כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עיצוב המוצר – זה טלפון?

עיצוב המוצר – זה טלפון?

המציאות הטכנולוגית והשיווקית מאפשרת היום ליצור מכשירי טלפון מכל הסוגים: מכובדים, קלי דעת, שקופים, הייטקים ועוד. המעצבים אמורים לעצב מוצר, שיהיה גם "רציני" ואמין, וגם יעורר סימפטיה רגשית ואישית.

מאת: צילום:


מחקרים מראים כי על כל קו טלפון בבית הישראלי ישנם בין שלושה לארבעה מכשירי טלפון. בשנת החמישים למדינה, הטלפון הוא לא רק מכשיר תקשורת שאי אפשר בלעדיו, הוא חלק מעיצוב הבית. אנשים בוחרים בטלפון כפי שהם בוחרים ברהיטים ובשאר האביזרים, ומתאימים אותו לחדרים השונים: טלפון מכובד בחדר העבודה, עליז בחדר השינה, מצחיק בחדר הילדים. שנת החמישים למדינה היא הזדמנות לערוך חשבון נפש, סיכומים והשוואות, ולהתרפק על זכרונות. ברוח זו החלטנו לבחון את מעמדו של מכשיר הטלפון, ולבחון מה עבר עליו בחמישה העשורים החולפים.בימים הראשונים למדינה, היה זה מצרך נדיר שרק יחידי סגולה זכו בו. ההמתנה לקו ארכה שנים, וכשסוף סוף הגיע הביתה המכשיר המיוחל, הוא התקבל בכל הכבוד הראוי. גם מראהו הקרין כובד ראש ומכובדות קופסה שחורה עשויה מבקליט, ובמרכזה חוגת מתכת נוצצת. לרוב הניחו מתחתיו מפית תחרה לבנה, והעמידו אותו על שולחן קטן שניצב ב"הול המואר".כיום אומנם אין עדיין מכונית לכל פועל, אבל קו טלפון יש לכל דורש. בעידן התקשורת והאלקטרוניקה הפך הטלפון להיות אביזר בסיסי שאין לתאר את החיים בלעדיו. מחקרים מראים כי על כל קו ישנם בין שלושה לארבעה מכשירים, מכאן שבכל בית מצויים מכשירים רבים, שבדומה לריהוט, מקנים לבית את אופיו ואת מראהו.לדברי מעצבי המוצר, הטלפון הביתי, כאובייקט וכמוצר, נמצא בתקופה הבוגרת של מחזור חייו: הוא נמצא בשימוש כבר שנים רבות, תכונותיו ידועות ומוכרות לכל, ועתה הוא בשל לטיפול אסתטי ועיצובי. זוהי איפוא שעתם הגדולה של המעצבים. עליהם מוטלת המשימה לחדש ולהמציא כדי לגרום לנו להחליף ישן בחדש, ולמעשה הם אלו שלמעשה מגלגלים את התעשייה. המציאות הטכנולוגית והשיווקית מאפשרת להם ליצור מכשירי טלפון מכל הסוגים: מצחיקים, קלי דעת, מכובדים, רכים, שקופים, גמישים, הייטקיים, דמויי מיקימאוס או מכונית פררי.מוצר שידבר אליךחגי שוודרון, מעצב מוצר, בעל תואר מאסטר מאקדמיית "דומוס" במילנו, עיצב במשך שנים רבות בחברת "אוליבטי" האיטלקית והוא מתמחה בתחום ההייטק. שוודרון: "הטכנולוגיה הכרוכה היום בייצור מכשיר טלפון היא סטנדרטית לחלוטין ומוכרת לכל יצרן )בדומה לזה של הרדיוטרנזיסטור(. לכן הטיפול האסתטי, החומרי והצורני הוא האלמנט העיקרי העושה את ההבדל, והוא זה שמעניק למוצר את זהותו האטרקטיבית. זהות זו מתבססת על התאמתו לצורת השימוש שולחני, תלוי, אלחוטי וכדומה. על המעצבים להוציא מתחת ידם מוצר חדש, שמצד אחד יהיה ’רציני’ וישדר אמינות, אולם מצד שני יעורר סימפטיה רגשית ואישית. המעצב לוקח בחשבון משתנים רבים סוג החומר, המגע שלו עם יד האדם, איכות הגימור, אבל מעבר לכל אלה הוא חייב ליצור מוצר "שידבר אליך".מה גורם לאדם הנכנס לחנות שבה מוצגים עשרות מכשירי טלפון, להעדיף מכשיר אחד על פני השני? שוודרון: "תהליך הבחירה לרוב אינו רציונלי. הוא נובע מהתחושות שמעורר המוצר. נכון שאפשר להחליט על פי הצבע, המבנה הארגונומי, או על פי המוניטין של החברה המייצרת, אבל ידוע היום שהעיצוב הוא הגורם הקובע בבחירה. אנשים מפעילים את הבטן יותר מאשר את הראש. בעבר היו רוב המוצרים בעלי אופי אנונימי, אבל מאז שנות השמונים מבינים המעצבים שעליהם ליצור מוצרים שחייבים "לשדר ולהתחבר".עבור חברת "טלרד" עיצב שוודרון משפחה חדשה של טלפונים משרדיים, ועבור "בזק" טלפון ציבורי נייד, כולם בעלי מראה סולידי. אבל כאשר הוא משתתף בתערוכות עיצוב, הוא מרשה לעצמו להפליג למחוזות הדמיון. בתערוכה שהוצגה במרכז פומפידו בפריז, בהשתתפות מיטב המעצבים )ביניהם פיליפ סטארק(, הוא הציג את ה"רינג טלפון", המבוסס על חיקוי תנועת היד של האיטלקים שמשמעותה: "תרים את שפופרת הטלפון". לאצבע אחת הוא הצמיד טבעת המשמשת כמיקרופון ועל הבוהן הרכיב רמקול. לדברי שוודרון, לא רחוק היום שבו הטכנולוגיה הממוזערת תאפשר לממש רעיון זה, אותו הגה עוד ב1985. בתערוכה שהתקיימה בגלריה "אסכולה" לפני שנה, הציג שוודרון טלפון סלולרי בצורת מקל הליכה שכינה "כלי ליווי לתקשורת אישית", עם נוכחות בולטת במיוחד.סוף ימי המונופוליצרנים מבחינים בכמה קטגוריות של מוצרים: טלפונים לשימוש עסקי ומשרדי, טלפונים דקורטיביים וכאלה שאפשר להגדירם כצעצועים. לדברי רמי קנת, מנהל השיווק של "יורוקום", המייצגת בארץ חברות בינלאומיות כמו "פנאסוניק", "דייהו", "ג’נרל אלקטריק" ועוד, יורוקום לבדה מוכרת כמאה אלף מכשירים בשנה, 70 אחוז מהם טלפונים אלחוטיים. קנת: "ההיצע והגיוון בשוק הטלפונים היום הוא אדיר. ישנם מכשירים המתאימים לכל יעוד טלפון עם שעון מעורר המיועד לחדר השינה, טלפונים אלחוטיים עמידים למים המיועדים לאמבטיה ולג’קוזי וטלפון לחיצים למטבח העשוי מיקשה אחת, כדי ששומן ולכלוך לא ייכנסו לחרכים. הניסיון שלנו מראה, כי בכל בית מודרני ישנו טלפון אחד חכם המכיל את רוב התכונות כמו דיבורית, נודניק, זכרונות וכדומה, ואילו המכשירים האחרים מותאמים מבחינה עיצובית לחדרים שבהם הם נמצאים. ההתאמה נעשית על פי הצורה או הצבע. הצבעים הנמכרים ביותר הם עדיין שחור ולבן, אבל יש היום ביקוש גם למכשירים בצבעי פסטל".לאחר שהסתיימו ימי המונופול של בזק הבינו בחברה כי עליהם להיערך לעידן התחרותי. מסביר מיקי גבע, מנהל מסחרי באגף השיווק: "המפתח לפעילות הוא זמינות. ברור לנו מעל לכל ספק, כי ככל שיהיו בבית יותר מכשירים כך יגבר השימוש בהם: יותר שיחות הן יותר רווח". כשהבינו בבזק כי עליהם למכור מכשירים רבים יותר, הלכו והרחיבו את רשת החנויות שלהם. את חנות הדגל בתל אביב עיצבו בטוב טעם. בחנות זו מוצגים מכשירי טלפון רבים עלגבי מעמדים מיוחדים והמבחר הוא גדול. בנוסף למכשירים שמייצרת בזק תחת שם המותג "בזקביט", מוצגים גם מכשירים של חברות אחרות כמו "גלאקסי", "ראפ", "יורוקום" ועוד.עוד בשלב התכנוןמיקי גבע: "החנויות שלנו הן חנויות מתמחות. לכל הדגמים הנמכרים אצלנו אנחנו נותנים את השם והאמינות של בזק, כך שהלקוחות שלנו יודעים שהם רוכשים מכשירים טובים שעברו בדיקות איכות והתאמה וקיבלו את אישור משרד התקשורת". המכשירים המוצגים בחנות מחוברים לקו והקהל יכול לחייג לכל מקום באזור החיוג של החנות, כדי לבדוק בעצמו את המכשיר. גבע: "אנחנו לא מוכרים חתול בשק. הקהל מוזמן להפעיל בעצמו את הטלפונים ולהתרשם מביצועיהם וזה עוזר מאוד לגיבוש ההחלטה על הבחירה הנכונה".מיקי מספר כי לקוחות נכנסים לחנויות בזק עוד בשלב מוקדם של תכנון בתיהם ובוחרים את כל מכשירי הטלפון לבית. "הם יכולים למצוא אצלנו טלפונים לחדרי ילדים, טלפונים לחדרי שינה ולמטבח, במגוון צבעים וצורות והם מבצעים הזמנה שאנו ממלאים כשהבית מוכן".ובכלכלה כמו בכלכלה ההיצע הגדול של מכשירי הטלפון גורם לירידת מחירים. רוב הטלפונים הדקורטיביים נמכרים בפחות מ200 שקל והם יעד מבוקש למתנות. טלפון למטבח המוצמד ללוח מודעות של גלאקסי נמכר בחנות של בזק ב200 שקל, טלפון שקוף, או טלפון אדום שמשמיע מוסיקה, המתאימים לחדרי ילדים, נמכרים ב80 שקל בלבד ומבוקשים כמתנה לבני/בנות מצווה. גלאקסי משווקת גם טלפונים בצורת מכוניות, טלפון עם תאורה פלורסנטית וטלפון מתקפל בשם ’קליק קלאק’ שהם להיטים בקרב בני הנוער.מוצר במחיר תחרותידרישות השוק תובעות מהיצרנים לחדש כל הזמן. יפים אריה, מעצב תעשייתי, מעצב כבר שנים אחדות עבור חברת "מאסוניק". באחרונה עיצב טלפון המשלב רדיו, שעון מעורר ומנורת הלוגן. יפים: "הכוונה היא לשלב את כל האביזרים האלה שנמצאים בדרך כלל ליד המיטה במוצר אחד. בצורה זו נחסך מקום, אין צורך בחוטים ובשקעים מיותרים. המוצר נותן פתרון יעיל ואסתטי לארונית הלילה הצמודה למיטה". יפים רואה את תפקיד המעצב כמתווך בין היצרן לצרכן. "עלינו להגדיר את צורכי המשתמש ויחד עם היצרן לתת את התשובה המתאימה. בתהליך הייצור עלינו לקחת בחשבון גורמים רבים. לעתים אנו נדרשים לעשות פשרות כדי להקטין עלויות ולצאת עם מוצר במחיר תחרותי, אבל הטכנולוגיה היום מאפשרת יצירת מוצר מתאים לכל דרישה,מבלי לפגוע באיכות ובאמינות".אל תשכח ללחוץפירוש חדש למושג "תקשורת בין אישית" נתן היזם הישראלי פרד רז במכשיר טלפון מקורי שהוא מייצר. הטלפון, המשווק על ידי יורוקום, נקרא TELE FACE. למכשיר 10 לחצנים גדולים שכל אחד מהם מתפקד כזיכרון. על גבי כל אחד מהלחצנים ניתן להדביק תמונה של בעל המספר שאותו אוגרים בזיכרון. כך יכול גם ילד קטן, שאינו יודע לחייג, ללחוץ על התמונה של אמו ולהשיג אותה בטלפון. רז: "הטלפון הזה מבוקש גם בקרב אנשים קשישים ששמים על המקשים תמונות של בני משפחתם ושירותים שונים כמו מוניות, או עזרה רפואית, ואף בקרב צעירים שמדביקים עליו תמונות של חבריהם או של הפיצה שהם אוהבים להזמין בטלפון …."בזמן שהמכשיר מצלצל נדלקת נורית, כדי להקל על אנשים כבדי שמיעה. המכשיר מצויד גם בסוללות לגיבוי, כדי שהזיכרונות לא יימחקו כאשר מנתקים אותו מהתקע.בתערוכה בינלאומית לאלקטרוניקה, INNOVATIONS 98 שנערכה באחרונה בלאס וגאס, זכה מכשיר זה בפרס ובציון לשבח. במיוחד ציינו את עובדת היותו מקורי וידידותי למשתמש. ה TELE FACE שמחירו כ200 שקל מבוקש מאוד כמתנה. נותן המתנה מדביק את תמונתו על גבי אחד הלחצנים ברומזו אל תשכח ללחוץ על תמונתי.למכשיר מצורף קיט עם מדבקות מתאימות ושבלונה, שבעזרתה אפשר לגזור את התמונות. מרכזיה בכל ביתכשם שמקדישים מחשבה רבה לתכנון מערכת החשמל בבית, כך צריך לתכנן את התשתית התקשורתית כבר בשלב מוקדם של הבנייה. בדומה לנקודות החשמל, יש להכין מראש את נקודות התקשורת. מצויות היום בשוק מרכזיות ביתיות שבאמצעותן אפשר לתקשר בין החדרים, להעביר שיחות, לפתוח את דלת הכניסה ולחבר אליהן את הציוד המצוי היום כמעט בכל בית פקס, משיבון אלקטרוני וכדומה. חברת "בזקכל", חברה בת של בזק, משווקת מרכזות טלפון משוכללות למגזר העסקי, אבל גם מרכזיות בסיסיות הכוללות עד שני קווי חוץ ושש שלוחות פנים, במחיר סביר של 1300 ש"ח.איתי מדליה, מנהל השיווק והמכירות: "בזקכל מעניקה ייעוץ לכל דורש. רצוי לפנות אלינו כבר בשלב התכנון המוקדם, כדי להסתייע במציאת פתרונות המתאימים לדרישות האישיות של המשפחה". תחת המותג "בזקביט" מייצרת החברה ציוד העומד בכל התקנים הישראלים הדרושים: טלפונים אלחוטיים כולל טלפון אלחוטי דוקווי, טלפון מיני אלחוטי, טלפונים עם לחיצים גדולים במיוחד בעלי מגבר אקוסטי ונורת חיווי צלצול לכבדי שמיעה, ויש גם "מיזהפון" מכשיר המציג את מספר המתקשר מייד עם הצלצול ומאפשר לשמור בזיכרון עד 64 מספרים של השיחות האחרונות, כדי לאפשר לך לדעת מי חיפש אתכם גם אם לא נרשמו הודעות במשיבון. גיל רוזן, מנהל מכירות ציוד קצה בבזקכל: "הצרכן הישראלי הוא בעל תודעה תקשורתית מפותחת, הוא מציב לנו דרישות ואנו נערכים למלא אחריהן".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה