כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  נביא המודרניזם – ד"ר כריסטופר דרסר: ממבשרי העיצוב המודרני

נביא המודרניזם – ד"ר כריסטופר דרסר: ממבשרי העיצוב המודרני

דרסר היה מן החלוצים הוויקטוריאנים שהבינו, כי רק באמצעות הטכנולוגיה יימצא הפתרון לצרכנות המתפתחת של מעמד הביניים. הוא העריץ את המכונה, והצליח ליצור אסתטיקה מינימליסטית ופונקציונלית שהתאימה ל"עידן המכונה".

מאת: צילום:


ד"ר כריסטופר דרסר היה אחד ממבשרי העיצוב המודרני, ממש כמו מרסל ברוייר או לה קורבוזיה. כבר באמצע המאה ה19- הוא דגל בעיצוב פונקציונלי ובפריטים העשויים מחומרים פשוטים וזמינים, כדי שיהיו שווים לכל כיס. לאחרונה החלה התעניינות מחודשת ביצירותיו.המעצב הוויקטוריאני ד"ר כריסטופר דרסר היה יוצר נדיר וייחודי. הוא יצר אסתטיקה אוונגרדית של מינימליזם ופונקציונליזם, שהעניקה לו את התואר "אבי העיצוב המודרני". דרסר היה המעצב התעשייתי הראשון בהיסטוריה, ויצירתו מהווה את המפתח להבנת התפתחותו של העיצוב המודרני.  היסטוריונים רבים מזכירים את שמו בנשימה אחת עם שמם של אבות המודרניזם, כמו מרסל ברוייר ולה קורבוזיה, אולם דרסר הקדים אותם ביובל שנים, וכבר באמצע המאה ה19- יצר את שעשו הם במאה העשרים. עשרות שנים לפני שהקים וולטר גרופיוס את בית הספר "באוהאוס", ובתקופה שאנגליה היתה שבויה בקסמו של החלום הוויקטוריאני, הגה דרסר שפת עיצוב חדשה, את שפת העתיד.בהערצתו לטכנולוגיה היה דרסר יחיד בדורו. בן דורו ויליאם מוריס הציף את העיתונות במאמרים נגד התעשייה, והטיף לחזרה לעבודת יד. בעקבותיו הלכו מיליונים שהקימו את תנועת הארטס-אנד-קרפטס. דרסר מעולם לא התחבר לרעיונות הללו, וראה בהם לא יותר מפנטזיה נאיבית שאין לה ולו דבר עם העתיד. הוא היה מן החלוצים הוויקטוריאנים שהבינו, כי רק באמצעות הטכנולוגיה יימצא הפתרון לצרכנות המתפתחת של מעמד הביניים. דרסר העריץ את המכונה ואת כל מה שהביאה עמה המהפכה התעשייתית, והצליח ליצור אסתטיקה מינימליסטית ופונקציונלית שהתאימה להפליא לרוח "עידן המכונה".כריסטופר דרסר נולד ב1834- בגלזגו שבסקוטלנד, וכבר בגיל צעיר התגלה כשרונו לציור ולרישום. בגיל 13 נרשם ללימודים בבית הספר הממשלתי האנגלי לעיצוב בלונדון, בו למד במשך שבע שנים וקיבל הכשרה כאמן-מעצב אורנמנטליסט במסורת הוויקטוריאנית. הוא נמשך בעיקר לטבע וכך המשיך את לימודיו לתואר דוקטור במדעי הבוטניקה והחל בקריירה אקדמית. משלא התקבל למשרת הדיקן באוניברסיטת לונדון, גמלה בלבו ההחלטה לנסות את מזלו כמעצב.ללא חופש יצירהכמעצב יצירתי ורבגוני, עשה דרסר שימוש במקורות השראה רבים ומגוונים, שחלקם לא היו מוכרים קודם במערב. כמי שעברו נעוץ במדעי הבוטניקה, העמיד את הטבע בראש סולם העדיפויות. הוא היה בקיא במורפולוגיה של הצמח וגם בחקר ציפורים ובעלי חיים. כדרך הוויקטוריאנים בני דורו, נמשך גם דרסר לתרבויות אקזוטיות, לעמים רחוקים ולשבטים פרימיטיביים. בין מקורות ההשראה ליצירתו ניתן למצוא את תרבות מצריים העתיקה, התרבות הפרה-קולומביאנית והיפאנית.לרעיונותיו הרבים נתן דרסר ביטוי בעשרות מאמרים ובארבעה ספרים שכתב, על מהותו של עיצוב המוצר, שהיה מקצוע חדש בעולם. הוא שיבח את ההאצה בהתפתחות הטכנולוגיה וטען לקשר יציב בין העיצוב החדש והתעשייה. הוא הגדיר את תפקידו של המעצב וטען לקיומו של הבדל מהותי בין האמן והמעצב. בעוד האמן יוצר כאוות נפשו ורוחו מתוך חופש יצירה, הרי שעל המעצב רובצת אחריות לתכנן חפצים שימושיים. המעצב המקצוען יקח ברצינות שליחות זו, שאינה מותירה לו את אותו חופש יצירה השמור לאמן.הפונקציה, לדעתו, היא היא המפתח ליופי שבמוצר, ותפקידו של המעצב להשיג את היופי באמצעות הפונקציה. כריסטופר דרסר שבר מוסכמות שהיו קודש קודשים בתולדות העיצוב המערבי, כשטען כי חומר יקר-ערך וקישוטיות אינו מעיד על עיצוב משובח. כדי ליצור איחוד בין יופי לפונקציה תעמוד לרשותו של המעצב המכונה, ובאמצעותה ייצור אסתטיקה חדשה ומוצרים שיתאימו לכל כיס.דרסר עבד במשרדו שבלונדון, ותכנן מגוון מוצרים לעיצוב הבית ובהם שטיחים, כלי קרמיקה, זכוכית, רהיטים, כלי מתכת, בדים וטפטים. הוא עבד עבור לא פחות מחמישים מפעלים, ובמחצית שנות השבעים של המאה שעברה כבר תפס מקום נכבד כמעצב מבוקש ומוכר ברחבי האי הבריטי. הוא הכיר בחשיבות תפקידו של המעצב ובתרומתו להצלחת המוצר, והקפיד לחתום על המוצרים בשם "ד"ר כ. דרסר". כך היה למעצב הראשון שהשתמש בשמו המסחרי לקידום ולשיווק המוצר.תרבויות עתיקותאת שיא הקריירה שלו ראה דרסר בביקורו ביפאן בשנת 1876. במהלך הביקור למד את סוד האמנות והמלאכה היפאנית, ובעקבותיו שינה את תפיסתו האסתטית ובנה שפת עיצוב חדשה ואוונגרדית. התעניינותו בעיצוב היפאני החלה עוד בשנת 1862, עת ביקר בתערוכה הבינלאומית בלונדון, שבה הוצגו לראשונה מוצרים יפאניים בבריטניה. הביתן היפאני הציג את אוסף האמנות של תומאס אלקוק – השגריר הבריטי ביפאן – ויצר סנסציה. לאחר מאתיים שנות ניתוק, נראתה לראשונה במערב האמנות היפאנית ומיטב אמני אירופה נשבו בקסמה.את ביקורו בן שלושת חודשים ביפאן הקדיש לסיורים באינספור בתי מלאכה וצפה בעבודתם של אמנים שעסקו במלאכה היפאנית המסורתית בתחום הקדרות, עבודות לקה, מתכת וטקסטיל. מן היפאנים למד את סוד היופי שבמינימליזם ובטוהר, ויצר סגנון מיוחד שכוחו במינימום ושהתאפיין בניקיון הצורה הגיאומטרית ובמינימום של קישוט ואורנמנט. עיצובו המתוחכם התבסס על עיגולים, ריבועים ומשולשים, ומהם יצר כלים שהביאו משב רוח רענן לשולחן הוויקטוריאני.לא רק מן האמנות היפאנית הושפע דרסר, כי אם גם מתרבותיות עתיקות ואקזוטיות, שסיפקו לו שלל רעיונות. בניגוד לבני דורו הוויקטוריאנים, סירב דרסר להעתיק את המקור אלא השתמש בו כבנקודת מוצא ליצירת סגנון חדש. השילוב בין המסורתי והמקורי, בין האקזוטי למערבי, היה לדעתו המפתח ליצירה הנכונה. הוא סירב להשתמש בחומרים יקרים, כדי שעיצוב לא יהיה נחלת העילית בלבד. חומרים זולים כנחושת, פליז, עץ אלון, חימר וצמר, שיקפו לדעתו את "עידן המכונה" ואפשרו ייצור המוני.כבר בשנות השבעים כינה היסטוריון האמנות הנודע, ניקולס פבזנר, את כריסטופר דרסר "חלוץ המודרניזם". אף על פי כן, נשכח שמו של דרסר במשך שנים רבות והושמט מספרי ההיסטוריה. בשנים האחרונות חלה התעניינות חדשה בעיצוב הפרוטו-מודרני שהגה דרסר. בשנת 2002 יערוך מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק תערוכה שתעסוק ביצירתו. גם אספנים גילו את דרסר לאחרונה, וכלים שעיצב גורפים סכומי עתק במכירות פומביות. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה