כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עיר הספורט – חנות ה"נייקטאון" הניו-יורקית

עיר הספורט – חנות ה"נייקטאון" הניו-יורקית

החנות היא ספינת הדגל של חנויות העל של יצרנית הנעליים המפורסמת. החנות מציגה את החידושים האחרונים בתחומים כמו עיצוב פנים, תאורה, אביזרי תצוגה ומולטי מדיה.

מאת: צילום:


ה"נייקטאון" הניו יורקית היא ספינת הדגל של חנויות העל של יצרנית הנעליים המפורסמת. תודות להשקעה ניכרת בעיצוב ובמחשוב הפכה החנות לאתר תיירות ובילוי. החנות מציגה את החידושים האחרונים בתחומים כמו עיצוב פנים, תאורה, אביזרי תצוגה ומולטי מדיה.חנויות העל, או כפי שהן נקראות בחו"ל Mega Stores, הן המלה האחרונה בתחום השיווק הקמעונאי. מיטב המעצבים משקיעים בהן את מלוא כישרונם, כשהתקציבים העומדים לרשותם הם בלתי מוגבלים כמעט.  כך אפשר למצוא ברוב הערים הגדולות בעולם חנויות יוקרה של חברות כמו Disney World, Warner Brothers, Levy’s, ו-Nike המשתרעות על פני קומות שלמות, מציגות את החידושים האחרונים בתחום עיצוב הפנים, ומיישמות את הטכניקות המשוכללות ביותר בתאורה, בריהוט, באביזרי תצוגה ובמולטי-מדיה.  לחברת Nike, המשווקת את המותג שלה ברחבי העולם, חנויות יוקרה בארה"ב ובאירופה המכונות בשם Niketowns. חנות החברה בניו יורק, השוכנת ברחוב 57 בין השדרה החמישית ומדיסון, הוקמה לפני כשלוש שנים והיא ספינת הדגל של החברה.מעצבי החנות השקיעו שמונה שנות הכנה ותחקיר לפני שניגשו לעבודה המעשית, ומתארים את החנות כ"ספינה בתוך בקבוק". זהו למעשה בנין בתוך בנין, כשהמבנה החיצוני מעוצב כאולם ספורט ניו יורקי מסורתי של ראשית המאה העשרים, ואילו הפנימי, "הספינה", הוא קומפלקס עצמאי המאכלס חמש קומות של אזורי תצוגה חדישים. שני ה"בנינים" מתאחדים יחד בחלל מרכזי, הפתוח לכל גובה הבנין.קשה לדבר על ה"נייקטאון" הניו יורקי במושגים המקובלים של חנות. זהו מרכז אינטראקטיבי, המעניק למבקרים בו חוויה מסוג אחר. אחרי שהייה קצרה במקום, המבקר אינו יודע אם הוא נקלע למוזיאון לעיצוב, או לתערוכה המציגה את ההיסטוריה של הספורט האמריקני. "רצינו לבנות מקום שישמש השראה לספורטאים, וכן ישדר את עוצמתה של החברה" , אומר גורדון תומפסון, סגן הנשיא וראש צוות המעצבים של "נייק".קצב ואקשןהחנויות הללו יצרו מושג חדש בתחום העיצוב, וזכו לתואר "תיאטרון קמעונאי". המעצבים בחרו להשתמש שם במוטיבים הלקוחים מחיי היומיום והספורט. הכניסה לאולם המרכזי של החנות היא דרך שערים הדומים לאלו של הרכבת התחתית בניו יורק.  השילוט הוא באמצעות לוחות אלקטרוניים עם כתוביות מתחלפות. אלה נפוצים למדי בבניינים רבים בניו יורק ואף במגרשי ספורט למיניהם. אלמנטים עיצוביים נוספים מתחום הספורט הם שעוני עצר, שעונים דיגיטליים, לוחות גדולים שעליהם מוקרנות תוצאות של משחקים וכד’.המעצבים בחרו להשתמש ברצפה כמרכיב אינטגרלי בעיצוב, והיא מנוצלת לתצוגה של מוצרי החברה או לקישוט, כמו למשל כפות רגליים המוטבעות בה או מפה המתארת את פריסתה של החברה ברחבי העולם. במקומות אחדים הרצפה שקועה ומכוסה בזכוכית שדרכה נראים המוצרים המוצגים בה, ממש כמו בחלון ראווה.המעצבים השתמשו במגוון רחב של חומרים מוכרים כמו עץ, מתכת, מעקות ברזל, קירות לבנים, אלומיניום וזכוכית. התאורה אף היא מגוונת: במקומות אחדים היא ישירה וכוללת ספוטים, בדומה לאלה שבמגרשים, ובמקומות אחרים היא מוסווית בתוך התקרה. ריבוי החומרים והאלמנטים, במיוחד האלקטרוניים – כמו לוחות עם כתוביות רצות, מסכי וידיאו וטלוויזיה – יוצרים אווירה של קצב, אקשן ותחושה של עכשוויות המתאימה לתחום הספורט.זוהי החנות השביעית בניו יורק שנבנתה בסגנון זה. המלים "אומץ", "נצחון", "עבודת צוות" ו"כבוד" – המבטאות את ארבעת הערכים האוניברסליים של הספורט – חקוקות על מעטפת הבנין וברחבי החנות. השילוב בין אלמנטים מסורתיים הלקוחים מהאדריכלות הקלאסית האמריקנית, וחידושים אולטרה עכשוויים בתחום התאורה והתצוגה, לא רק שאינם מהווים ניגוד אלא משלימים זה את זה, ומעבירים תחושה של הפנינג אחד גדול.  מדי 15 דקות מתעמעמים האורות בחנות ומוקרנים סרטים מתחום הספורט, על גבי מסך ענק המותקן בחלל הבנין ומתפרש על פני שלוש קומות.הרגעים הגדוליםבכניסה לחנות מוצגים כ200- פריטים שונים של נעלי ספורט, המהווים את המוצרים הבולטים של החברה. המדרגות הנעות שבחלל המרכזי מובילות את המבקרים לעמדות השונות, שהן תערובת של מרכזי תקשורת ואזורי תצוגה.הלקוחות מוזמנים לגעת במוצרים ולהפעיל בעצמם מחשבים ומכשירי המחשה שונים. בתצוגה המוקדשת לכדורסלן מייקל ג’ורדן למשל )בקומה השנייה(, מוזמנים מעריציו לחזות בסרט המתאר את הרגעים הגדולים בקריירה שלו, כמו שעת גיוסו ל-Bulls, זכייתו בפעם הראשונה בגביע ה- NBA, ועוד. לצד זה מוצגות נעלי הספורט הקרויות על שמו.  בקומה השלישית יכולים המבקרים להכיר, גם כן בעזרת תוכנה אינטראקטיבית, את הטכנולוגיה של כריות האוויר, שעליה מבוססות נעלי הספורט, ואת ההבדלים בין הסוגים הרבים של הנעליים. בקומה זו אפשר גם לראות את תחילת דרכה של החברה – כאשר המאמן ביל באורמן מאורגון, שעבד במוסך ביתו, יצר את הנעליים הראשונות עם הסוליה המיוחדת.התצוגה ההיסטורית הזו מעוטרת במודעות פרסומת מאותם ימים וסרטי וידאו, המתארים את הספורטאים הראשונים שנעלו נעליים אלו וזכו לחסות החברה. כאן גם ניתן לראות סרט המתאר את האתלט האגדי מייקל ג’ונסון, הנועל את נעלי הספורט שלו בעת הריצה האולימפית ל200- ו400- מטרים, שזיכתה אותו במדליות זהב. כמו כן מוצגים ספורטאים מצטיינים נוספים, כמו הטניסאים אנדרה אגסי ופיט סמפרס, אף הם כמובן בנעלי החברה.הקומה הרביעית מוקדשת לנשים בספורט ומציגה את הבולטות שבהן, ואילו בקומה החמישית מוצגים מוצרים המיוצרים בשיטות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ומהחומרים חזקים ובלתי מתבלים. ה"נייקטאון" הוא גורם משיכה לאלפי התיירים הפוקדים את ניו יורק, לאו דווקא שמתעניינים בספורט. זהו גן עדן לאנשי מקצוע בתחום העיצוב והמחשוב.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה