כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  משולשי בטון על הגבעה

משולשי בטון על הגבעה

בית המשקיף אל נוף ונועד להריסה, הפך לבית מרווח ואמנותי בידיהם של האדריכלים רות וראובן מגידו, כשהם משתמשים באלמנטים של משולשים מבטון צבעוני כגורם מקשר בין חלקי הבית.

מאת: צילום:


 זוג האדריכלים רות וראובן מגידו איתרו במערב לוס-אנג’לס בית עזוב שנועד להריסה, על פסגת גבעה המשקיפה אל נוף נפלא של עצים וקניון, ויצרו עבור לקוחותיהם בית מרווח ואמנותי, כשהם משתמשים באלמנטים של משולשים מבטון צבעוני כגורם מקשר בין חלקי הבית. משפחה אמריקנית ביקשה מזוג האדריכלים הישראליים, רות וראובן מגידו, לעזור להם למצוא פיסת קרקע במערב לוס אנג’לס, כדי לבנות עליה בית עם פרוגרמה פשוטה יחסית: שלושה חדרי שינה, חדר לעוזרת, סטודיו קטן לכתיבה ומוסך, שאפשר יהיה להשתמש בו לחילופין כסטודיו לציור. למרבה הפלא הלקוחות הללו לא ביקשו בריכה. יותר חשוב היה להם למצוא מקום שקט, פרטי, עם נוף. "בנוסף לאחריות על מציאת המקום, הטילו עלינו הלקוחות אחריות גדולה יותר, אך גם מרתקת", מספרים לי בני הזוג מגידו, כשהם מתפנים מעט מעבודתם השוטפת בסטודיו שלהם, המשמש גם כדירת מגורים. "קיבלנו אשראי מקצועי מוחלט, לכל ההחלטות התיכנוניות, במסגרת התקציב שנקבע".למעשה, אין מגרשים ריקים במערב לוס אנג’לס. חלק זה של העיר נחשב לאיזור הטוב ביותר למגורים, והוא מתחיל מסנטה מוניקה, ליד הים, עד לקצה המזרחי של בוורלי הילס. האיזור כולל את הרובעים ברנטווד, ווסטווד ובל-אייר היוקרתי. היה צריך למצוא, אם כן, בית להריסה.לאחר כמה שבועות של נדודים נמצא מגרש "סגור" )באנגלית key-lot, שפירושו מגרש שהקשר בינו לבין הרחוב הוא דרך כביש פרטי(, בגודל של כדונם וחצי )שמתוכם כשני-שליש היו קשים לבנייה בגלל השיפוע ובעיות גיאולוגיות(. המגרש היה על פסגת גבעה, עם נוף של כ230- מעלות לכיוון מערב, אל אחד הקניונים שמשתרעים מצפון לדרום, עם צמחייה פראית ועצי אקליפטוס מסביב, ועם בית עזוב, חד-קומתי, משנות החמישים, שגבולותיו הבנויים 200 מ"ר. בצדו המזרחי של המגרש היה פעם קיר תומך באורך של כ60- מטר, שהתמוטט וסיכן את הבית, ולכן היה צריך להביא בחשבון שחלק מההשקעה יוקדש לבניית הקיר מחדש."להרוס או לא להרוס" )את הבית(? זו השאלה שהציקה לאדריכלים לאחר שנחתמה עסקת הרכישה של המגרש. הבית לא התאים לצרכי הלקוחות, ולא היה בו שום דבר מיחד שראוי לשימור. "לאחר התלבטויות רבות, ומשיקולים כלכליים ושל לוח זמנים, הוחלט להרוס כמעט הכל, פרט לאח, מחצית מהגג וקיר קונסטרוקטיבי אחד, ולהשתמש עד כמה שניתן ביסודות הקיימים, בלי להגדיל בהרבה את שטח הבית", מסבירים רות וראובן.מעבר לפרוגרמה"כפי שאנחנו נוהגים לעשות, חזרנו גם הפעם למגרש, לשם התבוננות ולדו-שיח עם המקום. היה שם שקט פסטורלי נפלא. אפשר היה לשמוע את ציוץ הציפורים, את רשרוש העלים ומדי פעם איזה כלב נובח מרחוק. ראינו בו מקום שדרש תכנון שקול, פיוטי, ולא דרמטי".השניים חזרו לסטודיו המשותף, "סטודיו ר-ר", והתחילו לעסוק בקביעת היעדים העקרוניים, מה שהם מכנים "הפרוגרמה שמעבר לפרוגרמה":1. חיזוק ההמשכיות הפיזית והוויזואלית בין הפנים והסביבה;2. שילוב בין אדריכלות, אמנות ועיצוב הגן כ"קומפוזיציה מוסיקלית";3. שיווי משקל בין חיי המשפחה כיחידה חברתית, לבין הפרטיות והאינדיווידואליות של כל אחד מבני המשפחה; חיי המשפחה מול חיי החברה שלהם והיחס לטבע של המקום."הצורך לבנייה מחדש של הקיר התומך היה הזדמנות להפוך אותו למעין עמוד שידרה, של הבית, וגם למוסיקת רקע המלווה את הפרוייקט כולו, החל מהגן", מסביר ראובן מגידו. "החומר הדרוש לבניית הקיר, בטון מזוין, נתן לנו הזדמנות לנסות לא רק את הפלאסטיות שבחומר, אלא גם את הפוטנציאל הצבעוני שבו, על ידי החדרת פיגמנטים צבעוניים לתוך הבטון. חשבנו על מוסיקה כמקור השראה: להפוך את הקיר למעין מנגינה עם לייט-מוטיב, עם שינויי קצב, עם סלסולים ועם דגשים חד-פעמיים. החלטנו שהצבע הבסיסי יהיה צבעם של הסלעים בסביבה: גוונים שונים ומשתנים, הנעים בין אדמדם לצהוב חרדל. הקיר תוכנן כך, שיהיה אפשר לצקת בו שכבות שונות של צבע לא אחיד. הביצוע נעשה תחת פיקוח שלנו במקום".הדרישות לחסכון אנרגיה בקליפורניה הן נוקשות, ומגבילות מאד את מידות הפתחים בקירות ובגג. אי לכך, השליטה באור היתה חייבת להיות מרכיב חשוב בתכנון. הדבר דרש שיקול קפדני למיקום ולגודל של החלונות הרגילים והסקיילייטים. המגבלות הללו אף היקשו על יצירת ההמשכיות בין פנים וחוץ דרך קירות שקופים, כפי שהיה נהוג בבתים רבים בקליפורניה לפני משבר האנרגיה של שנות השבעים.משולש מעובד"כדי לחזק את הקשר פנים-חוץ החלטנו ליצור סמל שילווה את האדם משער הכניסה ועד חדר המגורים, וייתן לו תחושה של אחדות", מסבירה רות. "לאחר הרבה ניסיונות נולד משולש מעובד, מעין "לוגו" או "שלט-גיבורים" Coat of Armsשל הבית, שחוזר במספר מקומות, ובנוי מחומרים שונים: מבטון – לאורך הקיר וליד האח, מפלדה – בשער הכניסה, ומעץ – בפסל התלוי מעל דלת הכניסה".תנאי האקלים הכמו ים-תיכוניים של דרום קליפורניה מביאים לכך, שהחיים בחוץ לא פחות חשובים מהחיים בפנים, ולכן חשוב לתכנן את המגרש כולו כחלק אינטגרלי מתכנון הבית. אבל צריך היה להתחשב במספר אילוצים: 1. בלוס אנג’לס מביאים את המים מצפון קליפורניה, ולכן רצוי לחשוב במונחים של "hardscaping" במקום "landscaping"; כלומר – לתכנן את החוץ כך שלא יצרוך מים רבים. 2. המרחק מהרחוב לדלת הכניסה היה כ100- מ’, בהפרש גובה של כ15- מ’, ולכן היה צריך להכין שטח חנייה לאורחים, לכ6- מכוניות לפחות, קרוב לכניסה; 3. תחזוקת הגן היתה חייבת להיות מינימלית; 4. למרות שבניית בריכה לא הוכנסה לפרוגרמה, חשוב היה לתכנן לעתיד, ולמצוא מקום פוטנציאלי ל- "lap pool" )בריכה לשחייה בלבד, צרה וארוכה(.ההחלטות שנתקבלו היו כדלקמן: 1. באיזור דרך הכניסה, בחניה הפתוחה ובכל השבילים, חומר הבנייה יהיה בטון צבעוני בעובי של 10 סמ’, עם תפרי התפשטות מעץ מוגן מפני ריקבון; 2. הנטייה תתרכז, בעיקר, בקצות המגרש, על מנת לתת תחושה של "מגן ירוק רך"; 3. כל ההשקיה תהיה אוטומטית ממוחשבת; 4. במקום "בריכה רטובה" עתידית, נחפרה "בריכה יבשה" מלאת חלוקי נחל "כחולים" )צבע טבעי( המובאים מתחתית הים באינדונזיה; 5. על מנת לחזק את הגבעה מעבר לקיר התומך, פוזרו עליה זרעי "כלניות קליפורניה", שהפכו את הגבעה למעין ציור ענק וחי שמזכיר ציורים של מונה; 6. בפינה הדרום-מזרחית של המגרש, נוצלה צפיפות העצים במקום ליצירת "פינת מדיטציה" בין העצים, שהגישה אליה היא דרך ספסלי-מדרגות יצוקות בניצב לקיר, באיזור הגן האחורי."החלטנו להוסיף רק כ30- מ"ר לגבולות הבנויים המקוריים של הבית", ממשיכים האדריכלים הישראלים, שתכננו ועיצבו את הבית הזה כאשר שהו בקליפורניה להמשך הלימודים. "השארנו את חדר המגורים במקומו אך הפכנו אותו, ביחד עם חדר האוכל, המטבח, המבואה, הסטודיו והגן, ליחידה ויזואלית אחת. על מנת להשיג זאת, החלטנו:1. שההפרדה הפיזית בין המטבח לחדר המגורים )כך דרשו מאיתנו הלקוחות, שרצו לא לחוש את ריחות הבישול( תהיה שקופה מעל גובה 1.40 מ’, באמצעות חלון פינתי פנימי; 2. שיהיה קשר ויזואלי בין סמל הבטון שליד האח לבין אחד הסמלים לאורך הקיר החיצוני; ו3-. שיציקות הבטון יחדרו אל תוך הבית באיזור הכניסה ובאיזור היציאה לגן מחדר המגורים, ויתמזגו עם ריצוף הפרקט, העשוי מעץ אלון מולבן, כשהלוחות מונחים באלכסון.חגיגה בינלאומית"לעומת הפתיחות של האזורים הציבוריים", ממשיכים רות וראובן, "יצרנו פרטיות מקסימלית לכל חדר שינה: לכל אחד מהם צורפו חדר אמבטיה פרטי וגישה ישרה למרפסת. העיקרון הזה נשמר גם לחדר העוזרת".כחומר גמר לקירות החיצוניים נבחר טיח צבעוני בשני גוונים לא אחידים, שנעשו תוך הנחיות וליווי של האדריכלים במשך העבודה, כמו בקיר התומך. בפנים נצבעו הקירות בצבע אפרסק בהיר, עם תוספת של פיגמנטים ורדרדים באזורי הסקיילייטים הלא שקופים, על מנת לחמם את האור הבא מלמעלה. חלק מהריהוט תוכנן על ידי האדריכלים )כמו לדוגמא ארון הכניסה והריהוט בחדרי המגורים והאוכל. בחירת עבודות האמנות השונות ומיקומן – כולל פסלי קרמיקה של אינגריד ליליגרן וקן נקשימה – נעשו תוך שיתוף פעולה הדוק עם חלק מהאמנים עצמם."חשוב לנו לומר מילה על תהליך העבודה ועל העובדים שבנו את הבית", מוסיפים האדריכלים לסיום. "צוות הפועלים העיקרי היה מאל סלוודור. למרות שהם קיבלו לידיהם תוכניות עבודה מפורטות, הגישה לביצוע הפרוייקט הזה היתה גמישה וניסיונית, פתוחה לשינויים. )הודענו על כך מראש לכל הקבלנים, על מנת שייקחו את זה בחשבון בהצעת המחיר(. העובדים היו נהדרים: לכל בקשותינו לניסיון או לשינוי, התשובה היתה "אין בעיה, סניור, אין בעיה סניורה". מסירותם והכבוד לעבודה היו מופתיים."האווירה באתר הבנייה היתה נפלאה. מלבד הפועלים מאל-סלוודור, היתה בשטח חגיגה בינלאומית: עבודות הטיח והגבס נעשו על-ידי משפחה ממכסיקו )אב וארבעת בניו(; משטחי הבטון מחוץ לבית ועבודות השיש נעשו על ידי ארגנטינאים ממוצא איטלקי; הפרקט הונח על-ידי עובדים מרומניה )כן, גם בלוס אנג’לס…(; הנגרות בוצעה על ידי פסל אמריקני המפסל בעץ; והגינה, בתכנון שלנו, בוצעה על ידי שני אחים קיבוצניקים, יוצאי יחידה קרבית".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה