כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  סלון – שתי וערב

סלון – שתי וערב

טכניקת הקליעה בשתי וערב פופולרית היום בחומרים רבים כמו עור, בד ובעיקר סיבים פלסטיים-סינתטיים. הרהיטים הקלועים של היום משלבים שיטות ייצור מסורתיות עם חומרים חדשים

מאת: צילום:


ליבשת אמריקה הוא הגיע במקרה. כרוך סביב סחורה מבוקשת מן המזרח הרחוק שנישאה באוניית מפרשים שהגיעה לנמל בוסטון בשנת 1840. מטען האונייה פורק במהרה ואילו חבלי הראטן הושארו מיותמים על הרציף באין שימוש. מוקסם מן החומר האקזוטי שנקרה בדרכו, אסף אדון ווקפילד, בעל חנות המכולת שבנמל, את צרור הראטן ונשא אותו אל מחסן חנותו. שם החל לחקור ולהתנסות בחומר ועד מהרה גילה כי כשהראטן ספוג במים הוא גמיש דיו להיכרך בחוזקה מסביב למושב כיסא הנדנדה הישן שהיה ברשותו.בתגלית המקרית הזאת נפתחה הקריירה המפוארת של אדון ווקפילד ושל ייצור רהיטי הקש באמריקה. ווקפילד עזב את חנות המכולת, נכנס לעסקי היבוא והסחר בראטן והקים את המפעל הראשון לייצור תעשייתי של רהיטי קש, הקרוי על שמו וקיים עד עצם היום הזה.מקלעות הנצרים הן מהמלאכות העתיקות בעולם. סלים שבהם נערמו תבואות כבר מהאלף השלישי לפני הספירה, קיבלו את צורתם מקליעת סיבים שהופקו מעצים וקנים בשתי וערב. סוגים שונים של חומרים טבעיים משמשים לקליעת רהיטים. ביניהם, נחשב הראטן לחומר הפופולרי והעתיק ביותר. מקורו בארצות מזרח אסיה ואוסטרליה. גזע הראטן המלא, המשמש כחומר גלם, בא כקליפות או כגזע שלם בקוטר הנע בין מילימטרים לסנטימטרים ספורים. כ- 300 סוגי ראטן מצויים בעולם והם נבדלים זה מזה במשקלם ובצפיפות הנקבוביות שבהם. העבודה על הראטן נעשית בעודו רטוב. בהתייבשות החומר, נוצרת התכווצות שמקנה חוזק, ולאחריה מבצעים גימור בלכה. מוטות החומר מוכנסים לדודי קיטור בחום גבוה מאוד ולאחר מכן הם מכופפים. צורת הכיפוף נשמרת לאחר הקירור. הראטן נחשב לאחד החומרים הטבעיים החזקים ביותר. הוא עמיד בפני לחות ורטיבות, גמיש ואינו נשבר בקלות. עמידות הראטן מפני מזיקים ותולעי עץ הפכה אותו לחומר מועדף בייצור רהיטים לבית ולגן. קליעת הראטן המסורתית מיוצרת ומיובאת בעיקר מהמזרח הרחוק, מאזורים שונים באינדונזיה, תאילנד, ובעיקר בפיליפינים – מרכז הייצור המסורתי של קליעת הנצרים. שם משמש הראטן, כמו הבמבוק ומגוון חומרים נוספים, כמקור טבעי וראשוני לייצור רהיטים וחפצים. תהליך ייצורם הוא חלק ממסורת עתיקה אשר היתה עם השנים למקור פרנסה ויצוא עיקרי. במאה ה-17 נעשו רהיטי הנצרים פופולריים בכל אירופה. במאה ה-18 כבר נחשבה מלאכת הקליעה לטכניקה יוקרתית ביצירת רהיטים ואילו במאה ה-19, בתקופתה של המלכה ויקטוריה, היו רהיטי הנצרים לבון טון בכל הנוגע לעיצוב הבית והגינה. המראה הטבעי והקליל ומגוון יתרונותיו הפכו אותו לאהוב במיוחד. רהיטי הנצרים התאימו לבית וגם לגינה, למרפסת ולחממות האנגליות לוכדות השמש. משקלם הקל וסגנונם הטבעי והנון-שלנטי סיפקו אווירה רומנטית ואביבית לכל מקום. רהיטי הנצרים בתקופה זו נתפשו כאלמנטים "נקיים", כאלו המסמלים חיי כפר שלווים ובריאות טובה. עד כדי כך, שהראטן נהפך בשנים אלו לחומר מבוקש ביצירת רהיטי ילדים ובעיקר עריסות ועגלות תינוקות.העניין שהיה בסוג זה של רהיטים סחף אחריו גם את צרפת, גרמניה, אוסטרו-הונגריה וכמובן ארצות הברית, שם החל, זה כבר, ייצורם התעשייתי ושיווקם של הרהיטים לאירופה. אופנת הנצרים סחפה גם את תנועת ה”ארט אנד קרפטס” האנגלית בתחילת המאה ה-20, בייצגה עבודות יד מסורתיות ואסתטיקה של פשטות. מגוון החומרים האורגנים וטכניקות הקליעה לא פסחו גם על המעצבים של הזרם המודרני. הם אימצו את קליעת השתי וערב הגמישה כבסיס ארגונומי על גבי פלדת אל-חלד, ניקל או כרום. כמו בכיסאות המפורסמים של מרסל ברוייר ומיס ואן דר רוהה, שלהם מעניק הראטן בשזירתו המסורתית מראה קלאסי-אלגנטי ובעיקר מודרני. החל משנות ה-20 החלו לפתח חיקויים מתועשים לחומר הטבעי, שעלות הפקתו, ייצורו הידני ויבואו מן המזרח הרחוק העלו את מחירי הפריטים. אחת השיטות הראשונות שפותחו בארה"ב היא אריגה של רצועות נייר מעובד על נול תעשייתי ויצירת חומר גמיש המחקה את מראה הנצרים ומאפשר עיצוב רהיטים ומוצרים שונים לבית במחירים עממיים הרבה יותר. עם השנים, נעשתה טכניקת הקליעה בשתי וערב פופולרית גם בחומרים רבים אחרים כמו עור, בד ובעיקר סיבים פלסטיים-סינתטיים, המשמרים את המראה הטבעי של הראטן ואת משקלו הקל, אבל ניחנים בחוזק ובעמידות רבה שהופכים אותם למוצרים אידיאליים לכל תנאי אקלים. הרהיטים הקלועים של היום משלבים שיטות ייצור מסורתיות עם חומרים חדשים בעיצובים עדכניים.  כיום עוברים רהיטי הנצרים והבמבוק מהגינה והמרפסת אל תוך הבית. לא רק כאלמנטים אקולוגיים וידידותיים לסביבה במלונות ספא ובבתי חוף, אלא גם בבתים עירוניים לגמרי, כפי שאלמנטים אתניים ופולקלוריסטיים אחרים קונים את מקומם בבית המודרני כגורם מאזן, שורשי וככזה המחובר למסורת ארוכת שנים. e

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(299989) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:36" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:36" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "095020a1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "095020a1_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:36" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:36" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(299988) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/095020a1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה