כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מפגש בין מילנו לירושלים – מקום בילוי ירושלמי

מפגש בין מילנו לירושלים – מקום בילוי ירושלמי

יש כאן מצד אחד תפיסה ברורה של חלל נקי, המטופל באמצעים מינימליים אך אפקטיביים של תאורה, ומצד שני "מגע המזרח", המתבטא בין היתר בבדי הריפוד של הכיסאות, המזרונים והכריות הפזורים על ספסלי העץ.

מאת: צילום:


"הבוסתן של אן", מקום בילוי ירושלמי, מפגיש את האורחים הישראלים עם שתי נשים מתרבויות שונות, אנגלו-סקסית ואיטלקית, ועם שתי ערים מרתקות – מילנו וירושלים. האדריכלית והמעצבת האיטלקיה יוהנה גריאונדר שיוותה לקמרונות הירושלמיים מגע מודרני, מינימליסטי, באמצעות טיפול מיוחד בתאורה.שתי נשים חברו יחד, כדי לעצב ולתת פנים חדשות לחללים המקומרים של בית ישן בירושלים. האחת היא אדריכלית ממילנו, יוהנה גריאונדר, והשנייה – אן-מרי פרידלנדר, בעלת המקום, הנקרא "הבוסתן של אן". את תוצאות שיתוף הפעולה ביניהן אפשר לתאר כמפגש בין עיר העסקים והעיצוב האיטלקית מילנו, והעיר העתיקה של ירושלים.  מצד אחד תפיסה ברורה של חלל נקי, המטופל באמצעים מינימליים אך אפקטיביים של תאורה, ומצד שני "מגע המזרח", המתבטא בין היתר בבדי הריפוד של הכיסאות, המזרונים והכריות הפזורים על ספסלי העץ.גראונדר תכננה את "מגשי התאורה", המשתלשלים מהתיקרה ומשמשים להארה דו-כיוונית של החלל – ספוטים בלתי נראאים מאירים את הקימרונים הצבועים בגוונים פסטליים, וספוטים נוספים, המותקנים בשולי המגש, מופנים מטה ומשמשים להארת החדר עצמו. חלון צבעוניהתערבות נוספת של גריאונדר מוצאים בשני לוחות הפרספקס הצבעוניים, שנקבעו בגומחות מקומרות בכל אחד מחדרי האוכל. כאשר מדליקים את מקורות האור החבויים מאחוריהם, נצבע החלל בגוון חם, כאילו זרם פנימה אור מבעד לחלון צבעוני.עבור אן-מארי פרידלנדר, הניצוץ שהביא לתהליך היצירה היה הבד האקזוטי שמצאה באחת מחנויות העיר העתיקה. החומר הבסיסי הזה הצית את דמיונה, ובהמשך היא פנתה לעיצוב הכיסאות, הספסלים וחלל הכניסה, שבו נמצאים הבר ופינת הסבה בנוסח מזרחי.חצר הכניסה המוצלת והמרוצפת באבן, מוקפת משלושה צדדים בערוגות של צמחי תבלין ושיחי בוגנוויליאה. מתכננת הגינות דפנה דה פריז עיצבה את הגינה ויצרה כאן אווירה ים תיכונית המהווה מעין הקדמה והשלמה לחללי הפנים.  רהיטי המתכת הקלילים שבהם משתמשים בחצר )תוצרת Desalto, איטליה( הם דוגמא נוספת למפגש הזה בין מילנו והעיר העתיקה – מפגש שבו האבן הירושלמית חיה בשלום עם עיצוב מודרני, קל ונקי. אחד מארבעת החללים העיקריים שמרכיבים את המקום אמור לשמש כגלריה לעיצוב ולאמנות. התערוכה הפותחת היתה של גריאונדר עצמה, שבה הוצגו גופי תאורה פרי תכנונה. תערוכה במשאיתגריאונדר, אדריכלית בהכשרתה, עוסקת זה מספר שנים בעיצוב מנורות ורהיטים, שבהם משולבים אלמנטים של תאורה. תערוכת היחיד הראשונה שלה התקיימה במילנו ב1993- בתוך משאית, שחנתה מול הגלריה של אנטוניה ג’אמונה Antonia Jamone. לאחר מכן הציגה בבלגיה ובפריז, יחס עם אטורה סוטסאס. בספטמבר 1997 הציגה שוב במילנו תערוכת תאורה בגלריה "פוסט דיזיין" Post Design. הרהיטים, ובעיקר המנורות שגריאונדר מעצבת, עשויים מחומרים שונים בנוסף לעץ, כגון פח גלי, פרספקס, ספוג אקוסטי ופיברגלס גלי, הצבועים בצבעים פלורסנטיים או מתכתיים. יותר ממנורות מעוצבות היטב, מדובר כאן ב"מיצבים של אור", ותערוכתה האחרונה רומזת במשהו על גישתה וטיפולה בנושא.בקטלוג התערוכה מסכם סוטסאס את התפתחות עבודתה, באומרו: "בעוד המסה )של הרהיטים וגופי התאורה( הולכת ונמחקת, הרי האור נעשה יותר מסנוור, עד שלעתים – המקום שממנו הוא נובע כמעט שאינו נראה. גריאונדר", כותב סוטסאס, "עברה מעיצוב אובייקטים לעיצוב של סביבות אור"."הבוסתן של אן" משמש דוגמא לסביבה (משתנה) של אור. הוא ללא ספק מקום מתאים לפגוש בו את יצירותיה של האדריכלית ממילנו. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה