כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עיצוב קל – חברת "דיזיין אפיירס" הגרמנית

עיצוב קל – חברת "דיזיין אפיירס" הגרמנית

החברה עוסקת במגוון רחב מאוד של עיצובים, בין השאר עיצוב המוצר, עיצוב והקמה של ירידים ותערוכות, אדריכלות ועיצוב רהיטים. אחד העקרונות המנחים אותה הוא "עיצוב קל", המתייחס להיבטים אקולוגיים וחברתיים.

מאת: צילום:


חברת "דיזיין אפיירס" הגרמנית עוסקת במגוון רחב מאוד של עיצובים, בין השאר עיצוב המוצר, עיצוב והקמה של ירידים ותערוכות, אדריכלות, עיצוב רהיטים, ומה לא. אחד העקרונות שהונחלו לחברה על-ידי מי שהיה מנהלה, הרברט שולטס, הוא "עיצוב קל", המתייחס להיבטים אקולוגיים וחברתיים.חברת העיצוב "דיזיין אפיירס" Design Afairs שוכנת במבנה ישן במינכן, בטולצר שטראסה, בית ששימש פעם מפעל לייצור מכונות. כמעט את כל שאר הבתים ברחוב מאכלסים משרדים ומפעלים של חברת "סימנס" הגרמנית.  "דיזיין אפיירס" הייתה פעם המחלקה לעיצוב המוצר ותערוכות בתוך סימנס, שבראשה עמד במשך שנים המעצב הנודע הרברט שולטס Herbet Schultes. כאשר שולטס פרש ובמקומו מונה כראש המחלקה קריסטוף בנינגר Christoph Boninger, הוחלט שהמחלקה עצמה תפרוש מסימנס ותתקיים כעסק עצמאי.  "סימנס היא עדיין הלקוח העיקרי שלנו, ואנחנו לא משרתים חברות מתחרות שלה", הסביר לי בנינגר, בביקורי במשרדו. "אבל העצמאות העסקית מאפשרת לנו לעצב – מוצרים ותערוכות – גם לחברות אחרות, ובכך להגדיל את נפח הפעילות שלנו וגם את מגוון המוצרים".מפעל המכונות הישן הוסב לסדנה ולמשרדים של דיזיין אפיירס בצורה מקורית ומרשימה. מתחת לגג נמתחה יריעה מחומר פלסטי, כדי לרכך את הנוקשות שמשדרים המבנה וגם המוצרים המעוצבים בחברה – מוצרי תקשורת, מחשבים, מכוניות, מכשירים רפואיים, גופי תאורה,  רהיטים (בעיקר משרדיים), מוצרי תשתית כמו מערכות אזעקה ועוד.  כמו כן גורמת התקרה המונמכת לתחושה נעימה יותר ולקנה מידה אנושי בחלל, ומשפרת את האקוסטיקה במקום. על התקרה נתלתה סירת חתירה דקה, המסמלת דינמיקה ועבודת צוות, שבנינגר מחשיב מאוד. סדנה לעיצוב המוצרבהגיעי למשרדי החברה, חיכתה לי הפתעה. קריסטוף בנינגר קידם את פניי יחד עם אחד מהמנהלים הצעירים, גבר שחום ונעים סבר. "שלום", הוא בירך אותי, והוסיף משהו בגרמנית לבנינגר. "אני מבינה שזה כל הרפרטואר העברי שלך", אמרתי, באנגלית. "תתפלאי, אבל אוצר המלים שלי הרבה יותר גדול", המשיך, באנגלית.  התעלומה נפתרה מיד: דובי רטן, יליד ירושלים (1954), בוגר "בצלאל" (1985), הגיע לגרמניה באמצעות מלגת השתלמות, השתלב בסימנס, מצא בה את מקומו,  נישא לאישה מקומית והקים משפחה, התקדם בחברה לדרגת Design Manager ונשאר בגרמניה. לא מכבר ערך שני ביקורים בישראל, כדי ליצור קשר עם לקוחות מקומיים.  "העובדה שישראל מתקדמת מאוד בתחומי ההיי-טק הופכת אותה למדינה אטרקטיבית ביותר למשרד כמו שלנו", הסביר לי. "הייתי רוצה להקים סניף ישראלי לדיזיין אפיירס". הביקור הנוסף של רטאן בישראל היה לאחרונה, ב"פסטיויטל", ובהרצאתו תיאר את החברה, את המבנה ואת מגוון העיסוקים שלה.זמן-מה לפני ביקורו של רטן, ביקר בישראל הנשיא הקודם של החברה, הרברט שולטס, שהוזמן ארצה על-ידי הנציג הישראלי של חברת המטבחים "בולטהאופ", ששולטס עיצב את אחת הקולקציות האחרונות שלה, ועל-ידי ביה"ס בצלאל, שם העביר שולטס סדנה לסטודנטים לעיצוב המוצר, והופיע בהרצאה פומבית בפני סטודנטים ואנשי סגל.  הפילוסופיה שביטא שולטס בהרצאתו, הנחתה אותו כשעמד בראש חטיבת העיצוב של סימנס, והונחלה לממשיכיו בדיזיין אפיירס. במוקד הפילוסופיה הזו עומדת ההתייחסות של עולם העיצוב לאיכות הסביבה: הצורך לחסוך במשאבים, במיוחד במשאבים הטבעיים כמו אנרגיה, וההכרח לפתח תעשייה לא מזהמת.  "אין ביכולתו של המעצב לעצב את מכונית העתיד, שתצרוך ליטר אחד בנזין  לכל 100 מייל, או שתנוע על תחליפי דלק כמו מים או אנרגיה סולרית. זו מומחיותם של המהנדסים", אמר שולטס. "המעצב יכול לעבוד רק בעזרת כלים עיצוביים… כשמדובר בחזון העיצובי, מדובר לא רק ביצירת אפקט אסתטי, אלא בהשראה ובדמיון  יצירתי", הוסיף. סיוט של עורכי תכניותבהמשך הרצאתו החדיר שולטס עיקרון, מושג שלדעתו חייב להיות נר לרגליהם של מעצבי מוצר: Design Light. לדבריו, זהו עיקרון פשוט בתכלית: "ככל שהחיסכון באנרגיה ובחומר בתהליך הייצור גדול יותר, כך קטנות כמות האנרגיה הנצרכת לאורך חייו של המוצר, וכמות הפסולת בתהליך מיחזורו.  דרישות השוק העולמי מחייבות שינוע של מוצרים מסביב לעולם באמצעי שינוע שונים – באוויר, בים וביבשה. ככל שהמוצר קל יותר נדרשת פחות אנרגיה לשינועו. הפחתת משקלו של המוצר היא אתגר לכושר היצירה של המעצב".כשמתבוננים בשולחן Sax שעיצב קריסטוף בנינגר, אין ספק שהוא מושפע מהעיקרוון של עיצוב קל. השולחן הוא קל משקל, בעל משטח דק מאוד הנשען על מערכת של רגליים מצטלבות, וגובהו ניתן לשינוי (בין 60 ס"מ ל74- ס"מ) באמצעות הטיה קלה של הרגליים, ולכן הוא יכול לשמש בשתי פונקציות: כשולחן צד נמוך או כשולחן קפה גבוה.גם מוצרים אחרים של "דיזיין אפיירס" משדרים קלות, פשטות, פונקציונליות וחדשניות. כזה הוא שרת הטלוויזיה שעיצב דובי רטן לחברת Fast Multimedia, הממוקמת במינכן. השרת יכול להקליט תכניות או סרטים מהאינטרנט או מהטלוויזיה, משני ערוצים בו-זמנית, ללא קלטת ובאיכות של תמונה דיגיטלית.  השבועון הגרמני "דר שפיגל", שתיאר לראשונה את המוצר, אמר עליו כי הוא "הסיוט של עורכי התכניות בטלוויזיה", מאחר שבאמצעות השרת הזה, יוכל כל  משתמש לערוך לעצמו את החומר הטלוויזיוני, להוציא מהסרטים את הפרסומות וכד’. זה יהיה בוודאי גם הסיוט של בעלי תחנות הטלוויזיה ושל זכייניהן.השרת הזה עוצב במחלקת העיצוב התעשייתי, שבראשה עומד רטן. מוצרים אחרים שתוכננו במחלקה זו הם מחשב נייד קל משקל בשם Jeston, בעל החמוקיים המעוגלים שמקנים  מעט רוך למוצר ההיי-טק הנפוץ, טלפונים סלולריים חדשניים, ועוד כהנה וכהנה. בין שתי קוביותמחלקה אחרת, פעילה מאוד, היא מחלקת התערוכות. "דיזיין אפיירס" השתתפה בעיצוב ביתן  שהציג את נפלאות "הבית החכם" ביריד מילנו האחרון, וכן כמה וכמה ביתנים מתוחכמים בתערוכת אקספו 2000 בהאנובר.  בין השאר היא עיצבה את ביתן הוועדה האולימפית הבין-לאומית, ובעבור סימנס – את אחד הביתנים ב"פרויקט המאה ה21-, שבו אימצו חברות תעשייה גדולות ערים גדולות בעולם. סימנס בחרה בשנחאי, ואנשי דיזיין אפיירס הראו אותה כעיר עתידית, שתיראה כמו עיר חלל בסוף המאה ה21-.פרס מיוחד הוענק לחברה על עיצוב הביתן של חברת & Devrient  Gieseck הגרמנית, ביריד CeBIT 2000. הביתן היה בנוי משתי קוביות: האחת יצרה רושם של פתיחות ושקיפות, והיתה מיועדת לקהל הרחב של מבקרי היריד, והשנייה הייתה מיועדת לקהל המקצועי מבין באי היריד, והעניקה למבקרים תחושות של אינטימיות ושל ביטחון.  בין שתי הקוביות הוקצה שטח שיועד לאורחים החשובים מאוד. מאחר שהחברה הגרמנית מדפיסה כסף – השתמשו מעצבי דיזיין אפיירס בדימוי של "נזילות", של מים, המאזכרים גם את הטבעות המים שמופיעות על שטרות הכסף. קולות הזרימה של המים, שנטפו על אחד מקירות הביתן, הוסיפו ממד אקולוגי לביתן.שאר המחלקות של דיזיין אפיירס עוסקות בדימוי ובזהות לחברות, וכן בשירותים שונים – החל מטיפול בנסיעות של נציגי הלקוחות, ובכלל זה השגת בתי-מלון וכרטיסים, וכלה בתכנון הנסיעה והבילוי במקום היעד, בארגון הכיבוד באירועים שקשורים בעסקי החברה, ועוד.דיזיין אפיירס מונה היום כ140- עובדים, ויש לה שלושה סניפים בגרמניה: במינכן, באהרנגן ובהאנובר. בין לקוחותיה נמנים חברות, כגון: אופל, בוש, דויטשה בנק, אקספו האנובר, גגנאו, פוג’יצו ועוד.  כל העובדים של דיזיין אפיירס יושבים בחלל פתוח בסגנון לופט, שרק מחיצות מפרידות ביניהם. כשביקרתי במקום וסיירתי בו בחברת דובי רטן, התרשמתי שכל אחד מהעובדים רכון על עבודתו ומאוד מרוכז בה, אבל תוך כדי הליכה בחלל הוא יכול להתעכב ליד קולגה, להתבונן בעבודתו, להעיר משהו, לתרום משהו, ולהביא לידי שיתוף פעולה בין המחלקות השונות גם כשלא מזומנת לשם כך ישיבה מיוחדת של ראשי מחלקות.  ציור בעיפרון שצייר לי קריסטוף בנינגן, מתאר שלושה מעגלים, המייצגים את העיצוב, את הייצור ואת הניהול, כשמעליהם צומחים שלושה פרחים. פעם היו אלה מעגלים נפרדים, לאחר מכן חופפים בנקודות מסוימות, ותחת ניהולו – יהיו כמעט חופפים; כלומר – ייווצר שיתוף פעולה פורה של מחלקות העיצוב, הייצור והניהול בחברה, כשרק הוא יכול להפריח פרחים.התמונות:למעלה:קבוצה של מנורות עמידה שעיצב הרברט שולטס ל-ClassiCon למטה מימין לשמאל: ארונות מטבח מסדרת System 21 ופח אשפה מאלומיניום, שניהם עוצבו על-ידי הרברט שולטס לבולטהאופ;פרוטוטיפים של מחשב, מקלדת ועכבר ניצב המעוצבים בקווים אליפטיים במחלקת העיצוב של דיזיין אפיירס; 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה