כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עיצוב חושני עם אוכל

עיצוב חושני עם אוכל

ראיון בלעדי עם האדריכל אדם טיהאני שאצר את התערוכה DINING DESIGN ביריד במילנו

מאת: צילום:


חייכתי שישה ימים”, אומר אדם טיהאני על התערוכה “DINING DESIGN”, שאצר ביריד במילנו. הקריירה של אדם טיהאני בעיצוב מסעדות החלה ב-1980 בפרויקט שהיה בעצם טובה לחבר. אז לא ידע שזה יהיה מוקד הקריירה שלו. כשטיהאני החל לעצב מסעדות לפני 21 שנה אדריכלים לא עיצבו כמעט מסעדות. “היום הגיע הזמן לחגוג את הנושא”, הוא אומר. טיהאני עיצב עשרות מסעדות בכל רחבי ארצות הברית ובערים אחרות בעולם (כולל תל אביב וירושלים). בין המסעדות המפורסמות ביותר שלו בולטות – Le Cirque 2000 ו-Jean Georges בניו יורק. Sea Grill בניו יורק, Baretto בפאריס ו-Remi ו-Regata בכל רחבי העולם.על פי נתונים שמספק ארגון התיירות העולמי, יש כיום בעולם 8.1 מיליון מסעדות, שמחזור הכספים שלהם הוא 704 ביליון דולר. “פעם כל אדריכל רצה לעצב כיסא”, אומר טיהאני, “היום כולם עברו למסעדות. כי לעצב כיסא זה הרבה יותר קשה". "המסעדות בעשר השנים האחרונות נהפכו למקום המפגש הפופולרי ביותר. לכל אנשי העסקים יש היום במזוודות שלהם מדריך מסעדות ולאו דווקא מדריך נסיעות. אוכל הוא שפה בינלאומית המאפשרת לנו לטייל במקומות אקזוטיים מבלי לקום מהשולחן. והמסעדות נהפכות היום לאטרקציה מספר אחת שלנו”. לפני שנתיים אצר טיהאני פרויקט של עיצוב חדרי מלון ברחבי העולם שבו לקחו חלק מיטב האדריכלים ובהם זהה חאדיד, רון ארד וז’אן נובל, שעיצבו חדרים של מלון עתידי. לאחר שפרויקט זה זכה להצלחה גדולה ופרסום רב פנו אליו מארגני התערוכה שיאצור פרויקט נוסף.מה ההבדל מבחינתך בין פרויקט המלונות לבין פרויקט המסעדות?                            “האמת היא שאחרי פרויקט בתי המלון הרגשתי שהגיעה העת לעשות את מה שאני רוצה באמת. הרבה יותר מעניין אותי לעבוד עם סטודנטים. להציג עוד פרויקט של ז’אן נובל זה כמו להציג את העבר, לעומת זאת לראות מה סטודנטים עושים זה העתיד. זה הרבה יותר מעניין ומרענן הן מבחינת הרעיונות והן מבחינת האנרגיה".   " אנשים באים היום לניו יורק ונדלקים על הסוהו יותר מאשר על השדרה החמישית. כך היה גם בתערוכה. באו סטודנטים מכל העולם, נפגשו זה עם זה והיתה אנרגיה של יצירתיות והנאה. חייכתי במשך שישה ימים”. במסעדה שבנה טיהאני שונה העיצוב לחלוטין פעמיים במשך שישה ימים. כל צורכי השולחן – מפה, כלים, כיסאות, תמונות, תאורה ואפילו מדי המלצרים עוצבו על ידי שניים מהשמות הגדולים ביותר בעיצוב אופנה היום, רוזיטה מיסוני ופול סמית.למה לקחת מעצבי אופנה לפרויקט המסעדה?“הדרך היחידה שמעצבי אופנה יכולים להצליח היום היא להיכנס לתחומים שהם לא רק אופנה. היום יצרני האופנה מוכרים גם לייף סטייל (קחו לדוגמה את ארמני). ראלף לורן התחיל עם זה ויש תחרות גדולה ביניהם. נכנס קליינט; אם יש בחנות חוץ מהבגדים גם נעליים, תיקים וכלי בית, הוא תמיד יקנה משהו. הזמנתי את ארמני לעצב מסעדה אך הוא היה מוכן לעצב רק בטריטוריה שלו. ראלף לורן היה עסוק מדי. לרוזיטה מיסוני זה התאים בדיוק. כך גם לפול סמית. שניהם הקדישו זמן רב לסטודנטים”.המסעדה היתה למעשה סגורה לקהל הרחב ואפשר היה להציץ לתוכה דרך חלונות ההצצה. למה? “החברות שנתנו חסות לתערוכה בנו לעצמן חדר אוכל של החברה בתקופת התערוכה, שם, על פי ההסכם עם ועדי העובדים של התערוכה, ניתן אוכל בחינם. הרעיון היה לראות איך מסעדה עובדת ובאמצע התערוכה לראות דרך חלונות ההצצה איך מחליפים עיצוב”. לאיזה כיוון לדעתך הולך השילוב בין אוכל לעיצוב?“כל הרעיון בתערוכה היה מבוסס על השילוב בין עיצוב לאוכל. כך למשל, היה שם מגש ובו תשע דוגמיות של מאכלים מתשע מדינות שונות שהשתתפו בתערוכה. כל אחד יכול היה לרכוש מגש כזה ולשבת לאכול באחת המסעדות המעוצבות במקום. המגש הזה לדעתי מסמל את השילוב הזה בין אוכל לעיצוב.”ומה הקשר בין עיצוב האוכל לעיצוב המסעדה?“לדעתי המסעדה היא תיאטרון והאוכל הוא שחקן ראשי, ואם התיאטרון לא בנוי יפה אז השחקן הראשי נראה עלוב. אני רוצה שמסעדה תעניק חוויה חושנית. אני מאמין גדול בסקסיות. לגרום לאנשים להיראות טוב, זה חייב להיות אחת המשימות העיקריות של המעצב. כשהלקוחות נראים טוב הם מוכנים לבזבז כסף.“אני בונה קורלציה בין עיצוב המסעדה לאוכל. לדעתי, מסעדה היא מקום שאתה מרגיש אותו יותר מאשר מקום שאתה רוצה לחשוב עליו. כך גם האוכל.” איך הטכנולוגיות המודרניות משפיעות על העיצוב?                                                              קח לדוגמה את המסעדה של דילר וסקופידיו (המצויה במרתף ואין בה חלונות. כדי ליצור אווירה של תנועה מקרינים מעל הבר מקטעי תמונות של האנשים המצולמים). מה אתה חושב עליה?“לדעתי זה גונב את תשומת הלב. החיים עוברים מולינו כל כך מהר. אותי יותר מעניין האפקט שהמקום עושה עליך מאשר פרובוקציה מחשבתית. זה יותר באינסטינקט. הייתי במסעדה הזאת הרבה פעמים אבל אני לא יודע מה טעמו של האוכל. העיצוב נעשה מעניין יותר ממה שאתה אוכל”. ומה עם פרויקטים בישראל?“אין כמעט תיירות בארץ כך שזה מאוד מקשה, אבל היום במקרה היה אצלי אהרן דברת והזמין אותי להצטרף למועצת המנהלים של בצלאל, כך שאוכל לעסוק במה שמעניין אותי – סטודנטים וחינוך”. e  RESTAURANT המלה מסעדה, RESTAURANT, הופיעה לראשונה במאה ה-16 כשהיא מתייחסת למרק עשיר שייחסו לו יכולות מבריאות ומחזקות (RESTORATIVE). ב-1765 מיסייה בולנג’ר, אבי המסעדה המודרנית, מכר מרקים בבית מרזח הפתוח כל הלילה בפאריס. המסעדה כפי שאנו מכירים אותה היום היתה מוצר לוואי של המהפכה הצרפתית: טבחים ומשרתים ששירתו בבתי האצולה פתחו מקומות משל עצמם. כשגדלה האוכלוסייה בפאריס ואזרחים פשוטים הכירו מאכלים שהוגשו פעם לעשירים בלבד, נהפכה המסעדה למקום קבוע ומזון אנין היה לגאוותה של פאריס (מתוך קטלוג התערוכה).  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(299949) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:29" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:29" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "093110a1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "093110a1_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:29" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:29" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(299948) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/093110a1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה