כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עידון נוסח פאריז – אדריכלית הפנים לי מילוא

עידון נוסח פאריז – אדריכלית הפנים לי מילוא

לי מילוא מעצבת חנויות לרשתות אופנה וקוסמטיקה יוקרתיות, כמו-כן היא מעצבת דירות ובתים ורהיטים מקוריים. המרשם שלה להצלחה: הקפדה בלתי מתפשרת על פרטים, טעם משובח ושיתוף הלקוח ברעיונות ובהחלטות.

מאת: צילום:


 אדריכלית הפנים הישראלית לי מילוא כבשה את מקומה בפאריז, שם היא מעצבת חנויות לרשתות אופנה וקוסמטיקה יוקרתיות כמו בלנסייגה וטד לפידוס. כמוכן היא מעצבת דירות ובתים, ורהיטים מקוריים בהזמנת הלקוחות וללא הזמנה. המירשם שלה להצלחה: הקפדה בלתי מתפשרת על פרטים, טעם משובח המבוסס על השכלה אמנותית רחבה ודחף עצום להצליח. בכמה פגישות שבהן התלוויתי אל אדריכלית הפנים לי מילוא, התרשמתי במיוחד מההקפדה הדקדקנית שלה על פרטים, ומשפע השרטוטים, מזוויות ראייה שונות ורבות, שהיא הגישה ללקוחותיה: שרטוטים של תכנון פנים כללי של בתים או דירות, ושרטוטים של רהיטים יחודיים שהיא מציעה ללקוחות במסגרת הטיפול הכולל בעיצוב הפנים. "זה לא כל כך מקובל אצלנו", אמר לה אדריכל ישראלי בכיר, שעבור לקוחותיו מתכננת מילוא בימים אלה את עיצוב הרהיטים בווילה פרטית בקיסריה.לי מילוא, ישראלית שחיה בפאריז, היא אשה בעלת דחף ענק להצליח, שעלתה בשנים האחרונות על המסלול המהיר. בביקוריה התכופים בישראל היא מביאה לכאן ניחוחות ותרבות פריזאיים, שהטמיעה במהלך 16 שנותיה בבירת צרפת. היא לא בדיוק סיגלה לעצמה מבטא צרפתי, והעברית שלה מתעדכנת בכל ביקור, אבל את כל השמות הלועזיים היא הוגה בשיק פאריזי קליל. שמה של רשת האופנה הצרפתית "בלנסייגה" מקבל דגש על המילרע. בשנה שעברה קיבלה מילוא הזמנה מחמיאה לעצב לחברה את החנויות החדשות של הרשת. חנות אחת בפאריז כבר נפתחה לקהל, ובקרוב תיפתח חנות זהה במוסקבה. כמוכן עיצבה מילוא חנויות לרשת "אוליביה לפידוס" ו"טד לפידוס", כשאת החנות הפאריזאית העתיקו בעיצוב זהה לשתי חנויות באסיה.הדרך שלה עד לעיצוב חנויות של אופנה וקוסמטיקה יוקרתיות בפאריז, וכן דירות, וילות יפהפיות וחנויות נוספות, לא התנהלה במסלול המקובל של המעצבים הצרפתיים הצעירים בני זמננו. לי מילוא נרשמה לביתהספר היוקרתי הפאריזאי ENSAD כשהיא כבר אם לשתי בנות, בעלת תואר מ.א. באמנות ומאחוריה שירות צבאי, לימודי אמנות והוראת אמנות, ועיסוק פעיל בציור, בכיור ובפיסול. ב"אנסאד" היא למדה בחברת בני שמונהעשר, בוגרי תיכון צעירים, שהיום הם מעצבים מבטיחים וקולגות בני שלושים פלוסמינוס."סיימתי את תיכון ’אליאנס’ בתלאביב, והתגייסתי לנח"ל. תוך כדי שירותי הצבאי למדתי אמנות בביתהספר עלשם אבני, ולאחר השחרור למדתי שם פיסול במשך שנה", היא מספרת. "מאז ומתמיד ציירתי וכיירתי, ולמעשה זוהי נטייה שרצה במשפחה, בכל מיני אופנים וצורות ביטוי. תמיד הייתי מוקפת ביצירות אמנות שנעשו עלידי קרובימשפחה, כך שכמעט שלא היתה לי ברירה אלא להמשיך בקו הזה".עברו בירושהאחת הפגישות הראשונות שלי עם מילוא נערכה בבית אמה ברמתאביב. זו היתה הדירה הראשונה שעיצבה מילוא בארץ, והמגע האמנותי שלה לקח בחשבון את הנוכחות החזקה והמרשימה של כמה רהיטים ישנים של האם, יפים ומיוחדים, שעוצבו בשילוב סגנונות מיוחד: שידוך בין סגנון האומנויות )ארטס אנד קראפטס( עם הקווים של אמני הבאוהאוס. "אלה רהיטים שעיצב ג’ורג’ סובוטקה, אח של סבא שלי", מסבירה מילוא, כשהיא מציגה בפני בגאווה כל פרט מגולף ברהיטי העץ המרשימים.הסיור שלי בדירה כלל, אם כן, הסברים על שילוב הרהיטים מודרניים עם אלה שעיצב סובוטקה בשנת :1914 שידהסקרטר בעלת 5 מגירות ומדף שהופך לשולחן, שולחן כתיבה גדול בעל משטח מעור ישן ומתקלף, עם שתי מגירותצד שנפתחות במלואן תוך כדי סיבוב על ציר, וכיסא תואם, שמשענת הגב שלו עשויה כמעין שבכתעץ, מוטיב המופיע בקנהמידה קטן בחלקים שונים בשאר הרהיטים. "גם הציורים שאת רואה על הקירות עברו בירושה, הם צויירו עלידי סבתי", מדגישה מילוא. "היא היתה אמנית שעבדה כרסטורטורית של ציורים, במוזיאון המטרופוליטן בניויורק ובמוזיאונים בישראל".לאחר מכן שלפה מילוא ממדף הספרים של האם אלבום תמונות ישן, ובו תצלומים וגזרי עיתונים שמתעדים את הקריירה של דודתה רות סובוטקה, אשה בעלת הופעה מרשימה ופנים חושניים מלאי הבעה. היא היתה ציירת תפאורות, שחקנית ורקדנית שזכתה להערכה אמנותית ולביקורות טובות על הופעותיה בתיאטרוני ניויורק, והתפרסמה בין השאר בשל נישואיה לבימאי הסרטים סטנלי קיובריק )"התפוז המכני"(."למדתי אמנות פלאסטית במדרשה לאמנות ברמתהשרון, שם כתבתי עבודתגמר על תרומת הבאוהאוס לאדריכלות ולעיצוב. לפאריז הגעתי בנסיבות משפחתיות", ממשיכה מילוא. "בעלי לשעבר, דני מילוא, למד בפאריז פילוסופיה לתארים מתקדמים, וקיבל הצעות מפתות להישאר שם וללמד באוניברסיטאות. תחילה הייתי בטוחה שהשהות לא תארך, אבל כשהסתבר לי שנישאר בפאריז המשכתי בלימודים, בעידודו ובתמיכתו של דני. זו היתה תקופה נפלאה: למדתי צרפתית, ובמסגרת הלימודים ביקרתי במוזיאונים ובגלריות, וערכתי אינספור סיורים בעיר.אמן הצריבה"עבודת הגמר שלי היתה "על היפה והמועיל: 4 גנים בפאריז", שם ניתחתי את הסגנונות השונים של ארבעת הגנים העיקריים בפאריז: גני לוקסמבורג, הטווילרי, פארק מונסו וגן מונסורי.לאחר התואר השני נרשמתי ללימודי אדריכלות פנים בENSAD. עבודת הגמר שלי בארכיטקטורה נסבה על הסוריאליזם בציור ובאדריכלות. ניתחתי קבוצות של אדריכלים שהושפעו מהסוריאליזם, כמו לדוגמה קבוצת SITE האמריקנית".בין האמנים הבולטים שמילוא הכירה בתקופת לימודיה, והיא מרבה לשלב את עבודותיהם בפרוייקטים שלה, אציין שניים שאת יצירותיהם ראיתי בסיורי במחיצתה: האחד הוא פייר בונפיל, מעצב צעיר שפרץ לאחרונה לתודעת העיצוב הצרפתי, ומאחוריו שורה של הישגים, פרוייקטים ותערוכות. תחום העיסוק העיקרי שלו הוא עיצוב אמנותי לפנישטח של קירות ורהיטים, הנראים אחרי הטיפול שלו כאילו כוסו בחול רטוב, ויד של אמן שירבטה רישומים על משטח הגרגרים. השני הוא גיום זלבורג, אמן הצריבה בזכוכית. משטחי הזכוכית האמנותיים שלו, שפניהם האטומים צרובים ומפוסלים, מפארים כמה וכמה מזנונים, משטחי שולחן ומחיצות שעיצבה לי מילוא. "גם כאשר אני עובדת עם אמנים צעירים, העיצוב של הרהיט הוא שלי, ואני מזמינה אותם לבצע, לאחר שאני מפרטת להם איזה אופי בדיוק אני רוצה לשוות לכל רהיט".בפאריז ערכתי עם מילוא סיור בחנות אופנה שעיצובה הושלם לא מכבר, בשתי דירות של לקוחות, בווילה מפוארת באחד הרבעים המהודרים של העיר ובדירתה הפרטית. כל חלל היה שונה ממישנהו בגודלו, בטעם הלקוח ובצרכיו המיוחדים, ובמשאבים הכספיים שעמדו לרשותו. הווילה המפוארת שוכנת בשכונת מגורים מוגנת ומבודדת, ששער אלקטרוני חוסם אותה מפני כניסה לא מבוקרת של אורחים מזדמנים. לי מילוא עיצבה בווילה כמה דלתות עץ כבדות וגבוהות במיוחד, גרם מדרגות, מזנון ארוך מאוד שדלתותיו מחופות משטחי זכוכית של זלבורג ופריטיריהוט נוספים. בעל הווילה, איש עסקים יהודי אמיד, שהיה מרוצה מאוד מהתוצאה, הוא שעודד את לי מילוא להקים חברה משלה לעיצוב, ויעץ לה כיצד לבנות את החברה על יסודות כלכליים איתנים.השולחן הנבחר"אחד הדברים החשובים מאוד בעיני, הוא לתת לכל לקוח את התחושה שהבית הוא שלו. לשתף אותם עד כמה שאפשר בכל הרעיונות וההחלטות. כמוכן, אינני לוחצת עליהם לסיים את מלאכת העיצוב בבתאחת. לא תמיד מספיק הכסף, וממילא צריך לעצב בשלבים. כמוכן, אני מאמינה שבמהלך החיים בבית או בדירה, לומדים טוב יותר מה מפריע, מה חסר, אילו ליקויים צריך לתקן וכד’. משום כך היחסים שלי עם הלקוחות הם סיפור מתמשך לאורך זמן רב".למרות השוני הרב בין הבתים והדירות, הבחנתי בכמה וכמה מכנים משותפים ביניהם, שהם מסימני ההיכר של טעמה של מילוא. יש לה, לדוגמה, נטייה חזקה לצבעוניות. את הכורסאות והספות בדירה של אמה היא ציפתה בכתום ובטורקיז עזים ונועזים, שבכל דירה אחרת יכלו להיראות קיטשיים, על גבול הטעם הגרוע. כאן, בשכנות קרובה לרהיטים הישנים, למטבח בעל המשטח השחור ולעבודות האמנות המפארות את הקירות, יוצרים כתמי הצבע הללו חוויה תוססת, לא כלכך אופיינית לדירות של קשישים.בדירה שעיצבה ללקוחה פריזאית שגרה בגפה ובדירתה הפרטית, צבעה מילוא את הקירות בגווני פסטל עליזים. "אני מאוד אוהבת להכניס צבע לחללי מגורים, אבל היה לי מאוד קשה לשכנע את הלקוחה שלי להעיז ולצבוע את הקיר". מאמצי השכנוע של לי הצליחו גם בריהוט הדירה. ליד ספה של המעצב מרטן סקלי, במרכז הסלון, ניצב שולחן אירוח המתפרק לכמה שולחנותצד קטנים, עיצוב של לי מילוא, שווריאציה מסויימת שלו הוצגה בין "100 הפריטים הנבחרים" בסלון הרהיטים של פאריז, בינואר 1997.אהבה נוספת של לי מילוא, הם מדפים ארוכים מאוד, שצורתם אלכסונית, כך שקצה אחד שלהם צר מאוד, והם מתרחבים בהדרגה עד לקצה השני, הרחב. משטחים שכאלה יכולים לשמש הן כמדפים להנחת חפצינוי, והן כשולחנות עבודה ארוכים, כשעל הצד הרחב אפשר לעבוד מול מחשב ולכתוב, ועל הצד הצר אפשר להניח פריטי משרד מיכלים לעטים ועפרונות, ערמות קטנות של פתקימזכר וכד’. בדירתה הפרטית ראיתי מדף אלכסוני כזה המקשר בין שני חללים: מתחיל בחדר של אחת הבנות, כאילו חוצה את הדלת ונמשך לאורך הקיר בחדר הסמוך, וזו נטייה אופיינית נוספת של לי מילוא: להגדיל את החלל עלידי יצירת קשר והמשך בין אזור אחד לשני.דימוי עסקיהמשרד של לי מילוא הוא קומפקטי ויעיל המעסיק 6 עובדים, בין השאר מנכ"ל המשרד ומזכירה. בתקופה של פרוייקטים גדולים עובדים בו אדריכלים ומעצבים לפי חוזה מיוחד. באחת מפגישותינו היא עבדה על הצעה למכרז לעיצוב מדפים לרשת החנויות הגדולה "קסטרו רמה", וכן על חנויות לרשתות בתחומי האופנה והקוסמטיקה כגון "מתוד ז’אן פיובר" ו"סטנדל". לאחרונה שכר את שירותיה משרד נסיעות צעיר ודינמי, המתמחה בעיקר בחופשות משפחתיות. "אחת האהבות הגדולות שלי, היא לעצב דימוי עסקי של חברה", מסבירה מילוא. "אני יושבת עם בעלי העסק וחוקרת אותם שעות על שעות, על אופי החברה ומטרותיה, ויחד איתם מגיעה למסקנות העיצוביות הנובעות מהדימוי העסקי. במשרד הנסיעות, לדוגמה, התבססתי על צבעי תכלת, צהוב וחול, ועל קווים עגולים המזכירים גליים. את הלוגו ואת הניירת המשרדית מעצב גרפיקאי, שאני עובדת איתו ומתאמת את הקווים המנחים".בימים אלה, כשהיא מגיעה לישראל לעתים קרובות, היא מסיימת עיצוב פנים של דירה בגניצהלה, בית ברמתהשרון, ועסוקה בחיפוש אחר מעצבים מקומיים שיבצעו עבודה פרטי ריהוט יחודי לווילה בקיסריה. תוך כדי עבודה על פרוייקטים מיוחדים, היא משלבת תכנון פנים עם עיצוב רהיטים בלעדיים, שעדיין לא מיוצרים בקנהמידה תעשייתי, אבל אולי גם זה יגיע. "שלושת ערוצי העבודה שלי הם: דירות ובתי מגורים, עיצוב כולל לחברות ועיצוב רהיטים", מסכמת מילוא. "כל ערוץ כזה דורש ממני חשיבה שונה, תשומתלב אחרת לפרטים, ועבודה שונה לחלוטין מול לקוח, כאשר בעיצוב רהיטים אני לא עובדת מול לקוח, אלא מעצבת ואחרכך מנסה לשווק".בתה הבכורה הילה, השוהה השנה בישראל לרגל שנת שבתון של אביה, מתגייסת בקרוב, וקרוב לוודאי שתישאר בישראל. לאורה, הבת הצעירה, שוקלת אף היא להישאר בארץ במחיצת אביה, העובד עם כמה משחקני "הבימה" במסגרת "פרוייקט הצעירים" שהקים הבימאי אילן רונן. ואילו לי מילוא יותר מדי שנים היא נטועה בתרבות הצרפתית, המתאימה כלכך לטעמה, ויותר מדי הצליחה בזמן קצר יחסית מכדי לעזוב הכל מאחוריה ולעבוד בלעדית לישראל. אבל היא כבר הקימה כאן משרד שיטפל בעבודתה בין ביקור לביקור, וכך להמשיך ולפעול על קו תלאביב פאריז, לחלק את זמנה שווה בשווה בין ישראל לצרפת, ולהוסיף לפאלטת הצבעים המקומית גוון אירופי מעודן.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה