כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  מתכת ביד היוצר – האלומיניום

מתכת ביד היוצר – האלומיניום

כיום מנוצל האלומיניום בענפי תעשייה רבים ושונים, ובאופן בולט בתעשיית הבנייה. מעבדים באותו בתהליכי יציקה, ערגול ושחילה )אקסטרוזיה(, ומייצרים ממנו משטחי חיפוי, פרופילים לחלונות, גופי תאורה ועוד.

מאת: צילום:


הידע להפקתו של האלומיניום )חמרן( באופן מסחרי פותח בסוף המאה ה-19. כיום מנוצל החומר בענפי תעשייה רבים ושונים, ובאופן בולט בתעשיית הבנייה. מעבדים באותו בתהליכי יציקה, ערגול ושחילה )אקסטרוזיה(, ומייצרים ממנו משטחי חיפוי, פרופילים לחלונות, גופי תאורה ועוד האלומיניום )חמרן( הוא אחד המחצבים הזמינים והנפוצים בעולם, אלא שרק בסוף המאה ה-19 פותחו השיטות המאפשרות את הפקתו באופן מסחרי. מאז, הוא מנוצל באופן נרחב בענפי תעשייה שונים ומגוונים. האלומיניום הגולמי מופק באמצעות זיקוק והיתוך של עפרות בוקסיט. בסוף התהליך מתקבל חומר שרק 0.5% ממנו הוא סיגים, ורובו ככולו מתכת אלומיניום נקייה. לעיתים, כדי לחזקו, מוסיפים לו אחוזים קטנים של מתכות אחרות )נחושת, מגנזיום, פח, סיליקון ואבץ(, וכך נוצרת סגסוגת אלומיניום. כמו מתכות רבות אחרות, ניתן לעבד אלומיניום בשלוש דרכים עיקריות – יציקה, ערגול ואקסטרוזיה )שחילה(. תהליך היציקה מאפשר יצירת צורות חופשיות, על פי אב-טיפוס תלת ממדי, שעוצב מראש בחומר קשיח כלשהו. יציקות אלומיניום נושאות בדרך כלל אופי פיסולי, ומשמשות לאביזרי פרזול, לחפצי נוי ולחלקי ריהוט. באמצעות ערגול, אפשר ליצור מהאלומיניום משטחים דקים, החל מ"נייר אלומיניום" שעוביו פחות מ -0.2 מ"מ ומשמש לאריזה, ועד ללוחות המגיעים לעובי של 6 מ"מ ויותר. בלוחות אלה נעשה שימוש בכלי תחבורה, תעופה ושיט, וכן כרכיבים במבנים ובגשרים. ציפוי של מבנים בלוחות אלומיניום נפוץ יותר ויותר באדריכלות העכשווית, באופן שמנצל לרוב לא רק את תכונותיו הפיזיות של החומר אלא גם את מראהו הייחודי.   בכל מזג האוויר אקסטרוזיה היא תהליך שבו מיוצרים מאלומיניום פרופילים וצינורות. החומר, המחומם לטמפרטורה שבין 450 ל-500 מעלות צלסיוס, נדחס דרך תבנית חלולה, שנחרטה מראש על פי דרישות המשתמש. בדרך זו נוצרים פרופילים שצורתם לעתים מורכבת ביותר, והם מאפשרים הרכבה מדויקת של מוצרי בנייה – חלונות, דלתות, קירות מסך ועוד. האלומיניום הוא חומר חזק יחסית למשקלו הסגולי הקל )בעיקר יחסית למתכות אחרות(. הוא נוח מאוד לעיבוד ולמחזור, ואחרי שהוא עובר תהליכי ציפוי וצביעה, הוא גם עמיד ביותר בפני קורוזיה, בכל תנאי מזג אוויר. שיטות הציפוי והצביעה המגוונות של האלומיניום מאפשרות את שילובו היעיל והאסתטי בפרוייקטים מסוגים שונים. צביעה רטובה חד-שכבתית היא הצביעה הסטנדרטית, היוצרת ציפוי בעובי של 02-03 מיקרון, בכל הגוונים. שיטה יקרה יותר היא צביעה רב-שכבתית, הכוללת שכבת בסיס מתחת לצבע, ולעתים גם שכבת ציפוי נוספת. צביעה באבקה מעניקה לאלומיניום שכבת מגן עבה יותר )04-08 מיקרון(, שעמידה גם בתנאי מזג אוויר קשים ביותר. בכל המקרים שלעיל, השלב האחרון בציפוי הוא קלייה מבוקרת בתנור, היוצרת שכבה חזקה ואחידה. הגימור הסופי עשוי להיות מבריק, מט או משי, לפי הצרכים העיצוביים. בשנים האחרונות פותחו שיטות צביעה באבקה, המאפשרות גימורים לא רק בצבע אחיד, אלא בגוונים דמויי עץ, שיש וצביעה אמנותית. כך יכול האלומיניום להחליף גם חומרים מסורתיים בעיצוב – חומרים שהם עמידים פחות, יקרים או כבדים יותר מאלומיניום.   חיפוי מבנים בכל זאת, דומה שיש קסם מיוחד דווקא באלומיניום, ששומר על הברק המתכתי האופייני של החומר. גם כשמשתמשים באלומיניום בגוון טבעי, יש צורך ביצירת שכבת מגן לחומר, ובמקרה זה בא לעזר תהליך האילגון )אנודיזציה( – תהליך אלקטרוליטי-כימי ייחודי לאלומיניום.   זהו בעצם חמצון מבוקר ואחיד של האלומיניום, היוצר שכבת מגן שהיא חלק בלתי נפרד מהחומר, בעובי של כ52- מיקרון. ליטוש החומר לפני תהליך האילגון קובע את הברק הסופי שלו )מבריק, מט או משי (, ואם מוסיפים פיגמנטים לתהליך, מתקבל ציפוי צבעוני, השומר על מראה מתכתי. בשנים האחרונות נעשה השימוש באלומיניום לצורך חיפוי מבנים, נפוץ יותר ויותר – גם כשמדובר בשיפוץ מבנה קיים, וגם בבנייה מתוכננת מראש. מראהו הקר והנקי ואינסוף הגוונים שהוא מאפשר, יוצרים מראה עדכני גם כשהוא משולב בחומרים מסורתיים כמו אבן או טיח. כשתוספות בנייה במבנים ישנים מצופות  באלומיניום, נוצר ניגוד מעניין בין ישן לחדש. חומר הגלם הבסיסי המשמש לחיפוי הוא גלילים של סרט פח, המגיעים לארץ מאירופה או מארה"ב. הפח צבוע בצבע גמיש, בהתאם לבחירת הלקוח. סרטי הפח נחתכים ליחידות מודולריות במידות ובזוויות הדרושות, וקצותיהם של הלוחות המתקבלים מעובדים כך שיתאימו זה לזה עם הרכבתם.   הקלות שבה נענה האלומיניום לחיתוך, לכיפוף ולהתאמה, מאפשרת גמישות רבה בעבודה אתו, ולכן גם אפשר לצפות מבנים בעלי צורות גיאומטריות מורכבות. גם על קיר ישר, עשויות יחידות הפח עצמן לשמש אלמנט עיצובי, וליצור דגם של צבעים וצורות. האלומיניום מקבל בקלות את צורת המבנה ואת הצרכים העיצוביים, ואינו מכתיב אותם, כמו חומרים רבים אחרים. יש שני סוגים של פח בהם נוהגים להשתמש: האחד הוא פח אלומיניום בעובי 2 מ"מ, ואילו השני עשוי שתי שכבות פח, כל אחת בעובי של 0.5 מ"מ, שביניהן מודבק חומר תרמופלסטי בעובי של 3-8 מ"מ. יתרונו של הפח החד שכבתי הוא בכך שהוא מגלה חוזק מכני רב יותר, כשמדובר בכיפופי הפינות והצלעות. הפח הדו-שכבתי לעומתו, מאפשר עבודה עם לוחות גדולים ללא תפר, היות שמישוריות הלוחות נשמרת ביתר קלות. מובן שלפח הדו שכבתי יש גם תכונות אקוסטיות משופרות.     מעין מטרייה לבנין את יחידות האלומיניום אפשר להרכיב ישירות על שלד הבניין, או על קיר בנוי מכל סוג שהוא – מבטון, מבלוקים או מפריקסט. על השלד או על הקיר  מעגנים מערכת של סרגלי פילוס, שמהווים תשתית ללוחות האלומיניום. הלוחות מוצמדים למערכת הפילוס כשהם חופפים זה לזה, כמעין שקע ותקע, מה שמבטיח תפר סמוי, שמונע חדירת מים בין הלוחות. ציפוי האלומיניום מהווה מעין מטרייה לבניין , והרי לנו גם דרך מהירה וקלה יחסית לשיפוץ חיצוני של מבנים. גם למטבחים פלש האלומיניום, בגדול. המראה המתכתי של מטבחים, מוכר לנו מן השימוש הנרחב בנירוסטה כחומר דומיננטי במטבח הביתי ובמטבחים תעשייתיים. האלומיניום הוא מתכת רכה מכדי לשמש משטח עבודה, אך כשמדובר בדלתות, במגירות ובארוניות, הוא תופס את מקומם של חומרים אחרים במטבח, במיוחד של הנירוסטה, כחומר שמראהו העדין משדר תחכום וקלילות. כמו כן הוא חמים יותר, ולכן נעים יותר למגע מהנירוסטה. טביעות אצבעות וסימני מים אינם נראים עליו בקלות, כך שהוא גם קל לתחזוקה. קלילותו מאפשרת ניידות רבה, ואכן, תכונה זו מנוצלת היטב במערכת "system 20" של בולטהאופ. מערכת זו מורכבת מיחידות עצמאיות, שמהן ניתן להרכיב מטבח שלם, או לשלבן במטבח קבוע. יחידות אלה אינן מחוברות לקיר או אחת לשנייה, אלא רק לצנרת מים וחשמל, כך שניתן להעבירן בקלות מדירה לדירה, ולהציבן בכל חלל. מאחר שהחומר אופנתי מאוד, יצרניות מטבחים רבות אחרות מתבססות על האלומיניום בייצור ובעיצוב המטבחים שלהן. לאלומיניום, כחומר הניתן למחזור בקלות, יש יתרון אקולוגי על פני העץ . עמידותו  בכל תנאי מזג האוויר, מאפשרת גם עבודה מחוץ למבנה סגור, וכך נפתחת בפנינו האפשרות להוציא את המטבח כולו לגינה, ולבשל בחוץ ארוחות שלמות. את האלומיניום היצוק אנו פוגשים בדרך כלל כשאנו מתבוננים בפרטים הקטנים המרכיבים את עיצוב הבית – ידיות, חלקי ריהוט, פסלים וחפצי נוי שונים. משקלו הקל יחסית של החומר מאפשר יציקת גופים בעלי נפח ועובי, מבלי שהדבר יהפוך את משקלם לגורם המסרבל את העבודה אתם.   בנייה פרטית וציבורית בהשוואה לפליז ולברונזה, למשל, האלומיניום הוא מתכת זמינה מאוד ולכן גם זולה יותר. כך היא מאפשרת יצירת מגוון גדול של פריטים הניתנים לשימוש המוני, אך עם זאת, המצטיינים בייחודם. למעשה, את האב-טיפוס ליציקה ניתן לפסל מכל חומר קשיח, כיד הדמיון הטובה על היוצר. את התבנית ליציקה יוצרים בתוך ארגזים מלאים בחול המעורבב עם דבקים, ואליה שופכים את המתכת המחוממת לטמפרטורה של 700 מעלות. אחרי ליטוש היציקה, מוסיפים לה את הגימור הסופי – מבריק, מט או מושחר. פרופילי אלומיניום כרכיב בסיסי בחלונות, בפרגולות קשתיות ובתריסים ניתן למצוא כיום גם בבנייה פרטית וגם במבני ציבור, גם בדירות שיכון וגם בבתים פרטיים. הפרופילים, המיוצרים בטכניקת האקסטרוזיה )שחילה(, מאפשרים עבודה תוך דיוק רב והתאמה קלה של רכיבים זה לזה. הדבר מאפשר אטימה יעילה של פתחים – ללא ספק, אחת התכונות החשובות ביותר של חלונות ודלתות. האלומיניום הצבוע, או המצופה בציפוי אנודי, עמיד ביותר בכל תנאי מזג האוויר, קל לניקוי ופותח מגוון אפשרויות אסתטיות לעיצוב, על פי סגנון המבנה. התריסים הנפוצים, העשויים מפלסטיק, נוטים להתפורר בקלות עם חשיפה ממושכת לשמש הישראלית. תריסי אלומיניום עמידים יותר בפני פגעי מזג האוויר, ומאפשרים עבודה עם פרופילים באורך של עד מטר וחצי, ללא חלוקות ביניים. הם גם מאפשרים  גימור הזהה לזה של מסגרת החלון, ומסגור של פתחים גדולים וגבוהים במיוחד. לאחרונה אנו עדים לפיתוחים שונים בענף האלומיניום, כמו לדוגמא פרופילים המכופפים לצורה עגולה, על פי דרישת המתכננים, ופרופיל המכונה "בלגיום". פרופיל זה מחליף מבחינה עיצובית את הפרופיל הבלגי העשוי מברזל, ויש לו יתרונות רבים על פני הפרופיל המסורתי – הוא שומר על חזות דקה ועדינה, אך מאפשר חיבורים נקיים ומהירים ללא הלחמות, הנוטות לעתים להישבר. צירים, ידיות ואמצעי נעילה ואטימה משולבים בו ביתר קלות ודיוק, ולכן ניתן לשכללם לפי הצורך .   מאותו פרופיל ניתן להרכיב מערכת חלונות מסוגים שונים: ציר, הזזה, חלון קבוע ועוד, והיא זוכה לאותו גימור ולמראה אחיד. בפרופיל אלומיניום בכלל וגם בדקים, המסוגלים להוות תחליף לפרופיל הבלגי, ניתן להרכיב זכוכית כפולה, מה שלא ניתן לעשות בפרופיל הברזל.   גוף תאורה משובח בדרך כלל צבוע ה"בלגיום" באבקה ומקבל טקסטורה ואופי של ברזל, אבל ניתן להזמינו גם בצבעי RAL ובאילגונים שונים.  הפרופיל מונע את הבעיה האופיינית לחלונות בלגיים קבועים – חלחול מים מבחוץ פנימה. אטמי הזיגוג מורכבים לא רק מבפנים ומבחוץ, אלא גם במרכז. האטם המרכזי מעוצב כך שהמים יכולים למצוא את דרכם כלפי חוץ בלבד, כשהם יוצאים דרך חרכי ניקוז, חד כיווניים גם כן. גם בגופי תאורה ניתן למצוא שילובים שונים של כל הטכניקות הרווחות בעיבוד אלומיניום: רכיבים יצוקים, פרופילים שנוצרו באמצעות אקסטרוזיה, וגופים נפחיים שהם פרי שימוש בפחים שעברו תהליכים של כיפוף ולחץ. היכולת להגיע לדיוק מרבי בעיבוד החומר מאפשרת התאמה נוחה של תבריגים, מסילות חיווט, אטמים נגד חדירה של מים ועוד. יש לזכור כי החלפת נורות קלה, יכולת כוונון נוחה ומהירות פירוק והרכבה, הם מסימני ההיכר של גוף תאורה משובח. האלומיניום מאפשר את כל אלה, מבלי שהדבר יגרום לבלאי מהיר. הקלות הסגולית היחסית של החומר היא יתרון בולט כשמדובר בגופי תאורה תלויים, בעיקר כשמדובר בחללים גדולים הדורשים אור רב, כמו בחנויות, במשרדים ובאולמות תצוגה. השימוש באלומיניום רווח מאוד בתאורת חוץ, בגלל עמידותו בתנאי מזג אוויר מגוונים, והיכולת להגיע באמצעותו לשילוב מדויק של אטמים המונעים חדירת מים. גופי התאורה של חברת DELTA LIGHT הבלגית )יבואנים: קמחי תאורה(, המתמחה בתאורת-חוץ ובתאורה טכנית, עשויים, רובם ככולם, מאלומיניום. הם מאופיינים בעיצוב מקורי ומעניין, שאינו רווח בדרך כלל בסוג זה של תאורה, וניתנים לשילוב בפרופילים שונים. כך יכול להיווצר פס תאורה אחד שנושא עליו גופים המפזרים אור בצורות שונות, ויחד עם זאת, שייכים לאותו קו עיצובי. בשנים האחרונות פיתחה החברה את מערכות DELTA MATRIX   – פרופילים המשמשים גם כשלד גלוי, הנושא קירות ומערכות מידוף, וגם כמערכת הנושאת את תאורת המבנה. אותם הפרופילים משמשים גם לבניית מתקני תצוגה ושולחנות, והרי לנו אמצעי מודולרי שבעזרתו ניתן לבנות חללים, שהריהוט והתאורה הם חלק בלתי נפרד מהם. מלבד כל מוצרי הבנייה והעיצוב שתיארתי לעיל, יש ביטוי רב לאלומיניום גם בריהוט, פנים וחוץ, וגם במוצרים שונים אחרים. אל הנושאים הללו התייחסה בהרחבה דניאלה גולדמן-אוהד במדורה "תולדות העיצוב", ואילו בכתבה זו הסתפקנו באיור הכתבה ברהיטים שונים, כדי להשלים את הפסיפס. תרמו לכתבה זו: אדריכל יעקב גיל, דבורה סוקול, בית בולטהאופ, חיים הורוביץ, "ויטראז’ 2000", גדי ואיציק, "אור כשדים".  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455818) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:29" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:29" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00e08a17ed1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00e08a17ed1_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:29" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:29" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455817) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c00e08a17ed1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה