כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מוזיאון שמתעקל לתוך עצמו

מוזיאון שמתעקל לתוך עצמו

האם הבניין החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות בתכנון סקוט כהן ישים את העיר על המפה?

מאת: צילום:


לא בכל יום מתקיימת בישראל תחרות חשובה כמו בניית הבניין החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות. לפיכך, משכה התחרות את תשומת לבם של רבים מקרב קהילת האדריכלים בארץ, ו-77 הצעות הוגשו לתחרות שלב א’ (שום הצעה לא התקבלה מחו”ל, מה שמצביע על מקומה של ישראל במפה האדריכלית-פוליטית-תקשורתית). לשלב השני עלו ארבע הצעות נבחרות והן הצטרפו לחמישה מוזמנים מהארץ ומחו”ל: ז’יגון-גוייה, ציריך; Sanaa בע”מ – קאזויו סזימה, ראיואה נישיזאווה, טוקיו; חיוטין אדריכלים, תל אביב; עדה כרמי-מלמד ורם כרמי אדריכלים, תל אביב; והצעתו הזוכה של פרופ’ פרסטון סקוט כהן, קיימברידג’ מסצ’וסטס. תיעוד שלבי התחרות, הכוללת גם תחרות הסטודנטים, סרטי וידיאו מהשטח וסרטים וירטואליים, דגמים ממוחשבים ומציאותיים ועוד, מוצג בתערוכה המתקיימת כעת במוזיאון תל אביב.המוזיאון החדש (וראשיו דואגים להדגיש שמדובר במוזיאון חדש, מאחר שכנגד המוזיאון תלויה ועומדת תביעתם של אדריכלי המוזיאון הקיים, יצחק ישר ודן איתן) יכלול שלושה אגפים מרכזיים: האגף לתולדות האמנות הישראלית, שבו תצוגת קבע של אמנות ישראלית לדורותיה מ-1906; האגף לחינוך, במקום המרכז הקטן והמרוחק השוכן כרגע ברחוב דובנוב; והאגף לאדריכלות ולעיצוב שחסרונו מורגש כיום. חשיבותו הצורנית של הבניין החדש רבה, מאחר שהוא ממלא את המשבצת הפנויה האחרונה במתחם המשפט-תרבות-אמנות של תל אביב, מלבד היותו משכנו של האגף לעיצוב ולאדריכלות. נדמה ששופטי התחרות רצו מוזיאון שהוא על קו התפר שבין האדריכלות הפנטסטית-אמורפית של מוזיאונים כדוגמת אלו של פרנק גרי (שבזמנו תיכנן “עננה” מעל רחבת הכניסה למוזיאון) לבין האדריכלות היציבה והמרובעת של העיר תל אביב והמתחם, שבראשה בניין המוזיאון הקיים בעל הפרופורציות הריבועיות והתוכנית הקריאה. משהו מן השילוב שבין השניים ניתן למצוא בעבודתו של סקוט כהן. בביקורו בארץ הרצה סקוט כהן במוזיאון כשהוא מזכיר שוב ושוב את גרי ומציין שבניגוד למוזיאונים שתפקידם להרשים ולהתגנדר כלפי חוץ, זהו בניין של פנימיות שאינו מתיימר להיות לאייקון תרבותי. לטענתו, אין לבניין חזית ראוותנית לרחוב, כי גם אין רחוב ראשי שאליו הוא פונה, וכך הוא אינו נופל בפח הראוותנות של עצמו. במקום זאת בוחר הבניין להדגיש את הפנימיות בעזרת “מפל האור” – “סקיילייט” פנימי שמתפתל כלפי פנים ושופך אור טבעי לחלל המרכזי. בנוסף לכך ניסה סקוט כהן ליישב את המתח שבין דרישת המוזיאון לחללי תצוגה ריבועיים לבין גבולות המגרש המשולשים, על ידי סיבוב הקוביה בתוך המשולש, כך שנוצרו חללים מרתקים כלפי פנים וחזיתות מתעקלות-מסובבות כלפי חוץ. עם זאת, חזיתות הבניין נשארו פשוטות לביצוע, בהיותן חזרתיות, והן יחופו בפאנלים מבטון טרומי שיזכיר אבן בצבעו ובטקסטורה שלו.אפקט הסיבוב שניכר במסה הגדולה חוזר גם בפתחי האור המלבניים של החזית שמסתובבים מעל למסה ומתחתיה, כך שחלק מהחלונות נמצאים ברצפה או בתקרה. אף על פי שסקוט כהן בנה מעט מאוד, הרי במעט שבנה, כמו “בית הטורוס” ו”בית האסם”, ובתיאוריות שפיתח בהיותו דיקאן הפקולטה לאדריכלות בהרווארד ובעל קתדרה ע”ש פרנק גרי באוניברסיטת טורונטו, ניכר העיסוק המתמשך שלו בפיתול ובסיבוב. בבניין אפשר יהיה למצוא עיקול של קיר המתחבר אל תקרה ורצפה לכדי חלל נזיל וגמיש אחד, כשגם הפתחים והחלונות מסתובבים ביחד עם החלל.בהרצאתו הסביר סקוט כהן שהוא רואה בבניין החדש אינטרפרטציה עכשווית לסגנון הבינלאומי של תל אביב והשתלבות בסגנון המודרני של בניין המוזיאון הקיים, בגלל הגיאומטריה הישרה בעיקרה, החומרים המבוססים על בטון ופתחי החלונות המלבניים, שכולם מקבלים “טוויסט” עדכני.בעיית הכפילות בין המוזיאון החדש לישן נפתרה בידי סקוט כהן באמצעות השארת גן הפסלים הנוכחי, המהווה חלל מפריד ומקשר בו בזמן בין הלובי הקיים ללובי החדש, ויצירת מעבר מקורה בין שני חלקי המוזיאון. הכניסה לבניין החדש היא במפגש הציר האלכסוני המוביל מכיכר האופרה והמעבר המקשר בין רחבת המוזיאון לרחבת האופרה. בינתיים משמשים המעבר והרחבה זירת פעלולי סקייטבורד, שאותם ניתן לראות גם בסרט המוצג בתערוכה. סקוט כהן סיפר שהוא מחבב את הסקייטבורדים ואינו רואה בהם מטרד. בעוד ארבע-חמש שנים, כשהפרויקט יושלם בעלות 45 מליון דולר, יהיו מן הסתם עוד כמה משטחים משופעים לרווחת המחליקים. עוד חומר למחשבה על השתלבות בסביבה. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה