כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עיצוב משוגע

עיצוב משוגע

מהדאדא ועד המיחזור – קיצור תולדות האופנות החולפות בעיצוב המודרני

מאת: צילום:


 העיצוב המודרני, שנולד בשלהי המאה ה-19 והתפתח בקצב מואץ במשך המאה ה-20, מתלבט בין שתי גישות מרכזיות: הגישה הקונסטרוקטיבית המעשית, שמתרכזת בפונקציה ובניקיון צורני ללא קישוטיות מיותרת; והגישה האמנותית, שבה למעצב גם מרחב ביטוי אישי ובו הוא נותן דרור לדמיון היצירתי דרך דימויים, צורות וצבעים, על גבול האבסורד הסוריאליסטי.שנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 התאפיינו בהתלהבות מהאפשרויות שיצרו התיעוש והייצור ההמוניים. ביטוי לכך ניתן לראות בהרבה צנרת, דיקט ופח מכופפים. באותו זמן, הצורך האנושי ליופי וייחוד יוצר תופעות יוצאות דופן בהשפעת האמנות והקשרים לתנועות הדאדא והסוריאליזם, שנגעו בכל תחומי החיים, בהם גם עיצוב רהיטים, מוצרים, תכשיטים ואופנה. דוגמה בולטת לתופעה זו היא הספה שנעשתה על פי רישום של סלבאדור דאלי ב-1934, בשם "מיי ווסט", בצורת שפתיה האדומות של השחקנית.  בשנות ה-50 התרחבה תופעת העיצוב האמנותי עם סממנים ראשונים של השפעת הפופ. ביטוי לכך היא הספה של ג'ורג' נלסון מ-1956, בשם מרשמלו, העשויה מקבץ של כריות עגולות במושב ובמשענת, בצבעים מתוקים שמזכירים סוכריות מציצה. המיוחד והשונה מבין מעצבי התקופה היה פיירו פורנסטי. הוא עיצב מגוון רחב של מוצרים בסגנון סוריאליסטי קישוטי שהיה מקור השראה לקבוצות איטלקיות מאוחרות יותר, אשר דגלו באנטי עיצוב סגפני, קר ופונקציונלי. פורנסטי יצר מוצרים שמספרים סיפור משולב בהומור ובאזכורים קלאסיים שמעידים על יכולת טכנית ואמנותית גבוהה. הוא שילב באורח מאולץ למדי בין הסגנונות הקלאסיים והמודרניים ושימש גשר בין שתי הגישות המנוגדות. בדרך זו נוצרו מוצרים שימושיים על גבול הפריט האמנותי.באותו הזמן החלו האחים אקילה וג'אקומו קסטליונה לעצב מוצרים מוזרים לזמנם, שהיו הכלאה בין מוצר תעשייתי מוכן למוצר שימושי ביתי. הם השתמשו במושב מתכתי של טרקטור ככיסא קפיצי לשימוש ביתי, למשל, ומושב של אופני מרוץ נהפך אצלם לכיסא בר מתנדנד.שנות ה-70 הביאו עמן כמה תופעות מוזרות בהשפעת סגנון הפופ. השימוש בפלסטיק איפשר הגדלה של אלמנטים אדריכליים ופיסות טבע והסבתם למוצרים שימושיים. למשל – כורסה עשויה מפיסת דשא מוגדלת של קבוצת סטרים וכותרת של עמוד יווני שנהפכה לכורסה בידי סטודיו 65.בתחילת שנות ה-80 היתה זו קבוצת ממפיס האיטלקית שחרתה על דגלה את המרד בקונסטרוקטיביזם התעשייתי. הקבוצה – בראשות אלסנדרו מנדיני, אנדריאה ברנזי ואטורה סוטסאס, נתנה דרור ליצירתיות ולקיטש והקצינה את השימוש בצבעים, צורות וחומרים. היא עסקה בעיצוב טוטאלי וההשפעה שלה ניכרת בעיקר בחופש היצירתי ועיצוב מוצרים ייחודיים בסדרות קטנות. באותו עשור בולטת גם האסתטיקה של החומרים החשופים. האדריכל והמעצב גאיטנו פשה יצר סדרת רהיטים מפוליאוריטן בטכניקה מיוחדת שמאפשרת לצבע להתפשט באופן לא מבוקר בתוך החומר ובגימור מחוספס. באותה עת יצר האדריכל פרנק גרי רהיטים מקרטון חשוף ורון ארד עיצב כורסאות מפלדה חשופה.ואז באו שנות ה-90 ועמן שיגעון המיחזור. קבוצות עיצוב גרמניות, או דרוך דיזיין ההולנדית, נתנו לו ביטוי עיצובי נרחב. המוצרים בתקופה זו לובשים אירוניה אבסורדית מתובלת באמירה חברתית, פוליטית ואמנותית.המסגרת הזאת התאימה להפליא לעיצוב הישראלי, בהיותו עני, ללא תעשייה מאחוריו ובעל פוטנציאל יצירתי גדול. מרבית המעצבים הצעירים בתקופה זו עוסקים במיחזור ובאמירה.התוצאות המפתיעות והאיכותיות מציבות את העיצוב הישראלי הצעיר במקום מכובד בדירוג העולמי.עדות לכך אפשר לראות בתערוכות הבוגרים באקדמיות לאמנות ועיצוב שמוצגות בימי הקיץ. יותר ויותר סטודנטים מעדיפים לעסוק בעיצוב בעל אמירה אישית. אמצעים תעשייתיים משמשים אותם ליצירת פריטים ייחודיים המבטאים את עולמו הפנימי של המעצב או לחלופין את זה של הלקוח; המוצר נעשה אישי ולא פעם הצורה והחומרים שלו שונים ממה שהוכר כמוצר פונקציונלי פשוט. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה