כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  ניצוץ עם גנרטור – המעצב איתמר הררי

ניצוץ עם גנרטור – המעצב איתמר הררי

אחד המאפיינים הבולטים של המעצב-אדריכל איתמר הררי, ישראלי שחי ועובד במילנו, הוא המגוון העצום והבלתי שגרתי של מוצרים שהוא מעצב: מנורות, אבזרי אמבטיה, רהיטים ועוד מגוון של מוצרים למען חברות מובילות באיטליה ובעולם.

מאת: צילום:


אחד המאפיינים הבולטים של המעצב-אדריכל איתמר הררי, ישראלי שחי ועובד במילנו, הוא המגוון העצום והבלתי שגרתי של מוצרים שהוא מעצב, או כפי שהוא מגדיר זאת, "החל בכפית וכלה בעיר".   הררי – שמעצב כיום מנורות, אבזרי אמבטיה, רהיטים ועוד מגוון של מוצרים למען חברות מובילות באיטליה ובעולם ("אסטוריה", "פוסקרינו מוראנו" ו"ראואריני קאסטולדי" הן רק חלק מהן)  – סיים את לימודי האדריכלות שלו בפירנצה בסוף שנות השמונים ואת עבודת הגמר שלו עשה בכלל באורבניזם. המעבר מארכיטקטורה לעיצוב נראה לו טבעי למדי משום שתחום עיצוב המוצר הוא בעיניו "אדריכלות בקטן". בראשית שנות התשעים, כשעבר למילנו, הרגיש שהוא נמשך יותר ויותר לעיצוב ובמקום להתמחות במשרדי אדריכלות – מצא עצמו במשרדים המובילים לעיצוב המוצר דוגמת "אטלייה אלכימיה" והסטודיו של מרקו זנוזו ומוריס קוקס. "תיאורטית קל יותר להיכנס לתחום העיצוב מאשר לארכיטקטורה", הוא מסביר קצת בהתנצלות, "אבל במקרה שלי הגורם העיקרי היה – אהבה". כיום, כשהוא עומד בראש משרד עצמאי, הררי יכול להרשות לעצמו שלא לוותר על אף אחת מנטיות לבו, ומכיוון שהן רבות ומגוונות, הוא עובד כמעצב רב-תחומי. הנה דוגמאות לעיצובים ועבודות שעשה במקביל רק במשך השנה האחרונה – עיצוב ברזים (במארס 2001 הציג תערוכת ברזים הומוריסטיים בגלריה של "אסכולה") ועבודה כארט דיירקטור במפעל ברזים גדול, עיצוב מכשירי חשמל דוגמת רדיאטורים, תכנון בניין מסחרי של שלוש קומות במילנו, עיצוב אבזרי אמבטיה ועזרים לנכים, מוצרי שולחן ואף מטבח, מנורות וגם אבות-טיפוס של רהיטים דוגמת שולחן ומיטה.   "אני נהנה מהתעלומה", הוא מסביר את המעברים הלא שגרתיים בין התחומים, "לא אוהב ללכת רק על דברים שאני מכיר". בנוסף לכך, הוא מרגיש שכדי לחדש בעיצוב – קל יותר לפעמים לעבור לתחום חדש לגמרי מאשר לנסות בכל הכוח למצוא משהו חדש בתחום שאתה כבר מכיר היטב. והדרך האישית שלו ליצור מוצרים ייחודיים  היא לחלוש על מגוון רחב של תחומים. שאיפתו הגדולה, מספר הררי, היא לעצב אובייקטים שהם רב-תחומיים בפני עצמם, כמו "הום תיאטר"; "אני חושב, למשל," הוא מגלה בעיניים בורקות, "על קומפלקס של מכשיר טלוויזיה, כורסה, צלחת פיצוחים וכוס משקה שיהיה ביניהם קשר משפחתי".  על השאלה, איך הוא מצליח לבטא את עצמו בעולם הרחב של המוצרים שהוא מעצב, משיב הררי כי בעצם מה שחשוב לו בכל אחד מהעיצובים שלו הוא "שהמוצר יקרין לא רק את האמת שלי, אלא גם את האמת של עצמו".   כדי להשיג את הסימביוזה הזאת הוא מחפש בכל מוצר את הצורה האולטימטיבית שלו ומתייחס לכל אחד מהשלבים: היצרן, המפרסם והמשתמש. לתוך כל אלה הוא יוצק מה שהוא מכנה "הצורה שלי" – כשהוא מתכוון לניסיון התמידי שלו ליצור משהו חדש. רעיונות הוא מחפש בכל מקום, אפילו במקלחת, וכל ניצוץ של רעיון הוא בודק בקפידה לפני שהוא מנסה ליישם בגלל אמונתו ש"גם ניצוץ צריך שיהיה לו גנרטור טוב מאחוריו".  את הרב-תחומיות הררי מבטא גם בתחום ניהול המשרד שלו במילנו, המונה כרגע שני עובדים קבועים ועוד שבעה מתחלפים בהתאם לפרויקטים. כל מוצר ומוצר זוכה בליוויו האישי החל בשלב ההמחשה הרעיונית (שגם בו הוא משתמש בו-בזמן בכל האמצעים –  שרטוט מחשב, שרטוט ידני וגם מודל) וכלה ביחסי הציבור שלו כשהוא יוצא לעולם.   "חשוב לי ללוות מוצר עד ’השירות הצבאי’", הוא אומר משועשע, "כי אני יודע שההצלחה שלו טמונה גם בדרך שאתה מסביר אותו לעולם." המסירות הזאת הופכת את הבחירה שלו בפרויקטים לתהליך מבוקר ומחושב מאוד. "אני לא יכול לעבוד על משהו שאין לי כימיה אתו", הוא מסביר, "כי סביר להניח שזה ייצא בסוף לא טוב." כשהררי נשאל מה המטרה שלו כמעצב יש לו הרבה מה להגיד. מבחינתו עיצוב טוב אמור קודם כל לתרום במשהו לאיכות החיים שלנו; "מצד אחד, מוצר יכול להקל במשהו על המשתמש או אפילו על היצרן", הוא אומר, "ומצד שני, לגרום הנאה או התרגשות". מבחינת המעצב מה שחשוב הוא היכולת ליצור מוצר סופי שמביע משהו -"זה יכול להיות דרך הצורה או תכונות החומר או אפילו שיטות העיבוד", הוא מסביר, "העיקר שיהיה לו ייחוד." כמעצב מוצר שהוא גם אדריכל, הררי מקנה חשיבות גדולה ליחס בין הגופים שהוא מעצב לחלל שבו הם נמצאים וכן ליחס בין חלקיהם השונים של המוצרים עצמם. לאובייקטים שהוא מעצב יש איכויות גיאומטריות, הנדסיות והם תוצר של חשיבה על מגוון נקודות מבט. כך למשל מנורת "מיר" היא מנורה בעלת שלוש רגליים שנחשבת לצורה היציבה ביותר מבחינת החלל.   מה גם שהן בגיאומטריה והן בדת נתפש המשולש כצורה המושלמת. את גוף התאורה העגול תחם הררי בתוך מבנה משולש כדי ליצור סימטריה סיבובית: "כשמסובבים את המנורה – רואים מכל זווית משהו אחר".  התפישה שלאובייקט יהיו כמה נקודות מבט, בדומה לחזיתות של מבנה אדריכלי, היא ללא ספק מאפיין מרכזי באובייקטים שהררי מעצב. הפלפלייה, "פפה", או שעון המטוטלת (ראו תמונות), שמופיעים בעמודים אלה, הם רק חלק קטן מהדוגמאות. בנוסף להיותו מעצב בינלאומי שזכה בכמה מהתחרויות המובילות בעולם, איתמר הררי הוא גם ישראלי והדבר מתבטא לא רק ברצון שלו להיות מעורב בעשייה העיצובית בארץ ובהלכי המחשבה המשתנים, אלא גם בכמה מתכונותיו כאדם וכמעצב. "אחד הדברים הבולטים", הוא אומר, "הוא השילוב המוזר בין דיוק בפרטים במין עידון אירופי לבין הסחבקיות הישראלית".   אחד הביטויים לכך הוא היכולת של הררי לעצב מוצרים איכותיים מאוד, ברמת גימור וחשיבה בינלאומית, שיש בהם הומור. "הרצון שלי להצחיק", הוא אומר, "זה עניין ישראלי". ואכן, השעון המעורר "בומבה", דמוי הפצצה, או המטוטלת המהתלת – הנחבאת ומציצה – של "שעון המטוטלת", כמו ידית הצפרדע לברז הכיור או ידית ההילוכים שבאמצעותה אפשר לשלוט על זרם המים באמבטיה – ממחישים ללא ספק את נטייתו זו. "לא תמיד צריך להוסיף לאובייקט ידיים,  רגליים או פרצוף של פרה כדי שיהיה סימפטי או מצחיק", הוא מסביר.           התמונות:   למעלה: מתוך סדרת הצעות הומוריסטיות לידיות אלטרנטיביות לברזים. ההצעות מתבססות כולן על ברז "ארקו" שעיצב הררי עצמו. הברז המקורי זכה לפופולריות גדולה בזכות האלמנט הפיסולי שלו.   למטה מימין לשמאל: ידית לדלת west – משחק תלת מימדי תוך שימוש בצורות מינימליות, עשוי ביציקת פליז (עבור חברת valli) מנורת קיר /תקרה ester (עבור חברת luxo).

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה