף מבטים חטופים לצדדים ולקלוט את האינפורמציה במהירות, ושבילים שלאורכם יוכלו המבקרים להתהלך כדי להתמקד ביתר יסודיות בתכני התצוגה.באותה ישיבה שבה ניסו חברי הכנסת לבטל את רוע הגזירה )החלטת המשלה לבטל את פרוייקט הראיתן( השתתף גם ח"כ משה פלד, סגן שר החינוך, התרבות והספורט, שאמר את הדברים הבאים: "הראיתן יהיה אתר חינוכיערכי מרכזי לנוער בישראל ולחברה כולה, ולכן חשיבותו גדולה… האתר החשוב הזה קום יקום!". לתחושה זו שותפים, בוודאי, כל העוסקים בפרוייקט. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה