כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מילנו: מחוץ לסלון

מילנו: מחוץ לסלון

ה- Fuori Salone (מחוץ לסלון) הוא אירוע המאורגן במהלכו של יריד הרהיטים במילנו. כמאתיים גלריות נשכרות על ידי חברות או מעצבים, ומציגות את אוספיהן.

מאת: צילום:


ה-Fuori Salone  (מחוץ לסלון) הוא אירוע המאורגן במהלכו של יריד הרהיטים במילנו על ידי ירחון העיצוב האיטלקי בעל המוניטין INTERNI. כמאתיים גלריות נשכרות על ידי חברות או מעצבים, ומציגות את אוספיהן. המבחר נע בין תצוגות מרשימות ובין מפחי נפש של ממש.  תופעה חדשה היא נהירה של בתי ספר לעיצוב השוכרים או מקבלים חללים על מנת ליחצן את מוסדותיהם. הגלריסטים ו/או האוצרים, שבעבר היו מאוד בררנים, אמנם נפתחו לאחרונה לרעיונות של הצעירים, אך יש הרגשה של חשיפה מוקדמת מדי לרבים מהם.למען האמת, אם נחסיר מה- Fuori את ההולנדים, הספרדים, היפאנים והבריטים למיניהם, תישאר אסופה די דלה של תצוגות. הולנד ובריטניה, שתי המדינות הצפון אירופיות שעוברות בשנים אלו פריחה כלכלית ותרבותית, שולטות במילנו גם בנוכחות מעצביהן. האיטלקים עצמם, מסתבר, סובלים ממשבר עמוק בהנפקת מוחות מקוריים כפי שידעו לעשות בעבר. לא זו בלבד שלאיטלקים אין כמעט נציגות בזרם המתפתח של העיצוב העצמאי האירופי (זאת אפשר להבין לנוכח המציאות התעשייתית המיוחדת של איטליה, שלא מעודדת יצור עצמי), אלא שגם בקרב המעצבים החותמים על עבודות לחברות הגדולות, ידם של האיטלקים על התחתונה מול ה"זרים". ממה נובע משבר זה? האם מוסדות להוראת העיצוב באיטליה אינם מכשירים היטב את המעצבים? או שמא זוהי אופנה סנובית, להעדיף את הזרים? אולי שתיהן גם יחד.ותיקי היריד, קהל המורכב הן מאנשי מקצוע – אדריכלים, מעצבי פנים ובעלי חנויות רהיטים ופריטי-עיצוב, והן מסטודנטים, עיתונאים, חובבים ומתעניינים, מכיר כבר את כללי הטקס. עד לשעות אחר הצהריים מסתובבים בביתני היריד עצמו, ה"פיירה". אחר הצהריים נפתחים לקהל הגלריות ואולמי התצוגה השונים. בחוברת שמוציא לאור Interni יש מדריך מדויק של כל החללים הללו, מי מציג מה ואיפה, ומתי יש השקות בכורה של רהיטים, הכוללות לפעמים מוסיקה, יין וכיבוד, ולפעמים רק יין.התחרות על תשומת לבה של התקשורת היא גורם יצירתי, שמעודד מעצבי תערוכות להגות רעיונות מקוריים כדי לעורר עניין ולמקד את תשומת הלב סביב אירוע ההשקה או הפתיחה, עד שלפעמים לא ברור מה עומד במרכז התצוגה, ולשם מה בכלל התכנסנו: האם כדי לצפות במופע מולטימדיה או לחזות במוצרים חדשים של יצרן כלשהו.כך היה, לדוגמא, בערב הפתיחה של חברת "בנג אנד אולפסן", היצרנית הדנית של ציוד מעוצב להפליא של השמעה והגברת מוסיקה ושל קולנוע ביתי. הציוד שלהם – כפי שאפשר לראות גם באולם התצוגה החדש יחסית בתל-אביב – מדהים ביופיו, אבל מי שם לב לציוד, כשהאירוע המשולב במופע של קרני לייזר מככב בקדמת הבמה? וכך היה בערב השקת מכונית חדשה של פורד, שעוצבה על-ידי המעצב הבריטי רב המוניטין, רוס לאווגרוב. אנחנו לא מומחים לעיצוב מכוניות, ונשאיר את הביקורת או השבחים לאחרים, אבל כל-כך הרבה רוח ואולם כה גדול, כשבמרכזו מסתובבת רק מכונית אחת ירוקה, המראה לנו את כל חמודותיה, ממש מוגזם.ב-Spazio Krizia, כנהוג בשנים האחרונות, הציג גם השנה המעצב הגרמני הנודע אינגו מאורר, שגופי התאורה המרהיבים שלו מזכים אותו, בצדק, בתואר "משורר באור". בחלל אחר הציג שותפו בשנים עברו לתצוגות, מיודענו רון ארד, שבינתיים פתח תערוכה במוזיאון ויקטוריה ואלברט" הלונדוני, ועל כך מדווחת לנו עליזה ימיני, כתבתנו בלונדון.אחת התערוכות המעניינות ביותר ב-Fuori נקראה Essere Benessere (תרגום מילולי: להיות ולחיות היטב) שאצר אלסנדרו מנדיני, מאבות העיצוב האיטלקי המודרני. מיטב המעצבים הבינלאומיים גויסו על-ידי מנדיני כדי לבטא, כל אחד בשיתוף פעולה עם חברה מסחרית אחרת, את הפנטזיה שלהם על תענוגות החיים. השמים לא היו הגבול, והדמיון הרקיע שחקים ואף למעלה מזה. חבל שהמארגנים לא עמדו בהבטחתם לשלוח לנו חומר ויזואלי מספיק, שנחטף כולו בערב הפתיחה של התערוכה. אבל שמץ ממה שהיה אתם רואים בתצלומים הנלווים לדיווח שלנו.תערוכה אחרת שעוררה עניין רב נערכה ב-SpazioMilano, מבנה עגול השייך למועצת העיר, ונקראה :Stanze e Segreti חדרים וסודות. השתתפו בה אמנים מכל מיני תחומים, ביניהם בימאי הקולנוע הבריטי פיטר גרינאווי, האמנים יוקו אונו ורוברט וילסון ואחרים. עיצב את התערוכה דניס סנטה קיארה, שראיון עמו פרסמנו בגיליון הקודם של "בנין ודיור". האמנים התייחסו אל החללים השונים כאל מיצגים או תפאורות לסרטים, ממש הקוטב השני של תערוכות העיצוב שנערכו לא הרחק. ראינו שם מרתפים טחובים, עליות גג עמוסות מזוודות, ספרים ישנים ופתקים מתגוללים – זה היה אוסף של משלים על הבית, כנושא זכרונות ומשקעי חיים.תערוכות נוספות היו של מעצבים צעירים מכל העולם (קבוצות של יפאנים, של פורטוגלים,  ספרדים ואחרים), תערוכה מקסימה על עיצוב חדרי ילדים, ומצד שני – תערוכות של בתי עיצוב ותיקים ומעולים כמו סוואיה-מורוני, חברת המטבחים בופי, חברת הרהיטים קסינה ואחרים, שהכינו פרויקטים מיוחדים באולמות התצוגה שלהם, הפתוחים ממילא במשך כל ימות השנה. סוואיה מורוני הפתיעו בכורסה מרחיקת לכת של האדריכלית הבריטית ממוצא עירקי, זהא חאדיד. "היא עיצבה עבורנו משהו חריג ומעניין, כשכוונתה הייתה לעצב אותה רק לתקופת היריד. למרבה הפלא, הזמינו אותה מאתנו לייצור מסחרי, אולי לאולמות המתנה, מי יודע", אמרו לנו שני השותפים, המעצב-אדריכל ויליאם סוואיה ואיש העסקים פאולו מורוני. התמונות: 1. למעלה – גופי תאורה Colline בעיצוב פומיקי גוטו, מעצב יפאני צעיר.2. למטה מימין לשמאל: כיסאות של המעצב ויליאם סואיה; כיסא משעם בעיצובו של קווין וולץ, מעצב אנגלי צעיר; גוף תאורה  Santavase בעיצובו של דניס סנטה קיארה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה