כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  נוף פנימי – בית בזכרון יעקב

נוף פנימי – בית בזכרון יעקב

כדי לפצות על היעדר נוף חיצוני, תוכנן מעין "נוף פנימי": פטיו במרכז הבית, המחדיר לבית שפע אור ורצועות ירק. המרחבים הפנימיים מפתיעים בגודלם, ורהיטי העץ הישנים מעניקים למקום חמימות וורוגע.

מאת: צילום:


הבית בזכרון יעקב תוכנן על-ידי האדריכל אריה וייל בהשראה ים-תיכונית, תוך ניסיון לעצב בו נוף אדריכלי פנימי, שיפצה על היעדר נוף. עיצוב מאופק של בעלת הבית ושימוש ברהיטים אמריקניים ישנים השלים את המראה הנוח והצנוע.הבית שבו אנו מבקרים הפעם נבנה בשכונה בלב זכרון יעקב, ולמרבה הצער במקום החסום לנופי הים וההרים האופייניים כל כך לזכרון. בעלי הבית חזרו ארצה לאחר שהתגוררו בבית "אקווריום" פתוח ליער שסביבו, באיתקה שבאפ-סטייט ניו יורק. על האדריכל החיפאי אריה וייל הוטלה משימה, לתכנן בית בעל "נוף פנימי", שיהווה פיצוי על היעדר נוף הנשקף מבחוץ.וייל עשה זאת בעזרת חללים מעניינים היוצרים בבית נוף אדריכלי. במרכז הבית היקצה מקום לפטיו שאותו עטף ביחידות המגורים, כשמכל כיוון נראה הפטיו אחרת, ומכל זווית הוא יוצר דו-שיח עם החלל שמולו, וכמובן מחדיר לבית שפע אור ורצועות ירק.  בעלת הבית, מעצבת פנים שתיפקדה כאן גם כקבלנית, נרתמה הפעם לעצב את ביתה שלה. "חשקתי בבית רחב-ידיים שצורתו וגודלו הוכתבו על-ידי הנוחות", היא אומרת.המבנה יושב על מגרש עם מדרון מתון, וצורתו החיצונית הרוגעת משתלבת במדרון. קירותיו החיצוניים כוסו בטיח רחוץ במרקם מחוספס, בגוון לבן מעושן. הרשות המקומית חייבה את וייל לכסות את הגג ברעפים, והוא בחר ברעפים אפורים המשווים לבית מראה מאופק.שביל הכניסה עובר דרך גינה מקסימה שתיכננה פנינה חיות, שגם היא התבקשה לעצב גינה שתפצה על ה"אין נוף". "משום כך תכננתי גינה שתיראה כמו אחו", היא אומרת. שביל של אבן נסורה מוליך אל דלת עץ צבועה בכחול, "בהשראה דלתות הברזל הירושלמיות הישנות" לדברי בעלת הבית. אגף הורים מרווחמיד בכניסה נחשפים למרחבים פנימיים מפתיעים: חדרי השירות והמטבח, חדר האוכל חדרי השינה והמשפחה, קיבלו כאן חללים גדולים הרבה יותר מהמקובל, בשל עמידתה העיקשת של בעלת הבית על כמה שיותר נוחות.יש בבית חלוקה ברורה ונוחה בין אגף הילדים לבין אגף חיי היום-יום, הממוקם בחלקו הקדמי של הבית. באגף הילדים יש ארבעה חדרים עם שירותים צמודים. אגף ההורים המרווח והסטודיו לציור של בעלת הבית עלו למפלס העליון.וייל: "היה חשוב לי שכל חלל יהיה קשור לחלל שבא אחריו, וכך יתקבל קשר נפחי מעניין. דבר נוסף שהיה חשוב לי – שאפשר יהיה לארגן את הריהוט במרחבי הבית ללא צפיפות". המרחבים והגודל אינם פוגמים בתחושה הרוגעת במקום, בין השאר בגלל הבחירה בחומרים מקומיים המקרינים פשטות. "העדפנו להשקיע בדברים בסיסיים כמו הסקה ומיזוג-אוויר, שהם היקרים אבל חיוניים לתפקוד הבית ולתחושה הנעימה שהוא יכול להשרות, ולא בחומרים יוקרתיים ומנקרי עיניים", אומרת בעלת הבית.כך – מטעמי תקציב – נבחרה רצפת הטרצו )אלוני( הבהירה, שמזכירה את רצפות תל-אביב של שנות החמישים, המעוטרת באריחים דקורטיביים. הקירות נצבעו בגווני שמנת בהירה, וחלונות האלומיניום נצבעו בגוון זהה, וכך הם כאילו נעלמים ונטמעים בקירות.רהיטי העץ, ישנים ומיוחדים במינם, מעניקים למקום חמימות ביתית. הם נרכשו במהלך השהות בארה"ב, בירידים שבהם נמכרו רהיטי "שייקרס" ושאר רהיטים של החלוצים האמריקניים: שידות, ארונות, תיבות ופריטים אותנטיים נוספים, שהיו להם שימושים שונים בבתי המתיישבים הראשונים בארה"ב . הם מפוזרים בסלון, בחדר האוכל ובחדרי השינה, בכל מקום. "הבית נבנה סביב אוסף הרהיטים והשטיחים שהיו לנו", מעירה בעלת הבית. הלך רוח נוסטלגיחדר מיוחד הוקצה כאן למוסיקה. זהו חדר הבנוי בתוך חלל פנימי בעל בידוד אקוסטי, שנסגר בקירות ובחלונות גדולים במיוחד. הוא שוכן במרכז חדר המשפחה, המקיף אותו ויוצר מעין אות ח’ )ראה תוכנית( מסביב לחדר המוסיקה, שיש בו פסנתר-כנף, גיטרות וכלים נוספים של בני הבית, שכולם מנגנים.את ארונות המטבח תיכננה בעלת הבית בהשראת המטבח בביתה הזכרוני של צילה ברקת, שהתפרסם ב"בנין ודיור" לפני גיליונות אחדים. ארונות העץ צבועים בגוון חמאה מותכת. חלקם מעוצב בצורת ויטרינות עם זכוכית ישנה ובה בליטות בדגם של פרחים, כזו שאפשר למצוא עדיין בדרום תל-אביב.  את הנגרות היפה במטבח ובשאר חלקי הבית ביצע הנגר הזכרוני רון פרסקי. את הדלתות והארונות הוא עשה בסגנון ה"שייקרס", התואם את הלך הרוח הנוסטלגי של עיצוב הבית, ואת סגנון הרהיטים האותנטיים.המטבח בנוי בצורת ח’, הוא גדול ונוח להפליא, יש בו שולחן אכילה משפחתי קטן והוא מבודד מפינת האוכל ומהסלון בקיר חלקי עם חלון. פינת האוכל היא מעין נקודת מפגש יפהפייה בלב הבית, ובמרכזה שולחן אוכל ארוך, כמו במטבחים כפריים ישנים, המושך להתיישב סביבו."מראה הבית", מסביר וייל, "הוא תוצאה של מערך פונקציונלי המורכב מקוביות. מקור ההשראה שלי הוא הבנייה הים תיכונית, המורכבת מבתי קוביות צפופים היוצרים קומפוזיציה מעניינת". ים-תיכוניות שהתערבבה עם פשטות של רהיטי החלוצים האמריקניים, ועם גישה לא ראוותנית של מעצבת, ששמה דגש על נוחות ונעימות. 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455312) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:43" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:43" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "062165A4_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(14) "062165a4_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:43" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:43" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455311) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/062165A4_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה