כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון: רון ארד, ממציא לא מעצב

מוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון: רון ארד, ממציא לא מעצב

במוזיאון מוצגת תערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו ששמה מעיד עליה: Before And After Now. לאורך מסדרון המורכב משש מראות ענק מוצגות עבודותיו של ארד, שממשיך להוכיח את עצמו כמחדש ומתחדש.

מאת: צילום:


על כוכב העיצוב הישראלי הבינלאומי, רון ארד, נכתב לא מעט לא רק ב"בנין ודיור" אלא בכתבי-עת בינלאומיים לעיצוב. לא מכבר יצא לאור בהוצאת לורנס קינג ספר מצוין שכתבה דיאן סודז’יק, המוקדש לארד ולעבודותיו. עתה מוצגת במוזיאון "ויקטוריה ואלברט" בלונדון תערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו ששמה מעיד עליה: Before and After Now. התערוכה תינעל באוקטובר.מן הכניסה הראשית למוזיאון, דרך הגלריות של אומנות ימי הביניים, חוצה מסדרון המורכב משש מראות ענק המסתיים בגן המרכזי של המוזיאון – מול הכניסה. לאורך המסדרון הזה מוצגות עבודותיו של ארד. לקראת התערוכה יצא ארד עם ספה ענקית ופרובוקטיבית שהוא קרא לה "ויקטוריה ואלברט". החלק הגדול זו ויקטוריה, החלק הקטן – אלברט. "האיטלקים אוהבים את הסנוביות שמקרין הממסד הבריטי, ולכן השם", מסביר ארד. הספה גדולת הממדים עשויה מרצועת פלדה אחת מתעקלת שיוצרת את שלד הספה, והוא מוקף בריפוד ספוג מצופה בבד בצבעים נועזים, שניתן להסרה. ספה יפה לעין, אבל לעניות דעתי – לא נוחה במיוחד לישיבה.יש המתלהבים מסגנונו של ארד, ואומרים שהוא פרובוקטיבי וסנסציוני במכוון. יש מבקרים המתנגדים לכך שהתערוכה הכל כך עכשווית ובת-זמננו נערכת על רקע של מוצגים מימי הביניים, ושאין לה בעצם מקום במוזיאון מסורתי כמו ה-V&A. התערוכה עוררה במוזיאון חשיבה מחדש על דרכו העתידית, במיוחד לרגל חילופי מנהלים שנערכים בו בימים אלה. מה עוד שהגלריה הלאומית הנמצאת בשכנות ל"ויקטוריה ואלברט" מציגה אף היא אומנות, ושגם ב"בריטיש מיוזיאום" – המוזיאון הבריטי, מציג אוספי קרמיקה מן המזרח הרחוק, החופפים את אלה של "ויקטוריה ואלברט". הוויכוח שהתעורר לגבי תערוכתו של ארד הוסיפה, כמובן, לשמו וליוקרתו.מלווים את התערוכה מסכי טלוויזיה קטנים, ובהם הסברים והדגמות על הטכניקה והטכנולוגיה שבהן משתמש ארד. לפחות אחת מהן היא בת מאות בשנים: הלחמה.ארד סיים את הכשרתו כאדריכל בלונדון, בשנת 1979, אבל העדיף עיצוב רהיטים ועיצוב פנים. ב1981- הוא פתח חנות בקובנט גרדן. זו היתה השנה שבה הוא הפתיע את אניני העיצוב עם כיסא-מכונית ממוחזר, "כיסא רובר", שהמושב שלו נתלה על מסגרת פגוש מעוקלת. לדברי ארד, "כסטודנט הייתי זקוק לריהוט זמין וזול, וזו התוצאה". לקוחו הראשון היה האופנאי ז’אן פול גוטייה. לאחר מכן עיצב ארד את בית האופנה שלו. כיום ניתן לרכוש את הכיסא בסכומי עתק, בבתי ממכר יוקרתיים, ובמכירות פומביות.   חדר התצוגה בקובנט גרדן, שנקרא One Off – על מדרגותיו העשויות אדנים ופסי רכבת, וקירותיו שצופו בלוחות מתכת מולחמים – דמה יותר למיצג מאשר לאולם תצוגה. תמיד היתה רגלו האחת של ארד בעולם האמנות והשנייה בעיצוב. בניגוד למעצבים אחרים – כמו טום דיקסון שנבלע ברשת "הביטאט" כמעצבה הראשי, או מעצבים שנעלמים מהשטח לאחר כמה שנות יצירה פוריות, רון ארד ממשיך להוכיח את עצמו כמחדש ומתחדש. לדבריו: "אני לא מעצב ולא יוצר, אלא ממציא". המחשב הוא אחד מכלי העבודה החשובים שלו, והוא משתמש בתוכנה בשם 3D CAD המיועדת למעצבים, שפותחה בשיתוף עם חברת מתכנתים בשם Tomato.אחד המודלים בתערוכה היה מעניין במיוחד, משום שבנייתו נעשתה על בסיס עיקרון הזרקת דיו במכונות הדפסה. כאן – במקום דיו מוזרק פלסטיק לתלת ממד. התהליך אורך שמונה שעות, והגודל המכסימלי למודל הוא בגובה של כ20- ס"מ. דגם כזה הוא הקרוב ביותר למציאות מבחינת חומר וצבעוניות, ומאפשר בדיקה מדויקת לפני כניסה לייצור המוני.ציוני דרך קצרים בקריירה של רון ארד כוללים את מערכת הסטריאו מבטון משנת 1984. עשרים יחידות כאלה יצאו לשוק, ומערכת כזו נמכרת בכריסטי’ז במכירה פומבית בכ15- אלף ליש"ט. ארד אומר על המערכת הזו: "שום דבר אינו מובן מאליו, ובניגוד לגישה המסחרית-תעשייתית – יש יותר מדרך אחת לעשות דברים". כשנתיים לאחר מערכת הסטריאו עיצב ארד עבור יצרנית הרהיטים "ויטרה" כיסא-כורסא המורכב מארבע יריעות פלדה מחוסמת, The Well Tempered Chain. ב1988- יצא לשוק הכיסא Big Easy מפלדת אלחלד ממורקת. "יצרנו כל יום ששי כיסא אחד כזה, ובסך הכל 20 מפלדה ממורקת ו20- מפלדה מושחרת". הכיסא חביב על ארד במיוחד, והסיבה שמספר הדגמים כה קטן היא ש"הכיסא יקר מאוד, ומי שקונה אותו יעדיף לא לראות עותק נוסף אצל השכן". ואולי גם אין יותר מדי ימי שישי בשנה…מדף הספרים שהפך ללהיט, "תולעת ספרים", עוצב ב1993- כיצירה לא קונבנציונלית מפלדה מחוסמת, ויוצרה ב-Kartell האיטלקית, יצרנית רהיטי פלסטיק יוקרתיים. נקודת המוצא של המדף היא אמנותית, לא של עיצוב מוצר. הוא הפך ללהיט לא רק משום שזה פתרון נוח מאוד להצבת ספרים, אלא משום שהוא מאוד אטרקטיבי.ב1995- פתחה חברה בלגית מסעדת צדפות ובירה במתחם קובנט גרדן. היזם, שקיבל החלטה כל כך יוצאת דופן מבחינת התפריט, פנה אל המעצב רון ארד שסיפק לו תוצאה יוצאת דופן לא פחות: מעלית מתכת דמוית כלוב מסיעה סועדים מקומת הקרקע למרתף, וגשר בטון המאפשר טיול מעל מטבח בעל מראה תעשייתי. לא כולם אהבו את זה. עיתונאי ידוע, בעל טור ב"טיימס" הלונדוני, הביע את סלידתו מן העיצוב, מה שלא מפריע למאות סועדים ותיירים לעוט על המקום. Tom Vac (על שמו של צלם עיצוב אמריקני שחי במילנו) הוא כיסא נוסף שעיצב ארד עבור ויטרה, ב1998-. הכיסא החל דרכו באלומיניום שנוצר בוואקום. הגרסה המיוצרת היום על-ידי ויטרה היא מפרופילן במגוון צבעים, והוא הכיסא הרשמי של יריד Expo המתקיים השנה בהאנובר, גרמניה. ציון דרך נוסף בדרכו של ארד הוא ה-Fantastic Plastic Elastic, שהוא כיסא יפהפה בעל משקל נוצה, דקיק וחטוב, המיוצר ב-Kartell בשיטה מיוחד. מושב הפלסטיק מושחל לתוך מוטות אלומיניום כיחידה שטוחה. לאחר ההשחלה מכופף הכיסא יחד עם מוטות האלומיניום המשמשים כרגליים, וזה מחזק את מה שאמר ארד על עצמו: לא מעצב, ממציא.  התמונות:1. למעלה – כיסא מתכת המלווה את הכניסה לתערוכתו של רון ארד2. למטה מימין – ספה Big Sofa3. למטה משמאל – בית אמיגה, חזית הפונה לגן מרוצף.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה