כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מי שגר בבית זכוכית

מי שגר בבית זכוכית

Future Systems בנו למשפחה לונדונית בית שונה העשוי כולו מלבני זכוכית

מאת: צילום:


 בחיפוש אחרי בית בעיר צפופה כמו לונדון, שערך הנדל"ן בה הוא מהגבוהים בעולם, עולה המחשבה ההיפותטית, האם בעבור אותו סכום כסף שמתוכנן להשקיע אפשר לרכוש משהו שונה ומיוחד?המחשבה הזאת בדרך כלל נעצרת בשלב זה. אבל בני הזוג ג'רמי קינג ודברה האוור – הוא מסעדן ידוע, מבעלי המסעדות איווי וקפריס הלונדוניות, היא מפיקת טלוויזיה – החליטו לאזור אומץ. הם רצו בית שיהיה מיוחד ועכשווי, להם ולילדיהם הקטנים. לשם כך פנו למי שנחשבים מהאדריכלים הרדיקליים היום, Future Systems. כך נולד "בית הזכוכית".Future Systems עיצבו בעבר לקינג עגלת הגשה וכלי קירור לשמפניה. למרות ההיכרות הקצרה, החליטו בני הזוג למסור לידיהם את תכנון בית חלומותיהם. "לא התכוונו דווקא לבית מזכוכית", מסביר קינג. "העיצוב היה באחריות המעצבים. אך ידענו שהסיכויים קלושים שהצעתם לא תהיה מקובלת עלינו".  זהו המבנה הראשון שהאדריכלים הנועזים הסבו מתוכניות למציאות בנויה. בני הזוג מצאו אתר מתאים; פיסת אדמה בקצהו של רחוב קצר שכולו וילות ויקטוריאניות מסוף המאה ה-19, ובו גם פאב שכונתי. אזור המוגדר שמרני ב-Islington, לונדון. באתר היו שלושה עצים עתיקי יומין ומוגנים. ז'אן קפליקי יצר את הסקיצה הראשונה שלו לבית – חזית הנראית כנמתחת מעלה, עם כניסה מוגבהת העוברת בין העצים. הקומה הראשונה בבית מורחקת מהחזית המשופעת. כך מתאפשר חלל ציבורי כפול. קווים ספורים על הנייר הניבו מבנה החלטי ומגובש. שטח הבית 215 מ"ר. ניתן היה לחשוב שהאחראים על תוכניות המתאר של האזור יערמו קשיים על  אישור מבנה כה שונה זה, אך למעשה הם שמחו על שלא התבקשו לאשר עוד בית המחקה את הבנייה הוויקטוריאנית. כך סיכם זאת רוג'ר אסטופ, בכיר בוועדה: "הבית בשלמותו נושא את הרעיון שמבנה עכשווי יכול להגביר ולחזק את האזור הזה, הנחשב קונסרבטיבי, כל עוד הוא מכבד את סביבתו ומפגין איכויות ביצוע וגמר גבוהות". הבית אינו יושב על הרחוב כמו שאר הבתים בשכונה, אלא ממוקם בריחוק מה ממנו. הכניסה הראשית אינה דרך דלת טיפוסית. רמפה מדורגת מאלומיניום ופלדת אל-חלד מובילה לחזית הבנויה לבני זכוכית אטומות חלקית המספקות פרטיות. צדי המבנה בנויים מלבנים לונדוניות טיפוסיות המסתירות קונסטרוקציית פלדה היוצאת מתוך בסיסי בטון. רצפות הקומות העשויות יציקות בטון נפגשות בשתי הקומות העליונות עם חזית הזכוכית. על פי הסקיצה הראשונית של קפליקי, קומת הכניסה הורחקה פנימה ועם החזית וכך נוצר מעין חלל אירוח בגלריה המשקיפה אל המטבח ופינת האוכל למטה. גרם מדרגות מאלומיניום מקשר בין שני חללים אלו. קפליקי טוען שאלומיניום ניחן בתכונות מעולות של נשיאת משקל יחד עם יכולת שימושית מגוונת. הוא נוהג להשתמש בו ליצירת גרמי מדרגות מפוסלים, מעקות, דלתות כניסה ומסגרות.החזית המשופעת בזווית של 50 מעלות מהקיר, העשויה זכוכית כפולה, נתמכת במרכזה בקורת אלומיניום, העולה לכל אורכו של הבית. החזית השקופה הזאת פונה לכיוון דרום, אך אפקט החממה נמנע על ידי הצללת העצים סביב ותריסים פנמיים מבד. בכל קומה מתאפשרת פתיחה חלקית של הזכוכית העוזרת בקירור המבנה. המטבח הוא מעין אי הנתחם ביחידה גבוהה של ארונות אחסון. חדר השינה של ההורים ממוקם בקומה העליונה, תחתיו מוקם חדר הילדים. מתחת, חדר המגורים ולבסוף, קומת הכניסה המכילה מטבח ופינת אוכל בנוסף לחדר לעוזרת וחדר שירות. בבית שלושה חדרי רחצה. השימוש בחומרים מתכתיים היוצרים תחושת קרירות מתמתן בשילובם של אריחים לבנים, גבס וצבעים חמים. החללים הזורמים של הבית נמתחים לעבר גינה אנגלית טיפוסית, הנותנת שיווי משקל לחומרים והטכנולוגיות של הבית הזה, שיכול, ללא ספק, לשמש אב טיפוס של נוחות מודרנית. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה