כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  סלון – מילנו: חגיגה בינלאומית – כורסת Tulip

סלון – מילנו: חגיגה בינלאומית – כורסת Tulip

כורסת Tulip בעיצוב ג’פרי ברנט ל-B&B איטליה.

מאת: צילום:


השבוע שבו נערך, מדי שנה, יריד הרהיטים במילנו, הוא ההזדמנות הניתנת לבירתה הכלכלית של איטליה לחגוג את מעמדה המוביל בתחום העיצוב. רומא, יריבתה הנצחית, נוגסת לאחרונה בשליטה שהיתה למילנו בתחום האופנה. בגרמניה מחזקת קלן את מעמדה כיריד רהיטים מתחרה. אבל עם זאת, אין בכל אלה כדי לפגוע בפסטיבל העיצוב של מילנו.יריד מילנו הוא בראש וראשונה אירוע של יחסי ציבור. נתח גדול מתקציבי הפרסום של חברות הרהיטים נשמר לשבוע של יריד הרהיטים. בשמונה הימים האלו נבנה הדימוי של חברות, מעצבים ומוצרים, לאורך כל השנה. ההתרכזות של מירב עורכי העיתונים מהתחום, קניינים, מפיצים ומעצבים, בעיר ששטחה אינו עולה על גודלה של תל-אביב, גורם לחברות רבות להוציא תקציבי ענק על תצוגות של קולקציות חדשות וחדשות פחות, גם אם יודעים שביריד של קלן עושים יותר עסקים.מילנו היא בעיקר במה לדימויים. על החברות נוצר לחץ רב לחדש, כלומר – להשקיע כסף עוד בטרם הוחזרה ההשקעה מלפני שנה. חוץ מהחברות, מצטרפות לחגיגה ממשלות זרות, שבהרבה מקרים משקיעות תקציב רב בתערוכות קולקטיביות של מעצבים מארצותיהן: שוויצרים, סקנדינבים, בלגים, הולנדים, אנגלים, צרפתים, פורטוגלים, סקוטים, יפאנים ואחרים. ובל נשכח את המעצבים העצמאים ששוכרים גלריות בסכומי שיא, ומנסים לצוד את עיניהם של העיתונאים והיצרנים בתערוכות אישיות. יש רבים שמשלימים אבי טיפוס ממש ברגע האחרון. ארכיטקט איטלקי סיפר לנו שראה במו עיניו צבעים של חברה ממזרח איטליה, שצבעו את השולחנות החדשים במשאית בדרך ליריד.על מנת לעשות סדר בבלגן, אחלק את הפיירה (היריד) לכמה זירות עיקריות, ולכל אחת מהן נקדיש דיווח נפרד באחד הגיליונות הקרובים: בגיליון זה נעסוק ביריד עצמו, בכל הביתנים המסחריים שבתוך גבולות ה"פיירה", גני התערוכה של מילנו. הביתן של הצעירים והפחות מוכרים נקרא    Salone Satellite (שנקרא לו בקיצורSAT , ונדווח נדווח בגיליון הבא. השנה נערכה ביריד גם תצוגה מרהיבה של גופי תאורה, בביתני ה-Euroluce, שראויים להתייחסות נפרדת, ולבסוף ה- Fuori Fiera (מחוץ לפיירה): כל אותן תערוכות בחללי תצוגה אלטרנטיביים, שבחלקן התרחשו מיצגים ותערוכות שהאפילו מבחינת העניין על מה שהתרחש ביריד עצמו.גם השנה היו מעטים שהציגו חידושים של ממש. אבל בכל זאת היו יישומים של חומרים חדשים שמשנים בהדרגה את פני הריהוט הביתי. השנה אף הוקצתה לחומרים החדשים תערוכה מיוחדת ב"סלונה סאטליטה". מרבית החומרים החדשים, שלמעשה כבר התחילו להופיע בתעשיית הרהיטים לפני היריד הנוכחי, מבוססים על חומרים פלסטיים ומרוכבים. מהחומרים הקשיחים – האלומיניום בגימור מאט מפנה אט-אט את מקומו לכרום מבהיק וזוהר יותר. העץ ממשיך וימשיך להופיע, כנראה, בכל הצורות המוכרות: גושני, מכופף, בצורת נסורת מעורבת בדבקים, בלבידים. האיום של הידלדלות היערות עקב כריתתם למטרות ייצור רהיטים עדיין לא גרם להפסקת הכריתה, והפתרון יהיה – כנראה – ויסות בין הכריתה והנטיעה.אחד החומרים הרכים שכיכבו השנה היה הלבד. הוא הופיע – כפי שתראו גם בתצלומים – בריפודים של מושבים רכים, כחומר להלבשת רהיטים, פה ושם ראינו אותו מופיע גם ב…אהילים, כשהוא מסנן החוצה אור רך וחמים. זוהי האופנה, ואת זאת יודעים מעצבים שונים, ממדינות שונות, שעובדים עבור חברות שונות.  נתעכב מעט על כמה חברות בולטות, והתחנה הראשונה היא Kartell האיטלקית, החוגגת 50 שנה לקיומה. קרטל, שם דבר בתחום הפלסטיקה, אף פתחה בימי הפיירה מוזיאון מרשים של תולדות החברה. במשך שנים העמידה החברה מוצרים שהיו לציוני דרך בתולדות הריהוט. המוזיאון הנאה, בבית שהוא חלק ממפעלי החברה השוכנים במרחק של כחצי שעה נסיעה ממילנו, הפגיש אותנו עם מוצרים מוכרים מהעבר, כביכול פשוטים למדי ושוכני-קבע בכל בית ודירה. כיום נהנית החברה מדימוי אליטיסטי, בזכות  שיתוף פעולה עם מספר מצומצם של מעצבים מצליחים. לפני כמעט שלוש שנים הציגה קרטל לראשונה את Marie La – כיסא פוליקרבונט הראשון מסוגו בעיצוב פיליפ סטארק. בשנה שעברה הוצג הדגם המשופר, והשנה הספה החדשה שלו, Bubble Club. פוליקרבונט הוא חומר פלסטי יקר, שבניגוד לשאר חומרי הפלסטיקה מחירו עולה עם הזמן. האיכויות המיוחדות של החומר מאפשרות שקיפויות הקרובות לאלו של הזכוכית, ובניגוד לזכוכית – פוליקרבונט מצטיין בגמישות ובחוזק. הרהיט עשוי כמעט בהזרקה פלסטית אחת. רק כמעט, כי בשל אופן החליצה מהתבנית, הוא בנוי מגוף מרכזי ומחתיכה קטנה שנוספת בזמן ההרכבה.ננדוד לטוסקנה של Edra. תעשיית הרהיטים בטוסקנה התפתחה בעיקר ב15- השנים האחרונות. הקו הטיפוסי המאפיין חברות מחבל ארץ זה הוא של ריהוט עם קריצה והומור. אדרה, בניהולו האמנותי של מסימו מורוצי, צירפה לקולקציה שלה את עבודותיהם של פרננדו והומברטו קמפנה (עו"ד וארכיטקט). האחים הברזילאים עיצבו ל-Edra את Cone, כורסה העשויה מדף פוליקרבונט ושילדת מתכת, ואת שרפרפי  Zig-Zag. השנה נראו בקולקציה של אדרה רהיטים "ותיקים" יחסית של מסאנורי אומדה, משנת 1990, והחידוש הוא בציפוי: כיסאות הפרחים של אומדה קיבלו מראה חדש לחלוטין בזכות ריפוד מפוליסטירן ויריעת ציפוי בגוון כסוף, המקנה להם שילוב של מראה חללי וביתי. כמו כן הציגה אדרה מושבי פלסטיק נמוכים לצעירים מדגם Monster, ספות מודולריות בעיצוב פרנצ’סקו בינפארה (מודולריות היא עדיין אופנה מקובלת גם השנה), שאת אחת מהן, ה-Flap, אנו מציגים כאן בתצלום. חידוש נוסף – הדומים ושרפרפים נמוכים בעיצובו של רוס לאווגרוב – Air One Air Two. הרהיטים עשויים מגרגרים קטנים המוכרים כקצף פוליפרופילן, המשמש בדרך כלל כחומר מילוי ובידוד בתעשיית האריזות. מי שאין לו בעיות גב ומכאובי פרקים ייהנה מאוד מהישיבה על המושבים החדשים, שגם הם – מה לעשות – נועדו יותר לחדרי נוער וצעירים מאשר לסלונים של בני ששים פלוס. קו נוסף של רהיטים ואביזרים – צעיר, צבעוני ומלא חן – עוצב לאדרה על-ידי הצרפתייה הצעירה מטאלי קראסה Matali Crasset, וראיון מיוחד עמה נפרסם באחד הגיליונות הקרובים.B&B Italia שיחקה אותה גם השנה, בכך שהיקנתה לאולם התצוגה הגדול שלה חשיבות מיוחדת: כל מבקר מצטייד ב-Pass, אישור כניסה מיוחד לאולם. אבל מעבר לקטע היחצ"ני והשיווקי, היה מה לראות. אל אנטוניו צ’יטריו הוותיק, האלגנטי והמינימליסטי הצטרפו מעצבים רעננים, לא איטלקים, כמו אובה פישר שעיצב כיסאות מעניינים מצופים בלבד, והבריטי ג’פרי ברנט, שצירף לקולקציה של החברה את כורסת Tulip היפהפייה, אף היא מצופה בלבד.Alias, שציינה לא מכבר 20 שנה לקיומה, הציבה השנה באולם התצוגה היפהפה שלה וריאציות נוספות על כיסאותיו של המעצב ריקארדו בלומר (כיסאות כאלה ניתן לראות בבית-הכנסת שתכנן מריו בוטה לאוניברסיטת תל-אביב), וכן רהיטים לבית ולאולמות המתנה של אלברטו מדה, ורהיטים מרופדים לבית מדגם Flexus של המעצב פאולו ריזאטו. כל שאר החברות המסחריות שראינו ושדוגמאות ספורות מהדגמים שלהן אנו מביאים בסקירה זו, הקפידו אף הן לשמור על הכיוון המינימליסטי של השנה שעברה, על קווים נקיים ומסודרים, עם נטייה כלשהי להשתחרר מהם לטובת הנינוחות הביתית והרכות – שעליה עמדנו כבר בסקירתנו את יריד קלן האחרון. קווים אלה נובעים מכל המחקרים הסוציולוגיים שנערכו לאחרונה, המנבאים שככל שהטכנולוגיה האלקטרונית תלך ותתפתח, הבית יהיה המעוז שממנו ישאבו בני האדם את הכוח, החום והביטחון, ובו יבלו שעות רבות ביותר – שיוקדשו הן לעבודה, הן לבילוי המשפחתי והן לבידור. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה