כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מעל למרפסות עגולות – בית בסגנון הבינלאומי בתל-אביב

מעל למרפסות עגולות – בית בסגנון הבינלאומי בתל-אביב

הבית, שתוכנן על ידי האדריכל מרדכי רוזנגרטן, שופץ מחדש בפיקוחה של האדריכלית ניצה סמוק. רותי טרוטר, נכדה של בעלי הבית, יזמה את השיפוץ ובנתה לעצמה דירת-גג בתכנון של יפתח אלוני.

מאת: צילום:


בית בסגנון הבינלאומי, שניבנה לפני 60 שנה בתכנונו של האדריכל מרדכי רוזנגרטן, שופץ מחדש בפיקוחה של האדריכלית ניצה סמוק. רותי טרוטר, נכדה של בעלי הבית, יזמה את השיפוץ ובנתה לעצמה דירת-גג בתכנון של יפתח אלוני.בחודש מרץ 1936 רכשה הגב’ בורשטיין מוורשה, בסך של 6000 לירות ארץ ישראליות, בית דירות שעמד בבנייתו ברח’ בן-עמי בתל-אביב. הבניין תוכנן על-ידי האדריכל מרדכי רוזנגרטן ונבנה בסגנון האדריכלות הבינלאומית. הבנייה הושלמה בשנת 1937, אולם בני הזוג בורנשטיין התיישבו בו רק שנתיים מאוחר יותר, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.כ55- שנה אחר כך זכה הבית, שבינתיים הצטרף לרשימת הבניינים המוגנים של תל-אביב, לחיים חדשים, ביוזמתה של נכדתם, רות טרוטר. רותי הוסיפה ובנתה לעצמה דירה על גג הבניין, לאחר ששופץ באופן יסודי.רותי שבה ארצה לאחר שהייה ארוכה בצרפת, חלקה בבית כפרי מהמאה ה12-.  היא ביקשה לבנות לעצמה דירה שבה תוכל להמשיך ולשמור על קשר עם הטבע, ולטפח בה את אהבת הגינון שלה. היא שאפה ליצור נוף פרטי, כפיצוי על היעדר נוף הנשקף מגג ביתה; מקום שיהיה בו ניחוח ארץ-ישראלי, עם ייצוג לשבעת המינים, וגם נופך ים-תיכוני.מאווייה של בעלת הבית באו לידי ביטוי בדירה בצורת ח’, המקיפה פטיו משלושה עברים. מסביב לחצר פנימית, עשירה בצמחייה, שגפן משתרגת מעליה, הוצבו קירות זכוכית המאפשרים קשר ישיר בין כל חללי הבית לבין לב הבית, שבו צמחייה הגדלה ומשתנה עם עונות השנה.הדירה, שמשתרעת על פני שטח של 150 מ"ר )וכן 50 מ"ר לפטיו ולמרפסת(, תוכננה בידי האדריכל יפתח אלוני, והיא כוללת למעשה שני אגפים: באחד חלל מגורים שפינת האוכל והמטבח מהווים חלק ממנו, ובשני שני חדרי שינה, חדר עבודה וחדרי שירותים. איזור הכניסה הוא המפריד בין שני האגפים.מלון אורחיםמעמדו של הבית כבנין שמור לא איפשר לבנות קיר בהמשך למעקה המקורי, ועל כן נסוג הקיר הדרומי של הדירה פנימה, וכך נוצרה מרפסת שמרבים להשתמש בה בימי החורף. הקיר הדרומי הזה, שהוא חסר חלונות, נבנה בעיגול, כהד למרפסות העגולות בחזית הבית, והוא "עוטף" מבפנים את חלל המגורים, מנתק את הדירה מהרחוב ומשמש ניגוד משלים לקיר הזכוכית של הפטיו.האור החודר פנימה מבעד לרווח שהושאר בין התיקרה לקיר, מדגיש את הקו העגול ומאיר באופן בלתי ישיר את הציורים התלויים לאורכו של הקיר. דרך נוספת לטפל באור בחלל המגורים, והכניסה היתה יצירת חריץ אופקי בחלק המזרחי – תוצאה של הפרשי גבהים בין התיקרות. הדבר מאפשר, בין היתר, לראות את קרני השמש הזורחת מהמיטה בחדר השינה )באגף הצפוני( כשהמבט חוצה את הפטיו בקו ישר.הדירה מרוהטת בפריטים שונים. חלקם נמצאו ולוקטו על-ידי רותי ברחובות של ערים שונות, ושופצו בהתאם להוראותיה, ואחרים נעשו בתכנונה. הספה האדומה, למשל, נמצאה מתחת לעמודים בבית נטוש במנשייה ונרכשה בפרוטות. זו רופדה מחדש, ליוותה את רותי לביתה בצרפת ואף חזרה עמה למשכן התל-אביבי.הבנייה של דירת הגג היתה, כאמור, רק חלק ממיבצע שיפוץ ארוך ומדוקדק. בין השאר חודשו שש מבין עשר הדירות שבבנין, ונבנה מגדל מעלית שקוף, שהוא אלמנט יוצא-דופן בנוף המקומי. האדריכלית ניצה סמוק פיקחה בעצמה, מטעם העירייה, על עבודות השיפוץ החיצוניות.  סמוק התעקשה שמגדל המעלית ייבנה מעל לפרגולת הבטון העגולה, שסימנה את הכניסה לבנין – דבר שהצריך, כמובן, את חיזוק הפרגולה. התוצאה, מודה כיום רותי, מצדיקה בעליל את התעקשותה של האדריכלית ואת תוספת המאמץ והתקציב.שש הדירות ששופצו מושכרות, בדרך-כלל, לתושבי חוץ, הבאים ארצה לזמן ממושך לרגל עבודתם, ומעדיפים להשתכן בדירה מצויידת ונוחה, המעניקה הרגשה של בית פרטי. הפן הזה של מעין "מלון אורחים" בלב העיר, שכה חסר לתל-אביב, מהווה דף חדש בחייו של הבנין ובחיי האשה שחידשה את נעוריו. 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(298402) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:30" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:30" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "053146A3_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "053146a3_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:30" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:30" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(298401) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/053146A3_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה