כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עירוב תחומים יפאני במוזיאון ישראל

עירוב תחומים יפאני במוזיאון ישראל

"עמודי הטוטם" המקבלים את פני הבאים לתערוכת Fusion במוזיאון ישראל אינם עשויים אבן ואף לא עץ, אלא בדים צבעוניים התלויים מתקרת האולם ומתבדרים קלות ברוח המזגן.

מאת: צילום:


האריגים המרהיבים, שעוצבו על ידי רייקו סודו העומדת בראש תאגיד "נונו" (בד ביפאנית), מייצגים היטב את מה שאוצר התערוכה, אלכס וורד, מתאר כאחת מהנקודות החזקות של העיצוב היפאני – השילוב בין אסתטיקה מסורתית לטכנולוגיות עתידניות. סודו – שהחברה שלה נחשבת למובילה בעולם בתחום הטקסטיל האוונגרדי – משלבת בתהליך הייצור טכנולוגיית היי-טק עם אריגים טבעיים וסינתטיים ו"התערבויות" של עבודת יד – כמו פיזור נוצות או מסמרים כדי ליצור על האריג סימני חלודה. הצמדת סרטי מתכת, לדוגמה, לחוטי כותנה או משי והתכתם הופכת אותם לרקמת חוטי מתכת שקופה ויוצרת את אותו המיזוג יוצא הדופן ששם התערוכה רומז עליו.סודו, איסי מיאקי והאדריכלים טויו איטו ושיגרו באן הם "אבות" הקבוצה בת 17 המעצבים המציגה בתערוכה. שאר המשתתפים נולדו רובם בשנות ה-60 וה-70 והם מייצגים יפאן אחרת – תזזיתית יותר, חופשית יותר, מושפעת מהעולם הווירטואלי-דיגיטלי וחוצת גבולות.איסי מיאקי האמין מתחילת דרכו, לפני יותר משלושים שנה, בשיתוף פעולה עם יוצרים מתחומים שונים והתווה דרך חדשה לבאים אחריו. במחקר המקיף שלו על בדיקת גבולותיו של הבגד עובד מיאקי עם אורגים רבים, אמנים, כוריאוגרפים, צלמים ומשוררים. טוקוג’ין יושיאוקה (ראו כתבה בגליון מס’ 90), המציג בתערוכה את כורסת "האני פופ", עבד לדוגמה כמעצב הפנים בסטודיו של מיאקי, עד שב-1992 פתח סטודיו משלו והתפרסם ביכולתו לגלות איכויות לא צפויות בחומרים כמו נייר, זכוכית ואלומיניום.לדברי וורד, הדור הצעיר של המעצבים השתחרר מכבלי המשפחה ההיררכית שהטביעה את חותמה גם על דפוסי העבודה של היפאנים. בעבר עבדו המעצבים התעשייתיים למען חברה אחת ושמרו לה אמונים – אך כיום הם נעים מפרויקט לפרויקט לפי מידת העניין שהוא מעורר בהם. אותה תנועה חופשית מאפיינת גם את נטישת ההתמחות בתחום אחד ונדידה מפרה בין כמה תחומים – מפרסום לאמנות, מעיצוב גרפי לעיצוב מוצר, מצילום למוסיקה וכו’. הכל פתוח – והאינטרנט, ספרי הקומיקס (MANGA) והתרבות הפופולרית מתערבבים בקלחת היצירתית הזאת ומעשירים אותה.התערוכה מנסה להעביר משהו מרוח הדברים האלה וזו אחת הסיבות שחלק גדול ממנה מוקדש לחומרים ויזואליים טהורים ולא רק לפריטי עיצוב. "לא ראינו צורך להציג כאן את המוצרים היפאניים שרוב הישראלים מכירים – משוק המכוניות או מוצרי הצריכה הביתיים", אומר וורד. במקום זאת נבחרו כלים ומכשירים שניתן למצוא בעיקר בשוק היפאני. אחד מהם הוא תנור מיקרוגל שנראה כמקלט רדיו ישן שעוצב על ידי מעצב גרפי דווקא. בנוסף לכך אפשר למצוא כאן פריטים זולים ביותר כמו גומיות ושקיקי תה, שלעיצובם הוקדשה תשומת לב רבה בלא כל קשר למחירם הסופי – גם זה פן מאפיין של הגישה היפאנית לעיצוב. "מה שקורה היום ביפאן שונה מאוד ממה שהיה לפני חמש או 10 שנים", אומר וורד. לדעתו, תחום עיצוב המוצר נמצא עתה בתקופת מעבר והוא פחות מעניין בהשוואה לנעשה בתחומים דינמיים יותר כמו האנימציה, הווידיאו והעיצוב האינטראקטיבי. למרות אופיה הצרכני במיוחד של החברה היפאנית, מתחילים למצוא בה הרהור שני על הצורך בייצור ההמוני של דברים שבסופו של דבר איש אינו זקוק להם. אתר אינטרנט של חברת "אלפנט דיזיין" מציע ללקוחותיו להזמין מתוך קטלוג של מוצרים קיימים המוצגים בו ומעודד אותם לשלוח רעיונות משלהם למוצר "המושלם" שהיו חפצים בו. בהמשך, כאשר יש די הזמנות, פונה החברה לאחד מ-1,250 המעצבים העצמאיים שהיא עובדת אתם. וכך נמשך תהליך העיצוב בהזמנה עד למוצר הסופי, בשיתוף פעולה עם הצרכן.רבים מהאדריכלים הצעירים של היום, אומר וורד, בניגוד לדור שנות ה-70 (שמייצג את האדריכלות הפורמליסטית), מתנגד למגה פרויקטים ולמגדלי הקומות. שני משרדי אדריכלות מייצגים בתערוכה את הדרך האלטרנטיבית השמה דגש על המרכיב האנושי שבתכנון, בוחנת מחדש את העיר ויחסה לאזורים החלשים שבה – ומשקיעה זמן ומאמץ גם בפרויקטים תיאורטיים ולא רק בתכנון ובנייה.אטלייה "באו-וואו" – משרד אדריכלים צעיר בטוקיו – מגלה עניין באזוריה המוזנחים של העיר ועוסק במחקר ובעיצוב של מבני כלאיים קטנים, שאותם הוא מכנה "אדריכלות מחמד". בתערוכה ניתן לראות את הפרויקט האחרון של המשרד – ה"מנגה פוד" – Mangapod, ספרייה ניידת שקירותיה, העשויים ממדפים המחזיקים עשרות ספרי קומיקס, יוצרים חלל קטן ומוגן שהילדים המבקרים בתערוכה ממהרים להשתחל אליו.חברי "מיקאן", משרד אדריכלים שנוסד ב-1995, מעדיפים להתמקד ב"דאנצי" – שיכונים שנבנו בטוקיו בשנות ה-50, המיועדים להריסה בשל גילם ומצבם הרעוע. בתערוכה ניתן לראות את "(EleFant)"- מבנה אלטרנטיבי שעיצב המשרד לשנות ה-2000, שניתן בקלות לשנות את צורתו באמצעות שינוי הבד והאוויר המרכיבים אותו. אותה גמישות מאפיינת גם את המעצבים היפאנים, אומר אוצר התערוכה. הוא מכנה אותם “amazing adaptors" (מסגלים/מתאמים מדהימים) ומצטט את דבריהם – "הכל פתוח לקחת ממנו – ואנחנו נעבד אותו בדרכנו שלנו".אותה אדפטציה היא בסופו של דבר המגע הייחודי, שיונק מהמסורת הביתית ומההשפעות הזרות, החוצה היום גבולות בקלות מדהימה, שאינו חושש לצחוק ולשחק ועדיין מעורר קנאה בזכות אותה אסתטיקה שורשית המזינה אותו זה דורות רבים. e  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(299983) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:35" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:35" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "095138a1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "095138a1_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:35" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:10:35" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(299982) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/095138a1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה