כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מכופפים – רהיטים מעץ מכופף בלטו ביריד הרהיטים במילנו

מכופפים – רהיטים מעץ מכופף בלטו ביריד הרהיטים במילנו

רהיטים מעץ מכופף הם בדרך כלל נוחים, דקורטיביים, בעלי קווים מעוגלים, ומעניקים לבית רכות וחמימות. השימוש בעץ גושני מכופף או בעץ רב שכבתי מכופף, מחזיר אותנו אחורנית אל שנות ה50-.

מאת: צילום:


 רהיטים מעץ מכופף בלטו השנה ביריד הרהיטים במילנו, כמו בשנה שעברה, והרהיטים של שנות ה50- חוזרים בגדול לאופנה העכשווית. הטכניקה שפותחה באמצע המאה ה19- הלכה והשתכללה במאה ה20-. רהיטי הפלסטיק והמתכת לא דחקו את רהיטי העץ, ורהיטים נוחים מעץ מכופף מוסיפים לבית מראה חמים ודקורטיבי. רהיטים מעץ מכופף חוזרים לאופנה. הם בדרך כלל נוחים, דקורטיביים, בעלי קווים מעוגלים, ומעניקים לבית רכות וחמימות. השימוש בעץ גושני מכופף או בעץ רב שכבתי מכופף, מחזיר אותנו אחורנית אל שנות ה50-, אל הרהיטים של צ’ארלס אימס ואל כיסא ה"נמלה" המפורסם של המעצב הדני ארנה יקובסון.כבר לפני שנה, בתערוכת הרהיטים במילנו, אפשר היה להבחין בכניסתו המחודשת של העץ המכופף לעולם הרהיטים, אולי כמחווה למעצבים הגדולים של המאה, שהפליאו ליצור מעץ מכופף רהיטים הנחשבים היום לנכסי צאן ברזל בעולם העיצוב, בנצחיותם ובעמידתם מעבר לזמן ולאופנה. מרבית חברות הרהיטים הציגו אז בתערוכה כיסאות המיוצרים מעץ רב-שכבתי מכופף, ממש כמו בשנות ה50-, בגווני עץ שונים – החל מבוק בהיר מאוד ועד וונגה כהה. היתה זו הוכחה ניצחת לכך, שכיסאות הפלסיק והמתכת לא דחקו הצדה את כיסאות העץ. גם השנה, בלטו במילנו רהיטי העץ המכופף בביתנים של חברות רבות, כשהפעם התרחב השימוש בטכנולוגיית הכיפוף של העץ והגיע עד לחדרי השינה )גב המיטה והשידות(, לחדרי הילדים, לרהיטים המשרדיים, לחצר ולגינה.רהיטי העץ המכופפים הגיעו לעולם באמצע המאה ה19-. הם נולדו בווינה, כאשר מיכאל טונט )Michael Thomet( פיתח טכניקה של כיפוף עץ גושני באמצעות קיטור, וריכוך העץ על ידי אדים. הכיסא המפורסם שלו, שעוצב ויוצר באותם ימים באוסטריה ובהונגריה, זכה לתהילה ולפרסום. מאוחר יותר למדו גם האיטלקים את הטכניקה הזאת והחלו לייצר בסגנון דומה. עד היום נחשב "כיסא טונט" ליצירת מופת בעולם העיצוב, ומעצבים רבים מתבססים גם היום על המודל הזה בעיצוביהם העכשוויים, ובמתן פרשנויות חדשות ועדכניות לכיסא זה.בשנות ה30- של המאה הנוכחית, הפליא האדריכל והמעצב הפיני הנודע, אלוואר אלטו Alvar Aalto, בעיצוביו הייחודיים, תוך שהוא משתמש בקילוף שכבות של עץ והדבקת השכבות הללו זו לזו, כדי לקבל את הצורות המכופפות של העץ, בהתאם לעיצוב הרצוי. תהליך זה, הנקרא "למינציה", מתבסס על כבישה של השכבות "המתקלפות" מהעץ; כלומר שכבות של פורנירים מודבקים, הנחתכים אחר-כך בהתאם לצורההנדרשת.צווארון ועניבהאלטו עיצב וייצר סדרות של כיסאות, כורסאות, ספות, שולחנות וכיסאות-אוכל, שהתקבלו בחום בעולם העיצוב. הם מצויים באוספים הקבועים של מוזיאון ה-MOMA בניו-יורק, וכן במוזיאונים אחרים לאמנות מודרנית ברחבי העולם. כיסאות אלה נפוצים עדיין מאוד בפינלנד, וחלק מהם נמכרים גם במדינות שונות בעולם. הטכניקה של כיפוף העץ בשיטת הלמינציה – המתבססת על הדבקה וכיפוף השכבות בלחץ ובחום גבוה – התפתחה גם בדנמרק ונוצלה שם לעיצובים מעניינים. כמו למשל הרהיטים של ארנה יאקובסן Arne Jacobsen, שהציג את עיצוביו בשנים 1955 – 1945.הוא עיצב עבור החברה הדנית FRITZ HANSEN את הדגמים הראשונים, ששילבו כיפוף עץ עם תכונות ארגונומיות. בעיצובים אלה שולבו גם רגלי מתכת וגומי, והם נחשבו בשל ייחודם וחדשנותם ליוצאי דופן, ולפיכך גם הם קיימים עד היום באוספים של מוזיאונים רבים בעולם. הדגם המוצלח ביותר בסדרות אלה הוא "כיסא הנמלה" מדגם מס’ 3107 )ראה תמונה(, שהוצג לראשונה בשנות ה60- ונמכר במאות אלפי עותקים ברחבי העולם, כאשר גם בישראל נמכרו אלפי עותקים של כיסא זה, באמצעות חברת הרהיטים "דניש" שפעלה אז בארץ.מאז ועד היום משתמשים בטכניקת כיפוף העץ מעצבים רבים במדינות שונות. אחת הדוגמאות המרכזיות לכך היא השימוש שעשה האדריכל והמעצב האיטלקי אנדראה ברנזי Andrea Branzi בטכניקה זו, בכיסא שעיצב עבור חברת "קאסינה" מדגם REVERS. משענת הגב כופפה בצורה של צווארון חולצה, כאשר היא נתמכת על ידי אלמנט מתכתי בצורת V, המזכיר צורה של עניבה.פעולת הלמינציה מאפשרת את גמישות העץ ומעניקה לו תכונות חדשות של יכולת כיפוף והטיה, שאינן קיימות בעץ גושני. האפשרות להגיע לעץ גמיש ודינמי יותר, תורמת רבות ליצור רהיטים ארגונומיים המותאמים למבנה הגוף והמעניקים נוחות מירבית. גב כיסא מעץ מכופף או ידיות מכופפות של כורסאות וספות תורמים רבות לנוחות היושב, וכן גם גב מיטה מתעגל, המאפשר לעצב את המיטה בצורות שונות.חברות רהיטים רבות מפליאות בעיצוב של רהיטים מעץ מכופף גם מטעמים דקורטיביים בלבד, והן מייצרות שידות עץ עגולות, ארונות מעוגלים, שידות עם מגירות המתעגלות בחזית, וכן שפע של יחידות מדפים עגולות, שולחנות עם רגליים מסוגננות המתעגלות בצורות שונות, ועוד.כל הצורותבנוסף לשתי הטכניקות הידועות ברחבי העולם לכיפוף עץ, הומצאה בדנמרק בשנות ה80- שיטה נוספת לכיפוף עץ גושני קשה, בטכניקה של "דחיסה". השיטה הומצאה כאשר חברה דנית מובילה לייצור רהיטים ביקשה, בשנת 1980, לייצר סדרה רחבה של כיסאות שעוצבו על ידי האדריכל הדני Paul Kjaerholm. באותה תקופה היו בנמצא רק העתקים ספורים של הכיסא משום הקושי לייצרו ביצור המוני.שתי הרגליים, משענות היד ומסעד הגב של הכיסא, היו עשויים ממוטות עגולים של עץ גושני. הדבר עורר בעיה במפעל, מה גם שהיה צורך לכופף את המוטות ב90- מעלות, וגם להקנות להם צורה קעורה. כדי להגיע לייצור סדרתי של הכיסא הבעייתי הזה, היה צורך למצוא שיטה חדשה לכיפוף העץ. המפעל הציג את הבעיה בפני המחלקה לטכנולוגיות העץ במכון הטכנולוגי של דנמרק. וכעבור שנות פיתוח אחדות נמצא הפתרון. התוצאה היא טכניקת כיפוף הקרויה "דחיסה" )compression(, המתאימה לא רק למוטות עגולים, אלא לכל צורות העץ הקשה.בתהליך זה מייבשים באוויר קורות של עץ קשה, שנוסרו והוקצעו, ולאחר מכן מחממים אותן באדים ולוחצים אותן לאורכן בכיוון הסיבים. כתוצאה מכך מתקפלות הדפנות של הסיבים. לאחר תהליך הדחיסה נעשה העץ גמיש ונוח לעיצוב למשך כמה דקות. באותו פרק זמן קצר ניתן לכופף אותו בקלות לכל צורה רצויה, בתהליך חם או קר. לאחר שהעץ מתייבש, הוא נשאר מקובע בצורתו המכופפת, ללא כל פגיעה בתכונות החוזק שלו.טכניקה זו פתחה אינספור הזדמנויות בפני מעצבי הרהיטים. חברת P. P. Furniture לא אימצה את הטכניקה רק לצורך ייצור הכיסא של פרופ’ Kjacrholm, אלא גם לייצור הסדרה רבת המוניטין של "כיסאות סין", בעיצובו של האדריכל והמעצב המפורסם הנס וגנר Hans Wegner, שהשתמש באדים כדי לכופף את העץ. רשימת המעצבים הדנים המובילים, שאימצו את הטכניקה החדשה בזרועות פתוחות, הלכה והתארכה.השיטה הופצה גם מחוץ לגבולות דנמרק, ומדינות סקנדינביה. הפצת השיטה התאפשרה בעיקר תודות לחברת Compwood הדנית, המתמחה בטכניקות לכיפוף עץ גושני, אשר פיתחה דור חדש של מכונות לדחיסת עץ קשה, והיא אף מייצאת את הטכנולוגיה לעולם הרחב. המכונות של Compwood כבר מותקנות אצל יצרנים בסין, יפן, צרפת, איטליה, בנוסף למפעלים בדנמרק ובשאר מדינות סקנדינביה.לצד האפשרות לכופף עצים קשים, ברדיוסים קטנים ובכמה מישורים, יש לטכניקה זו יתרונות נוספים: ראשית, יש מעט מאוד פחת בתהליך; ניצולת התהליך גבוהה ב40- אחוז מהניצולת של שיטות מסורתיות לעיצוב עץ על ידי כיפופו. שנית, איכות המוצר הסופי גבוהה יותר. תכונות אלה מובילות לעלויות ייצור נמוכות יותר ולתשואה גבוהה יותר. לטכניקה זו יתרונות גם מבחינת איכות הסביבה, כי אין צורך בשימוש בדבק או בכימיקלים מכל סוג שהוא לכיפוף העץ. הטכניקה החדשה נלמדת בבית הספר לעיצוב של דנמרק, בבית הספר הטכני במלמו שבשוודיה וגם בפינלנד.אין תחליף לעץ ראש החוג לעיצוב תעשייתי ב"בצלאל", עזרי טרזי, מנחה סטודנטים בעבודתם בתחום העץ המכופף. על יתרונותיהם של רהיטי העץ המכופפים מרחיב ומסביר טרזי:"כיסאות הפלסטיק והמתכת לא חיסלו את כיסאות העץ, וזה לא מפתיע. לעץ יש תכונות הנדסיות שטרם נמצא להן תחליף אמיתי. זהו חומר חם שנעים לשבת עליו גם כשהוא נוקשה, והוא קל לעיבוד ידני ובמכונה. הלבידים )החומר המכונה סנדביץ’( הם המשטחים הקלים והישרים ביותר שבנמצא, ואין להם מתחרה כמשטחי שולחן. מראה הדופן המפוספסת של הלביד מבטא את השכבות הגיאולוגיות שעליהן הוא מבוסס, וכיום נוטים לחשוף אותו או אפילו לחקות אותו בציפוי משטחי סיבית. שתי הטכניקות – כיפוף הקיטור וכיפוף הלמינציה בעץ – עדיין לא מיצו את הפוטנציאל הגלום בהן. אלה הם תהליכים שיכולים להתרחש גם בסדנה קטנה וגם בקו ייצור תעשייתי. תרבות העיצוב הסקנדינבית יצרה תור זהב לסוג זה של ריהוט בסוף שנות השישים ובשנות השבעים. בשנות התשעים יש עדנה לטכנולוגיות אלו, ואפשר לזהות מגמות לנסיונות חדשים לייצור בתהליכים אלה".תמונות:תמונה 1: כיסא "נמלה" בעיצוב ארנה יקובסן. הכיסא עוצב בשנת 1952, ונחשב להצלחה הגדולה ביותר של הריהוט הדני עד היום. גוף הכיסא עשוי מעץ רב שכבתי מכופף והוא מונח על בסיס רגלי מתכת. מחיר: החל מ1,450- שקל.  תמונה 2 (למטה מימין):ספרייה עשוייה מעץ סנדוויץ’ שבמרכזו פרספקס, בציפוי פורניר מייפל. כשהיא מופיעה בחצי קשת היא מורכבת מ-6 יחידות, ואפשר לקבלה, כשהיא מורכבת מ-3 יחידות. עיצוב וייצור: "סאפוריטי איטליה". יבואן: "ארכיפנקו".  תמונה 3 (למטה משמאל):כיסא NAOKO שעיצב אלברטו ליקנדרו האיטלקי, המושפע מעיצוב יפאני, ומייצר את כיסאותיו בחברה היפאנית "נהאקובו", מעץ יפאני בשם "שינה" הכיסא, המעוצב בצורת S, ניתן להצבה כשהמשענת הופכת למושב. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה